Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Undrar hur mitt eget alster "lose my head" med Trinquettes mäter. Någon som vill kolla? Finns på Spotify.
Naqref skrev:Men angriper vi inte detta från fel håll egentligen? Att ställa krav är en sak men vad har vi egentligen att erbjuda som gör att de inser att det lönar sig att åstadkomma bättre saker?
gnypp45 skrev:Naqref skrev:Men angriper vi inte detta från fel håll egentligen? Att ställa krav är en sak men vad har vi egentligen att erbjuda som gör att de inser att det lönar sig att åstadkomma bättre saker?
Bra fråga. Artisterna måste, likt Subben, vilja att det ska låta bra när man drar på lite grann i en god anläggning. Annars händer nog inget.
Hur får man dem att vilja uppnå det? Är det verkligen rock'n roll att bry sig om sånt?
Morello skrev:Blir så kladdigt med punch i kaggen, men i sak håller jag med.
Wikipedia skrev:Punsch är en söt spritdryck baserad på arrak.
Wiktionary skrev:punch
Engelska
Substantiv
punch
1. slag
Almen skrev:gnypp45 skrev:Naqref skrev:Men angriper vi inte detta från fel håll egentligen? Att ställa krav är en sak men vad har vi egentligen att erbjuda som gör att de inser att det lönar sig att åstadkomma bättre saker?
Bra fråga. Artisterna måste, likt Subben, vilja att det ska låta bra när man drar på lite grann i en god anläggning. Annars händer nog inget.
Hur får man dem att vilja uppnå det? Är det verkligen rock'n roll att bry sig om sånt?
Man binder fast dem i en stol och tvingar dem lyssna till medelvärdesnormerade jämförelser.![]()
Almen skrev:Morello skrev:Blir så kladdigt med punch i kaggen, men i sak håller jag med.Wikipedia skrev:Punsch är en söt spritdryck baserad på arrak.Wiktionary skrev:punch
Engelska
Substantiv
punch
1. slag
FYI
Wiktionary skrev:kagge
1. liten trätunna
2. (vardagligt) stor mage; ölmage
IngOehman skrev:Vill hon att det skall klippa så skall hon såklart göra så!
Almen skrev:Morello skrev:Blir så kladdigt med punch i kaggen, men i sak håller jag med.Wikipedia skrev:Punsch är en söt spritdryck baserad på arrak.Wiktionary skrev:punch
Engelska
Substantiv
punch
1. slag
FYI
Wikipedia skrev:Punch is the term for a wide assortment of drinks, both non-alcoholic and alcoholic, generally containing fruit or fruit juice.
Naqref skrev:Lyssnar nu på Robyns senaste (släpptes idag) och jag har nog hört betydligt sämre mastrade skivor. Kanske ska ta med den och dema på Arken...
Almen skrev:Tror ni inte Robyn skulle föredra 8 dB mer punch i baskaggen om hon fick välja? Jag menar, vem säger nej till mer tryck i baskaggen?
Almen skrev:Almen skrev:Tror ni inte Robyn skulle föredra 8 dB mer punch i baskaggen om hon fick välja? Jag menar, vem säger nej till mer tryck i baskaggen?
Fortfarande ingen som vill svara på min fråga (tror det är femte gången bara i den här tråden)?
Almen skrev:Almen skrev:Tror ni inte Robyn skulle föredra 8 dB mer punch i baskaggen om hon fick välja? Jag menar, vem säger nej till mer tryck i baskaggen?
Fortfarande ingen som vill svara på min fråga (tror det är femte gången bara i den här tråden)?
Jag spelar Robyn (och liknande produktioner) på som mest -18 dB på min anläggning hemma, högre brukar skära i öronen. Det motsvarar ungefär 4 W för att spela Robyn på max lyssningsnivå.
Om man nu sänker medelnivån med nämnda 8 dB med bibehållen maxnivå så behöver vi ungefär 25 W för att lyssna på samma medelnivå utan att det styr ut. Det klarar väl de flesta anläggningar utan att de skall kallas extrema? Så vad snackar vi om egentligen?
phloam skrev:
Ponera att du har, istället för vuxna som lägger tiotusentals kr på hifi-anläggningar i hemmet, en tonåring som har en musikmobil och spelar Robyn's senaste för kompisarna på rasten med inbyggda högtalarna. Eller en iphone-limpa med, säg 2x7W max i bästa fall. Eller lurar på tunnelbanan. Skulle du i det läget gortfarande uppskatta 8 db plus i basen..? För vem gör Robyn musik primärt?
phloam skrev:Ponera att du har .... en tonåring som har en musikmobil och spelar Robyn's senaste för kompisarna på rasten med inbyggda högtalarna.
---
För vem gör Robyn musik primärt?
PekkaJohansson skrev:Kompisen spelade ihärdigt Human Leagues "Open your heart", med omkring 20 dB toppfaktor om jag minns rätt, på rasterna i sin Telefunken kassettbandspelare. Det gick utmärkt då, omkring 1983. Själv hade något senare en Sony Walkmann DD som jag spelade liknande inspelningar i utan problem och med omsorg om min hörsel.
Det har sagts några gånger i tråden, men det tål att upprepas: pop och rock har alltid gjorts primärt för kidsen. Varför upprepas hela tiden det felaktiga argumentet att ungdom eller enkla anläggningar från omkring 1995, då eländet började på allvar, förutsätter usel ljudkvalitet på skivorna?
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Jag gav till slut upp och bad att få materialet omastrat för privat bruk.
Almen skrev:
Det var i bilen Robyn testade sina låtar - så det är nog inte för lyssnandet i mobilhögtalarna musiken är optimerad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 263 gäster