Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:Mitt problem är att jag använder mig av 2 kanaler. Inte 7 eller 5.
Jag lysssnar på musil inte film. har fortfarande en tjock TV. Tvn byts ut när den går sönder.
Jag lysnar på musik i 2 kanaler.
En ny dum fråga är
Varför man inte bygger subbar som klipper samtliga frekvenser över en viss nivå förstår jag inte. Går det inte bygga sådana delningsfilter.
Ska man sätta motstånd på 8 Ohm mellan + och minus på högtalar utgångarna på subben för att uppnå det.
Eller är jag ute och cycklar i gen.
subjektivisten skrev:Fredrik, läser du ens vad jag skriver?![]()
Har du mätningar från flera platser i rummet där en sub, utan EQ, ger helt jämnt respons?
_Fredrik_ skrev:En sak till subjektivisten, skulle du på fullaste allvar välja ett icke akustikfixat rum, rent basmässigt, med "rätt antal" basar mot ett som har bra basabsorption och (och inte bara ner till 200 hz) med spaltpanel osv men med bara en sub, jag får nästan för mig det?
Vi förutsätter att den ensamma subben kan spela lika högt som dom multipla.
Mycket bra frågor tycker jag! Det ligger mycket i vad du säger, jag har inte så bra koll som jag vill ge uttryck för. Hoppas nån annan kan svara.MichaelG skrev:_Fredrik_ skrev:En sak till subjektivisten, skulle du på fullaste allvar välja ett icke akustikfixat rum, rent basmässigt, med "rätt antal" basar mot ett som har bra basabsorption och (och inte bara ner till 200 hz) med spaltpanel osv men med bara en sub, jag får nästan för mig det?
Vi förutsätter att den ensamma subben kan spela lika högt som dom multipla.
Om vi bortser från din sista mening (eftersom det är en förutsättning som blir litet hypotetisk):
Är inte bra basabsorption detsamma som att det blir mindre bas? (Nu gör jag som du sa i ett tidigare inlägg och "tänker utomhus"). I så fall innebär det ju att bra basabsorbtion är mer baskrävande. Och det är ju en nackdel. En bas som är tillräcklig i ett (normalt) rum med begränsningsytor måste väl kompletteras för att bli tillräcklig i nivå utomhus.
Jag har haft hifi-högtalare utomhus och det lät väldigt tunt om dem. Så det blir ju ingen billig lösning eftersom det krävs såväl högtalare som förstärkeri för att få till det i - typ - utomhus. Innomhus kan man behålla sin förstärkare och i stället skaffa några små (men djupgående) subbar. Kanske litet kompromiss över det - men betydligt mer kostnadseffektivt.
Jag har ingen aning om jag resonerar rätt, eller om jag missar några parametrar. Men så tänker jag intuitivt i alla fall.![]()
Hälsn. Michael
Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Fredrik, läser du ens vad jag skriver?![]()
Har du mätningar från flera platser i rummet där en sub, utan EQ, ger helt jämnt respons?
Vi kan ju jämföra det rummet med en sub och samma med 3 till väl utplacerade.
MichaelG skrev:Är inte bra basabsorption detsamma som att det blir mindre bas? (Nu gör jag som du sa i ett tidigare inlägg och "tänker utomhus"). I så fall innebär det ju att bra basabsorbtion är mer baskrävande. Och det är ju en nackdel. En bas som är tillräcklig i ett (normalt) rum med begränsningsytor måste väl kompletteras för att bli tillräcklig i nivå utomhus.
_Fredrik_ skrev:Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.
Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.
Äh förlåt då. Det var inte särskilt smidigt skrivet från min sida.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.
Trevlig du var då.![]()
Inte mitt fel att dina argument är dåliga.
subjektivisten skrev:Okej, vart och vad kan man lyssna på en anläggning som låter kanon med en sub?
Det skulle vara klädsamt om du iaf kunde låtsas att du värderade andras synpunkter och erfarenheter. Men vi säger väl att du har rätt då och om inte Inos Demokrati vinner valet så får vi beklaga.subjektivisten skrev:Trevligt för dig. Dock så säger inte det mig så mycket. Dom flesta jag lyssnat på en sub hos, i affär eller hemma, har också tyckt det varit bra.
Men det vore intressant att göra en mer djuplodande test.
ThePreTor1aN skrev:bättre köpa 1-2 bra subbar än 4 dåliga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster