Om du spelar basmodulerna i stereo så kommer de ändå att akustiskt summeras till en monoliknande signal i lyssningsrummet p g a att det är så litet och därmed påverkar låga frekvensers återgivning i mycket stor grad. Likaså har människan vid mycket låga frekvenser begränsad stereohörande. I o. f. s. har man ganska bra pejlingsmöjlighet vid låga frekvenser om man befinner sig utomhus på ett plant fält, men i ett vanligt lyssningsrum, nej*.
Man kan då även säga att om man spelar basarna i stereo så gör man eventuellt av med onödigt mycket uteffekt om musiksignalerna innehåller motfassignaler i basregistret som ju då inte behöver skickas till högtalarna. De flesta inspelningar har basregistret ganska
ifas, annars skulle det låta konstigt eftersom basen skulle försvinna på liknande sätt som om man råkat fasvända ena högtalaren, och det är ju "ingen" ljudtekniker som vill att det ska låta så! Undantaget är de som pysslar med elektroakustisk musik förstås...
Själv kör jag mina basar i mono. Men jag har så mycket headroom att jag likagärna skulle kunna köra dem i stereo, vilket jag gör ibland på skoj. Men jag har hittills inte märkt någon direkt skillnad på ljudet.
* Laterala** stående vågor kan man höra dock, likaså om musiken innehåller signaler helt i motfas eller närapå. Det låter som "lock i huvvet".
** Såna som går från höger till vänster typ***
*** Nu fastnade jag i A****:s skrivsätt
**** Audiomaniker