av paa » 2010-04-18 12:29
Tack för den stora gästfriheten att öppna hemmet för ett gäng okända människor!
Jag tyckte att ljudbilden var väldigt fin framifrån, speciellt vid filmljud. Och man kunde spela så högt så i alla fall jag var nöjd. Lite synpunkter på mångkanalsljudet vid musik kan man kanske ha. Jag satt längst till vänster i främre soffan under ett par låtar och det blev för mycket intryck av att "gitarren kom från väggen" det berodde delvis på mixningen men också delvis på att ena sidohögtalen kom för nära just den lyssningsplatsen. Detta kan ju elimineras med ett bredare rum (svårt i enskilda fall, enkelt i andra) eller med fler sido/bakhögtalare som tar ner nivån i de enskilda högtalarna. Eller så kan man ju kalla den yttersta platsen för "reservplats" och strunta i problemet. I tvåkanalsmusik så tror jag sidoväggarna är för mycket dämpade för långt bak, med sina väl tilltagna draperier, jag tror att diffuserande sidoväggar på sidan av sofforna skulle göra tvåkanalsakustiken gott. Kanske man kan prova med att dra fram sidodraperierna en hyllsektion vid nästa lyssningsomgång, just vid tvåkanalsmusik, och se vad det gör?
När man har så väldämpad rumsakustik, anpassad för mångkanal, så kanske det kan vara en fördel att lyssna på tvåkanalsmusiken i musikläget på dolby prologic II, som är ett ambiofoniläge, så att man får lite mer ambiens i bakre delen av rummet Även det kan ju provas vid uppsamlingsheatet.
Projektorn verkade vara en fin sak som gav ljus och bra bild, och duken var också trevlig, ljudgenomsläpplig och allt.
Att man får rummet fullständigt mörklagt när man tittar på filmen gav en oväntat stor förbättring av att ta del i handlingen.
Att biorummet år så föredömligt bra ljudisolerat med dubbla väggar och dubbla ljuddörrar är naturligtvis en stor fördel för en familj med två små barn.
I allt en trevlig eftermiddag, som även rymde lite allmännt hifitugg vid fikabordet.
Lite bilder kommer att dyka upp när jag kommit tillbaka hem.