Har funderat relativt mycket på SEAS CA18RNX 2½-way floorstander och Nomex 164. Har inte lyssnat på någon utav dom så det jag har att stå på är det som jag har läst på nätet i diverse forum. CA18RNX verkar spela aningen bättre än HDS-164NOMEX samtidigt som ScanSpeak diskanten verkar spela bättre än SEAS 27TDC.
Min tanke var/är att det kanske skulle vara en fin kombination med CA18RNX och ScanSpeak diskanten då båda elementen har fått bra kritik. Dessutom så gillar jag diskanten i A4 Monitor (som också är ScanSpeak) och jag upplevde att diskanten i SEAS Odin MK3 var ganska vass och påträngande (och tänker att det kanske finns en liknelse i 27TDC). Problemet för mig som är färsk inom detta är det att jag inte har någon bra koll på hur jag ska göra med delningen om jag parar ihop dessa element. Om man kollar på högtalarna som jag länkade till så ser man att lådorna är desamma.
Mitt mål med bygget är att skapa ett par relativt lättdrivna (läs: inte tungdrivna) högtalare med en bra/fantastisk ljudbild och som passar bra till framförallt rock och rap men gärna annan musik också, gärna med bra/mycket dynamik. Något behov av att kunna spela jättehögt finns inte (även om det är kul att veta att det går).
Hoppas nu på att någon har en bra lösning på hur man får dessa element att vilja lira bra med varandra (det bästa från två olika världar