Fundering kring första bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grakka

Fundering kring första bygge

Inläggav grakka » 2010-09-11 00:46

Har bestämt mig för att bygga mig ett par högtalare och har tidigare funderat en hel del på Scan-Speak A4 Monitor då jag tycker att dessa låter riktigt bra. Det som får mig att tveka över dessa är att dom för det första är skapligt dyra (för min del) och att stativare har sina brister i förhållande till golvare.

Har funderat relativt mycket på SEAS CA18RNX 2½-way floorstander och Nomex 164. Har inte lyssnat på någon utav dom så det jag har att stå på är det som jag har läst på nätet i diverse forum. CA18RNX verkar spela aningen bättre än HDS-164NOMEX samtidigt som ScanSpeak diskanten verkar spela bättre än SEAS 27TDC.

Min tanke var/är att det kanske skulle vara en fin kombination med CA18RNX och ScanSpeak diskanten då båda elementen har fått bra kritik. Dessutom så gillar jag diskanten i A4 Monitor (som också är ScanSpeak) och jag upplevde att diskanten i SEAS Odin MK3 var ganska vass och påträngande (och tänker att det kanske finns en liknelse i 27TDC). Problemet för mig som är färsk inom detta är det att jag inte har någon bra koll på hur jag ska göra med delningen om jag parar ihop dessa element. Om man kollar på högtalarna som jag länkade till så ser man att lådorna är desamma.

Mitt mål med bygget är att skapa ett par relativt lättdrivna (läs: inte tungdrivna) högtalare med en bra/fantastisk ljudbild och som passar bra till framförallt rock och rap men gärna annan musik också, gärna med bra/mycket dynamik. Något behov av att kunna spela jättehögt finns inte (även om det är kul att veta att det går).

Hoppas nu på att någon har en bra lösning på hur man får dessa element att vilja lira bra med varandra (det bästa från två olika världar :)).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-11 00:50

Jag har en känsla av att det skiljer mer mellan lyckade och misslyckade delningsfilter än mellan moderna element från t.ex SEAS och Scan-Speak.
Det finns troligen mer att vinna på att göra filtret genomtänkt och riktigt, än att välja något speciellt element som man snöat in på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-11 01:05

paa skrev:Jag har en känsla av att det skiljer mer mellan lyckade och misslyckade delningsfilter än mellan moderna element från t.ex SEAS och Scan-Speak.
Det finns troligen mer att vinna på att göra filtret genomtänkt och riktigt, än att välja något speciellt element som man snöat in på.

Det låter logiskt det du säger. Bland annat därför som jag har funderat på billigare alternativ än A4 monitor. Mindre kostnad för element tillåter mig att lägga mera pengar på filterkomponenter (vilket jag antar kan göra skillnad). Till det tråkiga för min del, jag har verkligen noll koll när det gäller delningsfilter och har med största sannolikhet inte råd att chansa mig fram.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-11 01:21

grakka skrev:
paa skrev:Jag har en känsla av att det skiljer mer mellan lyckade och misslyckade delningsfilter än mellan moderna element från t.ex SEAS och Scan-Speak.

Det låter logiskt det du säger. Bland annat därför som jag har funderat på billigare alternativ än A4 monitor. Mindre kostnad för element tillåter mig att lägga mera pengar på filterkomponenter (vilket jag antar kan göra skillnad). Till det tråkiga för min del, jag har verkligen noll koll när det gäller delningsfilter och har med största sannolikhet inte råd att chansa mig fram.

När det gäller filter har det mycket större betydelse att det är rätt dimensionerat med rätt värden än att det är dyrkomponenter. Bra komponenter räcker långt. Feldimensionerat kan det bli hur många dB som helst fel. Dyrkomponenter däremot kanske kan ge tiondelar av dB ytterligare skillnad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-11 01:30

Om jag har uppfattat det hela rätt så går det inte att göra ett filter utan att först montera elementen som man har tänkt att använda i lådan som man har tänkt att använda, för att sedan göra mätningar och utgå från resultaten. Stämmer det? För med tanke på att jag inte har någon riktig utrustning för att göra korrekta mätningar så är det nog bättre att jag kör med säkra kort och väljer att bygga något befintligt/färdigt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-09-11 11:12

grakka skrev:Om jag har uppfattat det hela rätt så går det inte att göra ett filter utan att först montera elementen som man har tänkt att använda i lådan som man har tänkt att använda, för att sedan göra mätningar och utgå från resultaten. Stämmer det? För med tanke på att jag inte har någon riktig utrustning för att göra korrekta mätningar så är det nog bättre att jag kör med säkra kort och väljer att bygga något befintligt/färdigt.

Ja, det stämmer och har du höga krav på resultatet så tycker jag du ska bygga efter nån färdig ritning. Det är väldigt svårt att konstruera en högtalare som ska låta riktigt bra.

Man kan också se det hela som en lärande process där det ljudmässiga resultatet inte är det viktigaste. Fast då behöver man kanske inte slösa pengar på fina element. :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-11 11:35

Har byggt något liknande som gravesen med CA18RNX den är kanon i basen jag hade stämtlådan lägre ca 28Hz (längre basrör) för att få bättre rumsanpassning. Jag skulle nog rekommendera att man bygger något som Mark K, Zaph eller Gravsen konstruerat, se dock upp för konstruktioner med seriefilter rent allmänt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-11 17:38

skrutten skrev:Har byggt något liknande som gravesen med CA18RNX den är kanon i basen jag hade stämtlådan lägre ca 28Hz (längre basrör) för att få bättre rumsanpassning. Jag skulle nog rekommendera att man bygger något som Mark K, Zaph eller Gravsen konstruerat, se dock upp för konstruktioner med seriefilter rent allmänt.

Har kikat så mycket på Zaphs och Troels hemsida att jag mer eller mindre har allt i huvudet. Det som oroar mig över att bygga något som man inte har lyssnat på är såklart det att jag är rädd att det ska låta dåligt. Efter allt positivt som jag har läst om HFLS-1 så är jag ganska skeptisk till det som sägs över internet (men ändå så gör jag trådar i alla forum och ber om råd :P). Var och lyssnade på HFLS-1 och enligt mig så lät dom väldigt tråkigt/simpelt. Smaken är såklart delad men jag tycker inte att dom låter nämnvärt bättre än ett par datorhögtalare i 500:- klassen.

Gravesen själv säger att han tycker att Nomex164 låter bättre än CA18RNX. Även fast han är riktigt duktig på det han gör så är det inga garantier för att jag också tycker desamma. Den enda diy-högtalarn som jag har lyssnat på och verkligen känner att jag gillar är ScanSpeak A4 Monitor. Dock så kostar A4 elementen nästan dubbelt så mycket som många andra högtalare gör samt att A4 är skapligt tungdrivna. ZA-SR71 verkar kunna vara ett bra alternativ till A4 men då återstår problemet att jag inte har lyssnat på dom.

Ett annat problem är att jag misstänker att jag kommer vilja ha en sub om jag bygger stativare, och jag tror att jag skulle klara mig utan sub med något av nomex164 eller ca18rnx alternativen.

Man blir helt klart jäkligt förvirrad av att tänka på för mycket hifiprylar på en och samma gång :? :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-11 20:49

grakka skrev:Den enda diy-högtalarn som jag har lyssnat på och verkligen känner att jag gillar är ScanSpeak A4 Monitor. Dock så kostar A4 elementen nästan dubbelt så mycket som många andra högtalare gör.

Just nu är det happy hour på 4-ohms versionen hos Ljudia:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 00-p78497/

Jag kör i princip med A4 som "topp" i mina 2,5-vägare och dom låter fantastiskt bra:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-12 19:23

Kalejdokom skrev:Just nu är det happy hour på 4-ohms versionen hos Ljudia:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 00-p78497/

Jag kör i princip med A4 som "topp" i mina 2,5-vägare och dom låter fantastiskt bra:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Tack för tipset men jag måste nog ta och fundera lite till över A4 då dom är relativt dyra, tungdrivna och ett 5,5" element är ganska begränsat när det gäller att flytta luft. Är som sagt inte ute efter att spela jättehögt eller att riva huset med bas men det är alltid kul om det finns lite bas/snärt i musiken. Nomex 164 2½ är nog mest lockande för tillfället då känsligheten är lite högre, dom är relativt billiga att tillverka och dom har nog lite mera snärt i sig än A4. Får hoppas att D2608/9130 har en likvärdig kvalité och ljudbild som D2904/9800. Jag tål verkligen inte högtalare som inte släpper ut ljudet helt eller har dålig ljudbild. Vissa högtalare låter som att det hänger ett skynke framför dom. Vill inte lägga ner tid och pengar på något sådant.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-12 19:59

det finns ju iofs andra alternativ. tex denna http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm som borde kosta nästan lika mycket. eller denna http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html
Mvh
Magnus

niclas

Inläggav niclas » 2010-09-12 20:03

Titta även på resultaten från högtalartävlingen som gick här på faktiskt
för ett par år sedan..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... forum&f=21

:)

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2010-09-12 20:17

kapar tråden lite :wink:
är ju också på jakt efter ngt liknande objekt :)

den där trevägaren från troels e ju egentligen ganska intressant. om den inte var så d****a ful 8O

lättdriven å i rätt prisläge :D

vad händer om man gör den så smal som möjligt å gör en golvare av den :?:
måste filtret räknas om då :?:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-12 22:42

1275gt skrev:vad händer om man gör den så smal som möjligt å gör en golvare av den :?: måste filtret räknas om då :?:
Ja
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-13 09:02

1275gt skrev:kapar tråden lite :wink:
är ju också på jakt efter ngt liknande objekt :)

den där trevägaren från troels e ju egentligen ganska intressant. om den inte var så d****a ful 8O

lättdriven å i rätt prisläge :D

vad händer om man gör den så smal som möjligt å gör en golvare av den :?:
måste filtret räknas om då :?:

vet inte om jag tycker den är så himla ful. men det är ju upp till betraktaren.

Bild

ändras baffeln måste filtret räknas om ja. Möjligvis kan du förlänga lådan nedåt utan att det gör så mycket.

annars är ju http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html en smalare låda men vad jag tror är otrolig prestanda för pengarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-13 09:21

Det där såg väl lite retro ut... den sortens bestyckning och elementplacering känns sent 70-tal tidigt 80-tal på ett ungefär.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

MP

Inläggav MP » 2010-09-13 09:51

De var ju as-snygga!
Ser lite ATC-iga ut :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-13 10:31

+1

Och den där Dayton 3,5 vägaren var ännu snyggare.
Undrar vad element/komponenter går loss på?
Det kanske jag kan snoka reda på själv... :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-13 12:27

nadifierad skrev:+1

Och den där Dayton 3,5 vägaren var ännu snyggare.
Undrar vad element/komponenter går loss på?
Det kanske jag kan snoka reda på själv... :wink:

dyaton går lös på dryg 3000kr hos europe-audio. det är bara elementen utan frakt. Filtret vet jag inte men man får nog räkna 500-1000kr kanske.

seas trevägaren är nästan samma pengar förutsatt att man inte köper de idiotiskt dyra filterkomponenterna som troels använder...
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-14 17:02

Tack för tipsen. Blir allt mera sugen på att bygga en helt egen högtalare. Det "enda" problemet som jag tror kan bli knepigt för min egna del är filtret. Kikade en hel del på http://www.drkrupp.se/hifi/ igår och det finns en jäkla massa formler för att beräkna allt möjligt. Men det jag undrar över är hur säkert det är att endast förlita sig på formler? T.ex så finns det en formel för Linkwitz-Riley med 2:a ordningen som ser ut såhär:
Kod: Markera allt
Högpass:
   C1 = 0.0796/(Rh*3300)
   L1 = (0.3183*Rh)/3300

Lågpass:
   C2 = 0.0796/(Rl*3300)
   L2 = (0.3183*Rl)/3300

Hur bra skulle resultatet bli om man enbart gjorde ett bygge baserat på formler och struntade i mätningar? Att konstruera själva lådan och bygga filtret ska annars inte vara något problem.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-14 17:08

grakka skrev:Hur bra skulle resultatet bli om man enbart gjorde ett bygge baserat på formler och struntade i mätningar?

Dåligt om du inte har en osannolik tur. Det är mer att tänka på än att dela elementen vid en godtycklig frekvens...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-14 17:29

Ja, problemet med formlerna är att man förenklat bort det som avgör mest hur filtret borde bli. Frekvensrespons och impedans.

Lådan kan man ju simulera/räkna fram med bra resultat om man räknar med rumsbidrag och baffelförstärkning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-14 19:03

Okey, tack för svaren. Då får jag nog hålla mig till något befintligt väldokumenterat bygge.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-14 21:37

grakka skrev:Okey, tack för svaren. Då får jag nog hålla mig till något befintligt väldokumenterat bygge.
Man brukar kunna lära sig en massa genom att börja så. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-25 11:59

Så, vad blev det?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 12:34

niklas skrev:
grakka skrev:Om jag har uppfattat det hela rätt så går det inte att göra ett filter utan att först montera elementen som man har tänkt att använda i lådan som man har tänkt att använda, för att sedan göra mätningar och utgå från resultaten. Stämmer det? För med tanke på att jag inte har någon riktig utrustning för att göra korrekta mätningar så är det nog bättre att jag kör med säkra kort och väljer att bygga något befintligt/färdigt.

Ja, det stämmer och har du höga krav på resultatet så tycker jag du ska bygga efter nån färdig ritning. Det är väldigt svårt att konstruera en högtalare som ska låta riktigt bra.

Man kan också se det hela som en lärande process där det ljudmässiga resultatet inte är det viktigaste. Fast då behöver man kanske inte slösa pengar på fina element. :)

Jag är inte helt säker på detta. Många av hifikits högtalare verkar ha minst sagt slumpmässiga filter. Jag tror att en glad amatör kan komma betydligt längre än deras billigare högtalare med enkla medel och lite knuffar i rätt riktning från kloka forummedlemmar. Med detta vill jag inte på något sätt underdriva hur svårt och avgörande det där med filter är.

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-25 15:03

bandix skrev:Så, vad blev det?

Har inte köpt något ännu, pga oväntade utgifter. Men det lutar åt att det blir Peerless Nomex 164 varianten från Troels. Funderar även på vad man i så fall ska driva dessa med. HK3490 verkar vara prisvärd och intressant då den har digital in. Jag kanske påbörjar ett bygge om någon vecka beroende på hur jag känner för det. Känns tråkigt att påbörja något som man vet att man inte har råd att avsluta.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 15:22

För fem år sedan så hände jag med två killar som byggde högtalare. Jag byggde mina egna från grunden och lär mig allt eftersom. Dom byggde färdiga kit eller efter beskrivningar. Till dags datum har jag byggt 4 högtalare som blivit bra och som jag varit nöjd med. Vännerna har inte varit nöjda med någon av sina högtalare. Om du verkligen vill lära dig är det nog bara att ta tjuren i hornen tror jag.

Användarvisningsbild
grakka

Inläggav grakka » 2010-09-25 16:26

peetwa skrev:För fem år sedan så hände jag med två killar som byggde högtalare. Jag byggde mina egna från grunden och lär mig allt eftersom. Dom byggde färdiga kit eller efter beskrivningar. Till dags datum har jag byggt 4 högtalare som blivit bra och som jag varit nöjd med. Vännerna har inte varit nöjda med någon av sina högtalare. Om du verkligen vill lära dig är det nog bara att ta tjuren i hornen tror jag.

Förstår vad du menar. Men om man ska labba och lära sig på det viset så kostar det förmodligen en hel del då det behövs både mätutrustning och en jäkla massa komponenter, element och material.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 16:47

grakka skrev:
peetwa skrev:För fem år sedan så hände jag med två killar som byggde högtalare. Jag byggde mina egna från grunden och lär mig allt eftersom. Dom byggde färdiga kit eller efter beskrivningar. Till dags datum har jag byggt 4 högtalare som blivit bra och som jag varit nöjd med. Vännerna har inte varit nöjda med någon av sina högtalare. Om du verkligen vill lära dig är det nog bara att ta tjuren i hornen tror jag.

Förstår vad du menar. Men om man ska labba och lära sig på det viset så kostar det förmodligen en hel del då det behövs både mätutrustning och en jäkla massa komponenter, element och material.

Jag har svårt att säga emot dig efter som jag har en halvgarderob fylld med högtalarbyggarrelaterat skräp. Men egentligen behövs bara en handfull komponenter och en dator samt enklast möjliga fristående datormikrofon samt ett par öron och ett otröttligt psyke. Tombstone och basta är gratis och jag mäter bara relativa förändringar så då behöver inte utrustningen vara exakt. Skulle kunna tänka mig att allt man behöver för att bygga ett filter landar kring 800 kr. Men som sagt det bygger på med åren.

Återgå till DIY-forum