Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-11 23:18

matereo skrev:Det finns ju alla bokhandlar

Boklådor heter det. Om du inte menade bokhandlare dvs.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-11 23:38

Precis efter tyska ordet Laden.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-10-12 00:47

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Trams och fånerier, tycker jag. Nä, handlar det om tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m, får vi nog vara beredda att tillskriva konsumenten ett stort ansvar för vad man konsumerar, eller inte.

Och vart går gränsen? Är det "kundens" fel att hon/han har gjort av med alla sina besparingar för att kunna tala med sin nyligen bortgångna make/maka via ett medium?

Mmnjaa, fel o fel, provar man att gå med sina besparingar till sjukvården för att få samtala med sina bortgånga så tittar de nog bara konstigt på personen i fråga. Man blir inte "lurad", men får absolut inte ett dugg av vad man behöver.

Går man till ett medium så får man i alla fall en förstående medmänniska, en känslomässig upplevelse av att kanske, kanske fick man lite kontakt, trots allt. Frågan är då om det egentligen är så mycket mer misslyckat än vanlig sjukvård, trots att man naturligtvis inte kan peka på nån objektiv verifierbar kommunikation med de döda.... ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-12 02:18

Stereotypen skrev:
subjektivisten skrev:
kodapa skrev:
IngOehman skrev:
KarlXII skrev:En annan sak man kan fundera på är ju om man automatiskt blir lurendrejare för att man har saker i sortimentet som folk faktiskt efterfrågar. :?

Vill du ha en evighetsmaskin?

Bra, du får köpa den av mig. Den är dyr som tusan.
Den heter evighetsmaskin. Huruvuda den fungerar är
något du får ta ansvar för själv, men jag tycker att
den fungerar. ;)

Men allvarligt talat.

Jag blir nästan lite illa till mods över alla som skriker
efter anmälningar mot människor. Vad vill ni ha för ett
samhälle egentligen? :?

- - - - -

Jag saknar inga anmälningar mot några, som jag ju
dessutom i förekommande fall VET inte är bedragare
i ordets vanliga betydelse, utan de är bara troende.

"Själv lurade" skulle kanske någon kalla dem, men som
jag ser det är de troende och även ovetenskapliga,
vilket är skälet till att deras tro håller. Därför inser de
inte att deras övertygelse inte är sann som funktion
av deras tro, eller att det inte är MERA sant för att
de tror hårdare. Deras övertygelses styrka har helt
enkelt inget med sakens riktighet som sådan att göra.

Men vad vill JAG då?

Jag vill ha en fri med seriös debatt - med vetenskaplig
infallsvinkel.

Inte bara, men också.

Jag tycker faktiskt att det som behövs inte alls är en
massa anmälningar och otrevligheter, utan mest bara
att saken får diskuteras vetenskapligt, utan att det finns
ett gäng diskussionssabotörer som blandar sig i för att
"skydda mystiken". :(

Jag tror faktiskt till och med att de som sysslar med
saker som kanske jag skulle sortera som i varje fall i
förekommande fall ormolja (vilket inte betyder att allt
de säljer är det), är helt okej med att saken diskuteras
från en vetenskaplig infallsvinkel - också.

Det betyder inte att den vetenskapliga diskussionen
måste finnas överallt, men NÅGONSTANS bör den få
diskuteras - utan att troll tränger sig på och försöker
förstöra diskussionen.

Då kan de som är nyfikna få de svar de behöver, medan
de som inte bryr sig om vad som går att visa eller inte
går att visa, slipper delta eller titta på diskussionena.

- - -

Jag skulle även önska att de som har rollen som exper-
ter - hifi-tidskrifter t ex - i högre utsträckning började
kalla saker för sina sanna namn. Det är till just dessa
tidskrifter som de som undrar över saker vänder sig.

Nu vill jag inte klaga på våra hifi-tidskrifter, för jag
vet att de gör så gott de kan, OCH JAG TYCKER DET
FINNS ETT VÄRDE i att många som skriver i dem är
vanliga människor som bara förmedlar sin intryck. Men
fick jag önska så skulle jag gärna se att det i större
utsträckning fanns även experter (tänker då inte på
människor som hört många hifi-anläggningar och varit
med länge, utan människor med både teknisk expertis,
fysikalisk och vetenskaplig bildning) som skrev i hifi-
tidskrifterna.

Inte mindre av det som redan finns alltså, utan bara
mer av det som saknas eller finns för lite av.

Vh, iö

Bra inlägg, jag håller i stort med om det mesta av det allvarligt talade. :)

Håller inte med Ingvar!

Jag håller med IÖ:s inlägg.

Vill bara säga två saker:

1. Alla har rätt till sina åsikter, och jag är glad över att ha fått ta del av
era. Men jag skulle tycka det vore ännu intressantare att få ta del av era
ARGUMENT, för eller emot. Jag är nämligen inte alls lika intresserad av att
"räkna röster" som jag är intresserad av att lyssna på och i bästa fall även
förstå (inte nödvändigtvis hålla med) hur och varför folk tänker och känner
som de gör.

2. OM det är Svalander det handlar om, så rekommenderar jag att de som
tror illa om honom kontaktar honom och diskuterar saken med honom. Jag
kan försäkra att han INTE gör några vetenskapliga förhävelser, utan snarare
ofta gör det till en kul grej att berätta att han inte själv tror på flera av de
där sakerna, men att han likväl upplever att han hör dem.

Och han uppmanar alltid folk att misstro det han säger, och testa själva.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-10-12 02:18

Lingome skrev:Präster har ju profiterat sej på tro sen länge tillbaka.
hade för mig att vi inte diskuterade viss form av tro här... även om hifi kan te sig som en religion för oss.
nä det utalandet får du använda i ringen.på med boxhanskarna och ställ dig i skamvrån och peta näsan ,hårt och fort 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2010-10-12 06:56

Det är mycket i handeln vi kommer att behöva anmäla om alla påstådda egenskaper ska gå att verifiera objektivt. Tycker man att en vara inte verkar motsvara det som hävdas om den, så låt bara bli att köp. Anmälningar till höger & vänster leder bara till ett otrevligare samhälle för alla.

Undantagen där handlaren faktiskt beter sig skurkaktigt tycker jag man hamnar i när denne utnyttjar en köpares utsatta läge (t.ex. barn och personer med svåra sjukdomar eller psykiska sjukdomar) och där man inte kan förmoda att köparen har möjlighet att göra en balanserad bedömning av situationen.

Den förmodade ljudliga effekten av t.ex. elektrektejp på vattenledningarna tycker jag nog att t.o.m. dagisbarn bör kunna bedöma, och personer som köper en sån produkt trots det, är såna som verkligen vill tro också. Det finns faktiskt gränser för hur mycket man kan & bör skydda vuxna och psykiskt tillräckligt stabila personer från sig själva. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-12 08:24

OlA-68 skrev:
hade för mig att vi inte diskuterade viss form av tro här... även om hifi kan te sig som en religion för oss.

I så fall får vi inte diskutera HiFi om det skulle vara så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-12 08:47

IngOehman skrev:Vill bara säga två saker:

1. Alla har rätt till sina åsikter, och jag är glad över att ha fått ta del av
era. Men jag skulle tycka det vore ännu intressantare att få ta del av era
ARGUMENT, för eller emot. Jag är nämligen inte alls lika intresserad av att
"räkna röster" som jag är intresserad av att lyssna på och i bästa fall även
förstå (inte nödvändigtvis hålla med) hur och varför folk tänker och känner
som de gör.

Ibland verkar det som om du inte läser det jag skriver... ;)
Om du tittar lite längre upp i tråden så ser du mina argument för och Subbens argument mot...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-12 09:14

Oavsett hur det funkar i verkligheten och rent vetenskapligt tekniskt eller ej så fyller placebo en massa viktiga funktioner innom div områden. Jag kallar detta för hifi psykiatri :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-10-12 09:22

Av allt lurendrejeri som finns i världen så tycker jag att hifi-lurendrejeri är bland det minst upprörande man kan tänka sig. Det drabbar ju bara troende nördar som vill bli lurade och knappast en bredare allmänhet.

De värsta lurendrejerier jag vet är politiska sådana, de är mycket vanligare och får mycket värre konsekvenser för många fler. Och bluff med mat. Och naturligtvis kvacksalveri, som kan vara direkt livsfarligt om man verkligen är sjuk och rekommendras verkningslösa mediciner.

När det gäller just Svalander, så tycker jag att han är rätt juste, han döljer inte att en del av hans varor kan ifrågasättas och man behöver ju inte köpa dem om man inte vill och om man är någorlunda kritisk så inser man vad man kanske inte behöver. Däremot har han en massa bra prylar som är svåra att få tag på på andra håll, ovärderligt för skivspelarrenoverare t ex. Själv har jag köpt nålar, remmar och lagerolja därifrån. Men jag kanske lurar mig själv när jag tror att min Thorens TD-150 låter bättre än en ny skivspelare från Clas Olsson för 599:-, inklusive USB-utgång. Subjekltivt är den snyggare i alla fall.

Dom eventuella lurendrejeriprodukter som jag pålurats kommer inte från Svalander. En gång köpte jag en grön penna på HiFi-klubben. Jag hörde absolut skillnad tyckte jag. I dag inser jag att det var inbillning. Men den var inte dyr, några tior bara. Koner under högtalare kanske hör till samma kategori, tycker nog en del i alla fall. Såna har jag också köpt på HiFi-klubben för ett par hundra kanske.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-10-12 09:26

OlA-68 skrev:
nä det utalandet får du använda i ringen.på med boxhanskarna och ställ dig i skamvrån och peta näsan ,hårt och fort 8)

Det hade jag missat. Men jag tror inte på våld heller

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-12 10:34

Conan skrev:Det är mycket i handeln vi kommer att behöva anmäla om alla påstådda egenskaper ska gå att verifiera objektivt.

Många anmälningar och stämningar skulle det sannerligen bli :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-12 13:40

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Trams och fånerier, tycker jag. Nä, handlar det om tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m, får vi nog vara beredda att tillskriva konsumenten ett stort ansvar för vad man konsumerar, eller inte.

Och vart går gränsen? Är det "kundens" fel att hon/han har gjort av med alla sina besparingar för att kunna tala med sin nyligen bortgångna make/maka via ett medium?

Jag tror jag förstår vad du menar och någonstans går ju en gräns mellan bedrägeri (som är straffbart) och bondfångeri (som inte är det). Men det kan vara en svår gräns att definiera. Vad gäller medicin och läkartjänster regleras detta strängare än andra varor och tjänster i lagstiftningen. Men det är ju fortfarande möjligt för en svårt sjuk person att lägga hundratusentals kronor på s.k. alternativmedicin och alternativbehandlingar utan att det utövarna gör är straffbart.

Barn och omyndigförklarade är två grupper som är särskilt skyddade genom att det inte är tillåtet att ingå avtal med dessa hur som helst. I övrigt bedöms vi alla som tillräckligt kloka att själva fatta rätt beslut - så länge det som sagt inte handlar om rent bedrägeri. Observera då att bedrägeri inte är något godtyckligt som du eller jag kan definiera beroende på vad vi tycker om en företeelse. Utan det är ett begrepp med rättsligt innehåll.

Varor och tjänster som faller under tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m. anses konsumenten har ett särskilt stort ansvar att välja. Och det oberoende av vad du eller jag tycker.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-12 13:43

MichaelG skrev:Varor och tjänster som faller under tro, livsåskådning, livsstilsprodukter, m.m. anses konsumenten har ett särskilt stort ansvar att välja. Och det oberoende av vad du eller jag tycker.

Hälsn. Michael

Alternativet heter xxxxxxxx (man får inte prata politik här).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-12 13:54

Panelguy skrev:
Conan skrev:Det är mycket i handeln vi kommer att behöva anmäla om alla påstådda egenskaper ska gå att verifiera objektivt.

det låter som en god anledning att förändra regelverket så att dessa anmälningar skulle kunna göras.

Inte tvärtom...

Jämför:

"Bäst vi tillåter mord. Folk slår ju ihjäl varandra hela jävla tiden..."
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-12 15:07

Ormolje-trådar som denna förser den här typen av handlare bara mer bränsle. :idea:
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-12 16:19

En grej jag funderar på när jag läser olika inlägg här (om hifinördar som vill bli lurade och får skylla sig själva etc) är om det är just bara inom hifi sådant här förekommer? Jag menar om någon skulle försöka påstå något kvasivetenskapligt på ett datornördforum, t ex om "kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba", varvid det skulle bildas två läger, upplevelselägret som trycker och tycker å ena sidan, och ett vetenskapligt no-nonsenseläger som anser att allt går att mäta osv. I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.

Så varför är det just bland hifi-entusiasterna man kan hitta dessa pryl galningar som tror på det ena och det andra, klädnypor i gardinerna osv?? Varför har alla lättlurade samlats just här? Finns det någon rimlig förklaring :lol:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-12 16:24

kris10an skrev: I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.

Då har du nog inte läst på sweclockers.se
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-10-12 16:35

kris10an skrev:En grej jag funderar på när jag läser olika inlägg här (om hifinördar som vill bli lurade och får skylla sig själva etc) är om det är just bara inom hifi sådant här förekommer? Jag menar om någon skulle försöka påstå något kvasivetenskapligt på ett datornördforum, t ex om "kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba", varvid det skulle bildas två läger, upplevelselägret som trycker och tycker å ena sidan, och ett vetenskapligt no-nonsenseläger som anser att allt går att mäta osv. I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.

Så varför är det just bland hifi-entusiasterna man kan hitta dessa pryl galningar som tror på det ena och det andra, klädnypor i gardinerna osv?? Varför har alla lättlurade samlats just här? Finns det någon rimlig förklaring :lol:

De första mer tveksamma tweaksen (ormolje liknande) kom ungefär samtidigt som branchens nedgång både utvecklingsmässigt och till storlek (läs slutet av 70 början av 80-talet).

Jag tror det är ett sätt att försöka hålla liv i hifivärldentrots en stagnerad utveckling. Det sista stora som hände var väl mer eller mindre cd-spelaren.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-12 16:43

ThePreTor1aN skrev:
kris10an skrev: I datavärlden skulle jag tippa att det råder en någorlunda allmän konsensus om vad som är nonsens och vad som inte är det. Lika bland bilnördar, etc.

Då har du nog inte läst på sweclockers.se

Nej förvisso inte.. har du något kärt exempel därifrån? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-10-12 16:45

Jag tycker verkligen inte att dator branschen har samma ormolje produkter som hifi.
Kan inte komma på något sådant som jag sett säljas eller hört någon köpa.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-12 17:01

kris10an skrev:Så varför är det just bland hifi-entusiasterna man kan hitta dessa pryl galningar som tror på det ena och det andra, klädnypor i gardinerna osv?? Varför har alla lättlurade samlats just här? Finns det någon rimlig förklaring :lol:

Det beror nog till största del på en usel press som hejar på alla möjliga tweaks utan någon som helst självkritik. Som Gordon Holt sa:
“Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me..”
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-10-12 18:08

kris10an skrev:"kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba",

Hur snabbt en dator jobbar går att mäta på ett objektivt sätt - i enheten sekunder. Här finns egentligen inga problem.

Hur bra en förstärkare låter går inte att mäta direkt. Vad är enheten för välljud? Endorfinhalten i kroppen?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-10-12 18:49

OM det nu är Svalander så hoppas jag att han går fri.
Jag har handlat mycket tillbehör och andra småprylar av
honom under åren. De som väljer att köpa s.k ormoljeprodukter av
honom har ett eget ansvar. Han är en handlare som många.

Dessutom är han mycket trevlig att ha att göra med tycker jag.
Oförgarglig. Det finns större skurkar i branschen.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-10-12 18:49

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-10-12 18:51

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-10-12 18:53

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-12 18:53

conny_a skrev:
kris10an skrev:"kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba",

Hur snabbt en dator jobbar går att mäta på ett objektivt sätt - i enheten sekunder. Här finns egentligen inga problem.

Hur bra en förstärkare låter går inte att mäta direkt. Vad är enheten för välljud? Endorfinhalten i kroppen?

Precis! Tror att det finns alla möjliga sorters oro och känslor dessa produkter motverkar eller medverkar till. Ska vi ha ett konsumtionssamhälle eller inte och vilka premisser ska gälla?

Irrlicht ;)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-12 18:55

bomellberg skrev:
matereo skrev:Det finns ju alla bokhandlar

Boklådor heter det. Om du inte menade bokhandlare dvs.

Det var nog lite dialekt som smög sig in där ;)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-12 21:07

Panelguy skrev:

Det är också viktigt att komma ihåg att de som anmäler är till största del de som blivit drabbade eller blåsta. Hade inte behövt bli en enda anmälan om konsumenterna hade tagit på sig lite ansvar och tänkt kritiskt, eller med lite sunt förnuft.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi