Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-15 19:50

Suomela skrev:För mig handlar hobbyn inte om att "komma i mål" utan mer om att finna nya värdehöjande "bitar" under resans gång. Jag skulle nog uppleva det som trist att komma till konklussionen att det inte längre finns något nytt att bekymra sig om, upptäcka eller intressera sig i.

Då har vi olika "hobby". Min är film och musik och apparaterna är ett onödigt ont och jag vill helst bli klar med allt så slipper jag tänka mer på det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-15 19:51

matereo skrev:Att anmälan och denna diskussion blivit så het är ju bara för löjeväckande. Människor utan egen omdömesförmåga eller förmåga att kontrollera fakta brukar ha god man eller överförmyndare. Verkar finnas de här som vill att Faktiskt.se eller Molt ska kopplas till överförmyndarstyrelsen eller länsstyrelsen.

Jag är glad, jag är fri, ibland går jag på en nit men oftast går det fint.. ;)

Ja fan, mer folk bör bli blåsta! Hylla hjältar som lurar av folk pengar, dom är ju smarta!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-15 19:51

kodapa skrev:
Nattlorden skrev:Empatin och omtanken verkligen glöder i den här tråden...

Vilket jävla påhopp! Bara för att man inte tycker som dig är man oempatisk? :evil: Frihet under ansvar är ett uttalande som jag gillar, det gäller både köpare och säljare. Det har ingenting med empati att göra...

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-15 19:52

KarlXII skrev:
kris10an skrev:
kodapa skrev:

Vilket jävla påhopp! Bara för att man inte tycker som dig är man oempatisk? :evil: Frihet under ansvar är ett uttalande som jag gillar, det gäller både köpare och säljare. Det har ingenting med empati att göra...

Ok? Och varför tar just du åt dig? :roll:

'

Den som sa det, han var det?
Den har jag inte hört sen lågstadiet. :lol:

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 19:53

Helt rätt att "frihet under ansvar" inte har med empati att göra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-15 19:54

MichaelG skrev:
celef skrev:shit, jag hänger inte riktigt med i tempot här, men mitt svar är iallafall att jag tycker det är okej att sälja vilka tweak som helst så länge dom inte innebär någon kriminell handling/fara för personskada, som till exempel nätkablar som har undermålig isolering/typ väldigt glest vävd tygisolering, om kunden är nöjd så är jag nöjd, jag har har inga problem med att en nöjd kund har köpt en liten magisk komponent för hundratusen kronor, även om den senare visar sig innehålla ett nystan av koppartråd

Hela den här tråden känns som en sammanblandning av:

1. Hur det faktiskt förhåller sig (juridik, m.m.)
2. Vad olika personer tycker om olika företeelser (gilla/ogilla dyrkablar, typ)
3. Hur olika personer tycker att det borde förhålla sig (hur borde lagen se ut)

Jag tillhör (sammanfattningsvis) de som tycker att det är ett otyg med verkningslösa prylar som hyllas av förståsigpåare och försöker krängas av diverse krämare. Jag inser dock att detta är inom lagens råmärken. Och jag tycker inte att det ska vara på annat sätt heller.

Ett av skälen för denna min åsikt är att ett allför långtgående konsumentskydd i praktiken - förutom en massa extra och kostsam byråkrati - skulle omyndigförklara bland annat mig. Och det finner jag ännu värre än kabelkrängare.

Hälsn. Michael

Ps. Jag vet inte varför jag citerade celef, men nu blev det så... :)

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-15 19:54

MichaelG skrev:
celef skrev:shit, jag hänger inte riktigt med i tempot här, men mitt svar är iallafall att jag tycker det är okej att sälja vilka tweak som helst så länge dom inte innebär någon kriminell handling/fara för personskada, som till exempel nätkablar som har undermålig isolering/typ väldigt glest vävd tygisolering, om kunden är nöjd så är jag nöjd, jag har har inga problem med att en nöjd kund har köpt en liten magisk komponent för hundratusen kronor, även om den senare visar sig innehålla ett nystan av koppartråd

Jag tillhör (sammanfattningsvis) de som tycker att det är ett otyg med verkningslösa prylar som hyllas av förståsigpåare och försöker krängas av diverse krämare. Jag inser dock att detta är inom lagens råmärken. Och jag tycker inte att det ska vara på annat sätt heller.

Ett av skälen för denna min åsikt är att ett allför långtgående konsumentskydd i praktiken - förutom en massa extra och kostsam byråkrati - skulle omyndigförklara bland annat mig. Och det finner jag ännu värre än kabelkrängare.

Hälsn. Michael

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:33

celef skrev:
kodapa skrev:

+1

-1

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:33

celef skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

+1

-1

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-15 20:33

subjektivisten skrev:
matereo skrev:Att anmälan och denna diskussion blivit så het är ju bara för löjeväckande. Människor utan egen omdömesförmåga eller förmåga att kontrollera fakta brukar ha god man eller överförmyndare. Verkar finnas de här som vill att Faktiskt.se eller Molt ska kopplas till överförmyndarstyrelsen eller länsstyrelsen.

Jag är glad, jag är fri, ibland går jag på en nit men oftast går det fint.. ;)

Ja fan, mer folk bör bli blåsta! Hylla hjältar som lurar av folk pengar, dom är ju smarta!

Högre myndighet kanske med hjälp av somliga som vet hur det är eller vad som är rätt ska lansera folkstereon? Folkkabeln (EKK?)(RG62?), senare kanske inspelningar enligt ny certifieringsstandard.

Vare sig om någon tror att livet är mer än här eller på att allt är en ekvation så undrar iaf jag vem ska förbjuda vem till sin tro och sina behov. Jag är ledsen men uppfattningen som dryftats här kommer ändå inte att få råda i ett sånt läge. Är det inte majoriteten som styr i dagens samhälle så är det vad som lockar de största slantarna. I princip samma sak anser jag... trots allt har vi ett val nu.
Senast redigerad av matereo 2010-10-15 20:35, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:36

celef skrev:
KarlXII skrev:
kris10an skrev:
kodapa skrev:

Ok? Och varför tar just du åt dig? :roll:

'

Den som sa det, han var det?
Den har jag inte hört sen lågstadiet. :lol:

+1

-1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 20:42

matereo skrev:Vare sig om någon tror att livet är mer än här eller på att allt är en ekvation så undrar iaf jag vem ska förbjuda vem till sin tro och sina behov.

Hur många gånger skall samma sak behöva repeteras? Det är inte frågan om att förbjuda något för de som vet något.... det är frågan om att ge stöd åt de som behöver det.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:45

KarlXII skrev:
kodapa skrev:

+1.
Jag tycker inte det handlar om empati överhuvudtaget.
Möjligen omtanke.

Man jag tycker snarare att det handlar om en form av von oben-tänkande. Men reducerar alla, precis alla, till får som bör skyddas för sitt eget bästa under det att man kallar dem oskyldiga lamm.

Praktiserad totalitarism.

Vilket jävla påhopp! Bara för att man inte tycker som dig att kvacksalvare ostraffat ska få sälja vilken skit som helst och ljuga om att tekniken är baserad på riktig vetenskap är man alltså en översittare? :evil: Att upplysa konsumenter om hur saker och ting fungerar i verkligheten har ingenting med totalitarism att göra!

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:47

Nattlorden skrev:
matereo skrev:Vare sig om någon tror att livet är mer än här eller på att allt är en ekvation så undrar iaf jag vem ska förbjuda vem till sin tro och sina behov.

Hur många gånger skall samma sak behöva repeteras? Det är inte frågan om att förbjuda något för de som vet något.... det är frågan om att ge stöd åt de som behöver det.

jag slänger fan ner den här diskussionen i soptunnan nu. Vissa verkar inte vilja fatta vad det handlar om utan mässar på om totalitarism, förbud, kontroll bla bla... ät skit då! 8)
Senast redigerad av kris10an 2010-10-15 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-15 20:47

O argumenten/argumenteringen fortsätter att vässas ser ja . . . . .! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:49

Laila skrev:O argumenten/argumenteringen fortsätter att vässas ser ja . . . . .! :D

spelar ju ingen roll vilka argument man har, förr eller senare kommer det ändå in nån tomte och babblar om brott mot individens frihet..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 20:50

kris10an skrev:[jag slänger fan ner den här diskussionen i soptunnan nu. Vissa verkar inte vilja fatta vad det handlar om utan mässar på om totalitarism, förbud, kontroll bla bla... ät skit då! 8)

Förstår hur du känner det... ungefär i samma läge här med. Skall vi avsluta det här samtidigt då?

Som slutord tänkte jag klämma in detta förslag:

varudeklaration, redovisning av varors egenskaper i syfte att, entydigt och vederhäftigt, ge jämförande konsumentupplysning. Varudeklaration lämnas av tillverkare och följer vanligen rekommendationer och föreskrifter från konsumentorgan, branschorganisationer och myndigheter. Konsumentverket anger, med stöd av marknadsföringslagen, krav på produktinformation i rekommendationer, benämnda riktlinjer. Andra myndigheter föreskriver krav på produktinformation för t.ex. kemiska produkter, livsmedel och läkemedel.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-15 20:54

Nattlorden skrev:
varudeklaration, redovisning av varors egenskaper i syfte att, entydigt och vederhäftigt, ge jämförande konsumentupplysning. Varudeklaration lämnas av tillverkare och följer vanligen rekommendationer och föreskrifter från konsumentorgan, branschorganisationer och myndigheter. Konsumentverket anger, med stöd av marknadsföringslagen, krav på produktinformation i rekommendationer, benämnda riktlinjer. Andra myndigheter föreskriver krav på produktinformation för t.ex. kemiska produkter, livsmedel och läkemedel.

+1

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-15 20:59

Kom att tänka på Svenska HiFi-institutet och deras konsumentupplysande årsbok. Dåvarande Statens Provningsanstalt gjorde mätningarna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-15 21:01

Äntligen ! 8) V.S.B.*

*Var egentligen ett svar på de närmast föregående posterna innan din Ragnwald, men den/det passar ju bra nu också !

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-15 21:09

Faktiskt.se, den sista Sovjetstaten! :P

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-15 21:09

Faktiskt.se, den sista Sovjetstaten! :P

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-15 21:11

Nattlorden skrev:

Det stödtrupperna försöker fixa kan ju vara själva fixen för många ;)
Det är ju sockerpillren också för en hel del som lider av andra åkommor än oss härinne.

Målade en skivas kanter grön en gång för att försöka skönja nån skillnad. Det var en av två lika gratis skivor från BIS, hörde absolut ingen skillnad på dem, så jag målade hela skivan :lol: för det skulle visst kunna hjälpa. Vill någon ha den för att mäta på så donerar jag den gärna :wink: Inte är jag arg på handlarn inte för pennan... tyckte mest det var en kul grej. Det är väl att testa saker som är själva hobbyn? Att få leka lite?

Tycker att somliga verkar vilja ha ett samhälle som känns tristare än Ola Ullsten ;) Det luktar ren häxprocess mot Svalander, med drev och allt. Skriver under på det mesta av det han säljers värde ur alla möjliga perspektiv, men han är handlare och bör ha något för alla... även sockerpiller :D
Senast redigerad av matereo 2010-10-15 21:45, redigerad totalt 2 gånger.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-15 21:12

Det va inte skivan du skulle måla, utan öronen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-15 21:13

patjoh skrev:Faktiskt.se, den sista Sovjetstaten! :P

[s]Va. har Norge lagt ner . . . [/s]Sorry politik kanske ? :oops:

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-15 21:14

Ragnwald skrev:Kom att tänka på Svenska HiFi-institutet och deras konsumentupplysande årsbok. Dåvarande Statens Provningsanstalt gjorde mätningarna.

Årsböckerna var bra men sa egentligen inte så mycket om produkterna eftersom testerna var rätt begränsade och många tillverkare uppgav ju lite överdrivna siffror i faktadelen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-15 21:19

kris10an skrev:
Laila skrev:O argumenten/argumenteringen fortsätter att vässas ser ja . . . . .! :D

spelar ju ingen roll vilka argument man har, förr eller senare kommer det ändå in nån tomte och babblar om brott mot individens frihet..

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-15 21:48

På vilket sätt skulle det vara så?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-15 21:57

subjektivisten skrev:
Suomela skrev:För mig handlar hobbyn inte om att "komma i mål" utan mer om att finna nya värdehöjande "bitar" under resans gång. Jag skulle nog uppleva det som trist att komma till konklussionen att det inte längre finns något nytt att bekymra sig om, upptäcka eller intressera sig i.

Då har vi olika "hobby". Min är film och musik och apparaterna är ett onödigt ont och jag vill helst bli klar med allt så slipper jag tänka mer på det.

Nu är du väl ändå ute och irrar ordentligt. Har du reflekterat över dina trådar om hur dina nya högtalare ska se ut, eller hur många, och vilka bassystem du ska ha. Nu säger du något som du tycker låter bra, som ett mantra, men som du inte alls lever efter. Ungefär som i din signatur:

"You were stuck playing by the rules of logic and science. Believers have no such constraints."
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-10-15 21:58

subjektivisten skrev:

På vilket sätt skulle det vara så?

det som jag tror avses ovan ärfrämjande av kollektiva lagar på bekostnad av varje enskild individs förmåga att kunna bestämma vad som är rätt och fel (typ) men vad det skulle ha med Faktiskt.se förstår jag inte

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi