phloam skrev:Rätta mig om jag har fel - men är inte komprimering svaret om man skulle vilja _sänka_ lyssningsnivån till en i alla lägen behaglig nivå - samt kunna höra de svaga partierna bättre - samt slippa en del obehagligt starka eller transienta ljud? Eller?
Att säga att man kan "höja avsevärt", tvärs genom alla störningar, utan att dynamiskt ljud "låter illa", ja, det är ju självklart, men det är ju precis det man vill slippa med lurar? Dra på så man riskerar skada hörseln? Om man nu vill lyssna i en störande miljö utan att sitta med fingret på volymknappen hela tiden på helspänn.
* i.e. terasssdynamik
** - ej terass
*** - även om de egentligen är mindre skadliga än vad många tror, som sagts
@phon - men alla gillar inte in-ear, man kanske inte heller vill stänga ute omvärlden. Iofs pekar ju det stora utbudet av in-ear och aktiv störningseliminering på att ett problem med störade ljud finns idag när man lyssnar på musik.
Sammanfattning: Det enklaste svaret på alla dessa problem är inte att sätta komprimeringsknappar på apparaterna, inte att bara sälja in-earlurar - utan att se till att signalen i alla lägen är så lättlyssnad som möjligt, vare sig man lyssnar på köksradion, i mobilen, via datorhögtalarna, i bilen osv. Hifi-lyssnandet är nog tyvärr ganska marginellt."
Enklaste svaret möjligen, men inte bästa svaret.

Varför resignera om det är som du tror? Man borde se lite framåt. Tekniken finns redan att låta apparaterna dynamikbegränsa på ett lämpligt sätt, baserat på den aktuella lyssningssituationen. Mp3-spelare och mobiltelefoner byter man ju ganska ofta nu för tiden, så vi behöver verkligen inte sitta fast i dagens tekniska lösningar.
Jag tror nog att adaptiv komprimering skulle kunna bli ett tilltalande försäljningsargument för alla som lyssnar på musik ute och vill kunna höra allt som spelas. När man kommer hem (där det är ganska tyst) kan man ju fortsätta att lyssna - om man så önskar helt utan komprimering i mp3-spelaren/mobilen/stereon. Det bästa av två världar.
Det som gör mig beklämd är att en massa bra musik - vårt kulturarv! - annars bara görs tillgänglig i en långt-sämre-än-nödvändigt version, och detta pga en onödig kompromiss.