Vet inte riktigt hur jag ska börja, jag är själv trött på alla subbas projekt på alla forum. Men jag vill bygga något annorlunda kanske använda PA-element med tex veckad upphängning. Vill att projektet ska bli elegant och få ett proffsigt utseende. MEN för att nå dit behöver jag expert hjälp. Och jag tror NI på detta forum skulle kunna klara av det.
Det jag behöver hjälp med är; Att bygga en riktigt rejäl subwoofer/basmodul som ska kunna prestera enormt ljudtryck!
Som jag själv har tänkt mig så skulle jag vilja testa på element i klassen 15-21tum.
Budgeten är begränsad. Vill inte börja med att lägga pengar på ett nytt steg, utan vill fokusera på att få ett bra element först, steg får komma som nästa projekt.
Skulle därför vilja gå på att återanvända mitt hypex ds 4.0 Vill slippa alla tankar om att ha ett extern PA-steg vid sidan om.
Jag är mycket väl medveten om; Att jag inte, kanske kommer kunna köra ett 15-21tums element fullt ut med mitt hypex ds 4.0. MEN jag kan ju i framtiden uppgradera till tex ett hypex ds 8.0. Men jag tror att med rätt element så får man nog en omskakande upplevelse med 400/200w med rätt element.
Så en subwoofer med högt ljudtryck och bra verkningsgrad är väl vad jag är ute efter.
Vad tror ni? Går det att åstadkomma? Har ni nå förslag på element med högt xmax samt stor konarea? Ska man leta en gummiupphängd kon eller nåt element med veckad upphängning?
Det jag har;
* Steg; Hypex ds 4.0 400wrms@4ohm/ 200wrms@8ohm
Önskemål;
* Element; 15-21tum
* Låda; Stor, men inte för stor
* Frekvensomfång; Brukar dela vid runt 80hz, så <--20hz-80hz
Uträkningar kan jag göra själv så länge det är slutet och basreflex. Men ni får gärna vara en hjälpande hand. Har ni förslag på horn får ni nog hjälpa mig lite, Lika om det behövs elektronik som tex EQ.
vh/ Hampus