Finns det intresse för demokväll av Custom Cinema i Umeå?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-04-18 11:32

Om jag tolkade reaktionerna rätt så tyckte nog samtliga att det lät riktigt bra när jag visade film. Bastrycket och surroundkänslan är svår att överträffa anser jag själv.
Åsikterna gick lite isär om hur musik lät. Någon eller några tyckte att det lät för instängt och dämpat. Jag tyckte själv lite så när rummet var nytt kan jag tillägga. Jag var van vid det mer öppna och ekorika ljud som finns i ett vanligt rum. Nu när jag är tillvand så föredrar jag helt klart det dämpade rummet. Det är förstås delvis en smaksak. Lite som att ett piano kan låta tråkigt om man spelat ett tag med fotpedalerna intryckta och sedan släpper dem om ni förstår vad jag menar...
Själv tycker jag att ljudet är ganska likt i karaktär det jag hörde i Ingvars källare (men jag kan ju minnas fel).
Det kan vara bra att provlyssna där så att man inte köper någotsom man inte gillar. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-18 12:29

Tack för den stora gästfriheten att öppna hemmet för ett gäng okända människor!
Jag tyckte att ljudbilden var väldigt fin framifrån, speciellt vid filmljud. Och man kunde spela så högt så i alla fall jag var nöjd. Lite synpunkter på mångkanalsljudet vid musik kan man kanske ha. Jag satt längst till vänster i främre soffan under ett par låtar och det blev för mycket intryck av att "gitarren kom från väggen" det berodde delvis på mixningen men också delvis på att ena sidohögtalen kom för nära just den lyssningsplatsen. Detta kan ju elimineras med ett bredare rum (svårt i enskilda fall, enkelt i andra) eller med fler sido/bakhögtalare som tar ner nivån i de enskilda högtalarna. Eller så kan man ju kalla den yttersta platsen för "reservplats" och strunta i problemet. I tvåkanalsmusik så tror jag sidoväggarna är för mycket dämpade för långt bak, med sina väl tilltagna draperier, jag tror att diffuserande sidoväggar på sidan av sofforna skulle göra tvåkanalsakustiken gott. Kanske man kan prova med att dra fram sidodraperierna en hyllsektion vid nästa lyssningsomgång, just vid tvåkanalsmusik, och se vad det gör?
När man har så väldämpad rumsakustik, anpassad för mångkanal, så kanske det kan vara en fördel att lyssna på tvåkanalsmusiken i musikläget på dolby prologic II, som är ett ambiofoniläge, så att man får lite mer ambiens i bakre delen av rummet Även det kan ju provas vid uppsamlingsheatet.
Projektorn verkade vara en fin sak som gav ljus och bra bild, och duken var också trevlig, ljudgenomsläpplig och allt.
Att man får rummet fullständigt mörklagt när man tittar på filmen gav en oväntat stor förbättring av att ta del i handlingen.
Att biorummet år så föredömligt bra ljudisolerat med dubbla väggar och dubbla ljuddörrar är naturligtvis en stor fördel för en familj med två små barn.
I allt en trevlig eftermiddag, som även rymde lite allmännt hifitugg vid fikabordet.
Lite bilder kommer att dyka upp när jag kommit tillbaka hem.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-04-18 13:03

Intressanta synpunkter. Jag har inte funderat så mycket över tvåkanalljudet eftersom jag inte lyssnar så mycket på det. Sen sitter jag ju nästan alltid i sweetspot. Ytterplatsen till vänster och baksoffan har klart sämre ljud förstås. Rummet hade gärna fått vara större, men man kan inte få allt...
Angående hur högt det går att spela så tog jag det lugnt med volymen (det går att spela betydligt högre). Jag tycker bara inte att det är behagligt att spela högre. Då får jag pip i öronen...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-18 23:07

Höger sidas skivhyllor (från hyllcenter) sträcker sig från där främre sidoabsorbent slutar fram till och med främre soffan, här med draperierna tillfälligt fråndragna. Man ser även de två "bakhögtalare" som är placerad vid sidoväggen.

Bild

Bakvägg och apparathylla:

Bild

Fyra st Profundus Y återfinns på rad:

Bild

Hassesolo och ett gäng intresserade besökare:

Bild
Senast redigerad av paa 2010-04-19 17:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-04-18 23:22

He, he.
Snyggare möbler skall införskaffas...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-19 01:22

En tjej!!! 8O

8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-19 08:56

Ja, chitt... och hon ser ju nästan intresserad ut, som att hon uppskattar dom hemska pY modulerna... :o
Är det "hus frun" på bild eller någon av besökarna?! :)

Edit: kan tänka mig att familjen ha många trevliga filmkvällarn nu för tiden med nya biorummet, eller är det strikt enväldig diktatur i det rummet som gäller...?!

Hu som, verkar varit en trevlig träff och ser väldigt bra ut Hassesolo :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-19 09:05

Måla skruvskallarna på W-hyllan!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-19 09:43

DVD-ai skrev:Ja, chitt... och hon ser ju nästan intresserad ut, som att hon uppskattar dom hemska pY modulerna... :o
Är det "hus frun" på bild eller någon av besökarna?! :)
Handen tillhör min yngsta, som studerar i Umeå, och som tittade till grejorna lite innan själva träffen började.
Senast redigerad av paa 2010-04-19 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-19 09:53

ok, är hon HiFi intresserad ?! :)

Dum fråga... klart hon är... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-04-19 10:06

Nattlorden skrev:Måla skruvskallarna på W-hyllan!

Jag vet, det är mycket finishjobb att göra. Som tur är syns inte defekterna i mörkret. Kamerablixten är skoningslös...

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-04-19 10:09

DVD-ai skrev:ok, är hon HiFi intresserad ?! :)

Dum fråga... klart hon är... :P

Intresserad? :lol:
En Hi-Fi-intresserad tjej står högt i kurs här kan jag tänka. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-19 10:36

Haha, det är hög valuta, mer sällsynd än platina och samtidigt något som alla vill ha. Fatta vilken marknad, värsta affärsiden man skulle kunna göra av det ju... :lol: :roll:

Bara för att tillägga: Inte av Paa's dotten (om hon nu inte skulle råka vilja det :o ) utan mer som en av dessa deaiting på nätet. eller telefon nummren man kan ringa och prata med någon.

Haha: "Saknar du också kärleken?! har dina HiFiprylar kommit i vägen för ditt sociala liv?! Vi har kvinnan för dig, hon som uppskattar dina stereo och står ut med dig!
Ring 079 900340 och hitta kärleken i dag, endast 5,76kr/min (
"... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-19 10:52

paa skrev:det är min yngsta som studerar i Umeå, och som tittade till grejorna lite innan själva träffen började.

Fan paa, du har bra gener. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-19 11:00

Beauté naturelle :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-19 11:04

Haha, jag tycker det är underbart att så fort en kvinna dyker upp på bild i någon tråd på detta forum så blir det kännsloladdat... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-04-19 21:02

DVD-ai skrev:Haha, jag tycker det är underbart att så fort en kvinna dyker upp på bild i någon tråd på detta forum så blir det kännsloladdat... :lol:

Dessutom tappar alla omedelbart spåret. Ujujuj. Svälter ni?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-04-19 22:04

väldigt trevligt var det att vara på besök. fint hus med fint läge var det.

själva rummet kändes väldigt lugnt och även om det märktes att det var dämpat så kändes det ändå bra på nåt sätt. Dvs inte sån där "tryckande" känsla som det kan bli i överdämpade rum.

Ljudet var till en början lite tråkigt. Det är verkligen ingen imponatorfaktor över ljudet vid en ytligare undersökning. Men när vi sedan drog igång lite film så var det en annan känsla. Helt otroligt vilket lugn och frånvaro av dist och vilken dynamik! Vissa scener i Hulk var skrämmande då man inte var beredd. Häftigt.
Surrounderna fungerade väldigt bra och gav fin ambiens. Hur det är med panorerande ljudeffekter fick vi inget riktigt smakprov på dock.

Väldigt häftigt ljud var det iaf och det gav helt klart mersmak. Tack för besöket. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-19 23:59

Kan nästan lova dig att efter ett tag så blir det "tråkiga" ljudet så mycket roligare och man har svårt att lyssna på rum/system som lägger till massa efterklang mm. Så upplever iaf jag det. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-04-20 08:45

subjektivisten skrev:Kan nästan lova dig att efter ett tag så blir det "tråkiga" ljudet så mycket roligare och man har svårt att lyssna på rum/system som lägger till massa efterklang mm. Så upplever iaf jag det. :)

jo det är det jag menar. känns bara "rätt" liksom. men har man ställt in sig på att det ska låta "skithäftigt" osv så finns det risk att man blir besviken. tills man börjar spela en film med häftiga specialeffekter eller liknande förstås. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-20 11:56

Ja, jag kommer ihåg en medlem här som var hos Wolfie och lyssnade. Först så ogillade han det men när han åkte hem så älskade han ljudet.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2010-04-20 12:09

Kan man sammanfatta det hela med att Hassesolos "bio" levererar när den skall & inget annat nonsens :D

Fan att man inte bor norrut :(

Ingen som filmade händelsen lite så man kan få dreggla lite till i södra ändan av landet ;)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-04-21 07:58

Affald skrev:Kan man sammanfatta det hela med att Hassesolos "bio" levererar när den skall & inget annat nonsens :D

så kan man sammanfatta det ja. hela registret var väldigt "rent" men kanske speciellt basen. det är installerat två basfällor tror jag. en i golvet bak som agerar podium til den bakre soffan och en som är ovanpå taket. Det är även en öppning runt kanten av taket och ovanför är det dämpat. Så det var väldigt lite eftersläp i basen som man normalt är van i vardagsrum.

Så ja "korrekt" är nog ordet skulle jag vilja säga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-08-23 18:27

tänker på denna tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=39197
rutiga skjortor check
damm check

lukt? svårt att avgöra via bild men så många karlar i samma rum kan man ju ha sin misstankar :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-09-29 17:11

Hejsan igen!
Bion har nu fått en välbehövlig kosmetisk ansiktslyftning. Kolla mitt galleri som det länkas till nedan.
Även ett soffbord har tillkommit.
Om det fortfarande finns intresse så kan jag ta emot för en lite biodemo.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-29 17:42

hassesolo skrev:Hejsan igen!
Bion har nu fått en välbehövlig kosmetisk ansiktslyftning. Kolla mitt galleri som det länkas till nedan.
Även ett soffbord har tillkommit.
Om det fortfarande finns intresse så kan jag ta emot för en lite biodemo.

Me like! Fokus på det viktiga och ingen dynga som distraherar. Till och med en sund placering av elektroniken för att inte störa. Jag föredrar själv soffa så att några tittare kommer närmare framför dukens mitt men det är en smaksak. Hur som helst, grattis!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-09-29 19:03

Ja, fokus ligger på att filmen skall stå i centrum, inte utrustningen eller själva rummet...

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-09-29 22:03

om inbjudan står kvar så skulle jag gärna komma förbi någon gång nu i höst? Jag jobbar i umeå och bor här på veckorna (skellefteå på helgerna).

Jag såg förresten iron man II förra helgen, fick för mig att det var galet mycket härlig bas. Flickvännen var iofs inte hemma så det kan ju vara att jag spelade ca10dB högre än vanligt. Någon som kan bekräfta eller dementera?
Senast redigerad av henrikwiklund 2010-09-29 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-09-29 22:04

dubbelpost

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-30 08:49

henrikwiklund skrev:om inbjudan står kvar så skulle jag gärna komma förbi någon gång nu i höst? Jag jobbar i umeå och bor här på veckorna (skellefteå på helgerna).

Jag såg förresten iron man II förra helgen, fick för mig att det var galet mycket härlig bas. Flickvännen var iofs inte hemma så det kan ju vara att jag spelade ca10dB högre än vanligt. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Det kan jag bekräfta. Refnivå hemma hos mig var kul :D
Minns att flygningen förbi flygtornet var speciellt underhållande.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino