Men sedan kommer vi till detta med att olika sorts musik ställer olika krav på anläggningen. Eftersom det inte finns några system utan kompromisser kommer ens musiksmak i viss mån påverka vilka kompromisser man accepterar. För att inte tala om att viss typ av musik troligen kräver vissa avsteg från "det rätta" för att överhuvudtaget bli lyssningsbar
Och då är vi där igen
Kanske det är våra olika utgångspunkter som ställer till oredan i diskussionerna och att dom tuggar runt varv efter varv utan att vi kommer någon vart. För är det någon här som ändrat sin grundläggande åsikt om vad som är naturtroget eller "HiFi"?
Personligen har jag bara fått en större förståelse för det vi för enkelhetens skull kan kalla för "LTS-ljudet". Det skulle kunna stå för att det låter "korrekt". Och det är många som utgår från detta och uppenbarligen får det att låta mycket bra!
Själv föredrar jag när det låter bra ur synvinkeln när en fiol låter som en fiol, eller åtminstone att den musikaliska känslan förmedlas. Och min anläggning kanske inte alls passar dig.
Detta är mycket grovt och generalliserande två olika synsätt på vad som räknas som god återgivning. Jag tror inte de två världarna möts, eftersom en uppspelning i ett normalt hem aldrig kan bli en exakt kopia av originalet. Däremot kan den musikaliska känslan, troheten till verket som spelas (oavsett om det är low-fi från någons vardagsrum eller en stor symponiorkester) kanske bibehållas. Lite som att titta på bra fotografier. Ju bättre återgivning, ju mer kan man se "runt" en dålig bildvinkel, en konstig beskärning osv.
/ B