Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Och just nu sitter jag och filar på något som skall bli en 10,6-tummare...
Till vad?
oliver skrev:En liten fråga till IÖ: Vilka parametrar är av större vikt att ändra på från ett standard element?
Frågar p.g.a att jag brände ett element i mina Martin Logan Sl3 (baselementet).Dessa element är tillverkade av Vifa och modell beteckningen finns inte i deras "normala"produkt blad. Men däremot har dom ett element som ser exakt lika ut både vad gäller korg(material och mått),impedans (4ohm) och konmaterial.
Om nu ML har på nåt sätt specialbeställt sitt element (som ser exakt lika ut) vilka parametrar skulle dom i sådana fall troligen ha ändrat?
Elementet delas av uppåt vid 200Hz,och om jag räknar ut lådvolym (sluten låda) så verkar Vifas standard element funka bra i mina ML(visserligen Backes program Pro Box 2000) men kanske det inte är så lätt att höra ljudliga skillnader under dessa frekvenser så man kan köpa deras "standard" (halva priset mot ML).
För tillfället har jag ersatt det med ett billigt MGR (395kr) med fel impedans dessutom,och jag hör då ingen skillnad när jag testar höger/vänster.
IngOehman skrev:I ett teoretiskt optimalt system kostar en oktav extra utsträckning nedåt hela 9 dB i känslighet, i varje fall oräknar rummets frekvensberoende inverkan.)
Bill50x skrev:Jag ser personligen inte något fel med "standardelement" även i en dyrare högtalarkonstruktion. Det måste väl vara det ljudande resultatet som är det väsentliga? Det finns rätt många parametrar att "leka med" ändå när man konstruerar
Svante skrev:IngOehman skrev:I ett teoretiskt optimalt system kostar en oktav extra utsträckning nedåt hela 9 dB i känslighet, i varje fall oräknar rummets frekvensberoende inverkan.)
Varför inte 12?
IngOehman skrev:Men...
Hur kommer det sig att det (i din simulering) ser ut som om Q för de båda systemen är samma? Med bara massa-skiftet (4 ggr) hade jag väntat mig att Q-värdet för den lågkänsliga låddan varit dubbelt så högt som den högkänsligares, alltså att det gått från exempelvis 0,7 till 1,4 när man biffade på en massa massa.
Eller har programmet en automatiskt optimeringsfunktion som adderar en himskans massa dämpning i den mekaniska domänen (alá en Carlssonsk dämpkorg?) när det behövs, exemplevis när Bl hålls konstant?
![]()
Vh, iö
NNord skrev:Ingvar, har du lust att nån gång skriva ner några redan existerande element som har bra egenskaper, dvs sådanna vem som helst kan köpa från till exempel Seas, Vifa, Scan-speak etc etc.. Om du testat några dvs.. Det vore ju skoj !
Svante skrev:IngOehman skrev:Men...
Hur kommer det sig att det (i din simulering) ser ut som om Q för de båda systemen är samma? Med bara massa-skiftet (4 ggr) hade jag väntat mig att Q-värdet för den lågkänsliga låddan varit dubbelt så högt som den högkänsligares, alltså att det gått från exempelvis 0,7 till 1,4 när man biffade på en massa massa.
Eller har programmet en automatiskt optimeringsfunktion som adderar en himskans massa dämpning i den mekaniska domänen (alá en Carlssonsk dämpkorg?) när det behövs, exemplevis när Bl hålls konstant?
![]()
Vh, iö
Haha, en konsekvens av det ofattbart användarvänliga simuleringsprogrammet...![]()
I 'Basta!' ger jag bla Bl, Qts, fs och Re som parametrar. Sen räknar den ut vad bla Rms är utifrån det. Det funkar bra för de flesta simuleringarna, men inte när man bara vill ändra just massan. Jag höll alltså både Bl och Qts konstanta och ändrade fs så att fb blev hälften med föjden att Rms blev olika. Inte så verklighetsbaserat.
Hade jag gjort läxan och sett till att Rms hade varit konstant, så hade jag nog förstått att jag kunde öka Bl för samma Qb.
IngOehman skrev:Hihi, det är det jag alltid har trott, och sagt - man skall inte använda simuleringsprogram - man skall räkna i huvudet!![]()
Det blir i princip alltid rätt, och man kan dessutom inte förbise några egenskaper eftersom man måste ha dem alla med i hjärnmatrisen för att alls kunna kontemplera problemet.
LspCAD?Johan_Lindroos skrev:FAst CAD är ju inget som räknar ut något åt en, bara ett ritningsprogram.
Medhåll.IngOehman skrev:Jag tycker det är lämpligt att använda ordet "simulera" för att beskriva begreppet simulera.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tycker det är lämpligt att använda ordet "simulera" för att beskriva begreppet simulera.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster