Förr i tiden gillade jag HiFi. Jag pulade, micklade, lyssnade och nickade uppskattande. Ofta. Jag slutade med detta för ett antal år sedan när en hörselskada (accelererande) gjorde sig så pass påmind att jag blev tvingad bära hörapparat x2 24/7. Glädjen försvann liksom. Jag kunde inte längre uppskatta små fina nyanser i hemmahögtalare. Jag vet att många här med hörselskador 'lärt' sig lyssna igen, men minns då att det finns lika många typer av hörselnedsättningar som det finns hörselskadade.
Lyckligtvis har jag även ett annat ljudintresse efter att förr ha jobbat med det; professionellt ljud...stort ljud. Brutal kraft!
Mitt ljudintresse har alltså ånyo börjat bubbla inom mig. Denna gång tänkte jag inte bara vara den passiva lyssnaren, jag tänker dessutom vara delaktig i utformningen. Jag kan förvisso ingenting om högtalardesign, men hyser inte minsta oro över detta, ty jag har ju er!
Jag skall alltså påbörja ett ljudprojekt som utöver kunna spela högt o vackert, vara transportabelt, oömt och sist men inte minst, vara tilltalande för ögat (åtminstone sådana som oss som finns på detta forum).
Systemet skall i steg ett bestå av en baslåda med 2x18', två toppar med 1 x 6,5' + 1 x diskanthorn. Botten matas av 2 x 500 w (8 ohm) och toppen av 2 x 350 w (8 ohm). Delningen skall handhas av ett LAB SPL-2B vid 200Hz.
Steg två består av ytterligare en baslåda, ett par toppar till (alltså fyra sammanlagt) men denna gången större lådor till topparna som kommer hålla ytterligare ett element, en 10'. Nu kommer delningen ske gissningsvis runt 120 Hz eller under. Drivningen till steg två finns inte än men lutar åt två begagnade pjäser jag tittat på som ger 2 x 2 500 w samt 2 x 1 350 w.
Att projektet kommer ske i två steg är för att några av de ingående komponenterna redan finns och att jag tycker det är viktigt att kunna spela under projektets gång.
Den första biten att bygga är baslådan. Som jag skrev innan så kommer den delas runt 120 Hz när projektet är klart men vid 200 Hz i 'halvtid'. På frågan vilka egenskaper jag är ute efter när det gäller baslådan så kan jag bara svara; - Tänk 70/80-talsdisco! Det skall vara en kraftfull smocka i nedre delarna av magen men även med en attack så pass att Mark Kings basspel i 'Lessons of Love' inte bara framgår med all önskvärd tydlighet, bassträngarna skall riva också.
Som jag innan skrev fanns redan vissa ingående delar, det gäller även baselementen. Baselementen är bestyckade med neodymnmagneter men skall enligt utsago trots detta utan problem kunna spelas vid max under långa tidsperioder. Här mottages tacksamt all typ av hjälp och tips när denna låda (lådor) skall beräknas.
Här följer TS:
Fs: 31 Hz
Re: 5.4 Ohm
Bl: 28.1 N/A
Mms: 236 g
Cms: 0.1 mm/N
Rms: 6.5 Kg/s
Qes: 0.33
Qms: 7.40
Qts: 0.31
Vas: 205 dm^3 (7.24 ft^3)
Sd: 1174 cm^2 (182 in^2)
Xmax: 12.9 mm
Xdamage: 28 mm
Le: 1.45 mH
Mmd: 213 g
Spolen skall tåla 1 500 w innan lacken börjar bubbla.
För er som undrar hur fan man få en hustru gå med på dylika tokigheter, så är svaret att vår son vill spela med systemet ute också. Vi är alltså två mot en!