Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Emotiva XPA-1 och Advance Acoustic MAA1000 är samma förstärkare tillverkade i samma fabrik, enligt Jacco Vermeulen på DIY-audio.
Enbart kosmetiska skillnader.

Nicke skrev:Ha ha ha,tur man provade Emotivan då,XPA-1 funkar finnemang fast inte till Infra system+hög volym (dom klipper)
Test: http://www.hometheaterhifi.com/power-am ... eview.html
Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?
AndersP skrev:Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?
Jo, men filtret ger väl ifrån sig likadan signal oavsett vilken förstärkare som är ansluten? Det kan väl bara vara frågan om spänningsklippning?
Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?
AndersP skrev:Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?
Ja, jag tror du tänker fel. Filtret skickar ut förstärkt bas, det är sant, men det är ju i sig samma sak som att allt utom basen är dämpat och signalnivån ökad...... Tillräckligt många volt in ger klippning oavsett vilken förstärkare som ansluts. Jag har svårt att tänka mig att filtret klipper; Det måste ju IÖ ha satt p för i konstruktionen. Skulle va kul att veta hur starkt Nicke egentligen spelar när det här händer...... eller kanske inte. Det måste göra ont.
Är det verkligen det?Ragnwald skrev:Fullt tillräckligt i alla fall och kanske tom en bättre lösning.
MagnusÖstberg skrev:Är det verkligen det?Ragnwald skrev:Fullt tillräckligt i alla fall och kanske tom en bättre lösning.
Jag har aldrig sett ett steg med + 2x300w med så lite som 45000 ?
Tänkte att när det krävs massa effekt lågt i frekvens och i 3 ohm kanske det inte räcker till..
MagnusÖstberg skrev:Är det verkligen det?Ragnwald skrev:Fullt tillräckligt i alla fall och kanske tom en bättre lösning.
Tänkte att när det krävs massa effekt lågt i frekvens och i 3 ohm kanske det inte räcker till..
OK! Tack för förklaringen. Det där med elektronik är jobbigare än böjlaster...Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Är det verkligen det?Ragnwald skrev:Fullt tillräckligt i alla fall och kanske tom en bättre lösning.
Och vad har effekten med att göra i denna ekvation? När sluttrissorna står vidöppna så har man en urladdningskrets med kapacitansen hos nätdelen och resistansen hos högtalaren att ta hänsyn till. Tidskonstanten ändras inte för att man har mer effekt. Snarare är det som så att en mindre förstärkare i o m att den ligger närmare där sluttrissorna får jobba fullt mer av tiden faktiskt kräver större kapacitans hos nätdelen än en större förstärkare...
steveo1234 skrev:Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?
steveo1234 skrev:Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?
AndersP skrev:Ja, jag tror du tänker fel. Filtret skickar ut förstärkt bas, det är sant, men det är ju i sig samma sak som att allt utom basen är dämpat och signalnivån ökad...... Tillräckligt många volt in ger klippning oavsett vilken förstärkare som ansluts. Jag har svårt att tänka mig att filtret klipper; Det måste ju IÖ ha satt p för i konstruktionen.
MagnusÖstberg skrev:Filtret skickar väl ut lite DC, det är väl det som är problemet om där finns känsliga skyddskretsar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster