Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-12 21:27

det är oftast de höga prislapparna som gör folk sura, skulle mirakeltweaken vara billiga skulle inte en männska bry sig

så frågan är som vanligt ekonomisk och inte moralisk, ekonomi är politik och politiska trådar brukar låsas
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-12 21:38

Nefilim skrev:OM det nu är Svalander så hoppas jag att han går fri.
Jag har handlat mycket tillbehör och andra småprylar av
honom under åren. De som väljer att köpa s.k ormoljeprodukter av
honom har ett eget ansvar. Han är en handlare som många.

Dessutom är han mycket trevlig att ha att göra med tycker jag.
Oförgarglig. Det finns större skurkar i branschen.

Det är han säkert, men varför inte rensa lite i sortimentet och åtminstone ta bort sådana produkter som han inte ens själv tror på? Då skulle han ju framstå som mycket mer reko. Är det verkligen en tillräcklig bevekelsegrund för en seriös handlare, att saluföra produkter man inte själv tror på, bara för att man tror sig höra en skillnad? Varför gör man det? Och det där med att han uppmanar folk att ifrågasätta hans påståenden, hur ska det gå till, det är ju hans upplevelser och vem kan säga något om dem förutom han själv.

Nej, för att tvätta bort stämpeln som oseriös mystiker räcker det inte att bara vara trevlig mot sina kunder. Om han verkligen var nyfiken på de produkter han saluför och deras verkan borde han ju testa allt han säljer i blindtester och sedan uttala sig om de eventuella hörbara skillnader han upplevt. Risken är ju dock att han då skulle bli tvungen att sortera bort stora delar av de produkter han säljer.. det skulle ju bli jäkligt svårt att sälja en produkt som "jag tror inte själv på det här och jag hör heller ingen skillnad blint, men däremot vid öppen lyssning så hör jag en klar skillnad". Vem skulle köpa då tror ni? :lol:

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-12 21:51

conny_a skrev:
kris10an skrev:"kvanttunnling som gör att din dator jobbar snabbare eftersom datat som lästs från hårddisken är mindre besudlat med bitfel bla bla", så skulle förmodligen ett sådant påstående nedsablas å det grövsta. Jag tror inte någon där öppet skulle våga hävda att "jo jag har provat och hakan-ramla-ner-gatan vad fort datorn började jobba",

Hur snabbt en dator jobbar går att mäta på ett objektivt sätt - i enheten sekunder. Här finns egentligen inga problem.

Hur bra en förstärkare låter går inte att mäta direkt. Vad är enheten för välljud? Endorfinhalten i kroppen?

Det går väl att mäta hur strömmen ser ut före och efter en nätkabel för 30 loppor? Eller före och efter en högtalarkabel med en trälåda på? Man kan ju mäta hur akustiken i ett rum ser ut i ett kort svep om man spelar samma låt före och efter man lyfte högtalarkablarna med sk "cable-lifters", eller före och efter att man placerat en shaktisten på apparaterna. Mäta om högtalarna verkligen spelade en oktav lägre i just den där passagen. Det finns ju hur mycket som helst man kan testa och mäta om man nu verkligen orkar och är intresserad.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-12 22:55

kris10an skrev:Det finns ju hur mycket som helst man kan testa och mäta om man nu verkligen orkar och är intresserad.

Alla hifi-nasare har kanske varken möjligheten eller kunskapen,
men du får gärna börja . . . . ! ?

Själv så nöjer jag mig med att blindtesta standardmjölk mot
mellanmjölk . . . . . o om jag inte märker nå´n skillnad, . . .
huvva ! Skall vi ta bort mellisen eller standardissen . . .
det är frågan . . ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-12 23:21

Laila skrev:Alla hifi-nasare har kanske varken möjligheten eller kunskapen,
men du får gärna börja . . . . ! ?

Problemet är att jag varken är nasare eller orkar/är intresserad av att testa. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-12 23:34

Nä, men du kan kanske föregå, med gott exempel . . .? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 02:56

kris10an skrev:
Nefilim skrev:OM det nu är Svalander så hoppas jag att han går fri.
Jag har handlat mycket tillbehör och andra småprylar av
honom under åren. De som väljer att köpa s.k ormoljeprodukter av
honom har ett eget ansvar. Han är en handlare som många.

Dessutom är han mycket trevlig att ha att göra med tycker jag.
Oförgarglig. Det finns större skurkar i branschen.

Det är han säkert, men varför inte rensa lite i sortimentet och åtminstone ta bort sådana produkter som han inte ens själv tror på? Då skulle han ju framstå som mycket mer reko. Är det verkligen en tillräcklig bevekelsegrund för en seriös handlare, att saluföra produkter man inte själv tror på, bara för att man tror sig höra en skillnad? Varför gör man det? Och det där med att han uppmanar folk att ifrågasätta hans påståenden, hur ska det gå till, det är ju hans upplevelser och vem kan säga något om dem förutom han själv.

Nej, för att tvätta bort stämpeln som oseriös mystiker räcker det inte att bara vara trevlig mot sina kunder. Om han verkligen var nyfiken på de produkter han saluför och deras verkan borde han ju testa allt han säljer i blindtester och sedan uttala sig om de eventuella hörbara skillnader han upplevt. Risken är ju dock att han då skulle bli tvungen att sortera bort stora delar av de produkter han säljer.. det skulle ju bli jäkligt svårt att sälja en produkt som "jag tror inte själv på det här och jag hör heller ingen skillnad blint, men däremot vid öppen lyssning så hör jag en klar skillnad". Vem skulle köpa då tror ni? :lol:

Och varför skulle HiFiklubben sälja några nya Denon efter 2105 om det är den som var bra? Kan dom höra skillnad på allt dom säljer? Tänk om det är skillnad på grejorna men den som testar kan inte höra skillnad?
Finns det skäl att ha så mycket olika ostar om man inte kan känna vilken som smakar mest neutralt? Varför skulle folk inte få välja själva utifrån att dom kanske tycker att en nätkabel verkar tuff eller snygg? Eller man vill ha spikes? Om det skulle vara så att man bara "fick" sälja saker som var godkända av någon organisation så börjar det lukta Östtyskland.
Klart att man skall få välja att köpa vad som helst själv men med vettiga argument i reklamen. Påstår man en sak skall man kunna visa det, annars så får man låta bli att påstå att omdömena är annat än tyckande.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 08:36

Håller med Harry där, i detalj.
Det är för övrigt så mycket lösa påståenden i branschen att hela skiten skulle få stänga igen om man blev för hård på bevisen. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 08:55

...och?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-13 09:05

KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
Det är för övrigt så mycket lösa påståenden i branschen att hela skiten skulle få stänga igen om man blev för hård på bevisen. 8)

Om det är sant borde branschen stänga igen.

Eller skärpa sig.

Jag tycker Harryup (och, pg a sitt medhåll, därmed även Hr Dussin) pratar rappakalja: Om man tar på sig ett arbete tar man därmed också på sig ansvaret att utföra det väl.

Jag föredrar att leva i ett samhälle där jag inte måste kasta bort en massa tid som jag inte har på att dubbelkolla allt säljare säger. Det är mycket bättre om man vet att det kostar så mycket att vara oseriös att det är man bara inte.

Konsumentverkets roll på 70-talet är något jag vill ska komma tillbaka.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 10:40

n3mmr skrev:

Om det är sant borde branschen stänga igen.

Eller skärpa sig.

Jag tycker Harryup (och, pg a sitt medhåll, därmed även Hr Dussin) pratar rappakalja: Om man tar på sig ett arbete tar man därmed också på sig ansvaret att utföra det väl.

Jag föredrar att leva i ett samhälle där jag inte måste kasta bort en massa tid som jag inte har på att dubbelkolla allt säljare säger. Det är mycket bättre om man vet att det kostar så mycket att vara oseriös att det är man bara inte.

Konsumentverkets roll på 70-talet är något jag vill ska komma tillbaka.

Utföra sitt arbete väl? Ja, tittar vi boksluten så går det säkert alldeles utmärkt. :D

Jag kan hålla med om det du säger, men om det i förlängningen får konsekvensen att utbudet av hifiprylar i förlängningen blir det ex. LTS sätter sin "Passed"-dekal på tycker jag att det är dags att lösa ut fallskärmen.

Man bör lämna något ansvar kvar till konsumenten.
Jag tycker det verkar som om många vill skydda audiofiler som gått vilse i ormoljeträsket, men jag tycker att de ska ha sin frihet att kunna välja att köpa helt onödiga prylar om de vill.
Ibland kostar det att bli klokare.

Man måste helt enkelt lära sig att sila tugget vad gäller reklam och säljsnack, speciellt i den globala internetvärld vi lever i idag. Du kanske kan lagstifta dig trygg i Sverige, men den prylkåte och neurotiske audiofilen kan köpa prylar från en samvetslös ormoljemånglare i Asien precis lika lätt som från netonnet. Ibland till och med lättare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 10:44

KarlXII skrev:Man bör lämna något ansvar kvar till konsumenten.
Jag tycker det verkar som om många vill skydda audiofiler som gått vilse i ormoljeträsket, men jag tycker att de ska ha sin frihet att kunna välja att köpa helt onödiga prylar om de vill.

Ja, men vad skall man ansvara för? Om man ställer en relevant fråga och får en lögn serverad, skall man behöva ta ansvar för att syna denna? Hur tekniskt kompetent skall konsumenten behöva vara?

Om man fråga "vad skiljer denna modellen från den föregående?" och man får svaret att den har mer effekt.... men skillnaden kanske enbart beror på att tillverkaren ändrat hur de spec:ar effekten.... Måste man vara så kunnig som konsument att man förstår vad effektspecar vid olika ohmtal och vid olika disttal egentligen betyder? Eller bör man inte kunna förvänta sig att fackmannen man går till skall kunna förstå detta åt en?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 10:48

Vilket bilmärke skall vi ha kvar för mer än ett kan knappast vara bäst?

Ert resonemang förutsätter att alla har samma mål med saker och ting och så funkar det inte. Allt skall vara fritt att sälja men utan vilseledande reklam.
Jag vet ingen person som tror att alla försäljare säger samma saker eller tycker samma saker. Men det gäller ju ingenjörer också. Om det bara skulle tillverkas saker på ett visst sätt så varför skall det finnas ingenjörer som uppfinner alternativa lösningar.

Så sälj vad som helst, men vilseled inte medvetet tycker jag är bäst.
Och skilja på att en säljare är en människa med subjektiva värderingar och inte ett objektivt mätinstrument.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 10:50

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Man bör lämna något ansvar kvar till konsumenten.

Ja, men vad skall man ansvara för? Om man ställer en relevant fråga och får en lögn serverad, skall man behöva ta ansvar för att syna denna? Hur tekniskt kompetent skall konsumenten behöva vara?

Om man fråga "vad skiljer denna modellen från den föregående?" och man får svaret att den har mer effekt.... men skillnaden kanske enbart beror på att tillverkaren ändrat hur de spec:ar effekten.... Måste man vara så kunnig som konsument att man förstår vad effektspecar vid olika ohmtal och vid olika disttal egentligen betyder? Eller bör man inte kunna förvänta sig att fackmannen man går till skall kunna förstå detta åt en?

Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.
Tack, Internet , för att du finns.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 10:52

KarlXII skrev:Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.

Fast sagd person kvalificerar inte som fackman... om du går till en dedikerad Hifi-butik istället då.... vad blir svaret på frågan då? Samma?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 10:59

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Nej, det tycker jag inte. Det är ganska naivt att tro att den tuggummituggande slyngeln som extrajobbar lördagar på Onoff ska ha koll på det där. Det enda man kan göra numera är att kolla själv.

Fast sagd person kvalificerar inte som fackman... om du går till en dedikerad Hifi-butik istället då.... vad blir svaret på frågan då? Samma?

Jo-o, det gör han.
Hur ska du kunna veta vederbörandes kvalifikationer? Kräva in ett CV? Kolla vilka kurser han gått?

Svaret på frågan blir: Absolut. Varför ska jag lita på honom?
Mitt förtroende vinns med mer än att ha en skylt och dedikerad butik.

Speciellt i hifibranschen. :D

"Spana gärna, men kolla alltid" är en bra devis. Välkommen till 2010.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 11:02

Går man på On-Off så är väl personalens (om man hittar dom) uppgift att flytta kartonger.
Går man till en HiFi-butik så har ju dom inte hela sortimentet så något heltäckande svar med bästa lösning går ju aldrig att få.
Nä, man har ett stort ansvar som konsument vilket t.ex. syns vid köp av hus där undersökningsplinkten för köparen numera är ganska omfattande.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:02

Nattlorden skrev:

Exakt! Går man till en fackman har man väl rätt att förvänta sig ett visst mått av kunnande? Det är ju det man betalar för.

Men jag antar att om de som ovan här förespråkar att allt ansvar ligger hos kunden, så kan de dra hem vilken klåpare som helst att renovera köket, det blir pannkaka av allt, men vaddå, snickaren hade ju en tjusiga webbsida på nätet där folk talar gott om honom och där han ljuger rakt ut om alla lyckade projekt han utfört. Dessutom har han ju tjänat en rejäl hacka på min bekostnad, vilket betyder att han är en god affärsman och därmed tydligen utfört sitt arbete väl ("arbetet" att tjäna pengar?), så allt var ju enbart mitt fel att jag inte kollade upp honom bättre innan. 8O :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 11:06

Det vore bra i sådant fall. Hur f*n kan man anse att en marknad fylld med lögner och lurade kunder bör få fortsätta? Har man ingen som helst empati eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 11:08

KarlXII skrev:Jo-o, det gör han.
Hur ska du kunna veta vederbörandes kvalifikationer? Kräva in ett CV? Kolla vilka kurser han gått?

En butik som säljer köksutrustning, filmer, tvapparater, dammsugare m.fl. säger sig själv att den du träffar på inte är trolig att känna till något om produkterna i detalj. Likaså mängden utrustning och hastigheten som modeller byts ut omöjliggör detta. Troligen får vederbörande gå och hämta en pärm eller slå i datorn om du frågar något, vilket också berättar något.

Svaret på frågan blir: Absolut. Varför ska jag lita på honom?
Mitt förtroende vinns med mer än att ha en skylt och dedikerad butik.

Speciellt i hifibranschen. :D

"Spana gärna, men kolla alltid" är en bra devis. Välkommen till 2010.

Vilken hemsk värld du lever i. Varför skall du ens behöva tänka tanken om att inte lita på någon? Gäller det alla personer du träffar på överallt? Kollar du så du inte betalar mer än det står på frimärkena när du betalar på posten också, så inte kassören stoppar extra i fickan?
Måste man vara biolog för att våga köpa tomater, det kanske inte är det matvarubutiken säljer om det kollades upp?

Skulle gärna säga mer, men jag inser att det snabbt blir politik av det, så bäst att låta bli.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:10

Harryup skrev:
Och varför skulle HiFiklubben sälja några nya Denon efter 2105 om det är den som var bra? Kan dom höra skillnad på allt dom säljer? Tänk om det är skillnad på grejorna men den som testar kan inte höra skillnad?
Finns det skäl att ha så mycket olika ostar om man inte kan känna vilken som smakar mest neutralt? Varför skulle folk inte få välja själva utifrån att dom kanske tycker att en nätkabel verkar tuff eller snygg? Eller man vill ha spikes? Om det skulle vara så att man bara "fick" sälja saker som var godkända av någon organisation så börjar det lukta Östtyskland.
Klart att man skall få välja att köpa vad som helst själv men med vettiga argument i reklamen. Påstår man en sak skall man kunna visa det, annars så får man låta bli att påstå att omdömena är annat än tyckande.

mvh/Harry

Tja, produkter går ur sortimentet och ersätts av nya. Det är ju knappast något man kan klandra handlaren. Att det finns ett brett sortiment av produkter är inte något jag motsätter mig om det är det du menar. Men det får gärna vara fungerande produkter som presterar enligt vad som står i specifikationen.

Om en ost är kryddad med vitlök istället för en annan som har kryddats med chili, så skulle nog de flesta känna skillnaden, eller?

Problemet är ju att folk väljer inte en nätkabel för 30000 kr utifrån att den är "tuff eller snygg". Utan utifrån att de tror på allt skitsnack som tillverkare, säljare och vissa "mutade" recensenter säger om den.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:14

Harryup skrev:Vilket bilmärke skall vi ha kvar för mer än ett kan knappast vara bäst?

Ert resonemang förutsätter att alla har samma mål med saker och ting och så funkar det inte. Allt skall vara fritt att sälja men utan vilseledande reklam.
Jag vet ingen person som tror att alla försäljare säger samma saker eller tycker samma saker. Men det gäller ju ingenjörer också. Om det bara skulle tillverkas saker på ett visst sätt så varför skall det finnas ingenjörer som uppfinner alternativa lösningar.

Så sälj vad som helst, men vilseled inte medvetet tycker jag är bäst.
Och skilja på att en säljare är en människa med subjektiva värderingar och inte ett objektivt mätinstrument.

mvh/Harryup

Tror du blandat ihop äpplen o päron nu. Det handlar inte om att begränsa diversiteten i hifi-djungeln. Det handlar om att sortera ut verkningslösa lurendrejarprodukter.

Om du går in i ett byggvaruhus, visst förväntar du dig att sortimentet består av grejjer som faktiskt funkar? En blandare ska mixa varmt och kallt vatten. Blir du inte liiite upprörd om du kommer hem och du bara får kallvatten ur blandaren du nyss köpt för 10 lax?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-10-13 11:18

kris10an skrev:
Nattlorden skrev:

Exakt! Går man till en fackman har man väl rätt att förvänta sig ett visst mått av kunnande? Det är ju det man betalar för.

Men jag antar att om de som ovan här förespråkar att allt ansvar ligger hos kunden, så kan de dra hem vilken klåpare som helst att renovera köket, det blir pannkaka av allt, men vaddå, snickaren hade ju en tjusiga webbsida på nätet där folk talar gott om honom och där han ljuger rakt ut om alla lyckade projekt han utfört. Dessutom har han ju tjänat en rejäl hacka på min bekostnad, vilket betyder att han är en god affärsman och därmed tydligen utfört sitt arbete väl ("arbetet" att tjäna pengar?), så allt var ju enbart mitt fel att jag inte kollade upp honom bättre innan. 8O :lol:

Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.
\\Sky

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 11:26

sky_eye skrev:Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.

Jo, men frågan här är ju.... Skall den göra det? Skall vi tillåta det? Skall vi bara sitta på röven och se de sista tillstymmelsena av heder och moral fladdra ut genom ett vidöppet fönster?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 11:26

subjektivisten skrev:

Det vore bra i sådant fall. Hur f*n kan man anse att en marknad fylld med lögner och lurade kunder bör få fortsätta? Har man ingen som helst empati eller?

Detta har ingenting med empati att göra. Inte det minsta.
För alternativet som jag ser det är inte ett dugg vackrare.

Hur ser ditt alternativ ut, för en hållbar och trygg marknad med ett utbud som passar alla?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:27

sky_eye skrev:

Visst, men varför då motsätta sig om nu någon faktiskt vill rensa upp i skiten? Det är ungefär som att starta en debatt där man ondgör sig över Sverker Olofsson i tv-programmet Plus, för att han angriper och kritiserar oseriösa handlare, och hävda att man ska ge fan i sånt och låta varje enskild individ själv få lära sig ta ansvar för sina egna misstag.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-10-13 11:28

Egentligen är det märkligt att inte många konsumenter upptäckt all lurendrejeri och ormolja som försigår i hifibranschen. Dessutom försvarar tom många stackare sina ex svindyrkabelköp trots att dom vid blindtester inte hör den minsta skillnad.

Jag har varit med flera gånger när det gäller blindtester och blir lika förvånad varje gång hur lite en del bryr sig om att höra skillnader eller inte vid blindtest. En känd krämare i Gbg-området påstår ju tom att blindtester är helt fel för att utröna skillnader och att öppen lyssning ihop med diverse sk tränade "guldöron" är överlägset. Behöver jag säga att den snubben säljer dom dyraste sladdarna som går att få tag på vad jag vet i alla fall...:roll:

Fast jag har nu gett upp att slå mig blodig mot lyssna och tyckgänget. Dom blir färre och färre och förhoppningsvis så är dom flesta och värsta krämarna borta om 10 år. Jag förstår dock subbens mfl reaktion mot det här beteendet men det tycks tyvärr vara olösligt. Vill man inte förstå så förstår man inte heller.

En av mina bästa polare är en lyssna/tyck kabeldyrkare som kör med bybees och möss och kabellyftare mmmm. Han är med och oftast värd när vi testar blint. Skillnaden är att han erkänner att han egentligen inte hör någon skillnad men tycker sånt är kul och har pengar till det. Personligen skulle jag hellre skicka pengar till radiohjälpen eller nåt men det är hans huvudvärk det... :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 11:28

Nattlorden skrev:
sky_eye skrev:Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.

Jo, men frågan här är ju.... Skall den göra det? Skall vi tillåta det? Skall vi bara sitta på röven och se de sista tillstymmelsena av heder och moral fladdra ut genom ett vidöppet fönster?

Man kan ju argumentera att den så kallade hedern redan ligger därnere på gatan. Den blev just överkörd av 47:an till Djurgården.

Jag tror det är viktigare att förbereda folk på att bli kritiska konsumenter, än att försöka uppnå 100% oantastlighet i försäljningsledet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 11:30

KarlXII skrev:Jag tror det är viktigare att förbereda folk på att bli kritiska konsumenter, än att försöka uppnå 100% oantastlighet i försäljningsledet.

100% lär man väl inte komma upp till... men man borde väl kunna nå samma fördelning som mellan laglydiga medborgare kontra kriminella?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 11:30

kris10an skrev:
sky_eye skrev:

Visst, men varför då motsätta sig om nu någon faktiskt vill rensa upp i skiten? Det är ungefär som att starta en debatt där man ondgör sig över Sverker Olofsson i tv-programmet Plus, för att han angriper och kritiserar oseriösa handlare, och hävda att man ska ge fan i sånt och låta varje enskild individ själv få lära sig ta ansvar för sina egna misstag.

Vem är denne någon? Och kommer denne någon att kunna ta ett globalt punggrepp på marknaden?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi