Stort...OCH vackert!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Stort...OCH vackert!!

Inläggav ratata » 2010-09-14 17:30

Hello folks!
Förr i tiden gillade jag HiFi. Jag pulade, micklade, lyssnade och nickade uppskattande. Ofta. Jag slutade med detta för ett antal år sedan när en hörselskada (accelererande) gjorde sig så pass påmind att jag blev tvingad bära hörapparat x2 24/7. Glädjen försvann liksom. Jag kunde inte längre uppskatta små fina nyanser i hemmahögtalare. Jag vet att många här med hörselskador 'lärt' sig lyssna igen, men minns då att det finns lika många typer av hörselnedsättningar som det finns hörselskadade.

Lyckligtvis har jag även ett annat ljudintresse efter att förr ha jobbat med det; professionellt ljud...stort ljud. Brutal kraft!

Mitt ljudintresse har alltså ånyo börjat bubbla inom mig. Denna gång tänkte jag inte bara vara den passiva lyssnaren, jag tänker dessutom vara delaktig i utformningen. Jag kan förvisso ingenting om högtalardesign, men hyser inte minsta oro över detta, ty jag har ju er!

Jag skall alltså påbörja ett ljudprojekt som utöver kunna spela högt o vackert, vara transportabelt, oömt och sist men inte minst, vara tilltalande för ögat (åtminstone sådana som oss som finns på detta forum).

Systemet skall i steg ett bestå av en baslåda med 2x18', två toppar med 1 x 6,5' + 1 x diskanthorn. Botten matas av 2 x 500 w (8 ohm) och toppen av 2 x 350 w (8 ohm). Delningen skall handhas av ett LAB SPL-2B vid 200Hz.

Steg två består av ytterligare en baslåda, ett par toppar till (alltså fyra sammanlagt) men denna gången större lådor till topparna som kommer hålla ytterligare ett element, en 10'. Nu kommer delningen ske gissningsvis runt 120 Hz eller under. Drivningen till steg två finns inte än men lutar åt två begagnade pjäser jag tittat på som ger 2 x 2 500 w samt 2 x 1 350 w.

Att projektet kommer ske i två steg är för att några av de ingående komponenterna redan finns och att jag tycker det är viktigt att kunna spela under projektets gång.

Den första biten att bygga är baslådan. Som jag skrev innan så kommer den delas runt 120 Hz när projektet är klart men vid 200 Hz i 'halvtid'. På frågan vilka egenskaper jag är ute efter när det gäller baslådan så kan jag bara svara; - Tänk 70/80-talsdisco! Det skall vara en kraftfull smocka i nedre delarna av magen men även med en attack så pass att Mark Kings basspel i 'Lessons of Love' inte bara framgår med all önskvärd tydlighet, bassträngarna skall riva också.

Som jag innan skrev fanns redan vissa ingående delar, det gäller även baselementen. Baselementen är bestyckade med neodymnmagneter men skall enligt utsago trots detta utan problem kunna spelas vid max under långa tidsperioder. Här mottages tacksamt all typ av hjälp och tips när denna låda (lådor) skall beräknas.

Här följer TS:

Fs: 31 Hz
Re: 5.4 Ohm
Bl: 28.1 N/A
Mms: 236 g
Cms: 0.1 mm/N
Rms: 6.5 Kg/s
Qes: 0.33
Qms: 7.40
Qts: 0.31
Vas: 205 dm^3 (7.24 ft^3)
Sd: 1174 cm^2 (182 in^2)
Xmax: 12.9 mm
Xdamage: 28 mm
Le: 1.45 mH
Mmd: 213 g

Spolen skall tåla 1 500 w innan lacken börjar bubbla.

För er som undrar hur fan man få en hustru gå med på dylika tokigheter, så är svaret att vår son vill spela med systemet ute också. Vi är alltså två mot en! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-09-14 17:37

Är du säker på att du ska ha en låda med 2x18"? Det är stora fördelar med 2 lådor med ett element i varje.
- Mycket lättare att få bra ljud (i det närmaste helt omöjligt med en)
- En låda med 2x18" blir jävligt stor och ännu tyngre. Men du bär förståss den utan vidare när grabben ska ut och spela? I alla fall en gång, sedan kommer du at bygga 2 nya lådor med ett element i varje som faktiskt går att flytta utan truck...

Annars är ju idén sund och bra. Fast jag tycker delningsfrekvensen ligger på tok för högt. Blir svårt att få en bra integrering eftersom våglängden vid dessa frekvenser är i kortaste laget. Kan gå om man bygger 2 baslådor och placerar dom väldigt nära topparna. Annars är risken stor för problem.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-14 18:16

Vilka element har du att tillgå idag?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-14 18:29

Max_Headroom skrev:Är du säker på att du ska ha en låda med 2x18"? Det är stora fördelar med 2 lådor med ett element i varje.
- En låda med 2x18" blir jävligt stor och ännu tyngre. Men du bär förståss den utan vidare när grabben ska ut och spela? I alla fall en gång, sedan kommer du at bygga 2 nya lådor med ett element i varje som faktiskt går att flytta utan truck...

Annars är ju idén sund och bra. Fast jag tycker delningsfrekvensen ligger på tok för högt. Blir svårt att få en bra integrering eftersom våglängden vid dessa frekvenser är i kortaste laget. Kan gå om man bygger 2 baslådor och placerar dom väldigt nära topparna. Annars är risken stor för problem.

Tycker du detta även gäller i steg 2 då delningen sätts till 120 Hz?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-14 18:37

FETT!
Kör hårt o glöm inte bilderna!

Underbar avatar förresten. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-14 18:53

Skall det staplas rekommenderar jag 250hz som lägsta delning mellan 18" och topparna. Låt de stora asen ta hand om luftflyttningen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-09-14 20:01

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:Är du säker på att du ska ha en låda med 2x18"? Det är stora fördelar med 2 lådor med ett element i varje.

Tycker du detta även gäller i steg 2 då delningen sätts till 120 Hz?

MvH
Peter

Inte på tok för högt, men för högt. Det kan gå, om man är lyckosam med rum och palcering av högtalarna. Men chansen för att lyckas ökar om man sänker delningsfrelvensen.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-14 20:03

Max_Headroom skrev:Är du säker på att du ska ha en låda med 2x18"?

- Ja! "Beyond the obvious reason"...att det är svårt att hitta något vackrare än en snyggt ihopsatt 2x18'-låda? Lika svårt som det är att hitta något fulare än en singel 18'-låda. :D Sen så bär man ju inte såna lådor, man rullar dem. Det har jag gjort tusentals gånger, och min rygg är fortfarande i finfint skick.

Max_Headroom skrev:Mycket lättare att få bra ljud (i det närmaste helt omöjligt med en)

- Nu förstår jag inte? Menar du att det är lättare att få snyggt ljud i en singellåda jämfört med en dubbellåda eller att det är svårt att få bra ljud ute på golvet med en enda enhet jämfört med att ha fler?

Max_Headroom skrev:Fast jag tycker delningsfrekvensen ligger på tok för högt.

- Om det är 200 Hz du åsyftar håller jag med, men tänk då på att det är en kompromiss tills de för systemet avsedda mellanregistren (10') kommer in i lådorna. Då skall de delas någonstans mellan 105 - 120 Hz.

MagnusÖstberg skrev:Vilka element har du att tillgå idag?

Befintlig bas
Befintligt mellan
Lägre mellanregister för fas två
...samt ett par Fosterdiskanter som inte tillverkas längre och därför måste bytas ut eftersom jag behöver fler än två (dessutom finns inga utbytesmembran kvar till dem heller). Vad som skall ersätta dem har jag faktiskt inte en susning om.

MagnusÖstberg skrev:Skall det staplas rekommenderar jag 250hz som lägsta delning mellan 18" och topparna. Låt de stora asen ta hand om luftflyttningen.

Nope, det kommer inte vara stapelbart, och det av flera orsaker.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-09-14 20:28

Ratata skrev:
Max_Headroom skrev:Mycket lättare att få bra ljud (i det närmaste helt omöjligt med en)

- Nu förstår jag inte? Menar du att det är lättare att få snyggt ljud i en singellåda jämfört med en dubbellåda eller att det är svårt att få bra ljud ute på golvet med en enda enhet jämfört med att ha fler?

Det blir bättre med flera enheter som man sprider ut. Det gör att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Ska du dela så högt som 200 Hz får du dessutom ta hänsyn till vågfysik i större utsträckning och det hela blir ännu värre.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-14 20:48

Du måste hornladda midden. Elementen skriker om det! Eller iallafall waveguida dem. Kort slaglängd och stark magnet gillar inte direktstrålande...

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-14 20:51

Max_Headroom skrev:Det blir bättre med flera enheter som man sprider ut. Det gör att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Ska du dela så högt som 200 Hz får du dessutom ta hänsyn till vågfysik i större utsträckning och det hela blir ännu värre.

När systemet är klart så delas det inte vid 200 Hz, max 120 Hz. Men att det på något sätt skulle vara lättare med fler enheter som man sprider ut håller jag inte alls med om, tvärtom så upplever jag det som betydligt svårare. Man kan i stora fält få total utsläckning samtidigt som keramiken i damernas toalett vibrerar sönder utan att man begriper ett dugg. Många gånger har det, för oss i alla fall, varit lyckosamt att på mycket svåra ställen sprida ut topparna men behålla basarna (ända upp till åtta stycken 18') i en enda samling. På så vis är det lätt att få tryck där man önskar över hela golvet samtidigt som man inte behöver bry sig om utsläckning eller samling på andra ställen.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-14 20:55

PetterPersson skrev:Du måste hornladda midden. Elementen skriker om det! Eller iallafall waveguida dem. Kort slaglängd och stark magnet gillar inte direktstrålande...

Jag hoppas du menar den övre midden? :D

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-14 21:16

Jupps

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-14 21:28

Ratata skrev:Men att det på något sätt skulle vara lättare med fler enheter som man sprider ut håller jag inte alls med om, tvärtom så upplever jag det som betydligt svårare. Man kan i stora fält få total utsläckning samtidigt som keramiken i damernas toalett vibrerar sönder utan att man begriper ett dugg.

Det låter synnerliggen underligt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-14 21:33

Det är inte smårum vi talar om här, därför kan man lättare skapa riktverkan i basen om lådorna ställs tätare ihop.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-14 21:52

Jag vet, men inte minns jag något av det när vi släpade omkring på 8 Martinkanoner med JBL 18" och 4 toppar med JBL 15+12+2"..

Blev oftast bäst om vi lyckades placera skiten runt om dansgolvet.

Finlyssning var det inte, men man fick baren någorlunda samtalsaktig iallafall...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-09-14 22:17

Bild

Båda basarna seriakopplade i samma låda på 250L. Avstämt till 37Hz med fyra st rör på 150x490mm.

Rätt bra prestanda. MOL (max output, den tunna övre kurvan) är räknad på linjärt xmax, så det finns stora marginaler.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-08 20:28

Nu har jag kommit igång med byggandet (bilder kommer postas senare när jag fått ihop några stycken). Efter ha lärt mig cadda var det lätt att få fram styckelista och börja såga o fräsa. Systemet kommer se ut som bilden nedan fast dubbelt upp, alltså två basar och fyra toppar. Bilden är ackurat bortsett från att övre mellan o diskant kommer vara något förskjutna åt sidan ty det kommer en slitsad port på sidan för 10':an. -Och ja, det blir mahognybaffel (inte homogen, bara 10 mm, resten är MDF) samt gråsvart filt (men inga metallhörn). Topparna kommer kunna täckas med lådlock för transport som även innehåller bärhandtag. Baslådan har en volym om 500 liter och vad som inte syns är bärhandtag samt hjul bakom de fasade bakstyckena.

Bild

Inledningsvis hade jag tänkt mig ett fyrvägssystem som var aktivt trevägs och passivt mellan övre mellanregistret och diskanten. Jag har haft riktig tur, jag har fått tag på precis de två slutsteg jag ville ha och det till fantastiskt bra pris, ett tvåkanalssteg, LAB fp6400 samt ett fyrkanals, LAB 1200C (titta på effektsiffrorna och sedan hur mycket de väger :D). Därmed borde allt vara klart men jag är inte riktigt säker. Varför inte löpa linan ut och dela ALLT aktivt? Jag har stor respekt för passiva delningsfilter och allt vad de medför, i synnerhet när det är stora effekter under lång tid som får värden att ändras. Finns det egentligen någon fördel med passivt filter mellan övre mellanregister och diskant om man bortser från att man sparar ett mindre slutsteg?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-08 20:34

Tjusigt!

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-09 01:10

Härligt projekt!

Jag önskar jag inte gjort av med mina 18-tummare, dock har grannarna inte samma önskan...
Bild

Underbara!!! :twisted:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-09 08:42

Gillar denna råa, funktionella design! Undrar skiljer ljudmässigt om basportarna är i mitten eller på sidorna...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-09 08:52

PetterPersson skrev:Undrar skiljer ljudmässigt om basportarna är i mitten eller på sidorna...

Det tror jag inte, men dom ser väldigt stora ut jämfört med lådan, vilken avstämning blir det på portarna?

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-09 11:53

paa skrev:
PetterPersson skrev:Undrar skiljer ljudmässigt om basportarna är i mitten eller på sidorna...

Det tror jag inte, men dom ser väldigt stora ut jämfört med lådan, vilken avstämning blir det på portarna?

Avstämningen har jag beräknat till 39hz. Vi får se vad provlyssning och mätning ger. Det kanske är lite högt men denna typ av låda brukar ligga något högre än en vanlig hifi-bas. Eftersom portarna ligger utmed sidvägg har jag ansträngt mig så mycket det går för att ge fritt flöde för luftmassan bakom porten så att inget interfererar med den effektiva portlängden. - Och jo, jag blev själv lite förvånad över storleken på portarna...

Det enda jag än så länge hunnit både mäta och provlyssna på (provlåda med rundade sidokanter utan filter) är de övre mellanregisterelementen. Trots mycket torr upphängning och stark motor lät det väldigt mycket hifi men med ännu större upplösning än jag är van vid samt en rysligt kraftig attack i transienterna (trots väldigt flack kurva).

Eftersom jag är nybörjare på det här med DIY så skulle det vara fantastiskt kul att ta med detta system till nästa års DIY-träff, ty då skall det vara injusterat helt o hållet efter att ha varit ute ett antal gånger. Mitt mål är att trots storleken och ljudtryckskapacitet få en ljudbild som får en del hifi-högtalare känna sig lite hotade. Kanske lite naivt, men mål måste jag ha. Det finns redan en kö på att få använda systemet vilket sätter press på mig att verkligen bli färdig på utsatt tid.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-25 14:46

Idag dök det upp fyra st. synnerligen intressanta 10' mellanregisterelement. Riktigt snygga var de samt med en kanonfinish. Notera ledarna från terminalen som fortsätter in genom ventilationen.

Bild
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-25 16:07

Vad är det för horn? Är det XT120, som jag tycker att det ser ut som, i så fall varför?
XT1086 har ju fått betydligt bättre gensvar hos dom som bygger med PA-grejor men för hifi?

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-25 16:37

paa skrev:Vad är det för horn? Är det XT120, som jag tycker att det ser ut som, i så fall varför?

- Nej, det är XD125. Du tänker på XD120 som var föregångaren som var knepig att få funka i tvåvägskonstruktioner. Denna tänker jag dessutom dela rätt högt och undviker då de eventuella problem som XD125 ärvt av XD120.

XT1086 är bara ett horn utan driver.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-25 18:01

Läckert! Drägglar...fler bilder på midden!!!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-25 18:15

Ratata skrev:
paa skrev:Vad är det för horn? Är det XT120, som jag tycker att det ser ut som, i så fall varför?

- Nej, det är XD125. Du tänker på XD120 som var föregångaren som var knepig att få funka i tvåvägskonstruktioner. Denna tänker jag dessutom dela rätt högt och undviker då de eventuella problem som XD125 ärvt av XD120.

XT1086 är bara ett horn utan driver.

Nej, jag pratar enbart om hornen, jag såg bara cad-bilden.
Och just XT1086 är tydligen ett fynd, mycket bättre än det mesta som säljs av PA-elementtillverkarna generellt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-25 18:49

Väldigt spännande!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-26 10:23

Ska bli intressant att följa detta, och kanske även lyssna på monstret framöver. :)

Nästa

Återgå till DIY-forum