Moderator: Redaktörer
Hampe90 skrev:En ny fråga...
Om vi säger så här vi har ett PA element och ett annat element med vanlig gummiupphängning tex "maelstrom" vad är det för skillnad på dom.
Vad är plus och minus med ett PA element tex "SPH"
Vad är plus och minus med ett vanligt typ "maelstrom"
En sak som är säker är ju att PA element inte spelar lika lågt (hz) Men det kanske är bra på något annat som inte maelstrom inte klarar av så bra.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tänker inte bara på maximal spl, utan även på gd och dist.
XXLS är också ypperlig till mindre lådor och LT.
Men jag ser fram emot att följa din byggtråd, vad det än blir! Du har säkert behov av att spela starkare än mig
Ungdomar tänker inte som gamla gubbar .
Hampe90 skrev:Jo det är klart, men medför det någon nackdel?
Isf borde alla som köper element köpa maelstrom 18 tex. För den "verkar" super... på papper.... pga av sitt xmax. Det jag funderar på.
Fackamato skrev:Menar du http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=EN&typ=u ?
Den har ju 2 spolar á 8 ohm styck, då kan du ju få 4 ohm.
Fackamato skrev:http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2985 då?
Det är väl bara att leta vidare
Hampe90 skrev:
Fast o andra sidan bottnar nästan min xxls nu med -35 på recivern och 50% på steget....
Så med SPH kanske jag kan köra allt på max utan att den bottnar?
Hampe90 skrev:För att få lite nytt liv i tråden skriver jag så här.
Om ni själva skulle vilja bygga en extrem bas, vad skulle ni välja för element? Och lådtyp?
kriterier;
*Ej flera moduler
*Mycket SPL
*Djup bas
Hampe90 skrev:Simulerade en bandpass låda allt verkade bra tills jag fick basportar som var 4m lång.... Känns som den behöver finslipas. Krävdes ju enorma portar för att stämma av till 10hz.
I övrigt så verkade lådan som något man eftersträvar, gick rakt mellan 50-10hz. 107db vid 10hz skulle den ge. Suben behöver ju inte spela så mycket över 30hz då mina frontar tar den biten.
Dock fick jag en enorm GD. Men en bandpass låda verkade som en ganska häftig lådtyp. Men o andra sidan det är väl inte många tillverkare som går efter den principen, Alltså kanske den inte är så bra?
När jag simulerar brukar jag utgå och kolla på riktigt dyra högtalare, För nånting säger mig att det är väldigt mycket pengar bakom en sån högtalare i utvecklingskostnader. Så man kanske kan få lite gratis genom att låna andras koncept?
Och när jag skriver det, så sitter jag i skrivande stund och tänker på tex B&W asw 850,15tums sluten låda har dom. Eller velodyne´s 18, som också är av sluten lådtyp. Dessa lådor har smaskiga värden. OM jag inte missminner mig skulle någon av dom gå ned till 17hz.
Det här med bas verkar vara en vetenskap även fast det bara gäller ett element....
vh Hampus
Hampe90 skrev:För att få lite nytt liv i tråden skriver jag så här.
Om ni själva skulle vilja bygga en extrem bas, vad skulle ni välja för element? Och lådtyp?
kriterier;
*Ej flera moduler
*Mycket SPL
*Djup bas
Kompetensen finns ju här på forumet, skulle gärna vilja ha lite hjälp.
För jag tror det finns mycket undercover märken som kan fixa det jag söker. SDX 15 är hetast för mig nu, MEN vad säger ni?
vh Hampus
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster