Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:jag antar att basreflexen kanske inte kommer med på mätningen. vad händer om du mäter på längre avstånd?
man brukar närfältsmäta basreflexen annars och klippa in den kurvan.
Nattlorden skrev:Generell sänkning av hela registret med 10dB från 70Hz och upp?![]()
skrutten skrev:
Edit: gör en närfältsmätning av ena basen (ex. 5mm från den övre basens dammkåpa) ungefär där det blir en uttalad dipp i frekvensgången ligger portavstämmningen
Ragnwald skrev:Vad beror dippen vid ca 110Hz på? Jag får den på alla mina mätningar, oavsett vilken högtalare jag mäter.
Använder Behringers ECM8000 mik och Behringer Xenyx 502 mikamp.
Tillsammans kostar de under tusenlappen.
Rednaxela skrev:skrutten skrev:
Edit: gör en närfältsmätning av ena basen (ex. 5mm från den övre basens dammkåpa) ungefär där det blir en uttalad dipp i frekvensgången ligger portavstämmningen
5 mm från dammkåpan ger denna kurva.
Inte mycket till dipp, men ser ut som att avstämningen ligger där den ska vara. Frågan är om den är rätt? Har inte själv simulerat något på dessa högtalare, utgick från att ursprungskonstruktören fått det rätt.
Såg också databladet för micken. Kanske basen är ganska bra ändå
Rednaxela skrev:Ragnwald skrev:Vad beror dippen vid ca 110Hz på? Jag får den på alla mina mätningar, oavsett vilken högtalare jag mäter.
Använder Behringers ECM8000 mik och Behringer Xenyx 502 mikamp.
Tillsammans kostar de under tusenlappen.
ECM8000 är det den som gäller i 600-700 kronorsklassen?
peetwa skrev:Givet att micken lägger på 2-4 dB vid 10000Hz så ser det kalas bra ut. Ett tips är att bita i det sura äpplet och börja köra i med 50dB skala på y-axeln så tidigt som möjligt. Det blir mycket lättare att se vad man gör när man pillar med filtret.
Sen kan du ju mäta spridningen på dubbla baffelbredden för att se hur fasningen i ter sig.
Ragnwald skrev:Mycket fin kurva.
Diskantpuckeln mellan 5K till 15K, skulle kunna planas något.
Kanske beror den på reflexer i rummet ?
Användare som besöker denna kategori: juanth och 17 gäster