Emotiva UPA-7 testad av Audioholics

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Emotiva UPA-7 testad av Audioholics

Inläggav Almen » 2010-09-23 09:13

"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-23 10:30

Jo, ser mycket bra ut !

2x300w/4ohm är inte helt fel ju, kan ju duga alldeles utmärkt till att driva typ piPs eller något... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-23 10:35

DVD-ai skrev:Jo, ser mycket bra ut !

2x300w/4ohm är inte helt fel ju, kan ju duga alldeles utmärkt till att driva typ piPs eller något... 8)

Det ger väl "185 watts RMS x 7 into 4 ohms".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-23 12:35

ja men i 2 kanal så ger den tydligen 2x300W enligt mätnignarna, eller har jag läst fel ?! :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-23 14:05

Jaha, du har tittat på den dynamiska mätningen. Ja då ger det ju lite drygt 300 W i 4 Ohm.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 08:45

ja självklart borde jag skrivit dynamiskt, men det va för mig underförståt... en typisk David grej att göra, jag liksom tänker inte på att alla inte har tillgång till vad som far runt i mitt huvud... :lol:

Hur som, steget mäter trevligt och skulle sitta fint som drivning av 8-10st surrar i en hembio, sedan XPA-1 och ett Upa-1 till frontar och center 8)

allternativt, om man ska ha en "mini" hembio med typ 3st iP/piP och 6st A1 så skulle ju denna bli alldeles utmärkt som drivning. en sådan setupp har jag alltid vellat ha, 3st iPs och 6-8st A1 och ett flerkanalsteg som driver rubbet :D

1: Snyggt !
2: Smidigt !
3: och låter otroligt bra :wink:
4: Och snyggt ! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-24 11:14

Emotiva XPA-1 och Advance Acoustic MAA1000 är samma förstärkare tillverkade i samma fabrik, enligt Jacco Vermeulen på DIY-audio.
Enbart kosmetiska skillnader.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 11:45

ok, intressant :)

vilken e billigast ;) ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-24 12:01

Ragnwald skrev:Emotiva XPA-1 och Advance Acoustic MAA1000 är samma förstärkare tillverkade i samma fabrik, enligt Jacco Vermeulen på DIY-audio.
Enbart kosmetiska skillnader.

Det verkar högst troligt att de tillverkas på samma fabrik men de har ganska olika spec och lite olika kort. Dessutom ganska olika komponentval här och där:

Emotiva:
Bild

Advance Acoustic:
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-24 12:15

Ja, det var intressant! Märkligt nog är prislappen 3050€ för Advance Acoustic och bara 1000$ för Emotiva... Emotiva XPA-1 ser ut att vara ett monokopplat Emotiva XPA-2. Är det så?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 12:35

"typ" men inte riktigt om jag fattat saken rätt :)

läste någonstans information om detta, men minns ej vart...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-09-24 18:41

Ha ha ha,tur man provade Emotivan då,XPA-1 funkar finnemang fast inte till Infra system+hög volym (dom klipper)

Test: http://www.hometheaterhifi.com/power-am ... eview.html
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-25 12:07

Alla slutsteg klipper väl om man skickar tillräckligt stark signal in i dom?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-25 12:19

Nicke skrev:Ha ha ha,tur man provade Emotivan då,XPA-1 funkar finnemang fast inte till Infra system+hög volym (dom klipper)

Test: http://www.hometheaterhifi.com/power-am ... eview.html

Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-25 12:25

Jo, men filtret ger väl ifrån sig likadan signal oavsett vilken förstärkare som är ansluten? Det kan väl bara vara frågan om spänningsklippning?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-25 12:31

AndersP skrev:

Jo, men filtret ger väl ifrån sig likadan signal oavsett vilken förstärkare som är ansluten? Det kan väl bara vara frågan om spänningsklippning?

Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-25 12:36

Och dessutom har effektförstärkare olika förstärkning/känslighet. Eller är dom där Emo-förstärkarna felkonstruerade genom att ge olika effekt i olika frekvensregister? Det syns ju inte i mätningarna iaf......

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-25 12:48

Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?

Ja, jag tror du tänker fel. Filtret skickar ut förstärkt bas, det är sant, men det är ju i sig samma sak som att allt utom basen är dämpat och signalnivån ökad...... Tillräckligt många volt in ger klippning oavsett vilken förstärkare som ansluts. Jag har svårt att tänka mig att filtret klipper; Det måste ju IÖ ha satt p för i konstruktionen. Skulle va kul att veta hur starkt Nicke egentligen spelar när det här händer...... eller kanske inte. Det måste göra ont.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-25 15:28

AndersP skrev:

Ja, jag tror du tänker fel. Filtret skickar ut förstärkt bas, det är sant, men det är ju i sig samma sak som att allt utom basen är dämpat och signalnivån ökad...... Tillräckligt många volt in ger klippning oavsett vilken förstärkare som ansluts. Jag har svårt att tänka mig att filtret klipper; Det måste ju IÖ ha satt p för i konstruktionen. Skulle va kul att veta hur starkt Nicke egentligen spelar när det här händer...... eller kanske inte. Det måste göra ont.

Ja, det är ju en möjligt, dvs, att LT´n är så pass uppskruvad att förstärkaren försöker skickar ut många tusen watt. Det finns väldigt få förstärkare som klarar av det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-25 18:52

Filtret skickar väl ut lite DC, det är väl det som är problemet om där finns känsliga skyddskretsar.

Jag tror att Emotivan skulle fungera fint till Infra, aktivt kompenserade slutna baslådor, men kanske inte med Ino-filtret.

Men någon tekniskt klurig person kanske finner lösningen här:

Emotiva implemented series-parallel 50V capacitor banks which allowed them to use smaller parts while still having 100V capability to handle the higher power output levels. The problem with this method is you now have reduced the total available capacitance to 1/4th the sum of the parts. In the case of their XPA2, which if you added up all the power supply capacitors came out to 180,000uF, the actual real capacitance available was only 45,000uF.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-25 20:28

Fullt tillräckligt i alla fall och kanske tom en bättre lösning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 02:11

Ragnwald skrev:Fullt tillräckligt i alla fall och kanske tom en bättre lösning.
Är det verkligen det?

Jag har aldrig sett ett steg med + 2x300w med så lite som 45000 ?

Tänkte att när det krävs massa effekt lågt i frekvens och i 3 ohm kanske det inte räcker till..
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-26 08:56

MagnusÖstberg skrev:
Är det verkligen det?

Tänkte att när det krävs massa effekt lågt i frekvens och i 3 ohm kanske det inte räcker till..

troligen så är det lika dan elektrolyt bank som nicke har i sitt xpa1 steg jag har mera i mitt gamla pa steg .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 10:15

MagnusÖstberg skrev:
Är det verkligen det?

Och vad har effekten med att göra i denna ekvation? När sluttrissorna står vidöppna så har man en urladdningskrets med kapacitansen hos nätdelen och resistansen hos högtalaren att ta hänsyn till. Tidskonstanten ändras inte för att man har mer effekt. Snarare är det som så att en mindre förstärkare i o m att den ligger närmare där sluttrissorna får jobba fullt mer av tiden faktiskt kräver större kapacitans hos nätdelen än en större förstärkare...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-26 11:37

Jag har sett steg på 2*300 W med 2*6800 uF så det är inget ovanligt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-26 11:39

Bryston

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 11:45

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Är det verkligen det?

Och vad har effekten med att göra i denna ekvation? När sluttrissorna står vidöppna så har man en urladdningskrets med kapacitansen hos nätdelen och resistansen hos högtalaren att ta hänsyn till. Tidskonstanten ändras inte för att man har mer effekt. Snarare är det som så att en mindre förstärkare i o m att den ligger närmare där sluttrissorna får jobba fullt mer av tiden faktiskt kräver större kapacitans hos nätdelen än en större förstärkare...
OK! Tack för förklaringen. Det där med elektronik är jobbigare än böjlaster... :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-26 12:06

steveo1234 skrev:Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?

Va, märkligt påstående och fråga. Vad menar du egentligen?

steveo1234 skrev:Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?

Jag tror du tänker fel, men jag vet inte vilken information du bygger detta tänkande på. Viilka tester har du gjort?

AndersP skrev:Ja, jag tror du tänker fel. Filtret skickar ut förstärkt bas, det är sant, men det är ju i sig samma sak som att allt utom basen är dämpat och signalnivån ökad...... Tillräckligt många volt in ger klippning oavsett vilken förstärkare som ansluts. Jag har svårt att tänka mig att filtret klipper; Det måste ju IÖ ha satt p för i konstruktionen.

Bra skrivet.
En annan förklaring skulle kunna lyda så här:
Om man vrider upp volymen så högt så att effektförstärkaren klipper. Då klipper effektförstärkaren. Detta kan visa sig på olika/flera sett. Det kan låta illa. Det kan komma missljud/oljud/knäppar i ljudet. Effektförstärkaren kan indikera klippning/overload/error med en liten lampa. Efektförstärkaren kan stänga av sig.

MagnusÖstberg skrev:Filtret skickar väl ut lite DC, det är väl det som är problemet om där finns känsliga skyddskretsar.

Finns det sådana skyddskretsar i någon effektförstärkare?

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 12:18

Jag har säkert blandat ihop nått, blev osäker nu. Nått var det iallafall som var ett känt problem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-26 13:25

Jo, Infra-kortet kan ge (eller förstärker) likspänning. Sedan kan det diskuteras om det är ett problem eller inte. Jag vet inte ens hur många volt den kan ge ut eller hur mycket förstärkningen vid DC kan ligga på.

Det jag tänkte på var om det verkligen finns slutsteg som mår dåligt av lite DC på ingången. Funderade på om du kanske känner till något.

//Michael

Nästa

Återgå till Teknikforum