Ino kärlek hos subjektivisten. Lyssning av i32s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-18 18:01

skippa katten, dom gillar att sätta klorna i upphängningar.... :evil:

i32s vore trevligt, även om jag idag inte kan maxa mina i16s med mitt XPA-2 så... men i32s är ju mer lättdrivna så då kommer jag ju i alla fall kunna spela högre än nu.... :D (+ headroom!)

Problemet är bara det att rummet är för litet/ dåligt och nytt boende är ett MÅSTE!
så i32s får vänta ! Även ProfundusY-4 vore trevligt i framtiden, kanske Y-6... vi får se.

Men då skulle man vilja ha hus, och det e dyrt... så om 30år kanske jag skulle ha råd/ möjlighet att utnyttja i32 och ProfundusY-4/6. Men då vette fan om det är något jag kommer att lägga pengar på av andra orsaker i stället... eller om dessa ens finns att få tag på:(
eller om jag hittat något annat i stället.

Så jag sitter nog ganska fast med i16s, kan ändå inte spela så mycket högre i lägenhet, redan som det e nu så låter det hos grannarna som om jag hade haft stereon inne i deras vardags rum... Basen sparkar i deras soffrygg (:twisted:). men oavsett så, även om jag i fortsättningen bor i lägenhet (vilket jag lär göra i minst 10 år till...) så ska det in ProfundusX-6 (även om typ 4-6st Y moduler skulle vara drömmen)
Bas och bra sådan ska man ha !

Som sagt, Lägenhet....
Hade jag haft hus så hade Y moduler varit självklart och i32s lika så !

Så länge jag bor i lägenhet så kan jag liksom inte riktigt koppla av, e rädd att grannen ska komma med slagträ för att jag spelat ner TV'n från väggen eller något :lol:

Har idag igen syndat med volymen, har spelats mycket elektrinisk och där i bland något av det värst som finns (om man ska tro allmänheten 8) ) nämligen Hardstyle på vansinniga ljudnivåer.
Spelade helt enkelt tills att ProfundusX-2 började ett säga från, dom jobbade för allt dom va värda och man hörde hur dom liksom inte klarade av att återge dynamiken på något vettigt sätt. det va bara ett "muller" då det inte fanns någon mer slaglängd att ta av. Så nu har jag testat ordentligt vad dom går för, dom presterar på gränsen till "tillräckligt" i mitt 12kvm stora rum. Även om jag såklart skulle vilja ha 2st till reda i detta rum för att vara helt nöjd :roll:

Hmmm, Lutar åt att enda raka är typ något i stil med pY-4 senare, blir så många pX moduler för att se till mina behov. Funderar faktiskt på alternativa baslösningar (icke Ino) som kan prestera bättre prestanda/krona.
pY-4 blir ju typ 40000kr vilket är typ 20000kr mer än jag känner att jag kan/vill lägga på moduler. man ska ju ha råd med i32s också.... :wink:

Mycket snurrigt snack från min sida, sitter och lyssna på musik och önskar mig en massa saker... Det låter ju jätte bra ju!!! jag e bara så jäkla löjligt kräsen och så är ju alltid gräset grönare på andra sidan. Men måste ha något att gnälla på och planera för annars fungerar det inte. Klart att som det e nu så är följande fel : RUMMET !

förtydligande: Basen är kraftigt "boostad" mellan ca 50-65Hz, detta medför att lågbasen "inte kommer fram" och att midbasen inte heller för det på något bra sätt. Jag sitter för nära i16s så jag får inte något vidare ljudsceneri och inte alls rätt balans/ naturlighet i återgivningen.

Så, utgår man från hur det ska låta så är det totalt kasst... men det låter ändå väldigt bra. bättre än det mesta skulle jag våga påstå, men spelar ju ingen roll när man vet hur det kan låta.

Ehh, nu ska jag lyssna på vidare musiken och sluta tramsa mig och skriva konstiga och yra/vimsiga inlägg...

Edit: Stockholm bostadsmarknad e helt underbar.... dom vill verkligen att man ska känna sig "fuck for life" ! :evil:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-18 19:34

Går det inte att få hus utanför Stockholm till samma kostnad som lägenhet I Stockholm?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-18 22:15

Njaa, jo om man vill bo alldeles för långt från stan så kan man få tag på ett "ok" hus för runt 700000kr, men då blir det så långt... Då e det bättre att flytta till en helt annan stad så att man kan bo "centralt" för mindre än så...

Åt öster från stockholm (där jag bor nu) så kostar en frigga på en gräsplätt mitt i skogen 1mkr sedan fortsätter det bara upp.... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-20 08:45

Mehhh, jag testade lite igår och testade en ny möblering jag inte testat tidigare och, Vipps ! så pX-2 bättre än någonsin !!! :D

Min 45-65Hz puckel upplevs betydligt mycket beskedligare nu och jag fick (kanske därför) också en bättre upplevd utsträckning nedåt.
Tidigare kändes det som att man satt och lyssnade på ett par stativare, eller ett par PA rack med mycket "punch" men inget djup... typ F3 35-40Hz.... :?

Nu känns det som att jag kanske har i alla fall 25-30Hz med behålenhet, Mycket stor skillnad mot förut !
Detta resulterar såklart i att basen blir mindre monoton och att det faktiskt nu känns roligt att lyssna på musik, det låter liksom inte bas på det sättet som det gjorde förrut.

Fan va kul, nu kan jag ju faktiskt lyssna p musik igenutan att gräma mig över hur dåligt det låter i basen, klart det är Lååång väg kvar till hur det ska låta och jag vill att det ska låta, men nu låter det i alla fall inte dåligt villket är att stort steg... :lol:

En sak till som jag märkte va, Hjäääflar va mycket högre kännsligheten blev med modulerna med nuvarande placering 8O

Beskrivning: jag har kallibrerat mina moduler till +6dB vippan, altlså när den står på +6dB så har jag "flat" sedan kan jag välja att boosta 4dB eller stympa 6dB >80Hz. Detta tycker jag e smart för 4dB kan vara lagom att boosta till en del dåligt producerad rock, men 6dB är Lite för mycket... så jag gjorde på detta sättet :)
Jag har därför varit tvungen att ha dom interna volympottarna i cr80s filtret på ca kl 9 för att få en jämn respons. Då ståd modulerna i var sitt främre hörn (enda stället där dom kunde stå...) Nu så flyttade jag ut dom ca 1/3 på sidorväggarna och helt sjukt vilket skillnad det blev. Nu låter allt, verkligen altl bättre och jag va tvugnen att ställa volympottarna i botten i cr80s för att det skulle bli balancerat, så sjukt mycket effektivare dom jobbar med nya placeringen, helt sjukt. Och även fast jag har pottarna i botten så tor jag att jag har lite boost >80Hz i alla fall, kanske någon dB (men så får det vara :twisted:)

Jätte glad över detta, när jag kommer hem idag ska jag se vad pX-2 går för med nya placeringen, jag borde kunan spela Betydligt mycket starkare på lyssningsplatsen nu. så mycket mer effektivitet som jag fick så... :D

Slutsats: ge inte upp, testa möjliga/ Omöjliga placeringar och va inte rädd för att testa, testa och åter testa !!!
ProfundusP-4 spelade jätte bra i mitt rum med en placerign som jag testade fram, sedan när pX-2 kom så va jag jätte besviken, spelade sämre på alla parametrar, inget va bättre i huvudtaget... Men nu är det fan jämt lopp igen i alla fall. Kanske att pX-2 lägger fram djupbasen lite bättre, men inte säker. Har inte hunnit testa det tillräckligt.

Mitt rum är hopplöst, djupbas existerar inte på grund av rummsmåtten, men nu har jag nog fått till det så bra det går och jag är "nöjd" med det, såhär får det vara tills jag flyttar för nu är det ju faktiskt så pass bra att jag inte stör mig på det.

// En glad David !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-20 09:00

Va' bra! Kul! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-20 09:31

Va trevlig när man blir nöjd :)
Speciellt om det är en gratis fix :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-09-20 10:45

Ibland kan det löna sig att att kånka moduler härs å tvärs över rummet..

Kul att det blev bättre!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2010-09-20 10:53

Vad kul att du har fått till det bra David! Ännu ett bevis på hur viktigt rum och placering är. Subbens rum verkar vara fantastiskt också. Hoppas att man får chansen att lyssna någon gång.

Jag har en fundering kring Y-modulerna. Subben, du har ju dina moduler staplade i hörnen. Hela den här tråden är ju visserligen ett bevis på att den placeringen fungerar bra hemma hos dig. Men har du testat att ha modulerna liggandes på rad vid främre väggen? Om man har så, är det nödvändigt att ha alla modulerna liggandes? Om rummet är lite för smalt för att ha alla liggandes, funkar det att ha två moduler liggandes i mitten och dom två i hörnen är stående? Eller är det kanske lika bra att stapla dom i hörnen då?

Förlåt att jag "hijackar" tråden. Men tänkte att det har lite med ditt rum och Davids snack om moduler att göra. :)

/Christian

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2010-09-20 10:53

Dubbelpost. Jäkla debug mode. :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-20 11:16

Kul att det löste sig.
Men att gå från 4 till 2 subbasar är inte oproblematiskt.
Med fyra mindre lådor går det ju lättare att flytta runt och få till det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-20 12:55

Har inte testat och vet inte om det får plats. Har funderat på Y-6 och då kanske jag ska testa det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-20 13:10

subjektivisten: Sen om du ställer lådorna brevid varandra så får man saxa över lådorna när man skall ut på altanen ^^
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-09-20 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-20 13:22

Jo, det e kul när man kan få till det någorlunda i alla fall :)

Ragnwald: Jo så sant !
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-20 16:44

adzer skrev:subjektivisten: Sen om du ställer lådorna brevid varandra så får man saxa över lådorna när man skall ut på altanen ^^

Det är just det som är problemet men jag tror, det går att få in 4 st i rad och ändå kunna gå ut. Vi får se sen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-20 20:09

subjektivisten skrev:
adzer skrev:subjektivisten: Sen om du ställer lådorna brevid varandra så får man saxa över lådorna när man skall ut på altanen ^^

Det är just det som är problemet men jag tror, det går att få in 4 st i rad och ändå kunna gå ut. Vi får se sen.

Det hade ju vart mycket trevligt isf.
Du får väl experimentera lite och se om det blir nåt bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-20 20:47

Vi får se, det är så tråkigt, jag ser hellre en film lr lyssnar på musik. :D

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-09-20 21:05

subjektivisten skrev:Vi får se, det är så tråkigt, jag ser hellre en film lr lyssnar på musik. :D

Detta är ju ett tecken på att det redan är bra nog!
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-20 21:33

subjektivisten skrev:Vi får se, det är så tråkigt, jag ser hellre en film lr lyssnar på musik. :D

Det som är så roligt att mäta, pilla, löda och greja för att försöka få fram de där sista procenten man egentligen inte behöver ^^

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-21 00:45

Erik_AA skrev:

Detta är ju ett tecken på att det redan är bra nog!

Ja, dom felen som finns är så små att jag inte stör mig speciellt mycket* så jag är nöjd. :)

*Förutom när det är djupbasmusik som sätter igång peaken, men den ska bort snart.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino