Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Själv är jag skeptisk mot LP filtrering för långt ner då alla apparater har en ackumulerande effekt. 0.5dB här å 0.5dB där å till slut har vi kapat hörbart nere vid 10k.
Man skall inte filtrera så lågt som ofta görs. De flesta som höjer LP på sina SACD maskiner upplever bättre ljud och då speciellt efter moddning. Detta ställer naturligtvis krav på efterföljande utrustning och dess handhavande utav högfrekventa signaler.
Själv filtrerar jag med ett definearat 2a ordingens LP vid 100k ungefär med ett ytterligare filter i form av en konding till jord som jag inte vet exakt vart den skär. Gissningsvis 3e ordningen vid 100k.
/Peter
Piotr skrev:Mycket man borde prova men Zapfilter har 2a ordningens linkwitz Riley vid 100k inbyggt å jag e inte så laddad på att börja gräva i det.
/Peter
Greensleeves skrev:Magnuz,
Jag kan inte ge något specifikt exempel på att info har försvunnit helt eller delvis från en cd enbart pga av ålder, å andra sidan oroar jag mig för allt, och tyckte själv att jag hade fått ett alldeles utmärkt objekt att oroa mig för: ska eller ska inte hela min samling av klassiska cd-skivor eroderas upp i intet..? (Bita naglar, bita naglar...)
Callisto,
Om jag inte missminner mig så sitter det samma D/A i kinesiska cdspelaren Esound E5 som i gamuts senaste cdspelare.
Eftersom jag är ute efter en ny signalkälla till stereon, och funderar på just Esound CD-E5, är jag tacksam för denna information!
Mvh Greensleeves
Magnuz skrev:"Å andra sidan har jag hört att den lagrade informationen i cd-skivor gradvis kan börja försvinna efter ca 10 år."
Jo det där brukar ju spridas med jämna mellanrum och så har det väl varit ända sedan CDn:s barndom. Hittills har då inte jag hört talas om någon CD som försämrats. Känner någon till ett sådant fall?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 36 gäster