Suomela skrev:Trådens ursprungliga frågeställning var om vissa HiFi-prylar kunde vara föremål för åtgärder från Allmänna Reklamationsnämnden eller Konsumentverket om dessa kom att anmälas för att ha saluförts med vilseledande marknadsföring. Vidare hur en kontroll om dessa prylars påstodda egenskaper var osanna kunde genomföras.
Du sammanfattar rätt bra hur jag uppfattar det hela.

Välkommen hit förresten!
Som ny medlem av detta forum förstår jag inte riktigt resonemangen bakom flera av inläggen
Men det gör inte jag som "gammal" medlem heller. Och så är det titt som tätt.
1. [...]Jag förstår fortfarande inte vad de kan drabbas av. Kan någon förtydliga?
Jag tror det handlar om att konsumenter inte ska behöva känna sig lurade. (Och det kan man ju tycka...)
2. [...]Hur en detaljist i HiFi-branschen skall kunna veta eller förutspå hur konsumenten efter en tid kommer att uppfatta sitt inköp är oklart för mig. Kan någon förklara?
Min gissning är att du aldrig kommer att få en bra förklaring.
3. I tråden finns återkommande hänvisningar till blindtester som ett redskap att validera huruvida en HiFi-entusiasts investering i någon HiFi-pryl är "rätt".
Anser ni som förespråkar denna typ av övningar det vara ett krav att ha utfört ett sådant för varje förändring, som exempelvis jag valt att göra i min anläggning, för att min egen uppfattning om hur jag upplever saker och ting skall äga giltlighet?
Naturligtvis inte! Det vore ju oerhört märkligt om sådana krav ställdes. Men om du redovisar en uppfattning för mig som strider mot hur jag uppfattar världen, skulle jag naturligtvis vara intresserad av hur du kommit fram till den uppfattningen. Och ju mer du har som underbygger din uppfattning, desto mer benägen blir ju jag att ompröva min egen. Och vice verca.
4. Placebo är ett uttryck som också upprepade gånger nämns.
Är det inte ok att jag subjektivt kan få en bättre upplevelse i min okunskap? Handlar inte hela grejjen om just upplevelser?
Självklart är det hur OK som helst! Men samtidigt tycker jag att om någon försöker övertyga andra om någots förträfflighet och det finns viss sannolikhet att upplevelsen är en effekt av placebo, det är helt OK att andra påpekar just risken för placeboeffekt.
Hälsn. Michael