Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.
Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.
I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.
Så ähr ser tonkurvan ut före.
Och efter. Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Varför skall de se stora och dyra ut?
Ingendera är parametrar som berättar något
om deras prestanda för applikationen.
Det beror allt på applikationen, det!
Nattlorden skrev:Och så dit med en generell nivåsänkning på 5 dB över 200Hz... visst blir de lite trögare men det finns ju stora slutsteg...
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Och så dit med en generell nivåsänkning på 5 dB över 200Hz... visst blir de lite trögare men det finns ju stora slutsteg...
Syftar du på graferna ovan eller något annat? Graferna visar bara hur de två filtren påverkar frekvensgången i registret över ca 800 Hz.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Och så dit med en generell nivåsänkning på 5 dB över 200Hz... visst blir de lite trögare men det finns ju stora slutsteg...
Syftar du på graferna ovan eller något annat? Graferna visar bara hur de två filtren påverkar frekvensgången i registret över ca 800 Hz.
Så kurvornas utseende i basen har inget med frekvensgång hört från lyssningsposition att göra då? I så fall drar jag tillbaka förslaget.
StefanH skrev:Annars kan jag nämna igen att med nuvarande utförande sitter jag riktigt nöjd. Så istället för att sitta tveksam med dessa högtalare och i extremfallet ställa in dem i garderoben, så testa åtminstone filteralternativen innan ni deppar ihop över den i mångt mycket negativa stämningen som har målats upp över denna högtalare.
Detta får väl Nagref ta på sig som gick ut med onödigt stora ord om högtalaren, vilken jag upplever att han slarvade bort genom att hasta igenom konstruktionen på kort tid.
Naqref skrev:Så som pK är i nuvarande skick så har jag faktiskt inget jag skulle vilja ändra på.
rikkitikkitavi skrev:det får gärnas läggas till i den ohemulskt långa projekttråden, fast längst fram där filter mm sammanfattas för kontinuitetens skull
Ragnwald skrev:Naqref skrev:rikkitikkitavi skrev:det får gärnas läggas till i den ohemulskt långa projekttråden, fast längst fram där filter mm sammanfattas för kontinuitetens skull
Fixat.
Vilken sida va de?
Naqref skrev:rikkitikkitavi skrev:det får gärnas läggas till i den ohemulskt långa projekttråden, fast längst fram där filter mm sammanfattas för kontinuitetens skull
Fixat.
KarlXII skrev:<snip>
Idag har 2-ch och jag haft lödkalas i det vackra vädret och moddat filtren.
Jag har ju kört eq:at sen träffen här på min slutna och 2-ch har tjurigt parkerat sina PK BR i förrådet.
Vi gjorde ovanstående modd och passade dessutom på att befria hans par från sex av sju bitar isolering och ersatte dem med "lagom" mängd fårull.
Efter provspelning av hans par när modden var gjord så....ja, det får han berätta om själv förresten.![]()
Själv sitter jag här och lyssnar på mina och konstaterar att det blev mycket bättre. Mycket, mycket bättre. Jag tycker det låter jättebra nu faktiskt. Ska bli kul att utvärdera lite mer på film ikväll.
Jag blir lika förvånad varje gång över hur mycket någon decibel hit och dit kan göra skillnad.
bomellberg skrev:Hur gjorde ni filtermodden rent praktiskt? Mina bakstycken är ju limmade, och filterna är monterade därpå. Går det över huvud taget att göra denna modd i mitt fall?
Jag har plockat ut 2 överflödiga bitar dämpning ur varje låda. Menar ni att det blir bättre att ersätta de övre 4 bitarna med fårull?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster