Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-10 18:56

celef skrev:jag vill veta firmans namn, nu misstänker man ju alla firmor som säljer tillbehör, det känns ju onödigt
'

Lustigt att Svalander verkar vara på allas läppar. Det var nämligen även min första tanke. :lol:

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-10 19:01

kris10an skrev:
Joseppo skrev:
Suck vilken jämförelse! Men klart att kunden också har ett visst ansvar, speciellt om en produkt säljs med returrätt, upptäcker kunden då att utlovad effekt inte kan skönjas så bör ju kunden returnera produkten.

Nä jag tycker inte man som säljare ska kunna komma undan falsk/vilseledande marknadsföring bara genom att hänvisa till att kunden har returrätt.

Så du menar att kunden absolut inte har något ansvar för vad han köper och varför?

Vi kan ju anta att de som köper av desa kontroversiella produkter har någon form av behov som de vill tillfredställa genom inköp och att de tänker efter ordentligt både innan och efter inköp. Då tycker jag att det är upp till kunden om han anser att produkten fyller detta behov, gör den inte det så bör de ju absolut lämna tillbaks produkten.

Lite knivigare blir det väl med förbrukningsvaror som det inte är returrätt på.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 19:21

är man en kvackis om man säljer kryobehandlade kopparspolar med grön lack och ingjuten i en tung epoxikona för 7900:-/st där försäljningsnacket lyfte fram hur suveränt den lät tack vare behandlingarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-10 19:23

Joseppo skrev:
kris10an skrev:
Joseppo skrev:
Suck vilken jämförelse! Men klart att kunden också har ett visst ansvar, speciellt om en produkt säljs med returrätt, upptäcker kunden då att utlovad effekt inte kan skönjas så bör ju kunden returnera produkten.

Nä jag tycker inte man som säljare ska kunna komma undan falsk/vilseledande marknadsföring bara genom att hänvisa till att kunden har returrätt.

Så du menar att kunden absolut inte har något ansvar för vad han köper och varför?

Vi kan ju anta att de som köper av desa kontroversiella produkter har någon form av behov som de vill tillfredställa genom inköp och att de tänker efter ordentligt både innan och efter inköp. Då tycker jag att det är upp till kunden om han anser att produkten fyller detta behov, gör den inte det så bör de ju absolut lämna tillbaks produkten.

Lite knivigare blir det väl med förbrukningsvaror som det inte är returrätt på.

Jo man har väl skyldighet att besiktiga varan så att där inte finns t ex transportskador eller tillverkningsfel eller dylikt. Det är ju därför man bland annat har tre års reklamationsrätt. Men detta gäller ju direkta och för gemene man uppenbara fel som produkten har som avviker ifrån tillverkarens specifikation och som kan förekomma av misstag på en och annan enhet vid tillverkningen. Det ska ju inte vara ett fel eller en brist som förekommer i samtliga tillverkade enheter. Om tillverkaren då ändå medvetet fortsätter att kränga ut felaktigt konstruerade produkter så är det ju bedrägeri, och det tycker jag kan likställas med att tillverka och sälja produkter som inte har de egenskaper som man säger att de har.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 19:42

Vore trevligt om detta var bara början och att fler anmälde dessa skojare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-10 19:48

kris10an skrev: Det ska ju inte vara ett fel eller en brist som förekommer i samtliga tillverkade enheter. Om tillverkaren då ändå medvetet fortsätter att kränga ut felaktigt konstruerade produkter så är det ju bedrägeri, och det tycker jag kan likställas med att tillverka och sälja produkter som inte har de egenskaper som man säger att de har.

Det behöver ju iofs inte vara fel på en produkt eller dess konstruktion bara för att de flesta som köpt den inte upplever någon effekt.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-10 19:56

Joseppo skrev:
kris10an skrev: Det ska ju inte vara ett fel eller en brist som förekommer i samtliga tillverkade enheter. Om tillverkaren då ändå medvetet fortsätter att kränga ut felaktigt konstruerade produkter så är det ju bedrägeri, och det tycker jag kan likställas med att tillverka och sälja produkter som inte har de egenskaper som man säger att de har.

Det behöver ju iofs inte vara fel på en produkt eller dess konstruktion bara för att de flesta som köpt den inte upplever någon effekt.

Nej, det kan ju även vara så att tillverkaren/säljaren överdriver eller rakt ut ljuger om prdouktens effekt. :wink: Men om det sker medvetet så tycker jag det är lika bedrägligt som om varan varit medvetet felaktigt tillverkad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 20:37

kris10an skrev:Nej, det kan ju även vara så att tillverkaren/säljaren överdriver eller rakt ut ljuger om prdouktens effekt. :wink: Men om det sker medvetet så tycker jag det är lika bedrägligt som om varan varit medvetet felaktigt tillverkad.

Tror tyvärr att säljarna är precis lika lurade själva. Hur pratat/pollat så många ... och att alla hifisäljare skulle vara pokerspelare av dignitet har jag svårt att tro.... någon av alla borde någon gång visa en liten lucka i pansaret, men ännu har det inte hänt... inte ens när man varit ensam i butiken och de väl känner min övertygelse. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-10 21:16

subjektivisten skrev:Vore trevligt om detta var bara början och att fler anmälde dessa skojare.

Det skulle innebära - vid en ARNanmälan - att man måste köpa produkten,
reklamera den och säljaren vägra [sätt in valfri påföljd enligt
konsumenttjänstlagen]. Jag tycker du skall göra det.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2010-10-10 21:32

Jag tycker ju det vore trevligt om det som sägs i marknadsföringen av en vara också har en anknytning till verkligheten, men bevisläget när det gäller just upplevelser är nog en ganska snårig historia.

- Hur ska man bevisa att nya rakhyveln från Gillette verkligen ger en skönare rakning?

- Hur ska man bevisa att nya BMW:n verkligen ger ökad körglädje?

- Hur bevisar man att högtalarmodellen med tillägget Mk II verkligen ger ett bättre ljud?

...och när det är det svårt att bevisa ovanstående, hur enkelt är det att bevisa att svarva en CD ger bättre ljud? Man kan ju faktiskt aldrig bevisa att det inte fungerar överhuvudtaget. :wink:

Tycker det är betydligt värre om man uppenbart utnyttjar köparens svaghet när det t.ex. handlar om sjuka personer som luras in i overksamma behandlingar. En hifi-entusiast som inte har någon psykisk störning måste nog kunna ta sina egna beslut vad gäller vilka tillbehör man väljer att lägga sina slantar på.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-10 21:41

Conan skrev:En hifi-entusiast som inte har någon psykisk störning måste nog kunna ta sina egna beslut vad gäller vilka tillbehör man väljer att lägga sina slantar på.

Finns det någon överhuvudtaget som inte har någon typ av psykisk störning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-10 21:47

Inte här på forumet kanske, men ute i den stora
vida världen finns det nog flera . . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 21:48

Conan skrev:...och när det är det svårt att bevisa ovanstående, hur enkelt är det att bevisa att svarva en CD ger bättre ljud? Man kan ju faktiskt aldrig bevisa att det inte fungerar överhuvudtaget. :wink:

Nja... just den var väl den enklaste i sammanhanget. Kan man inte ens visa på minskad mängd bitfel så har man tillräckligt långt troliggjort att det saknar effekt för att kunna ta ned ett påstående om bättre ljud. Där är det inte frågan om bättre/sämre utan om det ens har något mätbar påverkan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-10-10 23:15

Conan skrev: En hifi-entusiast som inte har någon psykisk störning måste nog kunna ta sina egna beslut vad gäller vilka tillbehör man väljer att lägga sina slantar på.

Kanske man ska köpa sig ett par möss ändå. :P
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-11 00:26

ptr skrev:Jag kan inte låta bli att undra om problemet verkligen ligger hos dom som marknadsför produkterna som "ifrågasätts" här?

Är det egentligen inte som som köper dessa som borde anmälas till någon myndighet! Det är ju dessa som skapar marknaden, inte den som säljer/marknadsför! :wink:

En flyktig tanke bara...

/ptr

Det är inte olagligt att tillhandahålla sex, men att köpa den.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-11 02:29

Joseppo skrev:
soundbrigade skrev:Det är ju inte fel att marknadsföringen ses över av en oberoende aktör.

Från deras site:
"Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.
Ångerrätt gäller endast om varan är oanvänd och i väsentligen oförändrat skick. Du har dock rätt att kontrollera den så att du kan bedöma om du är nöjd med den."

Klart han har ångerrätt på två veckor... han måste ju. Verksamheten lyder under distansköpslagen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 09:42

Personligen skulle jag tycka att det vore trist om det var Svalander. Visst har han en del tvivelaktiga produkter och man får ta mycket av det som stär där med en nypa salt. Men han har även en hel del bra och prisvärda grejjer. T.ex. banankontakterna eller mikrofonkapslarna som man kan köpa styckvis...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 11:16

Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 11:21

subjektivisten skrev:Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?

Jag tror inte att han blåser någon medvetet. Jag är inte så cynisk. Vet inte vem som är värst Svalander som säljer banankontakter för ~15kr st eller Supras som kostar 235kr/4st?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-11 11:32

En annan sak man kan fundera på är ju om man automatiskt blir lurendrejare för att man har saker i sortimentet som folk faktiskt efterfrågar. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-10-11 12:19

CODY skrev:
subjektivisten skrev:Vore trevligt om detta var bara början och att fler anmälde dessa skojare.

Det skulle innebära - vid en ARNanmälan - att man måste köpa produkten,
reklamera den och säljaren vägra [sätt in valfri påföljd enligt
konsumenttjänstlagen]. Jag tycker du skall göra det.

Om man vill anmäla till ARN så ska man göra så men jag tycker det är lite bakvänt. Varför inte vända sig till den myndighet som är ansvarig för dålig marknadsföring istället - konsumentverket?

D v s om man verkligen anser att det finns lurendrejare och att dessa ska bekämpas. Det tar inte lång tid att göra det. Kanske 30 minuter. Det är vad varje faktisktbesökare tillbringar i snitt här vid varje besökstillfälle. Vissa av dessa besöker oss under varje dag och kanske ibland flera gånger per dag. Om man besöker oss bara var tredje dag så blir en anmälan om året bara en procent av vad man tillbringar här under samma år...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 12:33

kodapa skrev:
subjektivisten skrev:Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?

Jag tror inte att han blåser någon medvetet. Jag är inte så cynisk. Vet inte vem som är värst Svalander som säljer banankontakter för ~15kr st eller Supras som kostar 235kr/4st?

Ahhh, så om någon, utan förstår det bättre, får folk att sluta med cancerbehadlingen för deras egna "vatten-gräss" metod, så är det okej. Bara man hävdar att man inte förstår bättre?
Hur vore det med lite ansvar för det man säljer istället?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-10-11 12:36

subjektivisten skrev:
kodapa skrev:

Ahhh, så om någon, utan förstår det bättre, får folk att sluta med cancerbehadlingen för deras egna "vatten-gräss" metod, så är det okej. Bara man hävdar att man inte förstår bättre?

Man har alltid ansvar för det man säljer (mer eller mindre) men om ingen ifrågasätter något och tycker allt ansvar ligger på köparen så blir det i praktiken att säljaren kan bete sig som om det inte finns något ansvar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 12:39

Ja, tyvärr.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 12:51

subjektivisten skrev:
kodapa skrev:

Jösses, det handlar om prylar inte om folks liv. :? Om folk vill köpa avmagnetiserare, gröna pennor och Shaktistenar är det väl upp till dem? Jag väljer att köpa andra saker. Produkterna finns ju och marknadsförs av leverantörerna på det sätt som Svalander marknadsför dom. Då skulle man väl få förbjuda produkterna inte säljaren?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 12:58

Ahh, så länge inte personen kan dö så är det okej att lura folk hur som helst?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 13:06

subjektivisten skrev:Ahh, så länge inte personen kan dö så är det okej att lura folk hur som helst?

Ponera att du var hälsokostsäljare, det kommer en tillåter produkt som ska hjälpa mot någon sjukdom. Denna produkt tror du på och börjar sälja den. Är det då ditt fel om den är verkanslös? I så fall kan vi nog anmäla alla hälsobodar i hela landet. Eller varför inte Ica, dom har ju också hälsokost? Så länge man som säljare tror på en produkt måste man ju få sälja den.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 13:08

Jäs, det bör vara mitt ansvar som säljare! Lika väl som om du köper en förstärkare och den funkar inte så är det säljarens ansvar, man kan inte påstå att man får skylla sig själv.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 13:12

subjektivisten skrev:Jäs, det bör vara mitt ansvar som säljare! Lika väl som om du köper en förstärkare och den funkar inte så är det säljarens ansvar, man kan inte påstå att man får skylla sig själv.

Om den inte fungerar och man anmäler det inom två veckor så är det säljrens ansvar att ge pengarna tillbaka.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 13:16

Frågan är varför man ska tillåta falsk marknadsföring och kvacksalvare?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi