Adhoc skrev:Beror mycket på vilket bildformat du främst tittar på, tycker jag.
45 gr horisontell betraktningsvinkel på en 2,35:1-duk kan många nog tycka är bra medan samma betrakningsvinkel på en 16:9-duk kan uppfattas som "jobbigt" stor. För en 2,6 m bred duk ökar ju bildhöjden från 111 till 146 cm, den ökade höjden och ytan, ca +1/3, kan betyda att man får sitta och flacka med blicken upp-ned för att "ta in" hela bilden.
Om det funkar möbleringsmässigt kan man gå på en en 2,35:1-duk för 45 gr betraktningsvinkel. Med konstant höjd för bilden = 111 cm får du då en 198 cm bred bildbredd vid 16:9-visning vilket då ger ca 35 gr betraktningsvinkel som är väldigt nära en annan SMPTE-rekommendation åp 36 gr. (45 gr har jag för mig gäller för bredfilmsformat 2,35:1 och i den häraden).
Håller med dig i allt du skriver.
Vid 1.78:1/16:9 (som iofs inte är samma

) så kommer man få maska av bredden på duken, dvs höjden hålls konstant. Görs detta med t ex svart högtalartyg, med högtalarna bakom "2.39:1-duken" (

), så inbillar jag mig att ljudet inte påverkas nämnvärt (i alla fall inte lika mycket som det redan gjorts genom dukpassagen).
Men problemet kvarstår... Vad göra med bredden på duken? Kanske vågar gå upp till 50 grader?