Där
A = 6,7 uF
B = 12 Ohm
C = 1,6 mH
D = 5,2 uF
Jag har dock en smygande känsla av att det är något som inte stämmer.
Moderator: Redaktörer
phon skrev:.... jag bara skojade, det ser väl bra ut det där filtret. Bara att skaffa element och låda som passar till filtret då ....
kodapa skrev:Jag förstår inte varför du får impedanssänkningen när du mäter mellan e och f.
peetwa skrev:kodapa skrev:Jag förstår inte varför du får impedanssänkningen när du mäter mellan e och f.
Nä jag blev också väldigt förvånad. Men tänk såhär. HP och LP fileret är sammanbundet via högtalarens + och - pol. Du får alltså ta varvet via spolen och kondensatorn i lågpassfilteret. Det är inte fullt så enkelt som det ser ut det här.
kodapa skrev:peetwa skrev:kodapa skrev:Jag förstår inte varför du får impedanssänkningen när du mäter mellan e och f.
Nä jag blev också väldigt förvånad. Men tänk såhär. HP och LP fileret är sammanbundet via högtalarens + och - pol. Du får alltså ta varvet via spolen och kondensatorn i lågpassfilteret. Det är inte fullt så enkelt som det ser ut det här.
Just det, nu har jag ritat om det. Jag skulle nog löda bort de komponenenter som är okända och mäta på dem för sig...
celef skrev:jag tror ett simuleringsprogram likt soundeasy, där man kan simulera resultatet mellan vilka punkter man vill, skulle sitta smutt här
men enklast är väl ändå att skruva loss filtret och titta på ledarbanorna hur filtret är konfigurerat
vill man veta filtrets överföringsfunktion till varje register ska man nog inte mäta sådär, prova att tappa signalen på elementterminalerna med elementen inkopplade på filtret
peetwa skrev:celef skrev:jag tror ett simuleringsprogram likt soundeasy, där man kan simulera resultatet mellan vilka punkter man vill, skulle sitta smutt här
men enklast är väl ändå att skruva loss filtret och titta på ledarbanorna hur filtret är konfigurerat
vill man veta filtrets överföringsfunktion till varje register ska man nog inte mäta sådär, prova att tappa signalen på elementterminalerna med elementen inkopplade på filtret
Filret är lackat. Det går alltså inte att se.
Naqref skrev:Det är väl bara att gå över det med en multimeter så kan man återskapa det?
Naqref skrev:Naqref skrev:Det är väl bara att gå över det med en multimeter så kan man återskapa det?
*harkel*
Mät korslutning vid lödpunkterna så kan du kolla vilka lödpunkter som är anslutna med varandra.
Naqref skrev:Naqref skrev:Det är väl bara att gå över det med en multimeter så kan man återskapa det?
*harkel*
Mät korslutning vid lödpunkterna så kan du kolla vilka lödpunkter som är anslutna med varandra.
peetwa skrev:RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:
Där
A = 6,7 uF
B = 12 Ohm
C = 1,6 mH
D = 5,2 uF
Ska inte B sitta i serie med D?
Hur menar du?
celef skrev:Naqref skrev:Naqref skrev:Det är väl bara att gå över det med en multimeter så kan man återskapa det?
*harkel*
jag fattar ingenting, en enklare förklaring vore najs
RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:
Där
A = 6,7 uF
B = 12 Ohm
C = 1,6 mH
D = 5,2 uF
Ska inte B sitta i serie med D?
Hur menar du?
Det är inte direkt ovanligt att man har en impedanskorrigering över basen.
peetwa skrev:celef skrev:Naqref skrev:Naqref skrev:Det är väl bara att gå över det med en multimeter så kan man återskapa det?
*harkel*
Jag tror att naq menar att man börjar på en pol med multimätaren ställd på resistans. Sen kollar man vilka punkter som det är 0 Ohms motstånd till. Sen hoppar man till andra sidan någon av dessa komponenter och gör samma sak. I teorin är det enkelt men jag fick det inte att fungera. Tror att det berode på att jag inte hade det klart för mig att polerna påhögtalarna koplar samman lp och hp filtert i en loop och att det är jävligt svår att lokalisera en parallellkoplad kondensator med denna metoden. Som sagt enkelt i teorin men man måste nog ha ganska klart för sig vad man söker. Är det ens möjligt om man intehar en LRC mätare.
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:Naqref skrev:Naqref skrev:Det är väl bara att gå över det med en multimeter så kan man återskapa det?
*harkel*
Jag tror att naq menar att man börjar på en pol med multimätaren ställd på resistans. Sen kollar man vilka punkter som det är 0 Ohms motstånd till. Sen hoppar man till andra sidan någon av dessa komponenter och gör samma sak. I teorin är det enkelt men jag fick det inte att fungera. Tror att det berode på att jag inte hade det klart för mig att polerna påhögtalarna koplar samman lp och hp filtert i en loop och att det är jävligt svår att lokalisera en parallellkoplad kondensator med denna metoden. Som sagt enkelt i teorin men man måste nog ha ganska klart för sig vad man söker. Är det ens möjligt om man intehar en LRC mätare.
jo men över kondensatorn så får du ju inget värde då kondensatorn blockerar dc, nä jag begriper fortfarande inte
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster