Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Det finns flera här på forumet som sagt det. Sen finns det fler än det men som ogärna säger att dom känner sig lurade.
Kabeldebatten är väl själva beviset hur korkad hifibranschen är.
Miper skrev:Frågan är om dem kommit på själva att de har blivit lurade eller om
någon har talat om det för dem.
subjektivisten skrev:Sällan tvingas folk in i sekter, men många inser sen hur lätt dom blev inlurade i det.
subjektivisten skrev:Så jag vill påminna att det "fria valet" är sällan helt fritt om man nu tror det. Eller tror du att alla reklam är meninglös
Miper skrev:Insåg du själv att du blivit lurad eller talade någon om det för dig?
Harryup skrev:Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar,
Miper skrev:Nej det är inget nytt för mig, det är ju därför jag frågar:
Har du blivit inlurad i din tro eller är det ett fritt val?
Anledningen till att jag frågar är att vi som har en annan tro inte anser att vi blivit lurade.
Panelguy skrev:Låter nästan lite sektlikt
Nattlorden skrev:Suomela skrev:Jag hänger inte med i din jämförelse. Menar du i ditt exempel att handlaren försöker "lura på mig" den med högblank kromfinish (tack för den du) fast den finns en billigare variant tillgänglig med likartat prestanda? Jag förstår inte problemet med detta.
Jag är nyfiken på vilkens sorts konsument du menar behöver skyddas?
Nä, det brukar ta de flesta ett par år innan de kommer ikapp mina resonemang och då får jag sällan cred för dem.![]()
Nej, jag exemplifierade inte med billigare exempel, jag gav ett exempel där det istället för tekniska egenskaper som inte matchade det utlovade utan utseendet. Men uppenbart är att i princip ingen klarar av att följa teoretiska resonemang utan att tvunget hela tiden försöka koppla dem till verkligheten.
Nattlorden skrev:Den konsumenten som förväntar sig att få korrekta svar och vettig rådgivning istället för att girigt styras mot de komponenter som ger handlaren bästa marginalen eller största möjligheterna till senare tillköp.
Suomela skrev:Vi diskuterar väl inte dysfunktionella relationer eller miljöer här utan vilka val sunda människor kan göra i utövandet av sin hobby.
Suomela skrev:Den frihet vi har till att välja bland olika HiFi-grejjer står sig nog väl i relation till våra valmöjligheter inom andra områden av våra liv. Vad rör reklam och dess påverkan så går den inte mig förbi obemärkt. Jag har själv känslomässigt valt ut olika produkter som intresserat mig baserat på reklam, recensioner osv.
Suomela skrev:Jag menar att konsumenter av hobby-grejjer har ett egenansvar. Även HiFi-handlare har räkningar att betala.
/Suomela
Suomela skrev:Ok. Du utelämnade i ditt exempel att den med högblank kromfinish inte var vad den utlovades att vara. Tolkar jag dig rätt om jag nu läser att den fiktiva handlaren försöker sälja på mig en sämre apparat mot bakgrund av att den ser mer påkostad ut än det prestandamässigt bättre alternativet till samma pengar? Varför skulle han vilja göra det? Menar du att handlaren har bättre marginal på den högblanka?
subjektivisten skrev:Suomela skrev:Jag menar att konsumenter av hobby-grejjer har ett egenansvar. Även HiFi-handlare har räkningar att betala.
/Suomela
Jo, men det bortkopplar inte försäljarens ansvar!
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Låter nästan lite sektlikt
Juppz, det är faktiskt stora liknelser mellan folk inom sekter och kabeltroende. Båda avfärdar alla vetenskapliga och logiska argument med ogrundade saker och i båda fallen vill man inte/kan inte, bevisa sina påstående.
subjektivisten skrev:Suomela skrev:Vi diskuterar väl inte dysfunktionella relationer eller miljöer här utan vilka val sunda människor kan göra i utövandet av sin hobby.
Och det är precis vad sunda personer gör. Dom tror och blir lätt duperade av yttre faktorer. Sett det många gånger i affärer, där försäljaren duperar köparen. Samma inom hifi, där pressen hyllar all möjlig trams, försäljaren hyllar och påstår samma saker. Som kund, och speciellt om man är nybörjare, så vill man också "höra" dessa skillnader som dom påstår, man vill ju inte vara sämre. Detta har jag sett på nära håll flera gånger.
subjektivisten skrev:Suomela skrev:Den frihet vi har till att välja bland olika HiFi-grejjer står sig nog väl i relation till våra valmöjligheter inom andra områden av våra liv. Vad rör reklam och dess påverkan så går den inte mig förbi obemärkt. Jag har själv känslomässigt valt ut olika produkter som intresserat mig baserat på reklam, recensioner osv.
Ja, du påverkas av tidningar, försäljare mm. Dom kan påverka så du hör saker som inte finns.
Panelguy skrev:subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Låter nästan lite sektlikt
Juppz, det är faktiskt stora liknelser mellan folk inom sekter och kabeltroende. Båda avfärdar alla vetenskapliga och logiska argument med ogrundade saker och i båda fallen vill man inte/kan inte, bevisa sina påstående.
Jag syftade väl kanske mer på de transparenstroende
subjektivisten skrev:Suomela skrev:Jag menar att konsumenter av hobby-grejjer har ett egenansvar. Även HiFi-handlare har räkningar att betala.
/Suomela
Jo, men det bortkopplar inte försäljarens ansvar!
ThePreTor1aN skrev:Finns just nu inget forum som ger så mycket uppmärksamhet åt handlare a la Svalander som faktiskt.se. Undra vilka är de stora vinnarna?
Ragnwald skrev:ThePreTor1aN skrev:Finns just nu inget forum som ger så mycket uppmärksamhet åt handlare a la Svalander som faktiskt.se. Undra vilka är de stora vinnarna?
Svalander är en trevlig handlare, som har en fin site och presenterar sitt något begränsade sortiment på ett väldigt läckert sätt.
Har själv handlat skivor, pickupnålar, RCA-kontakter etc och är hur nöjd som helst med dessa affärer, har inte ångrat något.
http://www.svalander.se/shoppen/shoppen3.htm
Harryup skrev:Alla dessa fiktiva handlarliknelser där handlarna är onda och falska känns bara naiva. Om folk var ute efter att tjäna lätta pengar genom att medvetet lura folk känns det väldigt märkligt att dom startar en Hifi-butik. Måste finnas enklare sätt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Alla dessa fiktiva handlarliknelser där handlarna är onda och falska känns bara naiva. Om folk var ute efter att tjäna lätta pengar genom att medvetet lura folk känns det väldigt märkligt att dom startar en Hifi-butik. Måste finnas enklare sätt.
mvh/Harryup
subjektivisten skrev:Miper skrev:Nej det är inget nytt för mig, det är ju därför jag frågar:
Har du blivit inlurad i din tro eller är det ett fritt val?
Anledningen till att jag frågar är att vi som har en annan tro inte anser att vi blivit lurade.
I början av min hifi-bana så trodde jag på vissa påstående, saker som inte stämmer alls.
Det är rätt enkelt att kolla upp om ni har blivit lurade, blindtester. Dock så vågar man aldrig göra dessa från "dom troende" sidan.
Harryup skrev:Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar, bara rätten att få bestämma över sina egna pengar under eget ansvar.
Eller är ni redan bannade på andra forum för att ert missionerande inte uppskattades där som informativt så att det blev att tjata om det på faktiskt igen?
Personligen så skiter jag i om folk köper dyra kablar, däremot så skall man hålla sig till sanningen i reklam eller att det framgår att det är subjektivt tyckande.
Jag tycker inte att det är allvarligare att nån köper en dyr kabel oavsett anledning än att någon köper en BMW som inte följer utvecklingen utan leder den. Det finns absolut inga bevis för att BMW verkligen leder utvecklingen alls. Dessutom så bör man tänka på att allmänna reklamationsverket är en instans så bara tar ställning och ger råd. Man behöver inte följa deras utslag som affärsman. Om man tittar på statistik vilka grupper det är som fälls så hittar man inte direkt hifihandeln där. Folk har helt andra prioriteringar för vad som är viktigt och hifihandlarna kanske tillhör en skara som sköter sig lite bättre än många andra.
Jag tycker att lika tjatigt som kabeldiskussioner är är det att omyndigförklara konsumenter ständigt. Klart att folk får ansvara för sig själva det ska inte något statligt organ göra åt folk.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Ragnwald skrev:n3mmr skrev:
"jag tror att gul anka på skivspelaren gör att det låter bättre"
Du tror det, men flera vet att så är fallet.
Nattlorden skrev:Miper skrev:Insåg du själv att du blivit lurad eller talade någon om det för dig?
När skall folk sluta fokusera på det minst intressanta i posterna. Om jag skriver jag/man/någon spelar ingen roll, det handlar inte om det, det handlar om principer. Resten är bara skrivhjälpmedel.
FBK skrev:Harryup skrev:Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar, bara rätten att få bestämma över sina egna pengar under eget ansvar.
Eller är ni redan bannade på andra forum för att ert missionerande inte uppskattades där som informativt så att det blev att tjata om det på faktiskt igen?
Personligen så skiter jag i om folk köper dyra kablar, däremot så skall man hålla sig till sanningen i reklam eller att det framgår att det är subjektivt tyckande.
Jag tycker inte att det är allvarligare att nån köper en dyr kabel oavsett anledning än att någon köper en BMW som inte följer utvecklingen utan leder den. Det finns absolut inga bevis för att BMW verkligen leder utvecklingen alls. Dessutom så bör man tänka på att allmänna reklamationsverket är en instans så bara tar ställning och ger råd. Man behöver inte följa deras utslag som affärsman. Om man tittar på statistik vilka grupper det är som fälls så hittar man inte direkt hifihandeln där. Folk har helt andra prioriteringar för vad som är viktigt och hifihandlarna kanske tillhör en skara som sköter sig lite bättre än många andra.
Jag tycker att lika tjatigt som kabeldiskussioner är är det att omyndigförklara konsumenter ständigt. Klart att folk får ansvara för sig själva det ska inte något statligt organ göra åt folk.
mvh/Harryup
+1Harryup skrev:Alla dessa fiktiva handlarliknelser där handlarna är onda och falska känns bara naiva. Om folk var ute efter att tjäna lätta pengar genom att medvetet lura folk känns det väldigt märkligt att dom startar en Hifi-butik. Måste finnas enklare sätt.
mvh/Harryup
+1
Ps. Lika tragiskt som komiskt är det att se detta eviga missionerande som en del håller på med dagarna i ända, man börjar lätt undra om dessa individer har något liv utanför missonerandet mot de sk. onda. Sedan så går det ju inte att komma ifrån att det faktiskt hyfsat ofta är skillnader mellan olika kablar även om det är små skillnader och tycker man att det är okej att betala en massa pengar för små skillnader så är det individens val i den fria värld som vi lever i.
Sedan så kan man börja undrar om inte detta eviga missionerande har en agenda bakom sig.....
För egen del så föredrar jag en fri marknad där individen får göra sina fria val.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster