matereo skrev:Det finns ju alla bokhandlar
Boklådor heter det. Om du inte menade bokhandlare dvs.
Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Det finns ju alla bokhandlar
subjektivisten skrev:MichaelG skrev:Trams och fånerier, tycker jag. Nä, handlar det om tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m, får vi nog vara beredda att tillskriva konsumenten ett stort ansvar för vad man konsumerar, eller inte.
Och vart går gränsen? Är det "kundens" fel att hon/han har gjort av med alla sina besparingar för att kunna tala med sin nyligen bortgångna make/maka via ett medium?
Stereotypen skrev:subjektivisten skrev:kodapa skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:En annan sak man kan fundera på är ju om man automatiskt blir lurendrejare för att man har saker i sortimentet som folk faktiskt efterfrågar.
Vill du ha en evighetsmaskin?
Bra, du får köpa den av mig. Den är dyr som tusan.
Den heter evighetsmaskin. Huruvuda den fungerar är
något du får ta ansvar för själv, men jag tycker att
den fungerar.![]()
Men allvarligt talat.
Jag blir nästan lite illa till mods över alla som skriker
efter anmälningar mot människor. Vad vill ni ha för ett
samhälle egentligen?
- - - - -
Jag saknar inga anmälningar mot några, som jag ju
dessutom i förekommande fall VET inte är bedragare
i ordets vanliga betydelse, utan de är bara troende.
"Själv lurade" skulle kanske någon kalla dem, men som
jag ser det är de troende och även ovetenskapliga,
vilket är skälet till att deras tro håller. Därför inser de
inte att deras övertygelse inte är sann som funktion
av deras tro, eller att det inte är MERA sant för att
de tror hårdare. Deras övertygelses styrka har helt
enkelt inget med sakens riktighet som sådan att göra.
Men vad vill JAG då?
Jag vill ha en fri med seriös debatt - med vetenskaplig
infallsvinkel.
Inte bara, men också.
Jag tycker faktiskt att det som behövs inte alls är en
massa anmälningar och otrevligheter, utan mest bara
att saken får diskuteras vetenskapligt, utan att det finns
ett gäng diskussionssabotörer som blandar sig i för att
"skydda mystiken".
Jag tror faktiskt till och med att de som sysslar med
saker som kanske jag skulle sortera som i varje fall i
förekommande fall ormolja (vilket inte betyder att allt
de säljer är det), är helt okej med att saken diskuteras
från en vetenskaplig infallsvinkel - också.
Det betyder inte att den vetenskapliga diskussionen
måste finnas överallt, men NÅGONSTANS bör den få
diskuteras - utan att troll tränger sig på och försöker
förstöra diskussionen.
Då kan de som är nyfikna få de svar de behöver, medan
de som inte bryr sig om vad som går att visa eller inte
går att visa, slipper delta eller titta på diskussionena.
- - -
Jag skulle även önska att de som har rollen som exper-
ter - hifi-tidskrifter t ex - i högre utsträckning började
kalla saker för sina sanna namn. Det är till just dessa
tidskrifter som de som undrar över saker vänder sig.
Nu vill jag inte klaga på våra hifi-tidskrifter, för jag
vet att de gör så gott de kan, OCH JAG TYCKER DET
FINNS ETT VÄRDE i att många som skriver i dem är
vanliga människor som bara förmedlar sin intryck. Men
fick jag önska så skulle jag gärna se att det i större
utsträckning fanns även experter (tänker då inte på
människor som hört många hifi-anläggningar och varit
med länge, utan människor med både teknisk expertis,
fysikalisk och vetenskaplig bildning) som skrev i hifi-
tidskrifterna.
Inte mindre av det som redan finns alltså, utan bara
mer av det som saknas eller finns för lite av.
Vh, iö
Bra inlägg, jag håller i stort med om det mesta av det allvarligt talade.
Håller inte med Ingvar!
Jag håller med IÖ:s inlägg.
hade för mig att vi inte diskuterade viss form av tro här... även om hifi kan te sig som en religion för oss.Lingome skrev:Präster har ju profiterat sej på tro sen länge tillbaka.
OlA-68 skrev:hade för mig att vi inte diskuterade viss form av tro här... även om hifi kan te sig som en religion för oss.Lingome skrev:Präster har ju profiterat sej på tro sen länge tillbaka.
IngOehman skrev:Vill bara säga två saker:
1. Alla har rätt till sina åsikter, och jag är glad över att ha fått ta del av
era. Men jag skulle tycka det vore ännu intressantare att få ta del av era
ARGUMENT, för eller emot. Jag är nämligen inte alls lika intresserad av att
"räkna röster" som jag är intresserad av att lyssna på och i bästa fall även
förstå (inte nödvändigtvis hålla med) hur och varför folk tänker och känner
som de gör.
OlA-68 skrev:hade för mig att vi inte diskuterade viss form av tro här... även om hifi kan te sig som en religion för oss.Lingome skrev:Präster har ju profiterat sej på tro sen länge tillbaka.
nä det utalandet får du använda i ringen.på med boxhanskarna och ställ dig i skamvrån och peta näsan ,hårt och fort
Conan skrev:Det är mycket i handeln vi kommer att behöva anmäla om alla påstådda egenskaper ska gå att verifiera objektivt.
subjektivisten skrev:MichaelG skrev:Trams och fånerier, tycker jag. Nä, handlar det om tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m, får vi nog vara beredda att tillskriva konsumenten ett stort ansvar för vad man konsumerar, eller inte.
Och vart går gränsen? Är det "kundens" fel att hon/han har gjort av med alla sina besparingar för att kunna tala med sin nyligen bortgångna make/maka via ett medium?
MichaelG skrev:Varor och tjänster som faller under tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m. anses konsumenten har ett särskilt stort ansvar att välja. Och det oberoende av vad du eller jag tycker.
Hälsn. Michael
Panelguy skrev:Conan skrev:Det är mycket i handeln vi kommer att behöva anmäla om alla påstådda egenskaper ska gå att verifiera objektivt.
Många anmälningar och stämningar skulle det sannerligen bli
kris10an skrev: I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.
kris10an skrev:En grej jag funderar på när jag läser olika inlägg här (om hifinördar som vill bli lurade och får skylla sig själva etc) är om det är just bara inom hifi sådant här förekommer? Jag menar om någon skulle försöka påstå något kvasivetenskapligt på ett datornördforum, t ex om "kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba", varvid det skulle bildas två läger, upplevelselägret som trycker och tycker å ena sidan, och ett vetenskapligt no-nonsenseläger som anser att allt går att mäta osv. I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.
Så varför är det just bland hifi-entusiasterna man kan hitta dessa pryl galningar som tror på det ena och det andra, klädnypor i gardinerna osv?? Varför har alla lättlurade samlats just här? Finns det någon rimlig förklaring
ThePreTor1aN skrev:kris10an skrev: I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.
Då har du nog inte läst på sweclockers.se
kris10an skrev:Så varför är det just bland hifi-entusiasterna man kan hitta dessa pryl galningar som tror på det ena och det andra, klädnypor i gardinerna osv?? Varför har alla lättlurade samlats just här? Finns det någon rimlig förklaring
kris10an skrev:"kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba",
conny_a skrev:kris10an skrev:"kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba",
Hur snabbt en dator jobbar går att mäta på ett objektivt sätt - i enheten sekunder. Här finns egentligen inga problem.
Hur bra en förstärkare låter går inte att mäta direkt. Vad är enheten för välljud? Endorfinhalten i kroppen?
Panelguy skrev:Conan skrev:Det är mycket i handeln vi kommer att behöva anmäla om alla påstådda egenskaper ska gå att verifiera objektivt.
Många anmälningar och stämningar skulle det sannerligen bli
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster