Ett lite annorlunda basprojekt. Element förslag?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hampe90

Ett lite annorlunda basprojekt. Element förslag?

Inläggav Hampe90 » 2010-09-17 21:20

Hej.

Vet inte riktigt hur jag ska börja, jag är själv trött på alla subbas projekt på alla forum. Men jag vill bygga något annorlunda kanske använda PA-element med tex veckad upphängning. Vill att projektet ska bli elegant och få ett proffsigt utseende. MEN för att nå dit behöver jag expert hjälp. Och jag tror NI på detta forum skulle kunna klara av det.

Det jag behöver hjälp med är; Att bygga en riktigt rejäl subwoofer/basmodul som ska kunna prestera enormt ljudtryck!

Som jag själv har tänkt mig så skulle jag vilja testa på element i klassen 15-21tum.
Budgeten är begränsad. Vill inte börja med att lägga pengar på ett nytt steg, utan vill fokusera på att få ett bra element först, steg får komma som nästa projekt.
Skulle därför vilja gå på att återanvända mitt hypex ds 4.0 Vill slippa alla tankar om att ha ett extern PA-steg vid sidan om.
Jag är mycket väl medveten om; Att jag inte, kanske kommer kunna köra ett 15-21tums element fullt ut med mitt hypex ds 4.0. MEN jag kan ju i framtiden uppgradera till tex ett hypex ds 8.0. Men jag tror att med rätt element så får man nog en omskakande upplevelse med 400/200w med rätt element.

Så en subwoofer med högt ljudtryck och bra verkningsgrad är väl vad jag är ute efter.

Vad tror ni? Går det att åstadkomma? Har ni nå förslag på element med högt xmax samt stor konarea? Ska man leta en gummiupphängd kon eller nåt element med veckad upphängning?

Det jag har;
* Steg; Hypex ds 4.0 400wrms@4ohm/ 200wrms@8ohm

Önskemål;
* Element; 15-21tum
* Låda; Stor, men inte för stor ;) Horn, basreflex, slutet?
* Frekvensomfång; Brukar dela vid runt 80hz, så <--20hz-80hz

Uträkningar kan jag göra själv så länge det är slutet och basreflex. Men ni får gärna vara en hjälpande hand. Har ni förslag på horn får ni nog hjälpa mig lite, Lika om det behövs elektronik som tex EQ.

vh/ Hampus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-17 21:35

jag vet inte hur jag ska finna tid att slutföra mitt projekt. möjligtvis har jag nåt att visa upp imorgon.
det inkluderar ett SPH-390TC och en 70 liter sluten låda. Två såna (relativt billiga element) kommer tillsammans med mina existerande SLS10 stå för basåtergivningen hos mig.
Enligt mina bedömningar kommer de kunna ge mig referensnivå (85dB +20db LFE) med lite marginal.
En del på forumet tycker kanske det är för lite men jag tror jag kommer sitta nöjd. Ett snabbprov med en bas gav ett leende på mina läppar iaf 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-17 22:10

För 1500kr är det väl ganska bra? Frågan är om ett xmax på 7mm räcker...

Min nuvarande xxls12 har ju 12mm xmax, krävs ju ganska mycket xmax vid 20hz och nedåt.

Läste något för om xmax förr, att det krävs mycket xmax för att öka ljudtrycket.

Som ni kanske märker är jag inge duktig på element, ser lixom inte vilka som är bra förens jag slår in alla värden i programmen, vilket tar mycket tid... kom gärna med mer förslag.

Men med vi säger; 2st element du länka så vinner jag ju 3db för att jag har två element...
Men skulle man hitta en 18tumare så har den väl större konarea och kan flytta mer luft än 2st 15 tumare? För är det inte så att EN 18tum motsvarar 2eller 4st 15tumare?? Eller är jag ute och cyklar nu?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 22:32

Jag tycker du skall köpa tre XXLS till istället.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-17 22:35

Hade jag haft pengar hade jag inte tvekat. Jag är ruggigt nöjd med min xxls.

Fast vill ha lite mer byxfladder vid 20hz. För "billig"are"" peng.

Snälla släng fram era mest hemliga brutala basmonster, på mitt ritbord ;)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-17 22:47

ja det är kanske inte sådär tokmycket. men det är ungefär samma slagvolym som en xxls12. det du tjänar är 6db känslighet och en närmast perfekt kurva (efter filter pålagt @80Hz) i 70 liter sluten. iaf i mitt tycke, kanske inte alla som håller med.
vet inte om det är inbillning men det upplevdes som att det var en jäkla "attack" i elementet. nån stans tror jag faktiskt mer på stor yta som rör sig lite framför en mindre som rör sig lång väg.

men det är klart att det finns "värre" element. jag är dock väldigt mycket för "bang for the buck". det här elementet kändes som just ett sådant. men det återstår ju att se slutresultatet..

edit: finns ju andra element för andra pengar som detta http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... N&typ=full

1250cm2 med 12,5mm slag 8) motsvarar 2,5 xxls 12" men dock för dryga 4000kr. problemet är just det att priset drar iväg. det och lådvolymen. en av de faktorer som fick mig att falla för 390TC är att de har ett q runt 0,6 i 70 liter. Så ser man till pris/volym/kvantitet så ger det högre ratio än tex sls 10(och 12) och en hel del andra element som vill ha större volym för att "andas" ordentligt. men det är klart kan man köra LT så kan man ju komma undan med mindre lådor. men då vår man ju kräma på mer effekt och frågan är vad man tappar på det..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-17 23:02

NU börjar det likna nå!! Shit! brutalt... Måste lugna ned mig.. höll ju på att beställa ett direkt...

Nu har vi börjat hitta rätt! Just nu tänker jag mig detta element med en design i form av B&W ASW850 subwoofer. Tror det skulle bli GÖÖR snyggt!

Sen kanske nån aktiv EQ och lull lull så tror jag jag börjar hitta rätt.

Ska testa simulera på det v.s min nuvarande xxls.

P.s med detta element kan jag återanvända min nuvarande låda. vilket är +++.. Men jag ska avakta och lyssna på vad andra har för förslag. Kostar ju 3,350kr på BMM dock utan moms gissar jag.

EDIT. Har nu börjat simulerat lite, får inte så bra resultat än. Jag kan ju spela mycket högre men f3 hamnar på 44hz med ca 200L låda. Gissar att det behövs aktiv EQ till denna bas. "SPH-450TC"

Dock så är det ju lite bättre bas ;) xxls 109,2db@22hz SPH450TC 120,7db@ 22hz "bara" en ökning på 11,5 db ;) Borde teoretiskt uppfattas bra mycket högre...

EDIT nr 2... Min xxls 12 DVC säljes till super bra pris. pmá om intresse.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-09-17 23:38

Kör på 18tums bas eller större. 15 tum är på tok för klent. Vet inte hur många ggr jag fått min 15 tums baslåda att ploppa. Den tål ändå 1000w och borde lira riktigt högt. Men njae.

Den gör sig dock bra i sovrummet till klockradion :)

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-18 00:04

Haha helt rätt ;) Undrar ja om det märks av... nu har jag simulerat på min nuvarande låda. bara olika portar. SPH 119db@ 20hz v.s XXLS 108db@20hz

Alltså måste det uppfattas som en fördubbling + en fördubbling + en fördubbling av ljudtryck inte sant? (3db +3db + 3db=9db) Alltså 10db extra som ska hjälpa till med byxskak... Sen som jag har nu, är den hörnplacerad, det måste innebära 6db extra. då klarar SPH basen av 125db, tänker jag galet?

Isf låter det som om jag skulle bli nöjd! 8)

EDIT

Kollat lite på bygg din bas sida.

CCS SDX 15 vs SPH-450TC vad tror ni??? I mina simuleringar går sdx mycket djupare.... MEN SPH har mycket mindre GD, är det någon fördel?

Ni måste hjälpa mig med att lämna erat omdöme, vad ni tycker är roligast/viktigast... Vad är roligast infra ljud eller bra ljudtryck vid tex 25hz?

Sitter o kör frekvens svep just nu, När jag kör 18hz vist okej glasen i köket hoppar runt, men allt över 20 är ju så mycket roligare + att det hörs, men det kan ju vara för att min subwoofer inte är så stark under 20hz också.... Men frågan är ju ändå vad som är viktigast för film. Hur många procent av filmenljudet ligger under 20hz? Är det värt att skippa massa ljudtryck för att satsa på infra, eller tvärt om...

SDX basen spelar lågt som attan med SPH går "bara" till 22hz, och tappar enormt sen, Men ist är SPH basen 5db starkare vid 26hz, när dom båda matas med 700w, Det är ju mer än en fördubbling av ljudtryck vid 26hz. Vad säger ni?? :)

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-18 15:19

Vad tror ni om slutet och, använda LT till SPH basen??

Är det svårt att slänga ihop en LT och skulle någon kunna hjälpa mig med komponentval för hur LT sak fungera ihop med basen? :)

Vh Hampus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-18 16:03

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-18 16:39

Är det inte en ökning med ca 10 db som behövs för att uppleva en fördubbling av ljudtrycket ?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-09-18 16:55

bakerman22 skrev:Är det inte en ökning med ca 10 db som behövs för att uppleva en fördubbling av ljudtrycket ?

Det är ju ganska tumregelmässigt att säga så, det är väl antagligen subjektivt hur mycket starkare "dubbelt så starkt" är och så är det förmodligen frekvensberoende också.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-18 17:07

Pontus91 skrev:
bakerman22 skrev:Är det inte en ökning med ca 10 db som behövs för att uppleva en fördubbling av ljudtrycket ?

Det är ju ganska tumregelmässigt att säga så, det är väl antagligen subjektivt hur mycket starkare "dubbelt så starkt" är och så är det förmodligen frekvensberoende också.

Jo, men som jag förstår det i texten räknar TS 3 db som en fördubbling, och då blir det ju inte riktigt rätt...?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-09-18 17:11

bakerman22 skrev:
Pontus91 skrev:

Jo, men som jag förstår det i texten räknar TS 3 db som en fördubbling, och då blir det ju inte riktigt rätt...?

Nej det blir det ju inte, 3 dB brukar man väl säga är en fördubbling av effekten till elementet.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-18 17:17

Okej men om 10db är en fördubbling av ljudtryck, tror jag att jag kommer bli jätte nöjd. Är ju bra mycket med db vi pratar nu, än min lilla xxls 12 nu.

Men det dära med LT verkar inte vara min grej blir helt snurrig av allt. Ingen som har byggt en sådan och kan vara en hjälpande hand?

Sen står det ju att man behöver ett högpass filter med LT hur sjutton fixar man de då?

Behövs det extern ström till allt detta sen också?

Sitter o fillurar ändå om man ska köra på 2st 15" ist... Undrar vad som kommer bli bäst.. och mest ljudtryck? 18" har ju 6mm mer xmax....

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-09-18 17:23

Hampe90 skrev:Okej men om 10db är en fördubbling av ljudtryck, tror jag att jag kommer bli jätte nöjd. Är ju bra mycket med db vi pratar nu, än min lilla xxls 12 nu.

Men det dära med LT verkar inte vara min grej blir helt snurrig av allt. Ingen som har byggt en sådan och kan vara en hjälpande hand?

Sen står det ju att man behöver ett högpass filter med LT hur sjutton fixar man de då?

Behövs det extern ström till allt detta sen också?

Sitter o fillurar ändå om man ska köra på 2st 15" ist... Undrar vad som kommer bli bäst.. och mest ljudtryck? 18" har ju 4mm mer xmax....

För varje 6 dB fördubblas ljudtrycket, för varje 3 dB fördubblas effekten. Jag har också hört det där med att 10 dB upplevs som en fördubbling men jag tror som sagt inte att det stämmer särskilt bra.

Om du vill läsa mer om LT finns det en lång och bra tråd om det här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Och ja, LT-kretsen behöver egen strömförsörjning.

Att man behöver högpass till LT har jag faktiskt inte hört, men jag kan tänka mig att det är för att slippa de allra lägsta frekvenserna i t ex film, både elementen och förstärkarna belastas ju ganska hårt när man kör med LT.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-18 19:21

En Maelstrom-21" i sluten låda och ett EP4000-steg borde väl hänga med.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 02:26

Skrev i första inlägget att jag inte vill ha ett nytt steg. Sen är basen lite över budgeten...

Som sagt både maelstrom och sdx basen har grymt hög GD jämfört med MPH basen... Vet inte vad som menas med det i praktiken. Vet ni?

Ingen som har nå annat roligt element förslag för runt 4000kr?

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 04:22

Kan inte sova tänker bara på basar...

hittade denna, PD1850. http://www.precision-devices.com/asps/u ... per/15.pdf

Vad tror ni om den vs SPH? Den har ju 5db bättre känslighet. MEN 2mm mindre xmax.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-19 08:27

Hampe90 skrev:Kan inte sova tänker bara på basar...

Vad tror ni om den vs SPH? Den har ju 5db bättre känslighet. MEN 2mm mindre xmax.

ta en flukt på polstycket så ser man att dom menar p2p i x-max och inte linjärt oneway

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-19 09:22

Hampe90 skrev:Hade jag haft pengar hade jag inte tvekat. Jag är ruggigt nöjd med min xxls.

Jag vill bara i all vänlighet förklara att det finns en anledning till at du aldrig sett stora basmonster hos dina föräldrars vänner, eller kompisars föräldrar.

Risken är stor att du gör en investering du får välja bort framöver.

Det kan alltså vara lönsamt att tänk till - och du har ett riktigt bra element redan. Bygg vidare på det.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-09-19 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 12:38

boom skrev:
Hampe90 skrev:Kan inte sova tänker bara på basar...

ta en flukt på polstycket så ser man att dom menar p2p i x-max och inte linjärt oneway

Okej då låter det som SPH åter är en vassare kandidat.
Eller är SPH´s 12,9 mm också p2p?

Isf är ju Maelstrom 18 åter en kandidat. Även om jag får höjja budgeten enormt.
Senast redigerad av Hampe90 2010-09-19 12:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 12:43

MagnusÖstberg skrev:
Hampe90 skrev:Hade jag haft pengar hade jag inte tvekat. Jag är ruggigt nöjd med min xxls.

Jag vill bara i all vänlighet förklara att det finns en anledning till at du inte aldrig sett stora basmonster hos dina föräldrars vänner, eller kompisars föräldrar.

Risken är stor att du gör en investering du får välja bort framöver.

Det kan alltså vara lönsamt att tänk till - och du har ett riktigt bra element redan. Bygg vidare på det.

Jag bor redan själv, och brinner för hembio. Så detta är en investering jag kommer njuta av.
Därför jag vill försöka bygga ett litet "top of the line" projekt väl genomtänkt. Men att slösa massa pengar på en hel hög av xxls som både gör hål i plånboken och tar plats känns dumt.

Förstod inte riktigt hur du menade att jag skulle bygga vidare på xxls? Massor av xxls ger ju gigantiska lådor och många lådor... Samt att dom är dyra, känns som elementet har en begränsning.

Duger det inte med EN SPH-bas kan man ju köpa fler av dom, och då har man redan mer SPL med sig i ryggen sen första basen.

En enda SPH spelar ca 10dB starkare än vad en xxls gör. Det tycker jag vitnar om en högre ribba. Eller har jag helt fel nu?

/ Hampus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-19 14:03

Jag tänker inte bara på maximal spl, utan även på gd och dist.

XXLS är också ypperlig till mindre lådor och LT.

Men jag ser fram emot att följa din byggtråd, vad det än blir! Du har säkert behov av att spela starkare än mig :)
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-19 16:49

MagnusÖstberg skrev:Jag tänker inte bara på maximal spl, utan även på gd och dist.

Men jag ser fram emot att följa din byggtråd, vad det än blir! Du har säkert behov av att spela starkare än mig :)

Ungdomar tänker inte som gamla gubbar .

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 16:49

Som det ser ut nu, så har SPH basen (18") mindre GD än xxls. Så det ser jag som bra.

Om jag ändå förstod mig på att lägga upp bilder på faktiskt så hade jag gjort det 8O

iaf så har xxls 20ms@20hz och SPH har 16ms@20hz om man kollar på GD

Ända ned till 10hz så har SPH betydligt bättre GD.

Dock är system impedansen högre på SPH vad det nu innebär??

Hur högt m/s ska man ha i porten? just nu ligger jag på 18m/s Med lådan jag simulerar till SPH.
Medans min xxls i nuvarande låda ligger på ca 36m/s

MEN vad anser ni det ska ligga på till mitt komman projekt?

vh Hampus

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 16:51

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tänker inte bara på maximal spl, utan även på gd och dist.

Ungdomar tänker inte som gamla gubbar .

jag tänker så här, jag vill ha en välljudande sub. Lyssnar på mycket akustisk musik och vill höra och känna baskaggen slå i bröstet.

Samt att till film så vill jag att det ska kännas i soffan när bomber släpps som tex i U-571.

EDIT. När jag ibland vill kolla på film så ställer jag in systemet så här, Delar suben vid tex 80hz på förstärkaren, MEN kör bas på både front och sub. Men på sub-steget ställer jag in delningen på 30HZ och sedan boostar jag på steget som bara den.

Då får jag en omskakande upplevelse på dom lägre frekvenserna bara, utan att så mycket av det övriga registret sabbas. Dock klarar inte min nuvarande sub att leverera så mycket innan den börjar bottnar (min xxls).

Därför jag vill ha en ny sub, som klarar att leverera ljudtryck och tål mycker effekt. utan att bottna. Inbillar mig att PA element inte bottnar så lät, då dom misshandlas bra på tex konserter. Och då är min tanke att jag ska få upplevelsen då huset "hyreshuset" rasar samman.
Senast redigerad av Hampe90 2010-09-19 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-19 16:56

I soffan kan man komplettera med en buttkicker. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 17:01

Nattlorden skrev:I soffan kan man komplettera med en buttkicker. 8)

Buttkicker´S har jag funderat på... Men sen kom jag på de, va sjutton det är för mesar ;)

När jag har en bas som lyckas få soffan att skaka lite. Så kan jag börja fundera på buttkicker´s. Man måste ju börja i rätt ände :wink:

Nästa

Återgå till DIY-forum