JVC+mirsch..

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

JVC+mirsch..

Inläggav zapanasta » 2010-10-08 16:51

Fyndat lite i dag (gratis :) ) ......[url]http://www.minhembio.com/sollerön/291554/[/url]
Senast redigerad av zapanasta 2010-10-08 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-08 21:02

Knäppt ett par till kort,mellanreg o diskant är jag nästan säker på att det är philips. Men basen vet jag inte :?.. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/291554/[/url]

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-10-08 21:38

Eskilstunabasen.Made by Albeka,Eskilstuna.
Tror att de en gång i tiden tillverkade högtalare under namnet Voxtone.
Helt säker är jag inte,men det kan ju inte ha funnits så många högtalartillverkare i Eskilstuna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-08 22:11

rolfzetterberg skrev:Eskilstunabasen.Made by Albeka,Eskilstuna.
Helt säker är jag inte,men det kan ju inte ha funnits så många högtalartillverkare i Eskilstuna.

Tack för svaret, ska kolla i morrn om dom är hela så jag kan kanta om dom (nyfiken på hur dessa lådor låter)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-08 22:15

Den där skivspelaren har jag funderat på.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-08 22:50

Jäkligt seriöst att klistra på frekvenskurva och distkurva på baksidan. Många tummar upp för det. Skulle man gärna se mer av idag.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-10-09 08:31

zapanasta skrev:

Tack för svaret, ska kolla i morrn om dom är hela så jag kan kanta om dom (nyfiken på hur dessa lådor låter)

rätta kanter går att beställa här http://www.speakerworks.com/speaker_rep ... =15&page=2

8,5" det landar tullfritt i sverige på ca 240:-för två st kanter med lim o frakt
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-09 09:16

zvenamp skrev:
zapanasta skrev:

rätta kanter går att beställa här http://www.speakerworks.com/speaker_rep ... =15&page=2

8,5" det landar tullfritt i sverige på ca 240:-för två st kanter med lim o frakt

Ja där finns det ju 8.5" kanter :) Tack för tipset,är elementen hela så ska dom väl va värda att kosta på 250kr tycker jag. Mvh......

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-09 10:23

Ena basen reagerar inte alls på ett batteritest,även tagit bort dammkåpan och skrapat fram trådarna där dom försvinner ner i spolen och testat med batteriet =stendöd... Jaja,jag är inte allt för besviken för det :) Blir att ta rätt på element och filter och skrota lådorna.......

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-12 19:34

Nu har jag servat recivern,nya lampor,rengjord invändigt och sen har volymkontrollen mm fått sig en omgång wd-40. Funkar helt klockrent :) bild i länken.... http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=362891.jpg

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-10-12 20:10

NEEEEEEEJ INTE wd 40 det förstör potten...... använd ispropylalcohol genast... så du tar bort oljan som löser upp kolbanor...

det finns en CRC produkt som jag använt i ca 3 år som är det bästa jag vet .... det är et americanskt märke somblev uppköpt o sen satte crc sin dekal på produkten

Bild

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-10-12 20:10

Senast redigerad av carpelux 2011-04-19 16:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-12 20:46

Använt wd-40 nu i många år, inga problem alls .5-56 är en annan sak det för det innehåller silikon. Köpte min nuvarande sansui förstärkare för snart 4 år sen, den led av höga skrapljud i volympotten.Lite wd-40 in i poten, nu har det snart gått 4 år och inte ett skrap fortfarande.Även rekommenderat det till vänner och bekanta som använt det rätt många år med, alla tycker det funkar strålande :) Ps,en tråd angående ämnet..En som har längre erfarenhet än mig angående wd-40 skriver lite där... http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1639&highlight=wd40

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-10-13 07:32

jag reparerar rörstärkare på kvällstid...ojag har fått bytt massor med pottar därkolbanan formligen lösts upp av wd40...... o liknande preparat.... WD40 är ett röstlösarmedel i första hand... o sen för att minska friktion... den har inga postiva elektriska egenskaper...förhuvudtaget.... :!:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-10-13 07:43

Jag håller med zvenamp förutom på den punkten att WD-40 från början var utvecklat till att driva bort fukt. WD-40 står för water detergent 40 där 40 står för det 40:nde experimentet man gjorde. Avsikten var alltså att stöta bort fukt, vilket produkten är ypperlig på att göra.

Bara för att man hittar EN person som har använt det och tycker det är bra betyder ju inte att det är skitbra för det. Produkten innehåller mineraloljor och var någonstans sägs det att det är bra att ha det i potentiometrar?

Det finns massvis med billiga och bättre produkter på marknaden, t.ex. biltemas elektronikrengöring (isopropylalkohol), De-oxit, Oxide clean.

Slå nu inte huvudet blodig på att WD-40 är det enda som funkar, prova något annat.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 09:18

Visst,ska inte va så envis, finns säkert annat som funkar bra med .Men en del apparater jag använt wd-40 på har skrapat nåt hemst,tappat ena kanalen osv. Alla har blivit tvärtysta från skrap och funkar fortfarande klockrent fast det gått rätt många år nu sen jag åtgärdade dom, hur förklarar man det då om det är som en del skriver att potarna blir förstörda?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-10-13 10:09

Senast redigerad av carpelux 2011-04-19 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 10:24

Jag tror att du helt enkelt har haft tur.

Måste haft en väldig tur då med tanke på mina egna apparater+alla andra jag fiksat apparater åt med detta medel :) Säkert ett 20 tal apparater i alla fall och alla funkar som dom ska utan skrap osv.Mvh.....
Senast redigerad av zapanasta 2010-10-13 10:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-10-13 10:27

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 10:37

carpelux skrev:Köp en trisslott :P

Haha,nä men jag hoppas ni förstår att jag blir förvånad över det ni skriver. Hade det varit så dåligt så borde ju nån apparat börjat skrapa igen eller gett upp på nåt annat sätt. Sen drar det inte åt sig skräp heller,kopierade detta..

WD-40 innehåller inte silikon eller andra tillsatser som kan dra till sig damm och smuts

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-10-13 10:46

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 11:12

Gogglar man lite på wd-40 så ser man att det inte blir nån kladdig yta, däremot så blir det en smutsavvisande yta :wink: Används tom på borstad aluminium pga det.......

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-10-13 12:31

Vilken är anledningen till att du tvunget vill fortsätta använda wd40 trots alla rekomendationer att sluta, har du köpt en 5 liters dunk?

Bild

Själv använder jag mig av Biltemas elektronikrengöring (ren isopropanol) samt deras oxidrengöring vid vissa tillfällen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 16:23

Kommer att fortsätta använda det pga av att apparater jag åtgärdat för 4-5 år sen fortfarande fungerar perfekt (enastående långtidsverkan) vänner och bekanta har ochså använt det under lång tid och ingen har sagt nåt om några problem (bara positivt) :) Lite mer om wd-40 från ett annat forum..http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78432

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2010-10-13 18:27

En tunn smörjfilm rekommenderas tydligen på potentiometrar, om man vill ha ett långtverkande resultat. Och av egen erfarenhet funkar det bra.

Biltemas sprej (isopropanol) skaffade jag förr, men efter ett halvår eller så började SAMTLIGA (många, många) potentiometrar jag använt det på skrapa igen. Aldrig mer.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-10-13 19:16

oxide clean ger en tunn smörjande film...men angriper ej kolbanan.....
om man har en nyare pott med plastbana men kolfilmbana på så kommer denna att lösas up av wd40.....

vet detta av egen erfarenhet........
då även jag använde wd40 för 10 år sen....
jag fick byta alla pottar i en marshall valvestate 100v efter jag smörjt dem med wd 40..... o det var jag som fick stå för kalaset
då jag såg vad detta medel hade gjort med pottarna.... kolbana var förintad......

skulle aldrig använda wd40 igen efter detta .......

använd CRC OXIDE CLEAN..... som då hette nåt annat för ca 5 år sen .... funger klockrent....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 19:37

om man har en nyare pott med plastbana men kolfilmbana på så kommer denna att lösas up av wd40.....

Då är det märkligt att grejerna funkar klockrent som vi fiksat till med wd-40 (fast det i vissa fall gått 4-5 år,har du nån förklaring till det zvenamp?)

Ps, inte meningen att va oförsämd på nåt sätt men jag hoppas du förstår mig ochså, har ju tyckt detta medel varit dunder och ännu är det ingen maskin som skrapar eller pajat i kontrollerna på annat sätt fast det i vissa fall gått rätt många år sen jag åtgärdade dom. Så man blir ju så klart lite brydd när nån skriver att det rätt omgående blir totalhaveri :?

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-10-13 22:36

zapanasta skrev:

Då är det märkligt att grejerna funkar klockrent som vi fiksat till med wd-40 (fast det i vissa fall gått 4-5 år,har du nån förklaring till det zvenamp?)

Ps, inte meningen att va oförsämd på nåt sätt men jag hoppas du förstår mig ochså, har ju tyckt detta medel varit dunder och ännu är det ingen maskin som skrapar eller pajat i kontrollerna på annat sätt fast det i vissa fall gått rätt många år sen jag åtgärdade dom. Så man blir ju så klart lite brydd när nån skriver att det rätt omgående blir totalhaveri :?

alltså jag vill inte domdera ...... men nu är det så att jag lagar RÖRstärkare proffessionellt till lokala musikhandlarn... + ett antal mer eller mindre kända artister.. jag har erfarenhet.. o jag pratar inte i nattmössan... JAG REKOMENDERAR INTE WD40 i elektroniska produkter.... prova oxide clean.... den kan jag använda i miljöer som har ca 300-700V likspänning utan att få krypström... + att den milslångt bättre på sin uppgift .. kostar ca 100:- o räcker långt.....
den tar bort skiten tvättar + att den smörjer o skapar en liten hinna....

wd40 löser inte bort skiten utan den blir kvar som en gegga + att mer skit fastnar

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-10-13 22:41

zapanasta skrev:

att det kan´fungere för dig är väl pga det inte sitter nyare kolfilmplastbanepottar 8) i dina stärkare.....
men WD 40 är inte att rekomendera till ändamålet som du använder det till...
prova CRC OXIDE CLEAN..... du kommer inte att ångra dig...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-13 22:52

zvenamp skrev:
zapanasta skrev:

att det kan´fungere för dig är väl pga det inte sitter nyare kolfilmplastbanepottar 8) i dina stärkare.....
men WD 40 är inte att rekomendera till ändamålet som du använder det till...
prova CRC OXIDE CLEAN..... du kommer inte att ångra dig...

Är fortfarande brydd över att alla stärkare/equalizers av olika årsmodeller som jag fiksat och som funkar felfritt år efter år efter en omgång wd-40, om det skulle bli som du beskrivit så hade jag märkt det för länge sen :?
WD-40, teknisk fakta
WD-40s förmåga är baserad på en enkel egenskap. Den har extremt låg ytspänning och är ”våtare än vatten”. Den flyter ut till en tunn hinna på alla ytor, även våta, och tränger in under fukt, smuts, fett och olja. De aktiva ämnena ger en skyddande, fukttät hinna som inte är elektriskt ledande. WD-40 innehåller varken silikon eller andra tillsatser som kan dra till sig smuts eller damm. Den ersätter vanliga lätta smörjmedel, penetrerande oljor, rostskydd och fuktborttagningssmedel.
Läst mkt på nätet nu om wd-40, en del skriver att det funkar jättebra och en del säger tvärtom. Som med det mesta annat alltså :) nog om detta nu men ska prova det du rekomenderar vid tillfälle.Mvh....

Återgå till Vintage-hifi