Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:OM det nu är Svalander så hoppas jag att han går fri.
Jag har handlat mycket tillbehör och andra småprylar av
honom under åren. De som väljer att köpa s.k ormoljeprodukter av
honom har ett eget ansvar. Han är en handlare som många.
Dessutom är han mycket trevlig att ha att göra med tycker jag.
Oförgarglig. Det finns större skurkar i branschen.
conny_a skrev:kris10an skrev:"kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba",
Hur snabbt en dator jobbar går att mäta på ett objektivt sätt - i enheten sekunder. Här finns egentligen inga problem.
Hur bra en förstärkare låter går inte att mäta direkt. Vad är enheten för välljud? Endorfinhalten i kroppen?
kris10an skrev:Det finns ju hur mycket som helst man kan testa och mäta om man nu verkligen orkar och är intresserad.
kris10an skrev:Nefilim skrev:OM det nu är Svalander så hoppas jag att han går fri.
Jag har handlat mycket tillbehör och andra småprylar av
honom under åren. De som väljer att köpa s.k ormoljeprodukter av
honom har ett eget ansvar. Han är en handlare som många.
Dessutom är han mycket trevlig att ha att göra med tycker jag.
Oförgarglig. Det finns större skurkar i branschen.
Det är han säkert, men varför inte rensa lite i sortimentet och åtminstone ta bort sådana produkter som han inte ens själv tror på? Då skulle han ju framstå som mycket mer reko. Är det verkligen en tillräcklig bevekelsegrund för en seriös handlare, att saluföra produkter man inte själv tror på, bara för att man tror sig höra en skillnad? Varför gör man det? Och det där med att han uppmanar folk att ifrågasätta hans påståenden, hur ska det gå till, det är ju hans upplevelser och vem kan säga något om dem förutom han själv.
Nej, för att tvätta bort stämpeln som oseriös mystiker räcker det inte att bara vara trevlig mot sina kunder. Om han verkligen var nyfiken på de produkter han saluför och deras verkan borde han ju testa allt han säljer i blindtester och sedan uttala sig om de eventuella hörbara skillnader han upplevt. Risken är ju dock att han då skulle bli tvungen att sortera bort stora delar av de produkter han säljer.. det skulle ju bli jäkligt svårt att sälja en produkt som "jag tror inte själv på det här och jag hör heller ingen skillnad blint, men däremot vid öppen lyssning så hör jag en klar skillnad". Vem skulle köpa då tror ni?
KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
Det är för övrigt så mycket lösa påståenden i branschen att hela skiten skulle få stänga igen om man blev för hård på bevisen.
n3mmr skrev:KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
Det är för övrigt så mycket lösa påståenden i branschen att hela skiten skulle få stänga igen om man blev för hård på bevisen.
Om det är sant borde branschen stänga igen.
Eller skärpa sig.
Jag tycker Harryup (och, pg a sitt medhåll, därmed även Hr Dussin) pratar rappakalja: Om man tar på sig ett arbete tar man därmed också på sig ansvaret att utföra det väl.
Jag föredrar att leva i ett samhälle där jag inte måste kasta bort en massa tid som jag inte har på att dubbelkolla allt säljare säger. Det är mycket bättre om man vet att det kostar så mycket att vara oseriös att det är man bara inte.
Konsumentverkets roll på 70-talet är något jag vill ska komma tillbaka.
KarlXII skrev:Man bör lämna något ansvar kvar till konsumenten.
Jag tycker det verkar som om många vill skydda audiofiler som gått vilse i ormoljeträsket, men jag tycker att de ska ha sin frihet att kunna välja att köpa helt onödiga prylar om de vill.
Ibland kostar det att bli klokare.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Man bör lämna något ansvar kvar till konsumenten.
Jag tycker det verkar som om många vill skydda audiofiler som gått vilse i ormoljeträsket, men jag tycker att de ska ha sin frihet att kunna välja att köpa helt onödiga prylar om de vill.
Ibland kostar det att bli klokare.
Ja, men vad skall man ansvara för? Om man ställer en relevant fråga och får en lögn serverad, skall man behöva ta ansvar för att syna denna? Hur tekniskt kompetent skall konsumenten behöva vara?
Om man fråga "vad skiljer denna modellen från den föregående?" och man får svaret att den har mer effekt.... men skillnaden kanske enbart beror på att tillverkaren ändrat hur de spec:ar effekten.... Måste man vara så kunnig som konsument att man förstår vad effektspecar vid olika ohmtal och vid olika disttal egentligen betyder? Eller bör man inte kunna förvänta sig att fackmannen man går till skall kunna förstå detta åt en?
KarlXII skrev:Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.
Tack, Internet , för att du finns.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.
Fast sagd person kvalificerar inte som fackman... om du går till en dedikerad Hifi-butik istället då.... vad blir svaret på frågan då? Samma?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.
Fast sagd person kvalificerar inte som fackman... om du går till en dedikerad Hifi-butik istället då.... vad blir svaret på frågan då? Samma?
KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
KarlXII skrev:Jo-o, det gör han.
Hur ska du kunna veta vederbörandes kvalifikationer? Kräva in ett CV? Kolla vilka kurser han gått?
Svaret på frågan blir: Absolut. Varför ska jag lita på honom?
Mitt förtroende vinns med mer än att ha en skylt och dedikerad butik.
Speciellt i hifibranschen.![]()
"Spana gärna, men kolla alltid" är en bra devis. Välkommen till 2010.
Harryup skrev:
Och varför skulle HiFiklubben sälja några nya Denon efter 2105 om det är den som var bra? Kan dom höra skillnad på allt dom säljer? Tänk om det är skillnad på grejorna men den som testar kan inte höra skillnad?
Finns det skäl att ha så mycket olika ostar om man inte kan känna vilken som smakar mest neutralt? Varför skulle folk inte få välja själva utifrån att dom kanske tycker att en nätkabel verkar tuff eller snygg? Eller man vill ha spikes? Om det skulle vara så att man bara "fick" sälja saker som var godkända av någon organisation så börjar det lukta Östtyskland.
Klart att man skall få välja att köpa vad som helst själv men med vettiga argument i reklamen. Påstår man en sak skall man kunna visa det, annars så får man låta bli att påstå att omdömena är annat än tyckande.
mvh/Harry
Harryup skrev:Vilket bilmärke skall vi ha kvar för mer än ett kan knappast vara bäst?
Ert resonemang förutsätter att alla har samma mål med saker och ting och så funkar det inte. Allt skall vara fritt att sälja men utan vilseledande reklam.
Jag vet ingen person som tror att alla försäljare säger samma saker eller tycker samma saker. Men det gäller ju ingenjörer också. Om det bara skulle tillverkas saker på ett visst sätt så varför skall det finnas ingenjörer som uppfinner alternativa lösningar.
Så sälj vad som helst, men vilseled inte medvetet tycker jag är bäst.
Och skilja på att en säljare är en människa med subjektiva värderingar och inte ett objektivt mätinstrument.
mvh/Harryup
kris10an skrev:Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.
Exakt! Går man till en fackman har man väl rätt att förvänta sig ett visst mått av kunnande? Det är ju det man betalar för.
Men jag antar att om de som ovan här förespråkar att allt ansvar ligger hos kunden, så kan de dra hem vilken klåpare som helst att renovera köket, det blir pannkaka av allt, men vaddå, snickaren hade ju en tjusiga webbsida på nätet där folk talar gott om honom och där han ljuger rakt ut om alla lyckade projekt han utfört. Dessutom har han ju tjänat en rejäl hacka på min bekostnad, vilket betyder att han är en god affärsman och därmed tydligen utfört sitt arbete väl ("arbetet" att tjäna pengar?), så allt var ju enbart mitt fel att jag inte kollade upp honom bättre innan.![]()
sky_eye skrev:Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
Det vore bra i sådant fall. Hur f*n kan man anse att en marknad fylld med lögner och lurade kunder bör få fortsätta? Har man ingen som helst empati eller?
sky_eye skrev:
Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.
Nattlorden skrev:sky_eye skrev:Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.
Jo, men frågan här är ju.... Skall den göra det? Skall vi tillåta det? Skall vi bara sitta på röven och se de sista tillstymmelsena av heder och moral fladdra ut genom ett vidöppet fönster?
KarlXII skrev:Jag tror det är viktigare att förbereda folk på att bli kritiska konsumenter, än att försöka uppnå 100% oantastlighet i försäljningsledet.
kris10an skrev:sky_eye skrev:
Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.
Visst, men varför då motsätta sig om nu någon faktiskt vill rensa upp i skiten? Det är ungefär som att starta en debatt där man ondgör sig över Sverker Olofsson i tv-programmet Plus, för att han angriper och kritiserar oseriösa handlare, och hävda att man ska ge fan i sånt och låta varje enskild individ själv få lära sig ta ansvar för sina egna misstag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster