Moderator: Redaktörer
Mr_Ekan skrev:Lite mätningar så...
Det är lite tidigt att implementera ändringar nu, men så här ser iaf min idé ut för att minimera risken för störningar av luftflödet i lådan:
Subjektivt då? Den här mätartefakten är hörbar. På visst programmaterial saknas det helt enkelt energi i basen. Det blir tunnt och tråkigt, medan på annat programmaterial får man effekten att en överdriven bas nyanseras lite och det låter...prima.
Till helgen skickar jag upp lite mer mätningar, om vädret inte blir för bra.
//Ekan
PetterPersson skrev:Hur lång var vägskillnaden mellan
element -> mikrofon och
element -> golv -> mikrofon?
brumel skrev:Har du nån halvsunkig EQ kan du testa hur frekvensgången måste tiltas om den måste det. Med auto eller manuella justeringar.
Den fina färgen Skugga tycker jag ser ut som grått med lite rött i. Vore intressant att veta hur den är komponerad.
Mr_Ekan skrev:Igår blev det lite mätverkstad...
1. Är resonansen vid 140 Hz orsakad av en stående våg mot golvet inne i lådan?
-> Porten åkte ut och jag täckte botten helt med 75 mm glasull (och in med porten igen):
skrutten skrev:Mr_Ekan skrev:Igår blev det lite mätverkstad...
1. Är resonansen vid 140 Hz orsakad av en stående våg mot golvet inne i lådan?
-> Porten åkte ut och jag täckte botten helt med 75 mm glasull (och in med porten igen):
Det behövs mer än 75mm för att dämpa - bas elemetet sitter så till att resonansen drivs på ganska bra. Med en ny låda kan man ta hänsyn till detta - även ge utrumymme för dämp material i storleksordningen 1/4 våglängd av resonansfrekvensen mitt i lådan utifall att det skulle behövas (och detta utan att hindra flödet till porten).
Såg det nu!Mr_Ekan skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur ser mätningar ut om porten är pluggad?
Det finns ett impedanssvep ovan med pluggad port ("skitiga strumpor"...)
skrutten skrev:Placera dämpmaterialet i hastighets maximum mitt i lådan och med en tjocklek på 1/4 av lådans höjd och mät igen, antagligen försvinner resonansen nära nog helt om inte så ligger problemet (om det nu är ngt problem) i elementet? Jag säger inte att det behövs så mycket dämpning men som felsökningsövning ger det svar på om det är en ståendevåg i lådans höjd som är prolemet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster