30L lirar nu... Liten uppdatering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-11 17:54

Grymt fina högtalare måste jag säga!
Som novis blir man onekligen sugen på att bygga dessa då du filat klart och om det är ok.
Några frågor från en som inte har koll:
Vad är fördelen/nackdelen med att ha diskanterna fria jämfört med att som "vanligt" bygga in dom i låda?
Hur placerar man den här typen av högtalare, kan man ha de relativt nära bakvägg?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-11 18:30

basarna verkar vara utgående ut Scan-Speaks sortiment. Så det kan vara idé att fundera på att skaffa basar snart isf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-11 22:07

1275gt, baffelsteget är ganska väl utdämpat, så du kan räkna med 87 dB/W/m. Kan fungera med 30W, beroende på hur starkt du tänkt att poppa.

bandix, självklart får du bygga högtalarna, men jag behöver nog fila vidare lite innan jag ärligt kan rekommendera dem. Syftet med "L-profilen" till diskanten är att kunna bevara fasresponsen över delningsfrekvensen genom att justera diskantens akustiska centrum så att det hamnar i samma vertikalplan som basens. Eftersom jag inte visste vart dessa centra låg på förhand fräste jag spår i L-profilen för att kunna justera detta efterhand (vilket är själva vitsen med den här lösningen).

Möjligen är SS 8554 på utgående och den är tyvärr också väldigt dyr. Hifikit tar >2500 SEK/st, men man kan hitta den lite billgare på andra håll (Madisound t ex). En annan nackdel är kantupphängningen i skumplast, som jag tvivlar har samma livslängd som gummi, även om SS hävdar det (tack vare särskild coating). Detta till trots - det är ett grymt element!

Det börjar bli dags att "avslöja" problemet... :? 8) :)

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-11 22:43

Tack för förklaringen, blir nog till att bygga dessa då du filat klart :)
Hur tycker du att de låter så här i början? Jag har själv använt samma diskanter i ett tidigare bygge och upplevde att det hände ganska mycket under inspelningstiden. Är dock väldigt nöjd med vad de presterar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-11 23:28

tycker ni att den gula åttatummaren är bättre än till exempel s-s revelator sjutum, på vilka sätt isåfall
Bikinitider

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-13 19:06

Mr_Ekan skrev:Tjena grabbar,

Ritning kommer lite senare i veckan och prel mätresultat lägger jag upp under helgen tänkte jag.

Väntar med spänning på mätresultaten :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-13 22:16

Mina skumkanter på de UV-behandlade har klarat sig 12 år utan den minsta påverkan nu. Känns som om de fått kläm på skumgummiproblematiken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-15 00:15

Lite mätningar så...

* Basens impedans i låda, utan delningsfilter:

Bild

* Med skitiga strumpor i porten:

Bild

* Frekvensgång; 0.5 m mik / baffel; miken i diskantens axel (ännu inget filter):

Bild

Vi ser att:

(1). Impedansen har en oavsiktlig resonans vid f~140 Hz.
(2). Utnivån omkring denna frekvens är signifikant reducerad, närmare 5 dB i intervallet 100~200 Hz

Vid 140 Hz är en halv våglängd 1,23 m, vilket är större än alla relevanta mått på lådan. Det verkar alltså inte som någon stående våg reflekteras in i konen.

Tittar man på lådan, så är den alltså bygg enl följande (vilket även ritningen visar):

Bild

Avstyvningarna har samma dimensioner, med en "fläns" på 40 mm runtom. Hålen i avstyvningarna ska vara stora nog att låta luften strömma fritt, och flänsen ska vara stor nog för att delningsfilterkomponenter ska låta sig monteras på den övre avstyvningen. Hade jag tänkt.

Som skärmdumpen visar så kan man tänka sig att subvolymer bildas inne i lådan. Den övre volymen blir mindre är vad dumpen visar pga att basen upptar volym, men iaf...

...så gäller att den slutna lådans fc ges av:

fc=fs*sqrt(Vas/Vb+1)

Med tabelldata (fs=23Hz, Vas=160 dm3, Vb=38,8 dm3 (akustisk)) fås då fc=52 Hz. Stämmer sådär - den slutna lådan mätte ju 40 Hz. (Roade mig även att mäta fs (och Vas!) innan montering och räkna på vilket fs som uppnås i lådan - stämmer lite bättre men man kommer inte ner till 40 Hz).

Om man nu antar att basen skickades in i en låda vars volym motsvarar den nedre subvolymen, kan man tänka sig att Vb=6,47 dm3 (hänsyn ej tagen till dämpmaterial) skulle ge:

fc=117 Hz

Det stämmer inte helt med uppmätta resonansen vid 140 Hz, men det är ju i rätt härad. Vore väldans tacksam för lite feedback på detta freestylande.

Det är lite tidigt att implementera ändringar nu, men så här ser iaf min idé ut för att minimera risken för störningar av luftflödet i lådan:

Bild

Subjektivt då? Den här mätartefakten är hörbar. På visst programmaterial saknas det helt enkelt energi i basen. Det blir tunnt och tråkigt, medan på annat programmaterial får man effekten att en överdriven bas nyanseras lite och det låter...prima.

Till helgen skickar jag upp lite mer mätningar, om vädret inte blir för bra.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-15 07:04

Hur är tonkurvan mätt? Groundplane eller fristående?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-15 08:34

tryck miken närmare när du mäter under 200hz och skarva med en distansmätning, för ett filter dimensionerat vid ett kort mätavstånd ska låta rätt vid lyssningsposition så måste man införa en hel del kompenseringar, å det är rätt klurigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-15 08:35

PetterPersson skrev:Hur är tonkurvan mätt? Groundplane eller fristående?

Fristående.
11010000

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-15 11:01

Mr_Ekan skrev:Lite mätningar så...

Det är lite tidigt att implementera ändringar nu, men så här ser iaf min idé ut för att minimera risken för störningar av luftflödet i lådan:

Bild

Subjektivt då? Den här mätartefakten är hörbar. På visst programmaterial saknas det helt enkelt energi i basen. Det blir tunnt och tråkigt, medan på annat programmaterial får man effekten att en överdriven bas nyanseras lite och det låter...prima.

Till helgen skickar jag upp lite mer mätningar, om vädret inte blir för bra.

//Ekan

Ser jag rätt i den sista bilden att du funderar på att lyfta ner diskanten till lådan?

Jag överlåter feedback kring f~140 till de som har kunskap :lol:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-09-15 20:47

Har du nån halvsunkig EQ kan du testa hur frekvensgången måste tiltas om den måste det. Med auto eller manuella justeringar.

Den fina färgen Skugga tycker jag ser ut som grått med lite rött i. Vore intressant att veta hur den är komponerad.
Let forever be

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-15 21:12

Hur lång var vägskillnaden mellan

element -> mikrofon och

element -> golv -> mikrofon?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-16 00:54

PetterPersson skrev:Hur lång var vägskillnaden mellan

element -> mikrofon och

element -> golv -> mikrofon?

Aha, ik begrijp...

Om vi låter:

d1: punkten där basaxeln korsar baffelplanet / miken
d2: baspunkten / reflektionen i golvet
d3: reflektionen i golvet / miken

Så får jag:

d1=530 mm
d2=767 mm
d3=948 mm

Detta borde ge destruktiv interferens vid 145 Hz och konstruktiv vid 247 Hz. I frekvensgången ses:

Lokalt minima: 145 Hz
Lokalt maxima: 252 Hz

Så, visst har du en poäng här :) . Men det måste ju finnas en annan förklaring till impedansens utseende, som också bidrar till nivåförlusten, hmm...

//Ekan

Edit: det får nog bli lite ground plane i helgen, så länge jag inte välter lådfan då...
11010000

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-16 06:12

Visst, din låda är ju rätt smal och odjup men hög. Det är golvreflexen från insidan av lådan du ser i impedanskurvan (tror jag)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-19 17:40

brumel skrev:Har du nån halvsunkig EQ kan du testa hur frekvensgången måste tiltas om den måste det. Med auto eller manuella justeringar.

Den fina färgen Skugga tycker jag ser ut som grått med lite rött i. Vore intressant att veta hur den är komponerad.

Om du är sugen på Skugga, snacka direkt med tillverkaren:

http://www.levis.info/homepage/_fr/index.aspx

Och yes, den har en röd ton i sig kan jag bekräfta nu :) .

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-19 17:51

Igår blev det lite mätverkstad...

1. Är resonansen vid 140 Hz orsakad av en stående våg mot golvet inne i lådan?

-> Porten åkte ut och jag täckte botten helt med 75 mm glasull (och in med porten igen):

Bild

Puckeln vid 140 Hz är tämligen oförändrad, så en stående våg mot golvet verkar inte vara problemet.

2. Har den att göra med luftflödet mellan sektionerna?

-> Såga till och klämma in frigolitprofiler på 20*20 mm:

Bild

Impedanssvep:

Bild

Nu är puckeln mer markerad - ca 1.8 Ohm nivåskillnad mot 100 Hz, mot 1.1 Ohm tidigare.

-> Det verkar som lådkonstruktionen trots allt skapar den här resonansen, så jag får vackert konstatera att jag brände lite mycket krut på den här prototypen. Inget väldigt problem subjektivt, men det svider i ett ingenjörssinne :) :? .

Strax tebax...
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-19 18:14

...med lite info om filtret.

Prototypfilter togs fram medelst mätning av elementen i en "0-prototyp"-låda (mina gamla burkar, med Vifa P21) och responserna importerades i Basta! (Jag mätte alltså med Sirp). Då blev det så här:

Bild

Filtret beräknas bete sig som ett 2a ordningens akustiskt filter för både låg- och högpassdelen.

Protofiltret gav följande responser:

Bild

Delning strax över 2 kHz, mot 2 kHz förväntade.

Nu inför vi variabeln x. x= avståndet mellan baslådans baffelplan och diskantbaffelns plan. x är positiv när diskantbaffeln befinner sig bakom basbaffeln.

Jag gissar nu x=18, och kollar hur elementen fasar ur när diskanten polvänds:

Bild

Delningen låg ju vid ~2.2 kHz, så x=18 verkar inte ge någon vidare fasintegration.

x=13:

Bild

Bättre. Nu x=8:

Bild

x=3:

Bild

x=0:

Bild

x=0 ger en djup symmetrisk urfasning vid delningen. Så praktiskt - vad fan ska jag då med särskild diskantbaffel till :roll: :) ?

Ökar dämpningen till diskanten lite - 1,8 i serie isf 1,0:

Bild

Detta får duga tillsvidare.

//Ekan, som strax är tebax...
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-19 18:35

...med spridningsmätningar.

0 och 15 grader horisontellt:

Bild

0 och 30 grader:

Bild

0 och 45 grader:

Bild

Ganska smutt om jag får säga det själv. Vid 30 grader är tappet ca 3 dB vid 10 kHz och inga störande formförändringar går att se upp till 45 grader.

Nu ska jag lyssna ett halvår eller så, och ber att få återkomma därefter :) .

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-19 20:05

Mr_Ekan skrev:Igår blev det lite mätverkstad...
-> Porten åkte ut och jag täckte botten helt med 75 mm glasull (och in med porten igen):

Det behövs mer än 75mm för att dämpa - bas elemetet sitter så till att resonansen drivs på ganska bra. Med en ny låda kan man ta hänsyn till detta - även ge utrumymme för dämp material i storleksordningen 1/4 våglängd av resonansfrekvensen mitt i lådan utifall att det skulle behövas (och detta utan att hindra flödet till porten).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-20 08:35

ser väldigt bra ut det där ser ut att klara spridningen väldigt bra i övergången. men var kommer toppen vid 10K ifrån? är det micken eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-20 23:12

skrutten skrev:
Mr_Ekan skrev:Igår blev det lite mätverkstad...

Det behövs mer än 75mm för att dämpa - bas elemetet sitter så till att resonansen drivs på ganska bra. Med en ny låda kan man ta hänsyn till detta - även ge utrumymme för dämp material i storleksordningen 1/4 våglängd av resonansfrekvensen mitt i lådan utifall att det skulle behövas (och detta utan att hindra flödet till porten).

Som jag fattar din post, så är den toppnära placeringen av basen problemet - stämmer det? Hur menar du att resonansen "drivs på"? Pga den tryckgradient som man kan vänta sig uppstår, när elementet slår inåt och endast luften i ena vertikalriktningen är "fri"?

Jag lyssnar gärna på dina goda råd, men jag tycker å andra sidan att test #2 gav ett ganska klart utfall.

Kraniet, miken är ok vid 10 kHz. Jag skulle hellre beskriva responsen som fallande från 12 kHz, vilket stämmer ganska bra mot Seas data.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-20 23:30

Hur ser mätningar ut om porten är pluggad?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-21 22:35

MagnusÖstberg skrev:Hur ser mätningar ut om porten är pluggad?

Det finns ett impedanssvep ovan med pluggad port ("skitiga strumpor"...)
11010000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-21 22:48

Mr_Ekan skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur ser mätningar ut om porten är pluggad?

Det finns ett impedanssvep ovan med pluggad port ("skitiga strumpor"...)
Såg det nu!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-22 17:37

Placera dämpmaterialet i hastighets maximum mitt i lådan och med en tjocklek på 1/4 av lådans höjd och mät igen, antagligen försvinner resonansen nära nog helt om inte så ligger problemet (om det nu är ngt problem) i elementet? Jag säger inte att det behövs så mycket dämpning men som felsökningsövning ger det svar på om det är en ståendevåg i lådans höjd som är prolemet.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-09-23 22:08

skrutten skrev:Placera dämpmaterialet i hastighets maximum mitt i lådan och med en tjocklek på 1/4 av lådans höjd och mät igen, antagligen försvinner resonansen nära nog helt om inte så ligger problemet (om det nu är ngt problem) i elementet? Jag säger inte att det behövs så mycket dämpning men som felsökningsövning ger det svar på om det är en ståendevåg i lådans höjd som är prolemet.

Tackar för tips. Kan hända provar jag detta framöver, men jag får fundera på hur glasullen omedelbart under det nedre staget skall fixeras då.
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-02-09 00:26

Liten update.

Jag pillade ihop en ny protolåda enl denna ritning:

http://www.scribd.com/doc/48450750/1101 ... abinet-t18

Stiligt byggd i sticksågskapad spånskiva som var tänkt för en Ikea PAX. Diskantförsänkning medelst stämjärn.

Den lådan mäter så här avseende impedans (endast bas med dämpmaterial):

Bild

Resonansen vid ~150 Hz är alltså borta, men av någon (jävla) anledning drar avstämningsfrekvensen upp. fb blir nu 36 Hz om man beräknar den mha den slutna lådans impedans, mot tidigare 29 Hz. Närfältsmätning av basen i nya lådan ger också ett kaiko resultat, där dippen vid avstämningen knappt syns. Volymen på nya lådan är noga beräknad, något större än innan samt med kompensation för mängden dämpning. Störigt när verkligheten spelar en spratt på det viset. Och nej, röret kan inte förlängas.

Vidare gjorde jag lite svep med Sirp, där jag plockade fram amplitud och fasdata genom att använda ett 6 ms fönster för diskanten och ett 50 ms fönster för basen. Från impulsresponsen alltså. Importeras detta i Basta! så erhålls:

Bild

Om man nu roar sig med att konstruera ett filter, kan man t ex erhålla följande:

Bild

Till saken:

* Om nu LP och HP spelar med samma fasvinkel vid den tänkta delningen 2,0 kHz, kommer systemet att uppvisa minimumfasprestanda över delningsfrekvensen?

* Kommer amplitudresponsen visa en utsläckning vid 2,0 kHz om LP eller HP polvänds, samt mikpositionen är oförändrad?

Tja, frågorna kanske är ledande nog för att inte vänta med svaret...

Bild

Blå: normal polaritet LP / HP
Turkos: polvänd HP

Nej, alltså. Någon vänlig själ som kan ge en hint? Är det så att inte bara absolutfasen måste stämma vid delningen, utan att även grupplöptiden (negativa fasderivatan) måste vara ~densamma mellan LP och HP? Om man kan mäta / simulera fasresponsen, behöver man då fippla med att mäta akustiskt centrum för att få till systemets fas över delningen?

Jag har säkert fått en del om bakfoten, men jag ska bannemej lyckas få till en lika schysst urfasning som skrutten fick i sin "lilla" :) .

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Dirk_Diggler

Inläggav Dirk_Diggler » 2011-02-09 15:24

Måste säga att dessa bögtalare var förbannat läckra :P

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum