Vilken filosofi har egentligen GamuT?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Vilken filosofi har egentligen GamuT?

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 17:03

Den såväl trevlige som duktiga elektronikkonstruktören Ole Lund Christensen i Danmark driver företaget GamuT, och helt nyligen har försteget D3 släppts.

Eftersom jag träffat Ole många gånger i olika sammanhang på olika platser i världen har vi kommit i språk under många ämnen. Ett av dem är "SACD's vara eller icke vara".

Jag bedömer SACD vara ett system som är synnerligen tveksamt, medan Ole är mycket positiv.

Eftersom jag tror alla känner till SACD-debatten tänkte jag inte säga något om denna, den som har glömt vad som sagt kan säkerligen hittat illbaka till äldre diskussioner här på faktiskt eller på andra ställen.

Men, det som förbryllar mig är, att Oles nya försteg GamuT D3 är en rätt igenom fenomenalt ingenjörad (distorsion och brus är av världsklass) apparat, med ett andantag: Bandbredden!

Man kan ju tycka att den som förespråkar SACD som system och som inte anser dess intrinsiska HF-alstring vara ett problem, men däremot ser HF-kapaciteten som en tillgång - borde tillse att en apparat kapabel att anslutas en SACD-spelare även kan släppa igenom den HF som SACD-spelaren släpper ifrån sig.

D3 har enligt test i senaste High Fidelity en bandbredd om ynkliga 55 kHz (-3dB) och cirka -0,5 dB @ 20 kHz. Detta är osedvanligt lite för att vara ett modernt försteg.

Nu borde jag kanske ringa Ole direkt och fråga, men jag hittar inte hans telefonnummer, och dessutom tänkte att det här är ett bra tillfälle att undersöka vad som är rådande uppfattningar i frågan.

Jag är alltså intresserad av så mångas svar som möjligt, avseende dessa två frågor:

1. Är SACD bra?
(Den som svara ja menar att det är bra att det finns alltså, att det tillför mera värde än nackdelen med konkurrerande högupplösningsstandarder. Den som säger nej menar att det vore bättre om det inte funnits.)

2. Skall man återge allt det en SACD-spelare släpper ut, eller skall man försöka filtrera bort det högfrekventa?
(Den som säger "släpp ut" allt menar att eventuell information som slipper ut är ett större värde än hörbarhet av störningar som slipper ut. Den som säger "skär bort" menar att störningarna är mera hörbara än ultraljudsmusikfragmenten är vardefulla.)

Fyra olika svarskombinationer är alltså möjliga, men den som vill får förstås lägga ut sina synpunkter mera ordrikt.

Alla får svara. Ingen krav på vetskap finns. Är nyfiken på alla uppfattningar.

Vh, Ing. Öhman

PS. Allra trevligaste vore förstås om Ole själv ville svara. Någon som kan nämna för honom att frågan ligger ute?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-05 17:19

Utan att egentligen ha erfarenhet av SACD så säger ingenjören i mig följande:

SACD känns som ett ganska tveksamt "framsteg" för lagring av ljud. Det är ruskigt ineffektivt och medför en del konstigheter mot högre frekvenser. Nu är invändningen mest ingenjörsmässig, det finns säkert SACD-produktioner och -spelare som låter bra.

Ingenjören i mig säger också att eftersom vi inte hör frekvenser över 20k så behöver de inte släppas igenom. Om det är så att apparaterna efter D/An kan få problem av frekvenser över 20k och om vi kan ta bort dem utan att påverka hörbara frekvenser, så ska de bort! LP vid 50k förefaller tämligen vettigt, tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-05 17:21

1. SACD bra?
Nej, tycker jag inte. Tycker det är riktigt dåligt av Philips/Sony att introducera ett system som är så pass tveksamt. Det är klart att man kanske kan se vissa funktionsmässiga fördelar gentemot (många kanaler) CD, men det finns ju andra format som kunde det med hög fidelitet redan innan SACD kom ut, främst DTS... och nu har vi DVD-Audio.

SACD är enligt min mening dåligt för skivbolagen/musikbranschen eftersom det utgör ytterligare ett format att hantera utan att på alla punkter vara bättre än sina föregångare. Fler "onödiga" format skapar förvirring för konsumenterna och producenterna. Gäller både skivförsäljning och apparatförsäljning. (Sistnämnda ett mindre problem nu i ärlighetens namn, med alla apparater som äter alla sorters digitalskivor...)

2. Skall man återge eller filtrera
Jag vill filtrera, om jag måste spela SACD-skivor. Å andra sidan äger jag ingen SACD än så...

Motiv? För det första tror jag inte ultraljudsområdet tillför något till musiken. Det kan potentiellt sett bara orsaka skada alltså.

Ett skumt argument för min del är att jag har katter. Jag har ingen lust att skräpa ner deras ljudmiljö med saker jag själv inte ens kan höra!

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-05 17:28

En anledning till att SACD faktiskt låter väldigt bra och trevligt är nog för att musiken är inspelad och mixad på ett bättre sätt, inte formatets förtjänst i sig alltså. Frågan jag ställer mig (och även andra) är vad man föredrar, dåligt format som i praktiken ändå låter riktigt bra beroende på att det är bättre inspelning eller hastigt mixade och dåligt inspelade cd?

GamuT har jag alltid uppfattat som ett tekniskt kompetent och tekniskt bra fokuserat företag. Skillt från Densen och Holfi som ju också huserar i D-mark (alltså Danmark, inte valutan) och helt klart sätter känsla främst. 8O

Varför försteget stryps vid bara 50k kan man ju klura över och säkert bara Ole Lund som säkert kan svara på.

Vissa SACD-förespråkade hävdar formatets enklare filtrering som en av fördelarna och kanske inte direkt frekvensomfångets storlek.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-05 17:41

1. SACD har jag bara hört lite av och det har jag väl inte mått illa av, tvärtom har det låtit rätt bra. Tvivlar på att anläggningarna man lyssnat på kunnat presera specielt högfrekvent, så utpekade högfrekvensproblem har jag inte hört alt. sluppit.

Om SACD medför att man inte mastrar sönder musiken, så ja tack. Annars vet jag inte. Får ju sällan fullt nyttjade CD-skivor, så skall det nyttjas lika lite på SACD/DVD-A så behöver vi inte något av dem...

2. Filtrera? Ja, självfallet. En liten bit utanför det hörande området kan jag tänka mig att man kan reproducera... typ upp till 35k... ifall man har "undermedveten hörsel" som upplever att det blir naturligare om det är med... men sen kan man lika bra rulla av och spara effekttålighet på diskanterna även om det är "nyttig signal" i 24/96-fallet.

Blev nyfiken på försteget... är det i närheten av så bra att SC-9 kan få sällskap "på listan"? Eller precis, precis utanför?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 18:06

Jag har ju inte hört den, men med tanke på mätprestanda gissar jag följande:

1. Den torde, frånsett inverkan av just frekvensgångstappet (0,5 dB @ 20 kHz brukar vara tillräckligt för att kunna detaktera en apparat i F/E-lyssning, även om allt annat är perfekt) ha goda odds att vara ohörbart i F/E-lyssning.

2. Det torde, om man ser till distorsionsprestanda, vara förmöget att klara sig med en 200 kHz filtrering, och isåfall skulle jag kunna tänka mig att det kan byggas om hyggligt enkelt, således att det kan fås att uppvisa 200 kHz-bandbredd på alla ingångar, frånsett möjligen en dedicerad till SACD. :wink:

Vh, iö

PS. Den är inte helt billig dock. Men för den som vill ha det bästa...

Prisläget återverkar ju alltid i försäljningen, och sätter man priset högt blir det få som köper, och serierna blir små, och produktionen blir kostnadsineffektiv, och priset MÅSTE sättas högt. Att sätta priset lägre än en chansning, eftersom branschen är dålig på att begripa att man inte skall tolka prislappen som en prestandaparameter.

Att göra en apparat billigare (även om det enda som ändrat sig är prislappen) får de okunniga att tro att apparaten automatiskt är "värd" mindre, bruksmässigt.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-04-05 18:21

Ingvar, jag tror han kan nås på:

olelundchristensen@yahoo.dk

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-05 18:31

Ole lämnade GamuT för en tid sedan så jag tror inte han var med på det nya försteget. Har inte en aning om i fall han är verksam inom branschen längre.

Själv är jag skeptisk mot LP filtrering för långt ner då alla apparater har en ackumulerande effekt. 0.5dB här å 0.5dB där å till slut har vi kapat hörbart nere vid 10k.

Så, över till mina svar,

1)

Ja, SACD är bra och låter bra men jag tror säkert att DVD-A kan vara i princip lika bra och skulle själv vilja se ett format som verkligen tog fart.

2)

Man skall inte filtrera så lågt som ofta görs. De flesta som höjer LP på sina SACD maskiner upplever bättre ljud och då speciellt efter moddning. Detta ställer naturligtvis krav på efterföljande utrustning och dess handhavande utav högfrekventa signaler.

Själv filtrerar jag med ett definearat 2a ordingens LP vid 100k ungefär med ett ytterligare filter i form av en konding till jord som jag inte vet exakt vart den skär. Gissningsvis 3e ordningen vid 100k.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-05 18:35

Jag vill med emfas påstå att SACD och de HF-problem som formatat lider av, kräver ett brant LP-filter, vars gränsfrekvens ligger hyfsat nära 20 kHz. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-05 19:14

Piotr skrev:Själv är jag skeptisk mot LP filtrering för långt ner då alla apparater har en ackumulerande effekt. 0.5dB här å 0.5dB där å till slut har vi kapat hörbart nere vid 10k.

Man skall inte filtrera så lågt som ofta görs. De flesta som höjer LP på sina SACD maskiner upplever bättre ljud och då speciellt efter moddning. Detta ställer naturligtvis krav på efterföljande utrustning och dess handhavande utav högfrekventa signaler.

Själv filtrerar jag med ett definearat 2a ordingens LP vid 100k ungefär med ett ytterligare filter i form av en konding till jord som jag inte vet exakt vart den skär. Gissningsvis 3e ordningen vid 100k.

/Peter

Hmm, du kanske skulle prova ett 2:a ordningens filter vid 30 kHz, Q=1 då? Det LYFTER en gnutta under 30k.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-05 19:29

Mycket man borde prova men Zapfilter har 2a ordningens linkwitz Riley vid 100k inbyggt å jag e inte så laddad på att börja gräva i det. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-05 19:34

1) Nej.

2) SACD bör användas med brant filter som kraftigt dämpar området över 20kHz. Eller snarare: SACD bör inte användas alls, men har man inget annat får det duga. Men på med filter!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-05 19:35

Piotr skrev:Mycket man borde prova men Zapfilter har 2a ordningens linkwitz Riley vid 100k inbyggt å jag e inte så laddad på att börja gräva i det. :)

/Peter

Nej, frågan var inte allvarligt handfast menad, jag bara ville visa att ett LP-filter vid 20k+ inte behöver dämpa under 20k. 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-05 19:37

Så sant så sant!

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-06 00:37

Det där med inverkan långt ifrån spärrbandet är ju en allmänintressant fråga.

Jag ogillar ju tumregler, men brukar säga att man, förutsatt optimal filterfunktion, kan lägga brytfrekvensen lägre ju högre ordningstalet på filtret är.

Om men lägger en första ordningen LP brukar den bli mycket svår att höra vid 100 kHz (1:a ordningen och 200 kHz tycker jag därför är en lagom gräns) medan den brukat kunna detekteras hyggligt lätt vid 50 kHz.

Med ett andra ordningens filter brukar 50 kHz vara mycket svårt att höra (och 2:a ordningen och 80 kHz brukar vara lagom gräns).

Jag har inte experimenterat så mycket med tredje och fjärde ordningens LP-filter för sådan här avsiktlig bandbreddsbegränsning, men kan tänka med att man med dylika kan sänka frekvensen ytterligare (kanske till 40 resp 30 kHz?) utan att skada musiken hörbart. Någon som har några erfarenheter?

Vh, iö

PS 3:e ordningens LP filtrering (butterworth) vid 40 kHz borde ge ungefärligen (jag räknar i huvudet ju...) -0,07 dB vid 20 kHz. För att klara samma linjäritet med ett första ordningens filter måste man lägga knäpunkten mycket högre.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-12 01:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-06 04:37

:) Övergripande kan vi säga onödigt. Det kan låta marginellt bättre med vissa skivor, men vad är vad?
Är skivan bättre hanterad eller är det en reell förbättring/försämring.
Oftast låter väl det nedre registret bättre medan diskanten gör mig mer tveksam. Totalt sett tycker jag att förbättringen är för liten på de skivor jag hört.
Dessutom är antalet titlar få och av dessa hitta något man är intresserad av är inte lätt, med DVD-A är det ju ännu värre så någon större erfarenhet är ju svårt att få.

Om störningarna vid vissa frekvenser tar över eller är skadliga över det nyttiga innehållet bör de väl tas bort.

Egentligen känns formatet som något man kommit på för att patenträttigheter mm. gått ut och man söker hitta en ny kassako, dock utan att räkna med kunden.
Bravo

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-06 11:25

En välgjord inspelning tycker jag låter bra i båda formaten.
Om SACD skulle ha ett övertag ljudmässigt vet jag inte. Det där med allt ultrljudsskräp säger att det inte borde vara så. Skräp kan väl aldrig tillföra något positivt.

Känns spontant som att man borde filtrera bort sådant.

Ogillar också att ett par stora bolag lanserar ett eget format, när hela branchen borde kunna enas kring en BRA standard.

Mvh

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2005-04-11 21:36

Ursäkta en jubelamatörs undran, men vad är egentligen en bra standard för musikinspelning- och lagring?
Finns det i dagsläget en riktigt bra standard?
Ska vi tillbaka till den hederliga vinylskivan?
Vad tror församlingen föresten om den digitala skivspelaren The Laser Turntable..?

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-11 21:42

Frågar du mig så är lagringsstandarden ett av de mindre problemen.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2005-04-11 21:51

Jag var nog mest intresserad av lite tankar om vilket format som olika hifi-själar anser är bäst rent ljudmässigt.
Å andra sidan har jag hört att den lagrade informationen i cd-skivor gradvis kan börja försvinna efter ca 10 år. Stämmer detta är ju knappast silverskivorna idealiska att ha känslig information lagrad på, och heller inte fina inspelningar med häftiga band eller klassiska framträdanden av legendariska symfoniorkestrar.

Tja, ungefär så tänkte jag.

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-11 22:17

"Å andra sidan har jag hört att den lagrade informationen i cd-skivor gradvis kan börja försvinna efter ca 10 år."

Jo det där brukar ju spridas med jämna mellanrum och så har det väl varit ända sedan CDn:s barndom. Hittills har då inte jag hört talas om någon CD som försämrats. Känner någon till ett sådant fall?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-11 22:23

Om jag inte missminner mig så sitter det samma D/A i kinesiska cdspelaren Esound E5 som i gamuts senaste cdspelare 8) .

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2005-04-11 22:44

Magnuz,

Jag kan inte ge något specifikt exempel på att info har försvunnit helt eller delvis från en cd enbart pga av ålder, å andra sidan oroar jag mig för allt, och tyckte själv att jag hade fått ett alldeles utmärkt objekt att oroa mig för: ska eller ska inte hela min samling av klassiska cd-skivor eroderas upp i intet..? (Bita naglar, bita naglar...)
:-)

Callisto,

Om jag inte missminner mig så sitter det samma D/A i kinesiska cdspelaren Esound E5 som i gamuts senaste cdspelare 8) .

Eftersom jag är ute efter en ny signalkälla till stereon, och funderar på just Esound CD-E5, är jag tacksam för denna information!

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-11 22:49

"å andra sidan oroar jag mig för allt"

Ajajaj, vore jag du skulle jag nog oroa mig mer för det än för skivsamlingen. :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-11 22:55

Greensleeves skrev:Magnuz,

Jag kan inte ge något specifikt exempel på att info har försvunnit helt eller delvis från en cd enbart pga av ålder, å andra sidan oroar jag mig för allt, och tyckte själv att jag hade fått ett alldeles utmärkt objekt att oroa mig för: ska eller ska inte hela min samling av klassiska cd-skivor eroderas upp i intet..? (Bita naglar, bita naglar...)
:-)

Callisto,

Eftersom jag är ute efter en ny signalkälla till stereon, och funderar på just Esound CD-E5, är jag tacksam för denna information!

Mvh Greensleeves

Dacen heter Crystal CS 4390, sitter i senaste varianten av Gamuts cd spelare 8) . Ska tydligen låta extremt bra för priset. Har inte själv lyssnat på den så jag kan inte själv uttala mig.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2005-04-11 23:40

Tack för ett trevligt, informativt tankeutbyte. För att bli lite personlig, är jag väl inte fullt så orolig och genomneurotisk som jag skämtsamt har uttryckt det i denna tråd, jag kan dock bli coolare, det ska gudarna veta.

När det sedan gäller inköp av en ny signalkälla till min tvåkanalsstereo, kan jag aldrig riktigt bestämma mig för om jag skall köpa en cd- eller dvd-spelare. Jag är dock mest sugen på att köpa en mer dedikerad cd-spelare, kanske med maxpris på kring 8 tusen eller så. Dels är nämnda Esound för 7 995 kronor ett tänkbart objekt, dels lär anrika Quad har kommit med en ny spelare. Enligt generalagenten Audio Concept så finns nu "Quad CD-S", vilket är en Quad CD-P utan förstegsdelen. Till den nya modellen har Quad gjort ett eget drivverk mm. Prislappen i Sverige landar på 6 900 kr, vilket onekligen lockar.

Tyvärr har jag inte lyssnat på något av dem. Tja, jag får se.

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-04-12 09:28

Magnuz skrev:"Å andra sidan har jag hört att den lagrade informationen i cd-skivor gradvis kan börja försvinna efter ca 10 år."

Jo det där brukar ju spridas med jämna mellanrum och så har det väl varit ända sedan CDn:s barndom. Hittills har då inte jag hört talas om någon CD som försämrats. Känner någon till ett sådant fall?

OT kanske men jag har faktiskt minst 2 CD som lider av just det problemet. De har gradvis försämrats och en av dem har ändrat färg till nästan rödbrun och går inte att spela längre.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2005-04-12 10:06

Fortsättning på samma OT:
Jag har för mig att detta uppmärksammades som ett problem vid sveriges radios arkiv för ett tag sen. Det var något liknande om att vissa av deras ärldre skivor, helt utan yttre påverkan, ändrat färg och blivit ospelbara. Något sånt iallafall. Minnet sviker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-12 10:20

OT:
Min första CD-skiva från '85 eller '86 spelar precis lika bra som någonsin... Jag betvivlar att det är några som helst problem så länge de inte utsätts för svåra klimat eller hårdhänt hantering eller allvarligt produktionsfel...

Skulle tro att UrSv's skivor kanske är av det senare slaget, om han inte bekänner sig till gruppen "kast med liten skiva"-sportare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2005-04-12 11:16

Ett par av min kompis skivor har blivit missfärgade i ytterkanten som om de oxiderat. Han är försiktig med sina skivor så det är inte något handhavandefel. Förmodligen beror det på dålig kvalitet i pressningen.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi