Ett lite annorlunda basprojekt. Element förslag?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 17:45

En ny fråga...

Om vi säger så här vi har ett PA element och ett annat element med vanlig gummiupphängning tex "maelstrom" vad är det för skillnad på dom.

Vad är plus och minus med ett PA element tex "SPH"

Vad är plus och minus med ett vanligt typ "maelstrom"

En sak som är säker är ju att PA element inte spelar lika lågt (hz) Men det kanske är bra på något annat som inte maelstrom inte klarar av så bra.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-19 17:49

Hampe90 skrev:En ny fråga...

Om vi säger så här vi har ett PA element och ett annat element med vanlig gummiupphängning tex "maelstrom" vad är det för skillnad på dom.

Vad är plus och minus med ett PA element tex "SPH"

Vad är plus och minus med ett vanligt typ "maelstrom"

En sak som är säker är ju att PA element inte spelar lika lågt (hz) Men det kanske är bra på något annat som inte maelstrom inte klarar av så bra.

Just Maelstrom är gjorda för att kunna spela högt vid infrafrekvenser (<20Hz), därav det stora xmaxet. Den har inte överdrivet bra effekt-tålighet (1500w, även om tillverkaren säger att han har kunder som kör dom i slutna lådor och 4kw utan problem).

Ett PA-element är väl ofta behandlat för att tåla väder, och väldigt sällan gjorda att spela under 30Hz. När jag hör "PA" så tänker jag "dist!!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-19 17:50

PA-element har hög känslighet, dvs de kräver inte lika mycket effekt för en given utnivå.

De har i gengäld offrat lågbasen för detta.

Enkelt uttryckt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-19 17:59

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tänker inte bara på maximal spl, utan även på gd och dist.

XXLS är också ypperlig till mindre lådor och LT.

Men jag ser fram emot att följa din byggtråd, vad det än blir! Du har säkert behov av att spela starkare än mig :)

Ungdomar tänker inte som gamla gubbar .
8O :D

Men jag har iallafall insett att jag vill ha allt, och det leder till följande prioriteringar:

- jag vill inte ha en 400 liters låda, men jag kan köpa 6-8 lådor om 40 liter
- jag vill hantera rumsresonanser
- jag prioriterar lågbasförmåga över max spl (just U571 är underbar i lågbasen)

Men visst, jag kan trycka ut SPL om det behövs, just nu är begränsningen effekttillgången för det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 18:13

Ang dist.
Nu är det ju så att jag endast ska fylla ett rum på 25m2 med bas och inte en arena. Vilket betyder att jag inte kanske behöver pressa ett PA element så hårt, då borde jag få mindre dist..

Frågan är om det är säkrare kort att investera i nån gummiupphängd bas med grymt överdrivet xmax? Eller testa och köra nå nytt som tex SPH PA bas.

Har ju aldrig testat nå liknande, men om data programmet talar rätt så ska SPH spela med bra kraft ned till 22hz. Den piskar ju min xxls! Inte i att spela linjärt ned till 22hz, men i SPL. Det linjära får man ta hand om med en EQ och dämpa dom högre frekvenserna.

SPH har ju fått omdömen som går i stilen; detta är den mest extrema subwoofer till bio bla bla bla...

Ingen som har erfarenhet av att testat PA element? har dom lång slaglängd? Den dära veckad upphängningen i mina ögon ser liten ut och inte mycket till världen med slaglängd, men många av PA elementen står det att dom klarar mellan 40-60mm slaglängd innan dom tar skada, det skulle aldrig min xxls klara!!! Men elementet är ju också trots allt 18" Kanske därför allt ser litet ut 8)

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-19 18:33

Att haka upp sig på "gummiupphängning, överdriven xmax" tycker jag inte du borde göra! xmax kan aldrig överdrivas, det är bara en av alla parametrarna på ett element som tillsammans utgör just hela elementet...

Jag menar, har ett element över 30mm xmax envägs så är det av en anledning, right?

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 19:05

Jo det är klart, men medför det någon nackdel?

Isf borde alla som köper element köpa maelstrom 18 tex. För den "verkar" super... på papper.... pga av sitt xmax. Det jag funderar på.

Vad menas med system impedans? Är det bra eller dåligt med mycket, och vad innebär det i praktiken?
Senast redigerad av Hampe90 2010-09-19 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-19 19:10

Hampe90 skrev:Jo det är klart, men medför det någon nackdel?

Isf borde alla som köper element köpa maelstrom 18 tex. För den "verkar" super... på papper.... pga av sitt xmax. Det jag funderar på.

Den är dyr, och stor, och kräver sin effekt och låda. Det är ofta enklare med flera "små" lådor och mindre element (som dessutom är mer lätttillgängliga).

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-19 19:15

ja men att köpa tex 4st bra, små element är också dyrt.
Och för min del passar det bättre med EN stor låda, än flera små.

Detta kommer bli svårare än jag trodde....

System impedans vad står det för?

Nackdel eller fördel att ha mycket?

Vad innebär det i praktiken?

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-20 14:36

Stött på problem. Då jag villa basera bygget på mitt hypex ds 4.0 steg. så skapar det bara problem. SPH basen är på 8ohm då ger min förstärkare ut 200w. Och jag gissar att hypex modulen inte gillar 2ohm?? Såg nån mätning när domkört den på 2ohm och den presterar jätte dåligt då.

Xxls körs just nu på 4ohm då ger min förstärkare ut 400w.

Eftersom SPH basen har 3db högre känslighet, MEN kan bara matas med hälften av effekten, så gå det jämt ut, båda klarar av att prestera 119dB MAX! Fysikens lagar säger ifrån.
Attans säger jag,! Isf skulle jag försöka hitta ett nytt element med 4ohm impedans som har samma känslighet.
Det ända positiva är att SPH basen i dessa mätningar knappt slår något. Knappt någon CD på den i mätningen.

Så ända anledningen att bygga på SPH då, är för att ha ett element som slipper pressas så hårt. i och för sig så skulle det bara bra, då det är omöjligt att få den att bottna. Just nu har jag problem med det.
Just nu känns det omotiverat till att bygga nytt bara för att få mindre slaglängd. Ska se om jag hittar något element med 4ohm..

Har ni något förslag?

Fast o andra sidan bottnar nästan min xxls nu med -35 på recivern och 50% på steget....

Så med SPH kanske jag kan köra allt på max utan att den bottnar?
Senast redigerad av Hampe90 2010-09-20 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-20 14:53

Menar du http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=EN&typ=u ?

Den har ju 2 spolar á 8 ohm styck, då kan du ju få 4 ohm.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-20 14:55

Fackamato skrev:Menar du http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=EN&typ=u ?

Den har ju 2 spolar á 8 ohm styck, då kan du ju få 4 ohm.

Nej det där är fel element.

Här är rätt: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2614

SPH-450TC Stage-Line 18 inch subwoofer 2 x 500WMAX 2 x 4 Ohm

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-20 14:58

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2985 då?

Det är väl bara att leta vidare :)

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-20 15:02

Fackamato skrev:http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2985 då?

Det är väl bara att leta vidare :)

Är ju 8ohm på det med :( attans...

Eller så kör jag SPH 450TC, för att få ned slaglängden, MEN bibehålla ljudtrycket. Så får jag fixa värre steg i framtiden.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-23 17:19

För att få lite nytt liv i tråden skriver jag så här.

Om ni själva skulle vilja bygga en extrem bas, vad skulle ni välja för element? Och lådtyp?

kriterier;
*Ej flera moduler
*Mycket SPL
*Djup bas

Kompetensen finns ju här på forumet, skulle gärna vilja ha lite hjälp.

För jag tror det finns mycket undercover märken som kan fixa det jag söker. SDX 15 är hetast för mig nu, MEN vad säger ni?

vh Hampus

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-09-23 18:32

Jag säger som alla andra bygg vidare på din xxls12. Börja med 1 sådan till och jag lovar du får mkt bra ljudtryck. Sen kan du alltid köpa 2 till i framtiden.

Det är alltid att föredra att ha två subwoofers.

Annars köp färdigbyggt. Ibland har man tur. Hittade min svs billigt på nätet. Den flyttar ruskigt mycket luft.

Det är bara 2 tolvor och 1000 watt men det räcker långt för att få polarna att fnittra som skolflickor när man kör lite testlåtar för dem :wink:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 19:07

Två hörnplacerade såna här med lite EQ.

http://www.thomann.de/se/the_box_t18.htm

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-23 23:40

xxxls produceras ju inte längre! :( Vill ju ha samma element :(

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-24 00:58

1. Har du stärkare? Isf, hur kraftfull vid t.ex. 4 ohm?
2. Hur djupt är "djupt" per din definition?
3. Hur stora lådor/hur stor låda klarar du av?

etc etc

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-24 03:17

1. Hypex ds 4.0 400wrms 4ohm 800wmax.... 200wrms 8ohm 400wmax

2. 15-20hz?? Min nuvarande går dit ned, Men med en ny sub vill jag ha mer SPL i det registret. Min nuvarande bottnar i ex bomb scener. Slaglängden verkar inte räcka till. Avstämd till 19hz min nuvarande låda.

3. Så stor som det krävs.

EDIT. Med min nuvarande behöver jag sällan maxa steget. Det står på 50% samt att jag har sänkt suben 7db på recivern.

När jag tänker efter så är det nog att jag vill få ett f3 på lägre frekvens. Då jag har tappat så många db nu vid tex 15hz.
Så jag vill inte ha mer SPL vid tex 30hz utan jag vill ha mer spl runt 20-15hz. dvs sänka f3 några frekvenser.

Sen det största problemet jag har, basen slår så grymt lång, dvs jag tycker nästan den bottnar. Vill ha ett element som antingen klarar att slå långt eller som slår mindre. Gissar att jag behöver gå upp i konstorlek pga det..

Vill kunna fläska på volym utan att jag behöver vara rädd att något tar skada. Vill att den ska kunna hänga med frontarna i vissa exklusiva action scener. I dags läget vågar jag inte fläska på pga suben.

Eller är problemet att jag kör portat? Kanske gå upp till 15tum och köra slutet och nyttja luftkudden bakom elementet för att förhindra att den slår igenom/bottnar??

v.h Hampus
Senast redigerad av Hampe90 2010-09-24 03:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-24 03:50

Simulerade en bandpass låda allt verkade bra tills jag fick basportar som var 4m lång.... Känns som den behöver finslipas. Krävdes ju enorma portar för att stämma av till 10hz.

I övrigt så verkade lådan som något man eftersträvar, gick rakt mellan 50-10hz. 107db vid 10hz skulle den ge. Suben behöver ju inte spela så mycket över 30hz då mina frontar tar den biten.

Dock fick jag en enorm GD. Men en bandpass låda verkade som en ganska häftig lådtyp. Men o andra sidan det är väl inte många tillverkare som går efter den principen, Alltså kanske den inte är så bra?

När jag simulerar brukar jag utgå och kolla på riktigt dyra högtalare, För nånting säger mig att det är väldigt mycket pengar bakom en sån högtalare i utvecklingskostnader. Så man kanske kan få lite gratis genom att låna andras koncept?
Och när jag skriver det, så sitter jag i skrivande stund och tänker på tex B&W asw 850,15tums sluten låda har dom. Eller velodyne´s 18, som också är av sluten lådtyp. Dessa lådor har smaskiga värden. OM jag inte missminner mig skulle någon av dom gå ned till 17hz.

Det här med bas verkar vara en vetenskap även fast det bara gäller ett element....

vh Hampus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-24 06:00

Hampe90 skrev:
Fast o andra sidan bottnar nästan min xxls nu med -35 på recivern och 50% på steget....

Så med SPH kanske jag kan köra allt på max utan att den bottnar?

Vid vilken frekvens bottnar elementet (troligen vid infra)
man skall ha ett subsonic på den som skär vid 17hz med 6db

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-24 07:51

Hampe90 skrev:För att få lite nytt liv i tråden skriver jag så här.

Om ni själva skulle vilja bygga en extrem bas, vad skulle ni välja för element? Och lådtyp?

kriterier;
*Ej flera moduler
*Mycket SPL
*Djup bas

"Ej fler moduler"? Det är ju bättre med flera mindre moduler än en ensam stor. Vad stör dig med flera mindre?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-09-24 09:00

Hampe90 skrev:Simulerade en bandpass låda allt verkade bra tills jag fick basportar som var 4m lång.... Känns som den behöver finslipas. Krävdes ju enorma portar för att stämma av till 10hz.

I övrigt så verkade lådan som något man eftersträvar, gick rakt mellan 50-10hz. 107db vid 10hz skulle den ge. Suben behöver ju inte spela så mycket över 30hz då mina frontar tar den biten.

Dock fick jag en enorm GD. Men en bandpass låda verkade som en ganska häftig lådtyp. Men o andra sidan det är väl inte många tillverkare som går efter den principen, Alltså kanske den inte är så bra?

När jag simulerar brukar jag utgå och kolla på riktigt dyra högtalare, För nånting säger mig att det är väldigt mycket pengar bakom en sån högtalare i utvecklingskostnader. Så man kanske kan få lite gratis genom att låna andras koncept?
Och när jag skriver det, så sitter jag i skrivande stund och tänker på tex B&W asw 850,15tums sluten låda har dom. Eller velodyne´s 18, som också är av sluten lådtyp. Dessa lådor har smaskiga värden. OM jag inte missminner mig skulle någon av dom gå ned till 17hz.

Det här med bas verkar vara en vetenskap även fast det bara gäller ett element....

vh Hampus

En sluten låda kommer inte ge mer ljudtryck än den bas du har nu. Har själv testat dubbla dd12 från velodyne och de lämnade kanske en något jämnare bas i mitt rum men långt ifrån lika bra ljudtryck som min befintliga bas. Har även testat dd15 och inte ens den har en chans i ljudtryck. Då menar jag att fysiskt kunna skaka om rummet och ge den är obehagskänslan som man får vid stora ljudtryck neråt 15hz.

Ska du ha bra bas så måste man ha flera moduler. Framförallt när de rör sig om så djup bas. Jag har själv testat flera typer av 15 tums basar innan jag köpte min svs. Fick aldrig det å lira så djupt som jag önskade. Då provade jag ändå att köra slutet och sen eqa de lägsta frekvenserna. Visst det spelade djupt men samtidigt så fick jag inte ut något imponerande ljudtryck.

Om du kan leva med en lite större låda så kanske ett horn med den bas du har skulle bli grymt? :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-24 09:55

Hampe90 skrev:För att få lite nytt liv i tråden skriver jag så här.

kriterier;
*Ej flera moduler
*Mycket SPL
*Djup bas

Kompetensen finns ju här på forumet, skulle gärna vilja ha lite hjälp.

För jag tror det finns mycket undercover märken som kan fixa det jag söker. SDX 15 är hetast för mig nu, MEN vad säger ni?

vh Hampus

Bara en modul? Får det vara flera element i modulen? Isåfall 2 stycken LMS ultra 18" med 4 stycken passiva slavar. Gissar att lådan blir undefär 300liter stor.

Om jag bara får använda ett enda element så är det Maelstrom-x 21" som jag börjat titta på..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-09-24 13:49

*Subsonic filter. Hur sjutton får man tag i ett sånt då?

*Ett stort tack för alla förslag. Och nu den tråkiga biten allt. Har ju en budget också. Det börjar dra iväg känner jag, med tex 2st 18 och 4st slavar. Hade tänkt att lägga ut en runt 4000kr för nytt element.
Och i mina simuleringar så piskar just nu SDX 15, 2st xxxls12. Och Man borde väl lita på dator programmet? Det som känns bra med tex SDX 15 är att den "verkar" tåla betydligt mer effekt och slaglängd än vad jag kommer nyttja. Vid 400wrms som jag kan mata på, så verkar den spela med frid och fröjd. Den når aldrig sitt xmax med det.

*Varför jag vill bara ha en modul, är för att jag vill kunna leva i samma rum som jag har ljudet. Bor bara i en etta. Flera moduler får vänta tills man har skaffat sig hus. Jag har helt enkelt inte placerings möjligheter till flera moduler.

Men nu när jag bygger en ny sub, jag vill ha något som mäter sig mot dom större aktörerna på marknaden.

Tex; B&W, Velodyne, SVS.

Men om man nu ska göra en omelett av det vi har då?

*~4000kr
*EN modul
*400wrms
*Aktiv EQ ( känner att en sån måste införskaffas ändå)
*Den ska piska min xxls12, Då menar jag att den inte ska slå bottna som xxls, men spela likvärdig/ gärna djupare ändå.

En video på Maelstrom 18. http://www.minhembio.com/fackamato/283839#352517

Jag är inte i närheten av sådant ljudtryck! Det är det där, jag vill ha! Men Maelstrom 18 är just nu slut. Och verkar vara lång väntetid, då jag har mailat och frågat.
Och återigen så klarar SDX 15 att mäta sig mot maelstrom 18, bara -3db sämre. Har Finns inga andra likvärdiga element i den prisklassen?

Föregående

Återgå till DIY-forum