Lite förenklat kan man nog sammanfatta det så här:
Om man inte har dämpning på högtalarväggen:
Står högtalaren närmare än 70 cm (diskant till vägg) börjar ljudkvaliteten och "ljudbildsprojicerandet" alltid degradera. Men för en fullregisterhögtalare kan återgivningen av basområdet (om konstruktionen är gjord för det) i gengäld bli snygg.
Ökar man avståndet till 1 meter börjar väggreflexen bli mindre "förfulande".
Ökar man avståndet till > 1,4 meter men < 5 meter, kan reflexen från bakväggen (på vissa inspelningar, läs "platta" inspelningar) vara ett subjektivt förskönande bidrag, som skapar ett (falskt) djup, således att alla inspelningar börjar låta tredimensionella.
Denna effekt kan dock bli tröttsam när man börjar uppfatta den som en egenskap hos anläggningen, snarare än en förmåga att ta fram information från inspelningen. Det kan ta någon vecka innan det är uppenbart att man drabbats av denna sameness. Vissa mera återgivningsorienterade lyssnare kan förstås ogilla denna färgning även när den låter "trevligt", tämligen direkt.
Avstånd så stora till högtalarväggen att en disparat reflex börjar höras, brukar få uppleva som något positivt. Sådana problem är dock vanligast utomhus.
Om man har dämpning på högtalarväggen:
När bakväggen är dämpad spelar plötsligt avståndet till den ingen roll längre.

Detta i den illa förenklade teorin...
I den pragmatiska verkligheten, där vi alla uppehåller oss är ändå viktigt att hålla tungan i rätt mun. Det är nämligen mycket viktigt att väggen är dämpad i rätt frekvensregister. I verkligheten är ju inte högtalare frifältsidealiserade byggblock, utan många seriösa högtalare är gjorda för att fungera i ett rum, vilket kan betyda en massa olika saker, beroende på situation.
Om man utgår ifrån en fullregisterhögtalare som är gjord för att fungera i en normalt rum, med visst stöd från bakre väggen (och självklart från golvet) placerad på något avstånd från väggen (t ex 1 meter), ja då är det viktigt att
inte dämpa väggen inom det frekvensregister inom vilket högtalaren påverkas hörbart kraftigt (och hyggligt fashomogent) av väggreflexen, vilket i praktiken betyder ungefär från 0 Hz och upp till 100 - 300 Hz.
(Alltså under förutsättning att högtalaren är kontruerad för ett rum och denna påverkan från väggen är viktigt för att den skall lyda väl.)
I registret under 70 Hz är väggreflexen konstruktiv, i registret mellan 70 - 140 Hz är den ofta destruktiv, och däröver börjar den bli diffus (helt olika nivå som funktion av avlyssningsvinkel).
Ett sidosystem som är gjort för att placeras ganska fritt mår typiskt bra av en vägg som är (till vissa delar) dämpad över 100 Hz, men därunder bör den vara reflekterande, eftersom bassystemen mår bra av stödet.
Ett fullregistersystem som är gjort för placering på 60 - 120 cm framför en vägg mår i regel bäst när väggen är dämpad över 250 Hz.
Till på köpet är det av stereosystemskäl normalt
inte lämpligt att dämpa hela väggen bakom högtalaren. Och det är dessutom väldigt viktigt att inte göra "halva" tillfixningar av lyssningsrum, eftersom sådana plägar framplocka mera kvarvarande fel, än de eliminerar hörbarheten av ursprungliga fel.
Alltså: För att det skall bli positivt totalresultat av att ge sig på att fixa till högtalarväggen, är det väldigt viktigt att samtidigt fixa resten av rummet. Men hur det går till är en helt annan historia. Högtalarväggens dämpning är hur som helst någonting som behöver kontempleras noga innan man gör det fel, och blir tvungen att riva och göra om! (Eller drar den felaktiga slutstasen att det är fel att dämpa högtalarväggen.)
Eftersom det hela är så komplicerat brukar jag inte dela ut tumregler, utan alltid utgå ifrån de specifika förutsättningarna i varje enskilt fall.
Det betyder att man måste börja med att mäta upp, analysera och inte minst att undersöka högtalarförutsättningarna (och eventuella möbleringsrestriktioner), innan det är någon idé att börja utforma den för situationen optimala lösningen. Den blir ofta väldigt olika nämligen, i olika rum.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).