Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-13 21:10

En intressant sak med detta är att hjärnan uppfattar mycket mer än vad vi kan ta till oss och att mycket av vårt "lyssnande" sker via en ganska selektiv hjärna.

En annan sak är att en del av dessa "ormolje"produkter faktiskt fungerar rent vetenskapligt men frågan är alltså om de ger någon hörbar skillnad.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 21:14

subjektivisten skrev:Det finns flera här på forumet som sagt det. Sen finns det fler än det men som ogärna säger att dom känner sig lurade.
Kabeldebatten är väl själva beviset hur korkad hifibranschen är.

Miper skrev:Frågan är om dem kommit på själva att de har blivit lurade eller om
någon har talat om det för dem.

Låter nästan lite sektlikt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 21:17

Exakt.. :wink:

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-13 21:24

subjektivisten skrev:Sällan tvingas folk in i sekter, men många inser sen hur lätt dom blev inlurade i det.

Vi diskuterar väl inte dysfunktionella relationer eller miljöer här utan vilka val sunda människor kan göra i utövandet av sin hobby.

subjektivisten skrev:Så jag vill påminna att det "fria valet" är sällan helt fritt om man nu tror det. Eller tror du att alla reklam är meninglös :wink:

Den frihet vi har till att välja bland olika HiFi-grejjer står sig nog väl i relation till våra valmöjligheter inom andra områden av våra liv. Vad rör reklam och dess påverkan så går den inte mig förbi obemärkt. Jag har själv känslomässigt valt ut olika produkter som intresserat mig baserat på reklam, recensioner osv.

/Suomela

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 21:40

Miper skrev:Insåg du själv att du blivit lurad eller talade någon om det för dig?

När skall folk sluta fokusera på det minst intressanta i posterna. Om jag skriver jag/man/någon spelar ingen roll, det handlar inte om det, det handlar om principer. Resten är bara skrivhjälpmedel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 21:41

Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar, bara rätten att få bestämma över sina egna pengar under eget ansvar.
Eller är ni redan bannade på andra forum för att ert missionerande inte uppskattades där som informativt så att det blev att tjata om det på faktiskt igen?
Personligen så skiter jag i om folk köper dyra kablar, däremot så skall man hålla sig till sanningen i reklam eller att det framgår att det är subjektivt tyckande.
Jag tycker inte att det är allvarligare att nån köper en dyr kabel oavsett anledning än att någon köper en BMW som inte följer utvecklingen utan leder den. Det finns absolut inga bevis för att BMW verkligen leder utvecklingen alls. Dessutom så bör man tänka på att allmänna reklamationsverket är en instans så bara tar ställning och ger råd. Man behöver inte följa deras utslag som affärsman. Om man tittar på statistik vilka grupper det är som fälls så hittar man inte direkt hifihandeln där. Folk har helt andra prioriteringar för vad som är viktigt och hifihandlarna kanske tillhör en skara som sköter sig lite bättre än många andra.
Jag tycker att lika tjatigt som kabeldiskussioner är är det att omyndigförklara konsumenter ständigt. Klart att folk får ansvara för sig själva det ska inte något statligt organ göra åt folk.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-13 21:46

Harryup skrev:Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar,

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40435

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 21:46

Vad är det att omyndigförklara med att ha kommit så lång i kunskapen om sin hobby att man inser var de reella begränsningarna sitter och att en stor del av dem finns i människan, inte i hårdvaran... och därför finns ett behov av att kunna lita på korrekt information, då det är omöjligt att kunna göra korrekta bedömningarna själv "by ear" - speciellt om man matats med felaktig information som påverkar bedömningen.

Att den bara förs här måste ju betyda att mognadsgraden här är större än på annat håll i så fall.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 21:50

Miper skrev:Nej det är inget nytt för mig, det är ju därför jag frågar:
Har du blivit inlurad i din tro eller är det ett fritt val?

Anledningen till att jag frågar är att vi som har en annan tro inte anser att vi blivit lurade.

I början av min hifi-bana så trodde jag på vissa påstående, saker som inte stämmer alls.
Det är rätt enkelt att kolla upp om ni har blivit lurade, blindtester. Dock så vågar man aldrig göra dessa från "dom troende" sidan. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 21:51

Panelguy skrev:Låter nästan lite sektlikt :wink:

Juppz, det är faktiskt stora liknelser mellan folk inom sekter och kabeltroende. Båda avfärdar alla vetenskapliga och logiska argument med ogrundade saker och i båda fallen vill man inte/kan inte, bevisa sina påstående. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-13 21:54

Nattlorden skrev:
Suomela skrev:Jag hänger inte med i din jämförelse. Menar du i ditt exempel att handlaren försöker "lura på mig" den med högblank kromfinish (tack för den du ;)) fast den finns en billigare variant tillgänglig med likartat prestanda? Jag förstår inte problemet med detta.

Jag är nyfiken på vilkens sorts konsument du menar behöver skyddas?

Nä, det brukar ta de flesta ett par år innan de kommer ikapp mina resonemang och då får jag sällan cred för dem. :lol:

Nej, jag exemplifierade inte med billigare exempel, jag gav ett exempel där det istället för tekniska egenskaper som inte matchade det utlovade utan utseendet. Men uppenbart är att i princip ingen klarar av att följa teoretiska resonemang utan att tvunget hela tiden försöka koppla dem till verkligheten.

Ok. Du utelämnade i ditt exempel att den med högblank kromfinish inte var vad den utlovades att vara. Tolkar jag dig rätt om jag nu läser att den fiktiva handlaren försöker sälja på mig en sämre apparat mot bakgrund av att den ser mer påkostad ut än det prestandamässigt bättre alternativet till samma pengar? Varför skulle han vilja göra det? Menar du att handlaren har bättre marginal på den högblanka?

När det gäller det sista du skriver ovan är den fysiska verklighet jag befinner mig i för närvarande mer intressant än teoretiska resonemang om hur den borde se ut ;)

Nattlorden skrev:Den konsumenten som förväntar sig att få korrekta svar och vettig rådgivning istället för att girigt styras mot de komponenter som ger handlaren bästa marginalen eller största möjligheterna till senare tillköp.

Jag menar att konsumenter av hobby-grejjer har ett egenansvar. Även HiFi-handlare har räkningar att betala.

/Suomela

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 21:56

Suomela skrev:Vi diskuterar väl inte dysfunktionella relationer eller miljöer här utan vilka val sunda människor kan göra i utövandet av sin hobby.

Och det är precis vad sunda personer gör. Dom tror och blir lätt duperade av yttre faktorer. Sett det många gånger i affärer, där försäljaren duperar köparen. Samma inom hifi, där pressen hyllar all möjlig trams, försäljaren hyllar och påstår samma saker. Som kund, och speciellt om man är nybörjare, så vill man också "höra" dessa skillnader som dom påstår, man vill ju inte vara sämre. Detta har jag sett på nära håll flera gånger.

Suomela skrev:Den frihet vi har till att välja bland olika HiFi-grejjer står sig nog väl i relation till våra valmöjligheter inom andra områden av våra liv. Vad rör reklam och dess påverkan så går den inte mig förbi obemärkt. Jag har själv känslomässigt valt ut olika produkter som intresserat mig baserat på reklam, recensioner osv.

Ja, du påverkas av tidningar, försäljare mm. Dom kan påverka så du hör saker som inte finns.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 21:58

Suomela skrev:Jag menar att konsumenter av hobby-grejjer har ett egenansvar. Även HiFi-handlare har räkningar att betala.

/Suomela

Jo, men det bortkopplar inte försäljarens ansvar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 22:04

Suomela skrev:Ok. Du utelämnade i ditt exempel att den med högblank kromfinish inte var vad den utlovades att vara. Tolkar jag dig rätt om jag nu läser att den fiktiva handlaren försöker sälja på mig en sämre apparat mot bakgrund av att den ser mer påkostad ut än det prestandamässigt bättre alternativet till samma pengar? Varför skulle han vilja göra det? Menar du att handlaren har bättre marginal på den högblanka?

Den chromade apparaten i exemplet = vad handlaren i verkligheten lovar att apparaterna skall ha för prestanda

Den fula apparaten du verkligen gick i exemplet = hur apparaten i själva verket presterar

I verkligheten ser apparaten lika bra ut, men presterar sämre.

I exemplet presterade apparaten lika bra, men såg sämre ut.

Jag menade inget om pengar eller marginal. Jag ville bara provocera fram hur folk skulle reagera... och alla verkar vilja gå tillbaka och byta... men varför gör ni då inte det i verkligheten när ni blir lika lurade, men på omvänt sätt?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 22:12

subjektivisten skrev:
Suomela skrev:Jag menar att konsumenter av hobby-grejjer har ett egenansvar. Även HiFi-handlare har räkningar att betala.

/Suomela

Håller med, handlare som står och påstår saker som inte stämmer borde svartlistas. Det finns definitivt ett ansvar hos handlarna att inte lämna falsk information.

Men om en handlare tycker att en viss kabel låter bättre en annan men tycker att du skall låna hem den och prova själv, vad anser du om det förfarandet?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 22:14

subjektivisten skrev:

Juppz, det är faktiskt stora liknelser mellan folk inom sekter och kabeltroende. Båda avfärdar alla vetenskapliga och logiska argument med ogrundade saker och i båda fallen vill man inte/kan inte, bevisa sina påstående. 8)

Jag syftade väl kanske mer på de transparenstroende :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-13 22:29

Finns just nu inget forum som ger så mycket uppmärksamhet åt handlare a la Svalander som faktiskt.se. Undra vilka är de stora vinnarna?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-13 22:30

subjektivisten skrev:
Suomela skrev:Vi diskuterar väl inte dysfunktionella relationer eller miljöer här utan vilka val sunda människor kan göra i utövandet av sin hobby.

Och det är precis vad sunda personer gör. Dom tror och blir lätt duperade av yttre faktorer. Sett det många gånger i affärer, där försäljaren duperar köparen. Samma inom hifi, där pressen hyllar all möjlig trams, försäljaren hyllar och påstår samma saker. Som kund, och speciellt om man är nybörjare, så vill man också "höra" dessa skillnader som dom påstår, man vill ju inte vara sämre. Detta har jag sett på nära håll flera gånger.

Så är det säkert men gäller inte samma mekanismer när du försöker övertyga andra om att dina val, och hur du uppfattar dessa "prestera", skulle vara bättre än andra grejjer?

subjektivisten skrev:
Suomela skrev:Den frihet vi har till att välja bland olika HiFi-grejjer står sig nog väl i relation till våra valmöjligheter inom andra områden av våra liv. Vad rör reklam och dess påverkan så går den inte mig förbi obemärkt. Jag har själv känslomässigt valt ut olika produkter som intresserat mig baserat på reklam, recensioner osv.

Ja, du påverkas av tidningar, försäljare mm. Dom kan påverka så du hör saker som inte finns.

Nja, det var inte riktigt det jag menade. Information jag tagit till genom reklam, HiFi-forum på internet etc har hjälp mig identifiera produkter jag kan tänka mig att lägga pengar på. Om jag nu påverkats att höra saker som inte finns, vari ligger faran med detta?

I all välmening

/Suomela

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 22:32

Panelguy skrev:
subjektivisten skrev:

Jag syftade väl kanske mer på de transparenstroende :wink:

Ellerdetfinnsingetingsomgörnågonskillnadöverhuvudtaget
allahandlarebaraljuger troende :wink:

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-13 22:46

subjektivisten skrev:

/Suomela

Vad menar du att detta ansvar skall omfatta? Skall handlaren avvisa killen som trots uppriktiga råd i butiken om att välja ett mer lämpligt alternativ vill köpa de "för stora" högtalarna till rummet sitt?

/Suomela

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-13 22:53

ThePreTor1aN skrev:Finns just nu inget forum som ger så mycket uppmärksamhet åt handlare a la Svalander som faktiskt.se. Undra vilka är de stora vinnarna?

Svalander är en trevlig handlare, som har en fin site och presenterar sitt något begränsade sortiment på ett väldigt läckert sätt.
Har själv handlat skivor, pickupnålar, RCA-kontakter etc och är hur nöjd som helst med dessa affärer, har inte ångrat något.
http://www.svalander.se/shoppen/shoppen3.htm
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 23:04

Ragnwald skrev:
ThePreTor1aN skrev:Finns just nu inget forum som ger så mycket uppmärksamhet åt handlare a la Svalander som faktiskt.se. Undra vilka är de stora vinnarna?

Svalander är en trevlig handlare, som har en fin site och presenterar sitt något begränsade sortiment på ett väldigt läckert sätt.
Har själv handlat skivor, pickupnålar, RCA-kontakter etc och är hur nöjd som helst med dessa affärer, har inte ångrat något.
http://www.svalander.se/shoppen/shoppen3.htm

Har också handlat en hel del av Svalander, han är väldigt trevlig.
Tror han skulle ta illa vid sig om han fick reda på att någon kände sig
lurad av honom. Om någon känner sig lurad, prova att ta kontakt med han och förklara hur ni känner, skulle inte bli förvånad om han löser det genom att köpa tillbaka den aktuella produkten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 23:14

Alla dessa fiktiva handlarliknelser där handlarna är onda och falska känns bara naiva. Om folk var ute efter att tjäna lätta pengar genom att medvetet lura folk känns det väldigt märkligt att dom startar en Hifi-butik. Måste finnas enklare sätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 23:16

Harryup skrev:Alla dessa fiktiva handlarliknelser där handlarna är onda och falska känns bara naiva. Om folk var ute efter att tjäna lätta pengar genom att medvetet lura folk känns det väldigt märkligt att dom startar en Hifi-butik. Måste finnas enklare sätt.

mvh/Harryup

+1

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 23:38

Harryup skrev:Alla dessa fiktiva handlarliknelser där handlarna är onda och falska känns bara naiva. Om folk var ute efter att tjäna lätta pengar genom att medvetet lura folk känns det väldigt märkligt att dom startar en Hifi-butik. Måste finnas enklare sätt.

mvh/Harryup

Hifimarknaden verkar vara tämligen oreglerad, det kan ju vara en orsak att det går att marknadsföra och sälja nätkablar för tiotusentalskronor utan att någon reagerar. Lägg till det alla som här tycker att det är helt ok att bli lurade, man får skylla sig själv, eller man har själv ansvar att kolla att grejerna funkar. Låter i mina öron som extremt tacksam terräng att kränga högmarginals produkter med liten eller noll insyn/redovisningsskyldighet vad beträffar verkan och funktion i saluförda produkter. Så grattis, man får de produkter man som konsument förtjänar. :wink:

Du svarade aldrig på frågan: om du går in i ett byggvaruhus, förväntar du dig att hitta produkter som håller vad de lovar eller räknar du med att du själv får köpa ta hem och kolla och med stor sannolikhet behöva lämna tillbaka grejer som inte fungerar som utlovat?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 23:43

subjektivisten skrev:
Miper skrev:Nej det är inget nytt för mig, det är ju därför jag frågar:
Har du blivit inlurad i din tro eller är det ett fritt val?

Anledningen till att jag frågar är att vi som har en annan tro inte anser att vi blivit lurade.

I början av min hifi-bana så trodde jag på vissa påstående, saker som inte stämmer alls.
Det är rätt enkelt att kolla upp om ni har blivit lurade, blindtester. Dock så vågar man aldrig göra dessa från "dom troende" sidan. 8)

Dessa påståenden som inte stämde, kom du på det själv, eller talade någon om det för dig?

Igen, man kan dras in i en tro från båda håll.

(eller så kan man tänka själv :wink: )

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-10-14 00:22

Harryup skrev:Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar, bara rätten att få bestämma över sina egna pengar under eget ansvar.
Eller är ni redan bannade på andra forum för att ert missionerande inte uppskattades där som informativt så att det blev att tjata om det på faktiskt igen?
Personligen så skiter jag i om folk köper dyra kablar, däremot så skall man hålla sig till sanningen i reklam eller att det framgår att det är subjektivt tyckande.
Jag tycker inte att det är allvarligare att nån köper en dyr kabel oavsett anledning än att någon köper en BMW som inte följer utvecklingen utan leder den. Det finns absolut inga bevis för att BMW verkligen leder utvecklingen alls. Dessutom så bör man tänka på att allmänna reklamationsverket är en instans så bara tar ställning och ger råd. Man behöver inte följa deras utslag som affärsman. Om man tittar på statistik vilka grupper det är som fälls så hittar man inte direkt hifihandeln där. Folk har helt andra prioriteringar för vad som är viktigt och hifihandlarna kanske tillhör en skara som sköter sig lite bättre än många andra.
Jag tycker att lika tjatigt som kabeldiskussioner är är det att omyndigförklara konsumenter ständigt. Klart att folk får ansvara för sig själva det ska inte något statligt organ göra åt folk.

mvh/Harryup

+1

mvh/Harryup

+1

Ps. Lika tragiskt som komiskt är det att se detta eviga missionerande som en del håller på med dagarna i ända, man börjar lätt undra om dessa individer har något liv utanför missonerandet mot de sk. onda. Sedan så går det ju inte att komma ifrån att det faktiskt hyfsat ofta är skillnader mellan olika kablar även om det är små skillnader och tycker man att det är okej att betala en massa pengar för små skillnader så är det individens val i den fria värld som vi lever i.
Sedan så kan man börja undrar om inte detta eviga missionerande har en agenda bakom sig.....
För egen del så föredrar jag en fri marknad där individen får göra sina fria val.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-14 00:31

Ragnwald skrev:
n3mmr skrev:
"jag tror att gul anka på skivspelaren gör att det låter bättre"

Du tror det, men flera vet att så är fallet. 8)

Nej, inte för nån rimlig innebörd i begreppet "veta".

Skaffa dig grundläggande kunskaper i nånting nån gång!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-14 00:44

Nattlorden skrev:
Miper skrev:Insåg du själv att du blivit lurad eller talade någon om det för dig?

När skall folk sluta fokusera på det minst intressanta i posterna. Om jag skriver jag/man/någon spelar ingen roll, det handlar inte om det, det handlar om principer. Resten är bara skrivhjälpmedel.

Väldigt bra fångat!

Tyvärr förstörs väldigt många diskussioner av att någon vill vinna retoriska
poäng på trams och sarkasmer, istället för att vara med och hjälpa till att
nysta upp sakfrågan - skapa klarhet genom att ställa frågor för att förstå,
istället för att lägga sarkastiska, negativa och ofta förktdrypande kommen-
tarer, kanske för att ta intresset från sakfrågan. :(

Om ALLA alltid deltog i diskussioner med förhoppningen och drömmen att nå
en bättre förståelse av det andra tycker och känner, och kanske till och
med på köpet lära sig något objektivt från diskussionen, så skulle sådana
där problem upphöra.

Av för mig okänt skäl är det mycket mindre vanligt med retoriskt trams irl.
Kanske för att de som vill märkas utan att behöva ta ansvar för vad de gör,
inte trivs lika bra där, utan anonymitet och med mindre publik?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-10-14 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-14 00:48

FBK skrev:
Harryup skrev:Jag förstår inte varför detta tjat om att konsumenterna behöver hjälp hålls här på faktiskt. Varför för ni inte debatten på andra forum där ni verkligen kan nå ut och hjälpa andra? Här finns ju inga som ivrar för dyra kablar, bara rätten att få bestämma över sina egna pengar under eget ansvar.

mvh/Harryup

+1

mvh/Harryup

+1

Ps. Lika tragiskt som komiskt är det att se detta eviga missionerande som en del håller på med dagarna i ända, man börjar lätt undra om dessa individer har något liv utanför missonerandet mot de sk. onda. Sedan så går det ju inte att komma ifrån att det faktiskt hyfsat ofta är skillnader mellan olika kablar även om det är små skillnader och tycker man att det är okej att betala en massa pengar för små skillnader så är det individens val i den fria värld som vi lever i.
Sedan så kan man börja undrar om inte detta eviga missionerande har en agenda bakom sig.....
För egen del så föredrar jag en fri marknad där individen får göra sina fria val.

Jag håller med dig om det sistnämnda. Och jag håller med Harryup om i
princip allt han skrev som du citerade.

Men jag undrar - var går gränsen för när DU tycker är ett fritt val?

Du skriver i och för sig "+1" om allt det som HU skriver, men jag är nyfiken
på om du har någon specifik kommentar till det som jag fetat av Harryups
text?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi