Flint skrev:Kraniet.
Nu ska vi se om jag har förstått dig rätt.
Du menar att anläggningen skall återge signalmateralet dvs. skivan exakt som den är "graverad". Sen anser du att skivorna är misshandlade av skivbolagen och att vi därför bör påverka bolagen mot högre ljudkvalitet.
Har jag förstått dig rätt?
Då frågar jag:
Hur ska bolagen kunna veta vad denna bättre ljudkvalitet innebär?
Vad ska dom ha för referens att sträva mot? Vem bestämmer valet?
Hur hittar dom en referens som passar alla lyssnare/konsumenter?
Hur ska alla skivbolag kunna enas om samma referens.
svaren på de frågorna är redan givna men jag gör ett försök till.
Hur ska bolagen kunna veta vad denna bättre ljudkvalitet innebär?
Detta kommer man inse, i det fall skivan försöker återge en äkta händelse, då det låter så som den äkta händelsen. Detta fungerar ju dock bara så länge man spelar in akustiska instrument i en akustisk miljö. Elektronisk musik har ju ingen "verklig referens" alls.
Vad ska dom ha för referens att sträva mot? Vem bestämmer valet?
Här blir det klurigare och det beror ju på situationen. Är det en äkta akustik händelse som tänkts spela in bör ju denna vara referens. Sen om man väljer att inte spela in det så att det låter exakt likadan så är ju det ett val som studioteknikern/manager/musiker/musikbolag avgör själva. Precis som en målare väljer vilken färg han ska måla moln i.
Hur hittar dom en referens som passar alla lyssnare/konsumenter?
Återigen om det är en äkta akustisk händelse så är ju den onekligen referens. I annat fall så finns det ju egentligen ingen referens annat än studions anläggning där musiken är mixad.
Hur ska alla skivbolag kunna enas om samma referens.
I fallet om en äkta akustiks händelse så bör referensen rimligtvis vara denna händelse. I annat fall blir det ju klurig då alla studios har olika utrustning som är inställd på olika sätt.
Jag tror att det det kommer ner till är att referensen måste vara en icke färgande återgivning. Denna referens är nog den enda hållbara i realiteten. I idealfallet är det ju dock den riktiga händelsen som är referens. Dock ska man ju komma ihåg att ganska lite musik är en äkta akustisk händelse. De flesta inspelningar spelas in med varje instrument var för sig i en icke-akustisk miljö. Dessa bitar av musiken pusslas sedan ihop och diverse tillägg läggs på för att få det att
låta som en akustisk händelse. Så nån referens annat än den som strömmar ur studioteknikernas apparater finns ju inte. Detsamma gäller elektronisk musik som ju bara existerar som ettor och nollor och aldrig funnits "på riktigt". Hur fungerar din referens "det ska låta som verkligheten" då undrar jag då..