Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-15 12:18

Birger skrev:Vi har även varit i Göteborg och lyssnat. I en anläggning som är ca 20ggr så dyr som min, dvs som en spritt ny Volvo V70 ungefär. Tyvärr hör vi ingen skillnad där heller.

Tyvärr? Det var väl bra? Det visar ju att alla sakerna var hela och inte hade några allvarliga konstruktionsfel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 12:21

Nattlorden skrev:
Suomela skrev:För mig handlar hobbyn inte om att "komma i mål" utan mer om att finna nya värdehöjande "bitar" under resans gång. Jag skulle nog uppleva det som trist att komma till konklussionen att det inte längre finns något nytt att bekymra sig om, upptäcka eller intressera sig i.

Så kan det ju vara... speciellt om det är apparatintresse man har, själv är jag intresserad av musik och utrustningen "ett nödvändigt ont" för att nå dit. Helst hade jag haft utrustning som öppnade ett hål i rumtiden genom vilket jag hade kunnat fått musiken serverad som den är tänkt att höras.

Ok. Oavsett är musikåtergivning i hem-miljö till stor del en "material-hobby".

/Suomela

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 12:34

@Max_Headroom

Tack för dina kommentarer till mina frågor. Jag delar din uppfattning.

/Suomela

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-15 12:47

Suomela skrev:Trådens ursprungliga frågeställning var om vissa HiFi-prylar kunde vara föremål för åtgärder från Allmänna Reklamationsnämnden eller Konsumentverket om dessa kom att anmälas för att ha saluförts med vilseledande marknadsföring. Vidare hur en kontroll om dessa prylars påstodda egenskaper var osanna kunde genomföras.

Du sammanfattar rätt bra hur jag uppfattar det hela. :) Välkommen hit förresten!

Som ny medlem av detta forum förstår jag inte riktigt resonemangen bakom flera av inläggen

Men det gör inte jag som "gammal" medlem heller. Och så är det titt som tätt. :)

1. [...]Jag förstår fortfarande inte vad de kan drabbas av. Kan någon förtydliga?

Jag tror det handlar om att konsumenter inte ska behöva känna sig lurade. (Och det kan man ju tycka...)

2. [...]Hur en detaljist i HiFi-branschen skall kunna veta eller förutspå hur konsumenten efter en tid kommer att uppfatta sitt inköp är oklart för mig. Kan någon förklara?

Min gissning är att du aldrig kommer att få en bra förklaring. :wink:

3. I tråden finns återkommande hänvisningar till blindtester som ett redskap att validera huruvida en HiFi-entusiasts investering i någon HiFi-pryl är "rätt".

Anser ni som förespråkar denna typ av övningar det vara ett krav att ha utfört ett sådant för varje förändring, som exempelvis jag valt att göra i min anläggning, för att min egen uppfattning om hur jag upplever saker och ting skall äga giltlighet?

Naturligtvis inte! Det vore ju oerhört märkligt om sådana krav ställdes. Men om du redovisar en uppfattning för mig som strider mot hur jag uppfattar världen, skulle jag naturligtvis vara intresserad av hur du kommit fram till den uppfattningen. Och ju mer du har som underbygger din uppfattning, desto mer benägen blir ju jag att ompröva min egen. Och vice verca.

4. Placebo är ett uttryck som också upprepade gånger nämns.

Är det inte ok att jag subjektivt kan få en bättre upplevelse i min okunskap? Handlar inte hela grejjen om just upplevelser?

Självklart är det hur OK som helst! Men samtidigt tycker jag att om någon försöker övertyga andra om någots förträfflighet och det finns viss sannolikhet att upplevelsen är en effekt av placebo, det är helt OK att andra påpekar just risken för placeboeffekt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 12:57

Max_Headroom skrev:
Suomela skrev:Vad gör jag med den den försurande peak jag har runt 80 Hz?

1. Tag reda på hur den uppkommer.
2. Vidtag åtgärder så att den inte längre uppkommer.

Ovan skrevs för att illustera att kunskap ibland kan vara "belastande", åtminstonde för mig.

I det aktuella fallet rör det sig om axiella stående vågor i mitt lyssningsrum, något som inte låter sig åtgärdas i en handvändning ;)

/Suomela

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 13:21

Suomela skrev:I det aktuella fallet rör det sig om axiella stående vågor i mitt lyssningsrum, något som inte låter sig åtgärdas i en handvändning ;)

Folk bytar bostad för jämnan, så svårt är det inte.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 13:48

Hej MichaelG, och tack för ditt välkomnande.

Jag uppfattar dina kommentarer vara i linje med min egen uppfattning i frågorna. Tack för inspelen.

/Suomela

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-10-15 13:49

Soumela: Välkomen hit förresten :)

Jag håller med dig om att det finns fördelar med att lyssna övertid och inte bara sitta en hel dag/kväll och byta fram och tillbaka blint eller inte.

För mig gå det bra att jämföra övertid eftersom jag har en jäkla förmåga att spara all elektronik och tillbehör som jag köper. I min garderob finns en Linn skivspelare, ett Nackamichi kassettdäck samt ett gäng kablar som i nypris hade fått en "normal" musiklyssnare att sätta kaffet i vrångstrupen :D . Troligen hade han/hon inte lagt ut lika mycket stålar på hela sin anläggning + skivor som jag har i värde i min garderob :?

Därför kan jag lyssna övertid och sedan byta tillbaka men likafullt hör jag inte längre några skillnader. Kanske, ibland efter ett par stänkare men jag är osäker där..kanske omvänd placebo :wink:

Nåja, on topic igen så kanske en anmälan skulle kunna göra lite nytta trots allt :)

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 13:55

Nattlorden skrev:
Suomela skrev:I det aktuella fallet rör det sig om axiella stående vågor i mitt lyssningsrum, något som inte låter sig åtgärdas i en handvändning ;)

Folk bytar bostad för jämnan, så svårt är det inte.

Vi verkar ha olika uppfattningar om vad som är svårt, eventuellt även hur mycket en är beredd att göra för att hålla på med denna hobby.

/Suomela

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 14:16

Suomela skrev:
Max_Headroom skrev:

Ovan skrevs för att illustera att kunskap ibland kan vara "belastande", åtminstonde för mig.

I det aktuella fallet rör det sig om axiella stående vågor i mitt lyssningsrum, något som inte låter sig åtgärdas i en handvändning ;)

/Suomela

Är det då inte extra jobbigt med alla "tweaks" som påstår sig strama upp ljudbilden och ta bort bumlighet etc etc? Tweaks som kostar tid och pengar att kolla om de verkligen funkar (för det var ju tydligen det enda sättet, prova hemma och returnera om det inte funkar). Vore det inte bättre med produkter som istället faktiskt gör som de utlovar? Då behöver lösningen inte vara någon belastning för dig och du får till på köpet ett bättre ljud i slutändan. Inte inbillat bättre ljud utan bättre på riktigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-15 14:22

Birger skrev:Därför kan jag lyssna övertid och sedan byta tillbaka men likafullt hör jag inte längre några skillnader. Kanske, ibland efter ett par stänkare men jag är osäker där..kanske omvänd placebo :wink:

Eller så är helt enkelt alla dina grejor lika dåliga ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 14:25

Birger skrev:Soumela: Välkomen hit förresten :)

Tack!

Birger skrev:För mig gå det bra att jämföra övertid eftersom jag har en jäkla förmåga att spara all elektronik och tillbehör som jag köper. I min garderob finns en Linn skivspelare, ett Nackamichi kassettdäck samt ett gäng kablar som i nypris hade fått en "normal" musiklyssnare att sätta kaffet i vrångstrupen :D . Troligen hade han/hon inte lagt ut lika mycket stålar på hela sin anläggning + skivor som jag har i värde i min garderob :?

:D Så kan det bli.
Jag upplever själv att det kan vara "jobbigt" att nämna vad jag lagt in i denna hobbyn för bekanta och vänner.

Birger skrev:Därför kan jag lyssna övertid och sedan byta tillbaka men likafullt hör jag inte längre några skillnader. Kanske, ibland efter ett par stänkare men jag är osäker där..kanske omvänd placebo :wink:

Ja, där har du en stark yttre påverkan ;)

Birger skrev:Nåja, on topic igen så kanske en anmälan skulle kunna göra lite nytta trots allt :)

Ja, kanske det.

/Suomela

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 14:28

Birger skrev:Kanske, ibland efter ett par stänkare men jag är osäker där..kanske omvänd placebo :wink:

Är man bara ute efter upplevd/inbillad tillfällig "förbättring" av ljudet så anser jag sprit vara det absolut bästa tweaket.. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-15 15:04

Birger skrev:Troligen hade han/hon inte lagt ut lika mycket stålar på hela sin anläggning + skivor som jag har i värde i min garderob :?

Glöm bara inte att lägga ut adress o ev. portkod . . . ! :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-15 15:33

kris10an skrev:
Suomela skrev:
Max_Headroom skrev:

/Suomela

Är det då inte extra jobbigt med alla "tweaks" som påstår sig strama upp ljudbilden och ta bort bumlighet etc etc? Tweaks som kostar tid och pengar att kolla om de verkligen funkar (för det var ju tydligen det enda sättet, prova hemma och returnera om det inte funkar). Vore det inte bättre med produkter som istället faktiskt gör som de utlovar? Då behöver lösningen inte vara någon belastning för dig och du får till på köpet ett bättre ljud i slutändan. Inte inbillat bättre ljud utan bättre på riktigt.

Nu läser du in någonting i mitt exempel som jag inte avsåg. Jag har inga problem med att det saluförs allahanda tweak, inte heller kostar de mig tid eller pengar då jag i allmänhet inte är intresserad av dom. För att vi skall tala om samma sak kanske du kan beskriva din definition av uttrycket. Är en diffusor i lyssningsrummet ett tweak?

Du lägger här även in andras meningar som om det vore uttryckta av mig. Självklart är det bra om produkterna jag köper gör det som tillverkaren utlovar men det var inte det jag skrev om i det inlägg du citerar. Här försökte jag beskriva att kunskap om olika saker i denna hobbyn -för mig- inte alltid är av godo. Exempelvis min nyvunna kunskap om att det krävs omfattande förändringar av min anläggning för att komma runt de problem jag upplever med sub/basområdet.

Vad är bättre på riktigt? Om jag eventuellt får en bättre upplevelse för att jag inbillar mig saker så är det fortfarande "på riktigt" för mig. Så länge det jag gjort för att få denna "förbättring" inte ger mig konsekvenser i den riktiga världen så är det väl ok eller?

Jag hoppas du förstår att vi kan ha olika syften med denna hobby och att vi kan ha olika värderingar och uppfattningar om saker och ting. Det som är viktigt för dig behöver per automatik inte betyda att det är viktigt för mig.

I all välmening.

/Suomela

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 15:37

Suomela skrev:Vad är bättre på riktigt? Om jag eventuellt får en bättre upplevelse för att jag inbillar mig saker så är det fortfarande "på riktigt" för mig. Så länge det jag gjort för att få denna "förbättring" inte ger mig konsekvenser i den riktiga världen så är det väl ok eller?

Så du är ok med att ställa in en grönlackerad wolframgroda ovanpå försteget som får dig att inbilla dig att 80Hz-problemet är borta, emedan alla du bjuder hem att lyssna fortfarande hör "eländet" ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-15 15:44

Nattlorden skrev:
Suomela skrev:Vad är bättre på riktigt? Om jag eventuellt får en bättre upplevelse för att jag inbillar mig saker så är det fortfarande "på riktigt" för mig. Så länge det jag gjort för att få denna "förbättring" inte ger mig konsekvenser i den riktiga världen så är det väl ok eller?

Så du är ok med att ställa in en grönlackerad wolframgroda ovanpå försteget som får dig att inbilla dig att 80Hz-problemet är borta, emedan alla du bjuder hem att lyssna fortfarande hör "eländet" ?

Så länge inte vännerna betalar grodan, ja.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-15 16:16

kris10an skrev:
celef skrev:
kris10an skrev:Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

du får det att låta som att exempelvis jag som inte har något emot svindyra kablar inte skulle vara intresserad/nyfiken på hur och hur mycket kablarna påverkar ljudet, så är det ju verkligen inte

man kan alltså samtidigt vara kritisk mot produkter men ändå vara öppen för försäljning av dessa produkter

Först får du förklara varför du associerar dig själv med gruppen jag ovan beskrev, d v s de som rycker på axlarna och t ex menar "att det viktiga är att den som köper hör skillnad och är nöjd".

Jag utgick dessutom ifrån att man var en handlare som hade tillgång till dylika dyrkablar. Jag har personligen ingen möjlighet att gå och köpa kablar för hundratusen bara för att stilla min nyfikenhet. Som handlare har man ju däremot faktiskt möjlighet att själv, när butiken stängt för dagen, dra ihop ett gäng säljare och gå in i ljudrummet och testa blint. Gör man det? Eller bryr man sig inte om vad resultatet skulle bli?

Om du testade blint och kom fram till att du inte hörde denna fantastiska skillnad mellan två kablar, skulle du då ändå tycka at det var ok att den ena kostade 100000 kr och den andra bara 500 kr? Och framförallt, kärnan i mitt resonemang, skulle du då fortf ha mage att sälja kabeln för hundra lax till dina kunder?

shit, jag hänger inte riktigt med i tempot här, men mitt svar är iallafall att jag tycker det är okej att sälja vilka tweak som helst så länge dom inte innebär någon kriminell handling/fara för personskada, som till exempel nätkablar som har undermålig isolering/typ väldigt glest vävd tygisolering, om kunden är nöjd så är jag nöjd, jag har har inga problem med att en nöjd kund har köpt en liten magisk komponent för hundratusen kronor, även om den senare visar sig innehålla ett nystan av koppartråd
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 16:29

Empatin och omtanken verkligen glöder i den här tråden...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-15 16:35

Nattlorden skrev:

Ja jäklar....det fungerade!! Bild

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-15 16:57

Att anmälan och denna diskussion blivit så het är ju bara för löjeväckande. Människor utan egen omdömesförmåga eller förmåga att kontrollera fakta brukar ha god man eller överförmyndare. Verkar finnas de här som vill att Faktiskt.se eller Molt ska kopplas till överförmyndarstyrelsen eller länsstyrelsen.

Jag är glad, jag är fri, ibland går jag på en nit men oftast går det fint.. ;)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-15 17:01

Nattlorden skrev:Empatin och omtanken verkligen glöder i den här tråden...

Vilket jävla påhopp! Bara för att man inte tycker som dig är man oempatisk? :evil: Frihet under ansvar är ett uttalande som jag gillar, det gäller både köpare och säljare. Det har ingenting med empati att göra...

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 17:23

kodapa skrev:

Vilket jävla påhopp! Bara för att man inte tycker som dig är man oempatisk? :evil: Frihet under ansvar är ett uttalande som jag gillar, det gäller både köpare och säljare. Det har ingenting med empati att göra...

Ok? Och varför tar just du åt dig? :roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-15 17:45

S[s]c[/s]hhh. . ., kombattanterna har tillfälligtvis dragit sig tillbaka för
att återkomma i ett senare skede med nyvässade argument(?)
samt kanske stärkta av en eller annan Pucko(spetsad?). . . . .

Edit: Lagt till ett ettstruket C o tatt bort ett H
Senast redigerad av Laila 2010-10-15 18:06, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-15 17:48

kodapa skrev:

+1.
Jag tycker inte det handlar om empati överhuvudtaget.
Möjligen omtanke.

Man jag tycker snarare att det handlar om en form av von oben-tänkande. Men reducerar alla, precis alla, till får som bör skyddas för sitt eget bästa under det att man kallar dem oskyldiga lamm.

Praktiserad totalitarism.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-15 17:49

kris10an skrev:
kodapa skrev:

'

Den som sa det, han var det?
Den har jag inte hört sen lågstadiet. :lol:

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 18:06

KarlXII skrev:
kris10an skrev:
kodapa skrev:

'

Den som sa det, han var det?
Den har jag inte hört sen lågstadiet. :lol:

Nej, jag bara undrade varför han tog åt sig. Gjorde du också det? Har inte Nattlorden rätt att uppfatta tråden på ett visst sett utan att peka ut någon/några specifik/-a? Om han menade att peka ut någon speciell så vet åtminstone inte jag vem han menade. Jag tolkar det definitivt inte som att han menar alla som inte har samma åsikt som han.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-15 18:23

Tjena!
Har precis kommit hem från jobbet, korkat en flaska rött, slängt på lucky thirteen med kurt jürgensen på stereon och tänkte försöka mig på en hemgjord pizza.
har det hänt nått kul? :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-15 18:33

celef skrev:shit, jag hänger inte riktigt med i tempot här, men mitt svar är iallafall att jag tycker det är okej att sälja vilka tweak som helst så länge dom inte innebär någon kriminell handling/fara för personskada, som till exempel nätkablar som har undermålig isolering/typ väldigt glest vävd tygisolering, om kunden är nöjd så är jag nöjd, jag har har inga problem med att en nöjd kund har köpt en liten magisk komponent för hundratusen kronor, även om den senare visar sig innehålla ett nystan av koppartråd

Hela den här tråden känns som en sammanblandning av:

1. Hur det faktiskt förhåller sig (juridik, m.m.)
2. Vad olika personer tycker om olika företeelser (gilla/ogilla dyrkablar, typ)
3. Hur olika personer tycker att det borde förhålla sig (hur borde lagen se ut)

Jag tillhör (sammanfattningsvis) de som tycker att det är ett otyg med verkningslösa prylar som hyllas av förståsigpåare och försöker krängas av diverse krämare. Jag inser dock att detta är inom lagens råmärken. Och jag tycker inte att det ska vara på annat sätt heller.

Ett av skälen för denna min åsikt är att ett allför långtgående konsumentskydd i praktiken - förutom en massa extra och kostsam byråkrati - skulle omyndigförklara bland annat mig. Och det finner jag ännu värre än kabelkrängare.

Hälsn. Michael

Ps. Jag vet inte varför jag citerade celef, men nu blev det så... :)

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2010-10-15 18:33

Det finns värre grejer än Svalanders (om det nu gällde honom) diverse flum och konstigheter, se t.ex. nedan "kurs". För minst 4250 kr så får man under några dagar fyra "teachingar" med Ambres. För de som inte hängde med i debatten för ett par år sedan så är Ambres en 3000-årig ande som emellanåt tar över Sture "Sturegården" Johanssons kropp (använder honom som sitt instrument som Sture säger).

Speciellt kul att läsa var... "Temat är inte fastställd utan Ambres har fria händer att utforma innehållet efter gruppens sammansättning och önskemål." :lol:
....................................................................................

"HELGKURS MED AMBRES
8-11 Juli 2010

Ni kommer till gården torsdag eftermiddag och kursen avslutas söndag förmiddag. Temat är inte fastställd utan Ambres har fria händer att utforma innehållet efter gruppens sammansättning och önskemål.

Priset är 3500:- kr, inklusive moms, övernattning, och fyra (4) teachingar med Ambres.

Du anmäler dig till kursen genom att betala anmälningsavgiften kr 700:- på bankgiro 868-2783. Restbeloppet, kr 2800:-, betalar du efter att du har fått skriftlig information från oss. Anmälningsavgiften är bindande och återbetalas inte vid återbud.

Matkostnad och kock kr 750:- tillkommer. Hur du betalar kostnaden till kocken står också i informationsbrevet från oss.

Vid frågor maila: mail@sturegaarden.se

Helgkursen är fulltecknad. Maila till oss om du vill stå på väntelista."

http://www.youtube.com/watch?v=SDVKWCXDqXI
http://www.youtube.com/watch?v=akXxSDHk ... re=related
http://www.expressen.se/debatt/1.970423 ... -bluff-svt
"Saker och ting behöver inte vara sanna för att kännas bra. Ofta är det faktiskt precis tvärtom." / Gustav Svensson

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi