Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag vill minnas att Q0,7 ger en rakare kurva, medan Q0,5 faller av långsammare, men med en extremt låg Fs och rumsstöd, vilken blir rakast?
Nattlorden skrev:För slutna lådor eller för IB?
Alexi skrev:Qts mellan 0,5-0,7
PetterPersson skrev:Testelement, Fs på 1 Hz
Rätt kass känslighet och rörlig massa på ca 10 kg![]()
Jag skulle köra med LT och andra element istället...
PetterPersson skrev:Ska man då gå på devicen att lådans vikt bör vara ca 1000ggr membranets rörliga massa blir det en rätt tung låda
mike34 skrev:PetterPersson skrev:Ska man då gå på devicen att lådans vikt bör vara ca 1000ggr membranets rörliga massa blir det en rätt tung låda
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Men i detta fall skulle jag nog satsa på 2 element i samma låda, motkrafts kopplade.
perstromgren skrev:1 Hz? Till det lär det väl behövas ett helt tätt rum, dessutom?
Ragnwald skrev:Frågan är om det ens är nyttigt för kroppen och genomförbart?
RogerGustavsson skrev:Ragnwald skrev:Frågan är om det ens är nyttigt för kroppen och genomförbart?
Har försökt få svar om vad det är man vill återge och om det verkligen finns på de fonogram som produceras.
RogerGustavsson skrev:Ragnwald skrev:Frågan är om det ens är nyttigt för kroppen och genomförbart?
Har försökt få svar om vad det är man vill återge och om det verkligen finns på de fonogram som produceras.
Komorok skrev:Jag tycker fortfarande att elementet inte ska behöva större låda än
pumpvolymen * 100. Kan elementet jobba i den volymen och landa
på Qtc 0,5 så är ju ingen volym i onödan. Har jag missat en viktig
poäng eller svårighet?
paa skrev:Komorok skrev:Jag tycker fortfarande att elementet inte ska behöva större låda än
pumpvolymen * 100. Kan elementet jobba i den volymen och landa
på Qtc 0,5 så är ju ingen volym i onödan. Har jag missat en viktig
poäng eller svårighet?
Om det bygger på att systemet ska gå ner till 1 Hz så anser jag att pumpvolymen gånger hundra är att sikta alldeles för högt. Vem hör mindre än 1% dist vid 1 Hz?
Användare som besöker denna kategori: nijo och 22 gäster