Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 19:24

Tengil skrev:
NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60.

Jag tror inte heller att Pi60 kommer passa dig bättre i smaken, PiP och Pi60 är väldigt lika i återgivningen, sedan kan man givetvis spela starkare med Pi60, mycket starkare, men det är ingen dramatiskt ändrad karaktär i hur ljudet presenteras "tycker jag"

Cerwin Vega kanske vore något :wink:

Vh Christer

varför ska alltid dessa cerwin vega dyka upp överallt? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 20:41

Därför att ett par DC1515 med bryggade NAD 218 ger en sjuhelvetes bröstkick med lite volym?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

torig

Inläggav torig » 2010-10-10 21:48

Nattlorden skrev:Därför att ett par DC1515 med bryggade NAD 218 ger en sjuhelvetes bröstkick med lite volym?

Det är säkert så, men är verkligen Cerwin Vega ett seriöst svar på trådskaparens frågeställningar och intresse att veta mer om Ino Audio??

/mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 21:56

torig skrev:Det är säkert så, men är verkligen Cerwin Vega ett seriöst svar på trådskaparens frågeställningar och intresse att veta mer om Ino Audio??

Inte om man tror där finns mer att tillägga i den frågan.... om man nått vägs ände så kanske det passar med att lägga andra rekommendationer.

Själv har jag svårt att förstå att man kan ha klagomål på dynamiken i Inosar, men nu har jag noga aldrig hört dem utan massiv och hyffsat ofärgande drivning. Men lyssnar man på annat sätt och kanske använder ord lite annorlunda än jag, så kan det ju vara så att det inte är Ino man söker och då ör det ju dumt att rekommendera sådana.

Men oavsett om det är för eget bruk eller inte, så tycker jag nog att man bör spä på sin upplevelsebank med att ha hört ett par pi60 någon gång. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-10 22:12

Nattlorden skrev:
torig skrev:Det är säkert så, men är verkligen Cerwin Vega ett seriöst svar på trådskaparens frågeställningar och intresse att veta mer om Ino Audio??

Inte om man tror där finns mer att tillägga i den frågan.... om man nått vägs ände så kanske det passar med att lägga andra rekommendationer.

Själv har jag svårt att förstå att man kan ha klagomål på dynamiken i Inosar, men nu har jag noga aldrig hört dem utan massiv och hyffsat ofärgande drivning. Men lyssnar man på annat sätt och kanske använder ord lite annorlunda än jag, så kan det ju vara så att det inte är Ino man söker och då ör det ju dumt att rekommendera sådana.

Men oavsett om det är för eget bruk eller inte, så tycker jag nog att man bör spä på sin upplevelsebank med att ha hört ett par pi60 någon gång. :D

Me like. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

torig

Inläggav torig » 2010-10-10 22:25

Nattlorden skrev:Inte om man tror där finns mer att tillägga i den frågan.... om man nått vägs ände så kanske det passar med att lägga andra rekommendationer.

Efter vad jag förstår så är trådskaparen seriöst intresserad av att höra Ino Audio i sitt system. Han har fått lyssna på piPs och funnit att de räcker inte till i hans rum. Och det kanske säger sig självt. Inte ens Ingvar Öhman kan "trolla med knäna". Jag tror inte piP eller piPs är byggda för större rum och effektstarka förstärkare (Ingvar tycker väl själv att en drivning med 30-40W-stärkare är lagom för dessa utomordentliga högtalare).

Nu vill han veta om det finns några med erfarenheter av pi60 och pi60s som kan delge honom om dels att de skulle kunna fungera med ett lyssningavstånd av ungefär 2m, dels skillnaderna mellan modellerna samt om de har mer makrodynamik än piPs? Att då rekommendera ett par Cerwin Vega, kan knappast vara seriöst. Då är det ju bättre att avstå från att göra inlägget.

Själv vet jag inte om det fungerar att sitta 2m från pi60 eller pi60s. Jag sitter drygt 4m från mina pi60s och jag vet ej heller den ljudmässiga skillnaden mellan pi60 och pi60s, eftersom jag bara hört pi60s.

Däremot så ger ett par pi60s betydligt mer makrodynamik än piPs och det skulle inte förvåna mig om Sportbilsentusiasten skulle bli mycket nöjd med det han skulle få höra.

Vore trevligt om det finns några pi60-ägare som har en lyssningsplats ca 2m från desamma och kan berätta vad han/hon tycker om det fungerar att sitta så nära.

Jag sitter dryga metern från mina piPs och jag saknar inte direkt någon makrodynamik, men det kanske är för att jag sitter så nära. Vad-vet-jag :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 22:29

Närgränsen för pi60(s) är 2 meter men det blir bäst om man kommer iaf 3 meter från dom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-10 22:44

torig skrev:[Efter vad jag förstår så är trådskaparen seriöst intresserad av att höra Ino Audio i sitt system. Han har fått lyssna på piPs och funnit att de räcker inte till i hans rum. Och det kanske säger sig självt. Inte ens Ingvar Öhman kan "trolla med knäna".

Nu vill han veta om det finns några med erfarenheter av pi60 och pi60s som kan delge honom om dels att de skulle kunna fungera med ett lyssningavstånd av ungefär 2m, dels skillnaderna mellan modellerna samt om de har mer makrodynamik än piPs? Att då rekommendera ett par Cerwin Vega, kan knappast vara seriöst. Då är det ju bättre att avstå från att göra inlägget.

Om du refererar till mitt inlägg, så gav jag min syn på PiP/Pi60 (jag har erfarenheter av båda två), och skrev att de uppför sig på ungefär samma sätt.

Jag hade själv under tiden som mitt ljud/biorum byggdes med hjälp av Ingvars kunskaper, PiPs uppställda i det nya ljud/biorummet, innan jag flyttade in huvudsystemet, och ljudet och återgivningen som de presterade är väldigt likt mitt huvudsystem i28 plus Y4, men inte riktigt samma ljudtryck :)

Jag föreslog C V med en skämtsam smiley framför, med lite fundering till trådskaparen om det är en annan karaktär av högtalare som han är ute efter, jag har i en tidig post i en annan tråd erbjudit honom att lyssna på just PiP och mitt huvudsystem.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40054

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-11 12:04

Snabb uppdatering, har varit mycket besök&test den senaste veckan och hört INOsar i fem olika system. 2st piP, piPs, pi60s och pi60 - av olika varianter. Hemmabyggda och IO-tillverkade.

Är nu mogen att testa vidare så fyra nya PM skickade.
Har jag missat någon som erbjudit sig att bjudit hem mig, ursäkta. Har varit många nya trevliga kontakter som tagits så ha överseende om någon har väntat länge på feedback . Kan ju inte beöka alla samtidigt. Bara att kontakta mig om ni väntat länge ... :wink:

Tar gärna emot besök också, bara en som nappat än så länge men vi hade det synnerligen trevligt :D

Kan nämna att pi60 faller mig mer i smaken, mer makrodynamik än piP men fortfarande samma karaktär - utan konstlat imponatorljud a la HIFImässa. Tack för det.
(liten reservering då jag vill höra pi60 i mitt rum och FLER andra INOsystem, innan sportis favvisINO blir utsedd)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-11 14:36

Se där! Va' kul! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-11 14:39

Du ar PM sportis. Svara snabbt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 15:43

Sportis, om du har vägarna förbi Värmland så finns det ett delat system du kan lyssna på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-12 15:56

subjektivisten skrev:Sportis, om du har vägarna förbi Värmland så finns det ett delat system du kan lyssna på.

tack Mattias

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-13 19:27

sportbilsentusiasten:

När du lyssnar på andra högtalare än pip i ditt rum, har du dämpning bakom dem också? Står de lika nära väggen som pip?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-13 21:18

Moment-23 skrev:sportbilsentusiasten:

När du lyssnar på andra högtalare än pip i ditt rum, har du dämpning bakom dem också? Står de lika nära väggen som pip?

Beror på vilken högtalaren är, jag följer givetvis tillverkarens rekommenderingar på uppställningen.

Vissa ska stå dikt an vägg utan dämpning, vissa långt ut utan dämpning, vissa dikt an med dämpning...
Vissa krafigt invinklade, vissa rakt, vissa nååågot invinklade...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-14 02:18

sportbilsentusiasten skrev:
Moment-23 skrev:sportbilsentusiasten:

Beror på vilken högtalaren är, jag följer givetvis tillverkarens rekommenderingar på uppställningen.

Vissa ska stå dikt an vägg utan dämpning, vissa långt ut utan dämpning, vissa dikt an med dämpning...
Vissa krafigt invinklade, vissa rakt, vissa nååågot invinklade...

Ok, då frågar jag så här:
Har du i ditt rum haft högtalare i samma storlek som pip, som även de ska ha dämpning bakom enligt tillverkaren, som du tycker låtit mer dynamiskt än pip?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-14 11:51

Moment-23 skrev:Ok, då frågar jag så här:
Har du i ditt rum haft högtalare i samma storlek som pip, som även de ska ha dämpning bakom enligt tillverkaren, som du tycker låtit mer dynamiskt än pip?

BRA fråga, logiskt helt rätt att ställa!!
Lite mindre (finns det verkligen?) och något större - de har jag testat i rummet
Men de har inte konstruerats med kravet dämpning bakom. Båda ska stå dikt an bakvägg.
Så mitt svar blir - jag kan inte svara på frågan.

Men har ju hört pi60 och piP med dämpning o där erbjuder pi60 mer.

Och oavsett dämpning eller inte har jag aldrig stött på en liten talare som har dynamik som en stor kan (givet att det är en bra stor talare)

Så jag tycker inte alls det är konstigt att piP har begränsningar!
Min ursfrungliga fråga var heller inte VAD är det för fel på piP, utan vilka ANDRA inos-talare ska man testa... :wink:

Vilka små talare finns det där tillverkaren vill ha talarna framför dämpning? Skulle vilja testa så jag kan svara på din fråga.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-15 09:32

Moment-23 skrev:Ok, då frågar jag så här:

BRA fråga, logiskt helt rätt att ställa!!
Lite mindre (finns det verkligen?) och något större - de har jag testat i rummet
Men de har inte konstruerats med kravet dämpning bakom. Båda ska stå dikt an bakvägg.
Så mitt svar blir - jag kan inte svara på frågan.

Men har ju hört pi60 och piP med dämpning o där erbjuder pi60 mer.

Och oavsett dämpning eller inte har jag aldrig stött på en liten talare som har dynamik som en stor kan (givet att det är en bra stor talare)

Så jag tycker inte alls det är konstigt att piP har begränsningar!
Min ursfrungliga fråga var heller inte VAD är det för fel på piP, utan vilka ANDRA inos-talare ska man testa... :wink:

Vilka små talare finns det där tillverkaren vill ha talarna framför dämpning? Skulle vilja testa så jag kan svara på din fråga.

Hej,
Jag känner inte till någon annan (vanlig) högtalare där tillverkaren rekommenderar dämpning bakom. Men det tror jag beror på att de inte vill skrämma bort kunderna. De tror inte att kunderna skulle acceptera dämppaneler bakom högtalarna ur ett estetiskt perspektiv.
Denna rädsla för vad kunderna ev. inte accepterar är också tydlig när det gäller hemmabio. Där inehåller paketen nästan alltid bara två surroundhögtalare när resultatet blir otroligt mycket bättre med 6-8 surroundhögtalare (fortfarande kopplade till samma två bakkanaler i receivern).

Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Det blir extra viktigt med dämpning om högtalarna ska stå nära väggen pga av att det reflekterade ljudet (första reflexen i väggen bakom högtalaren) kommer så pass nära i tid med direktljudet att det "grötar ihop" ljudet. Detta har jag testat med mina pips. Det är en klart märkbar skillnad med eller utan dämppaneler bakom. När man sedan haft dämppaneler bakom ett tag och plötsligt tar bort dem så känns skillnaden ännu större. Det låter spretigt och osammanhållet utan dämppaneler.

Jag har också svårt att se hur en högtalarkonstruktör skulle kunna konstruera in en kompensation för den första reflexen. Detta fenomen går inte att förhindra och kan bara kompenseras med dämpning bakom högtalaren.
Sedan finns det andra problem med högtalare som står nära väggen; att ljudet blir "tjockt". Det är nästan ingen högtalare som jag känner till som har kompensation för detta. Inos högtalare har det. En konsekvens av det är att tex pip låter blodfattig och "fjuttig" om den står en bit ut i rummet. Men det är den ju inte konstruerad för så det är ju inget problem.

Att många högtalare ändå klarar sig utan dämpning bakom beror enligt mig på att de står så pass långt ut att den första reflexen (i väggen bakom högtalarna) kommer såpass långt efter direktljudet att dess bidrag inte "grötar till" direktljudet. Örat, eller egentligen hjärnan upfattar det inte som samma ljud då direktljudet hunnit "längre" och då sorteras det reflekterade ljudet bort i större utsträckning + att det pga längre färdväg också blir svagare i förhållande till direktljudet än om högtalaren står närmare väggen.

Jag skulle vilja fråga en sak till:
Den begränsning i macrodynamik som du upplever, går den att isolera till ett visst frekvensintervall? Alltså på ett ungefär, jag förstår att det inte går att ange exakt.

Att pip har begränsningar jämfört med en större högtalare är vi helt överens om. Det som jag tycker är intressant är att försöka luska ut vilka (för jag tror det beror på flera saker) som gör att macrodynamiken upplevs som sämre än med de större högtalare du testat.

Sorry för att det blev en del OT i inlägget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-15 10:01

Moment-23 skrev:Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Men Stig Carlsson har ju patenterat dämpskivan bredvid OA51, samt även det större "elefantörat" eftersom det egentligen inte är tillräckligt ens med standarddämpskivan på OA51.
Så att dämpning på väggen är bra synes gälla för ortoakustiska högtalare också, i alla fall inom vissa gränser.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-15 10:11

paa skrev:
Moment-23 skrev:Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Men Stig Carlsson har ju patenterat dämpskivan bredvid OA51, samt även det större "elefantörat" eftersom det egentligen inte är tillräckligt ens med standarddämpskivan på OA51.
Så att dämpning på väggen är bra synes gälla för ortoakustiska högtalare också, i alla fall inom vissa gränser.

Korrekt. Du har rätt!
Men i det fallet handlar det (väl?) mer om att balansera det reflekterade ljudet mot direktljudet än om att försöka dämpa bort den första reflexen?
I fallet OA51 hade samma effekt (kanske?) kunnat uppnås med en annan vinkel på elementen? Fast då hade nog andra problem infunnit sig istället.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-19 09:40

Moment-23 skrev: Jag känner inte till någon annan (vanlig) högtalare där tillverkaren rekommenderar dämpning bakom. Men det tror jag beror på att de inte vill skrämma bort kunderna. De tror inte att kunderna skulle acceptera dämppaneler bakom högtalarna ur ett estetiskt perspektiv.

Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Otroligt idiotiskt av en konstruktör OM de utelämnar viktig information, bara för att citat "inte skrämma iväg kunderna"?
Vad gör de om INTE JUST DET när högtalarna inte presterar optimalt????

Jämför med SUV (biltypen) där i princip alla tillverkare insett att de körs på vanlig väg o földaktligen bygger bilarna för bra vägegenskaper på asfalt.
De FÅ som är byggda med fokus på terängegenskaper säljs inte i mängder...

Tror mao att du har fel.
Högtalartillverkare gör därför högtalare som trivs bäst i vanliga rum o DÄRFÖR rekomenderas en fri "i rummetplacering". Just denna rekommendering ser man ju jätteofta eller hur?

Moment-23 skrev:
Den begränsning i macrodynamik som du upplever, går den att isolera till ett visst frekvensintervall? Alltså på ett ungefär, jag förstår att det inte går att ange exakt.

Nej, det var över hela frekvensintervallet givetvis märks den lilla talarens begränsningar mer i övre bas/nedre basregistret. Men allt hänger ju ihop, för grymt homogena är dom piP.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-19 09:45

Hörde ytterligare ett par pi60 under helgen, ger mersmak!

Har flera erbjudanden på lyssningar TACK, men nu finns de på längre avstånd så det kommer att ta tid att besöka dom...

Finns det några snälla INOägare i göteborgsområdet som har ANDRA setuper är just piP/pi60?
Är synnerligen intresserad av att höra flera olika typer INOs som ni förstår :wink:

Tack på förhand!
Otroligt tacksam för de som redan ställt upp med sin tid :D

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-19 10:05

Moment-23 skrev: Jag känner inte till någon annan (vanlig) högtalare där tillverkaren rekommenderar dämpning bakom. Men det tror jag beror på att de inte vill skrämma bort kunderna. De tror inte att kunderna skulle acceptera dämppaneler bakom högtalarna ur ett estetiskt perspektiv.

Otroligt idiotiskt av en konstruktör OM de utelämnar viktig information, bara för att citat "inte skrämma iväg kunderna"?
Vad gör de om INTE JUST DET när högtalarna inte presterar optimalt????

Jämför med SUV (biltypen) där i princip alla tillverkare insett att de körs på vanlig väg o földaktligen bygger bilarna för bra vägegenskaper på asfalt.
De FÅ som är byggda med fokus på terängegenskaper säljs inte i mängder...

Tror mao att du har fel.
Högtalartillverkare gör därför högtalare som trivs bäst i vanliga rum o DÄRFÖR rekomenderas en fri "i rummetplacering". Just denna rekommendering ser man ju jätteofta eller hur?

Moment-23 skrev:

Nej, det var över hela frekvensintervallet givetvis märks den lilla talarens begränsningar mer i övre bas/nedre basregistret. Men allt hänger ju ihop, för grymt homogena är dom piP.

Hej,
Jag kanske har en mörkare syn på högtalartillverkare i allmänhet.
Dock tycker jag att mina argument håller och faktiskt att din liknelse med suv:ar talar för det jag skrivit. Att biltillverkare vet att de flesta kör på vanliga vägar kan i högtalarsammanhang översättas med att högtalartillverkare vet att de flesta inte kommer att vilja tapetsera lyssningsrummet med dämpskivor (jämför med att biltillverkare vet att de flesta inte kör offroad).
Rekommendationen om en fri placering en bit ut från väggen är också ett nödvändig konsekvens av frånvaron av kompensering i filtret för väggnära placering. Denna väggnära placering blir heller inte bra utan dämpning bakom (konsekvensen av detta skrev jag om i det tidigare inlägget) och detta vet de ju att folk inte kommer att acceptera. Så det hänger ihop.

Det är fysisk omöjligt att direkstrålande högtalare med väggnära placering INTE påverkas negativt av den första reflexen. Detta kan man inte konstruera bort i filtret utan bara genom att dämpa bort dessa reflexer.

Ang. att tillverkare utelämnar viktig information: detta sker hela tiden och anledningen är antingen att man vill dölja något eller att man vill styra konsumenten i en viss riktning. Det sker hela tiden i stor omfattning. Jämför gärna de tillvekare som tillverkar tex förstärkare eller högtalare och samtidigt tillverkar kablar. Jämför kablarna i förstärkarna eller högtalarna med de signalkablar de säljer separat och jämför sedan priset...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 10:21

Jag tycker att piP är otroligt kompetenta för storleken, dom spelar rent, snyggt, naturligt och med en bra botten. Men dom går absolut inte att jämnföra med dom större Ino högtalarna i dom flesta rum, på dessa parametrar...
Enbart i välldigt hårt akustikreglerat rum har jag hört piP verkligen låta som ett par stora golvare...
Men i övrigt är pi60 överlägsen på samtliga (med ett undantag, mer om det kommer) parametrar och inte minst just att oavsett programmaterial låta helt oansträngda :D

piP är absolut en mycket bra högtalare, gillar dom verkligen, men är inte på något sätt tävlande med dom större systemen i fråga om just dynamik, basbotten, mikro dynamik och ljudtryck, iP/piP är helt enkelt underlögsna i14/pi60 på allt.
FÖR UTOM ! en sak och som jag faktiskt verkligen saknar, som jag hade med mina iPs, men inte har nu... det är Ljudbilden !
Jag har 1 gång upplevs en (för mig ) helt perfekt, 100% hollografisk och naturtrogen ljudbild som liksom sträcker sig "runt en" och låter en verkligen svepas in i film/musik. Detta utan att på något sätt tappa precision, allt satt 100% knivskarpt i ljudbilden och det va fan så man kunde ta på Nora Jones läppar :P och man liksom kände hennes närvaro... (stå ut med mina "HiFi flossker"... :P) Detta hade jag hemma hos mig när jag hade fått till det med ljudet, Stereo upplösnignen och djupet jag hade va det absolut bästa jag någonsin hört något system prestera under några omständigheter 8O

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... :? dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

Resan till detta helt underbara ljud va dock lång, mycket bråkande och "kallibrerandet" tog mycket tid men tillslut så blev det bara helt äkligt bra.
Det va faktiskt så att (om programmaterialet tilllät) jag kunde höra exakt hur alla musiker stod på cenen, hur dom stod i förhållande till varandra i djupled och i höjdled och dessutom så stod jag MITT I PUBLIKEN!

på filmer så va det bara en helt otrolig upplevelse, visst det va inte "surround" men nog fan hörde man dörrar stängas bakom ryggen , plan flyga över huvudet och kulor vina genom rummet. Detta kombinerat med en sådan otroligt välutmejslad ljudbild in i minsta detalj gjorde att jag ibland kunde sitta och bara kolla på film efter film efter film... och att ljudet "satt" så otroligt bra till bilden gjorde att filmupplevelsen är något av det bästa jag någonsin upplevt trots avsaknaden av surrar.

Jag erkänner, jag vill ha tillbaka det ljudet, jag saknar mina iPs något enormt.... i16s är underbara och dom är bättre på exakt allt, egentligen, men kanske inte ljudbilden ?!. jag får inte till ens i närheten av samma upplevelse med i16s som med iPs och jag vet att det beror en del på att jag sitter för nära...

Jag har faktiskt seriösa tankar på införskaffa ett par iPs igen... :oops: föratt få tillbaka det där ljudet som jag nu hela tiden bara sitter och drömmer om men inte får till. Jag pillar, flyttar, bökar och stökar men får liksom inte till ljudet på samma sätt.

Jag va lite förblindad när jag skaffade i16s, jag lyssnade då bara efetr dom andra parametrarna med glömde av detta med stereoperspektivet, mycket då jag tänkte att "jag får pilla lite så ska det nog blir bra"...

Hmm, vet inte hur jag ska göra... kansme man skulle kunna låna hem ett par iPs/piPs av en nära bekant (Tim..?! :wink: ) och testa med igen.
blir det "sådär bra igen" som jag vill ha det så e jag fan nästen beredd att låna ut mina i16s tills vidare. För nu har jag verkligen börjat inse vad jag saknar mina iPs... :roll:

Lite nostalgisk och kännslomässig blir jag allt när jag tänker på det, iPs är (och förblir...?!) dom högtalare som givit mig den bästa musik och filmupplevelsen någonsin och att det dessutom råkade äga rum hemma hos mig i mitt lilla 12kvm rum är ju bara sjukt... (nästan lika sjukt som att jag, mitt i när det är så jäkla bra bestämmer mig för att sälja...?! 8O :? :cry: )

Edit: Man är helt klart dum i huvudet, eller ja något fel är det i alla fall... sökandet går för långt och man glömmer bort att liksom stanna och lyssna i stället utan "ska upp för stegen" bara av princip... :?
Det är en "Ino sjuka" tror jag... Lägsta möjliga disst till varje pris !

Så, då va det sagt...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-19 10:42

David,
Skaffa fru och ett par ungar så får du både lite perspektiv på denna hobby samt utmärkt vägledning (främst från frun) med att prioritera "rätt" saker :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-19 10:47

DVD-ai skrev:Jag tycker att piP är otroligt kompetenta för storleken, dom spelar rent, snyggt, naturligt och med en bra botten. Men dom går absolut inte att jämnföra med dom större Ino högtalarna i dom flesta rum, på dessa parametrar...
Enbart i välldigt hårt akustikreglerat rum har jag hört piP verkligen låta som ett par stora golvare...
Men i övrigt är pi60 överlägsen på samtliga (med ett undantag, mer om det kommer) parametrar och inte minst just att oavsett programmaterial låta helt oansträngda :D

piP är absolut en mycket bra högtalare, gillar dom verkligen, men är inte på något sätt tävlande med dom större systemen i fråga om just dynamik, basbotten, mikro dynamik och ljudtryck, iP/piP är helt enkelt underlögsna i14/pi60 på allt.
FÖR UTOM ! en sak och som jag faktiskt verkligen saknar, som jag hade med mina iPs, men inte har nu... det är Ljudbilden !
Jag har 1 gång upplevs en (för mig ) helt perfekt, 100% hollografisk och naturtrogen ljudbild som liksom sträcker sig "runt en" och låter en verkligen svepas in i film/musik. Detta utan att på något sätt tappa precision, allt satt 100% knivskarpt i ljudbilden och det va fan så man kunde ta på Nora Jones läppar :P och man liksom kände hennes närvaro... (stå ut med mina "HiFi flossker"... :P) Detta hade jag hemma hos mig när jag hade fått till det med ljudet, Stereo upplösnignen och djupet jag hade va det absolut bästa jag någonsin hört något system prestera under några omständigheter 8O

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... :? dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

Resan till detta helt underbara ljud va dock lång, mycket bråkande och "kallibrerandet" tog mycket tid men tillslut så blev det bara helt äkligt bra.
Det va faktiskt så att (om programmaterialet tilllät) jag kunde höra exakt hur alla musiker stod på cenen, hur dom stod i förhållande till varandra i djupled och i höjdled och dessutom så stod jag MITT I PUBLIKEN!

på filmer så va det bara en helt otrolig upplevelse, visst det va inte "surround" men nog fan hörde man dörrar stängas bakom ryggen , plan flyga över huvudet och kulor vina genom rummet. Detta kombinerat med en sådan otroligt välutmejslad ljudbild in i minsta detalj gjorde att jag ibland kunde sitta och bara kolla på film efter film efter film... och att ljudet "satt" så otroligt bra till bilden gjorde att filmupplevelsen är något av det bästa jag någonsin upplevt trots avsaknaden av surrar.

Jag erkänner, jag vill ha tillbaka det ljudet, jag saknar mina iPs något enormt.... i16s är underbara och dom är bättre på exakt allt, egentligen, men kanske inte ljudbilden ?!. jag får inte till ens i närheten av samma upplevelse med i16s som med iPs och jag vet att det beror en del på att jag sitter för nära...

Jag har faktiskt seriösa tankar på införskaffa ett par iPs igen... :oops: föratt få tillbaka det där ljudet som jag nu hela tiden bara sitter och drömmer om men inte får till. Jag pillar, flyttar, bökar och stökar men får liksom inte till ljudet på samma sätt.

Jag va lite förblindad när jag skaffade i16s, jag lyssnade då bara efetr dom andra parametrarna med glömde av detta med stereoperspektivet, mycket då jag tänkte att "jag får pilla lite så ska det nog blir bra"...

Hmm, vet inte hur jag ska göra... kansme man skulle kunna låna hem ett par iPs/piPs av en nära bekant (Tim..?! :wink: ) och testa med igen.
blir det "sådär bra igen" som jag vill ha det så e jag fan nästen beredd att låna ut mina i16s tills vidare. För nu har jag verkligen börjat inse vad jag saknar mina iPs... :roll:

Lite nostalgisk och kännslomässig blir jag allt när jag tänker på det, iPs är (och förblir...?!) dom högtalare som givit mig den bästa musik och filmupplevelsen någonsin och att det dessutom råkade äga rum hemma hos mig i mitt lilla 12kvm rum är ju bara sjukt... (nästan lika sjukt som att jag, mitt i när det är så jäkla bra bestämmer mig för att sälja...?! 8O :? :cry: )

Edit: Man är helt klart dum i huvudet, eller ja något fel är det i alla fall... sökandet går för långt och man glömmer bort att liksom stanna och lyssna i stället utan "ska upp för stegen" bara av princip... :?

Så, då va det sagt...

Kände lite som du i början av i16s karriären. Börja om från början...
Jobba med rummet, så löser det sig. Har du bytt slutsteg? Sätt in ditt gamla igen och prova. Klart som f-n det ska kännas bättre på allt. Kompromissa inte. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 10:54

Moment-23 skrev:David,
Skaffa fru och ett par ungar så får du både lite perspektiv på denna hobby samt utmärkt vägledning (främst från frun) med att prioritera "rätt" saker :wink:

Jo, det arbetar jag också på, men olika variationer av mindre bra framgång... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 11:05

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att piP är otroligt kompetenta för storleken, dom spelar rent, snyggt, naturligt och med en bra botten. Men dom går absolut inte att jämnföra med dom större Ino högtalarna i dom flesta rum, på dessa parametrar...

Så, då va det sagt...

Kände lite som du i början av i16s karriären. Börja om från början...
Jobba med rummet, så löser det sig. Har du bytt slutsteg? Sätt in ditt gamla igen och prova. Klart som f-n det ska kännas bättre på allt. Kompromissa inte. :)

Men saken är ju den att jag tycker att iPs lät bättre hos mig än något jag någonsin hört av några andra Ino system, just det där stereopersprktivet som jag fick till, det är helt oslagbart. Kan knappast bli bättre/lika bra med några av dom större modellerna... Inte i mitt rum i alla fall, för litet och helt fel på all sätt, 100% omöjligt att möblera på att ljudmässigt bra sätt i rummet och här sitter man fast tack vare bostadsmarknaden... :evil:

Jo, jag vill ju ha kvar mina i16s, men jag vill ha iPs stereobilden...
men därför jag funderar på om man kanske skulla kunna "byta" tills vidare med någon och så får denna "någon" i16s och jag iPs.
Senast redigerad av DVD-ai 2010-10-19 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-19 11:17

DVD-ai jag kommer till tjockhult om tre veckor, och sedan skall jag tillbaka dit igen i mitten på dec. Jag tar med mina piP och så lånar jag dina i16 i fem veckor, sedan byter vi tillbaka i dec..

Efter det kommer jag nog att få ett stooort hål i plånboken :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 11:43

hehe, jaså det säger du... :lol:

Ska höra mig kring "här hemma" först och se hur intresset verkar, vill låna hem ett par och testa igen först sedan får vi se hur jag gör.
Det tråkiga är att då kan jag ju inte spela "utan grännser" på samma sätt som nu. nu är det ju liksom bara roligare och roligare ju mer dynamiska utbrutt det finns i musiken, med iPs så var jag på spänn när det blev för "vålldsamt" och samtidigt volymen kanske va lite för hög för öronens bässta redan då egentligen... :roll:
Nu behöver man inte bry sig längre, jag höjer tills jag tycker det är lagom och trycker på Play liskom 8) och när jag vill spela högre så höjer jag... grännsen går typ där jag tycker att det börjar blir jobbigt, då sänker jag för att jag är rädd om min hörsel och ganska precis där lyser XPA-2'an med välldigt många oranga flaggor också 8) (kan kanske vara en viss bidragande orsak till att jag tycker det är "högt" då)
så, XPA-2 steget +i16s är alltså tillräckligt för att tillgodose mina behov av ljudtryck i ett 12 kvm stort rum, sedan sätter steget stopp. får blir ett till XPA-2 senare och köra en bryggad till varje i16s.

Som du märker så gillar jag mina i16s på alla sätt, förutom att dom inte, i mitt rum, kan få till en ens i närheten av lika bra ljudbild som iPs.
jag lägger mina förhoppningar på att jag i framtiden ska få tag på ett rum på ca 12-14kvm men med bättre möjligheter till möblering (möjlighet till >2m lyssningsavstånd). Mycket större rum vill jag helst inte ha för då räcker ju helt plötsligt inte resurserna till längre... :? då blir jag ju tvungen att köpa ett XPA-2 till och kanske 4st moduler till också för att börja närma mig... 8) :lol:
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino