Lite bilder på EPS-2 efterfrågades och här kommer de.
Nu fick jag lådorna delvis ihoplimmade men det är rätt oproblematiskt om man redan har fått alla delar uppsågade korrekt. Trälim, noggrann inpassning och lite tvingar eller tyngder duger. Jag använde mina tvingar som vikter bara. Det är Mårten Kihlberg (aka Maarten) som har fixat uppsågningen och limningen av ena lådan. Han gillade avfasade kanter och gjorde därför så. Det är inget man ska känna sig tvingad att göra men man kan göra det. Jag körde en gång efter med en s k radiefräs med radien 12mm för att få avrundningen jämnare. Man använder lämpligen en dylik från början.
Hålen sågades upp med en sticksåg. Man bör ha ett sågblad gjort för att såga kurvor. I mitt fall så använde jag ett sågblad gjort för hårda träslag samt aluminium. Måste säga att det var ett ypperligt val just här.
Lådan fräst och uppsågad. Man bör vara noggrann med hålet till porten. Jag sågade hålet lite för lite och använde sedan sågen som en fil och kollade flera gånger innan hålet blev lagom stort.
Här är det läge att ytbehandla lådorna. Jag valde en färg vattenbaserad färg - Nordsjö Blankett V 40 Royal Lemon. Den var dyr men fyller bra. Jag rollade lådorna tre gånger.
Filtret gör man lätt utan masonite eller liknande som stöd. Så här ser mitt filter ut:
Jag hade ingen 8,2uF-konding hemma så jag fick använda fler mindre men man bör lämpligen köpa rätt värde från början.
Så här sitter det fast smältlimmat på ena sidoväggen relativt högt upp. Varför det sitter där beror på att det hjälper till att hålla fast dämpmaterialet. När man limmar (jag använde smältlim och en liten smältlimspistol) så ser man till att alla komponenter fixeras så att kortslutning omöjliggörs.
Dämpmaterialet är 45mm tjock Roxull av sådan tyå som man använder till väggisolering. Det blev tre bitar som är 20x20cm och en bit som är 20x25cm per högtalarlåda.
Man placerar lämpligen de tre bitarna stående inne i lådan längst bak uppe vid delen där elementen sitter och den större biten sätter man runt basreflexporten nere vid framme vid baffeln. Delningsfiltret ser till att klämma fast de övre delarna i o m att det sitter på sidovggen.
Ungefär så som det blåa är ritat sitter dämpdelarna.
Basporten utgörs av två likadana portar. Det är därför det står angivet 4st i stycklistan. Dessa behöver man inte korta av.
Först smetar man lämpligt lim i hela portöppningen. (Här är det valt vitlim).
Den ena av portarna sticks ut innifrån lådan utåt och man placerar den yttre halvan mot den inre halvan och använder lämplig tejp för att sammanfoga dessa två delar. Här är det använt packtejp men gaffatejp bör vara aniingens med hållbart under längre tid.
Därefter använder man kanske den överblivna MDF-biten från hålet till basen och en hammare och slår basröret på plats. Det ska kilas dit. Har man gjort hålet för stort så får man använda någon form av tätning inne ifrån.
Därefter applicerar jag tätningslist runt terminalen och runt diskantelementet på ett sådant sätt som bilden nedan visar. Baselementet har redan tätningslist. Därefter löds alla anslutningskablar från delningsfiltret till respektive element och terminal och alla delar skruvas på plats. Man får inte glömma att förborra hålen med lämplig borrstorlek.
Därefter har man sig ett par kompletta EPS-2!
Nu kanske man inte behöver stanna där...
Man vill ju att de kan placeras på rätt höjd också. Då kan man göra som följer:
Man skruvar dit lämpliga rostfria vinklar på baksidan.
Man sätter dit uppslitsade bitar av 5mm bränsleslang.
Och sedan är det bara att hänga på dom på lämpliga stativ.
Man kan se slutsteget som normalt står bakom gardinen på bilden ovan. Signalkälla är en iPod Touch och alla kablar går inne i stativbenen.
Då kan man få ett komplett system som ser ut som följande:
Tanken är att stativvinklarna och stativen ska man kunna köpa via Larsen Hifi. De kan man använda till högtalare av liknande dimensioner som exempelvis pK eller piP. Utformningen av hållarna gör att de är lätta att justera i höjdled. Det finns även ett stativ som man sätter på vägg.
Mycket nöje!
ps.
Bomen kommer att gås igenom vid tillfälle så att allting blir klarare.
ds.