Det är väl ännu idag inte möjligt att köpa Dynaudio element?
mvh Michael
Moderator: Redaktörer
Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Vad betyder rotationssymmetri i det här aktuella fallet?
Robert skrev:Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..
Peter, jag fick en liten aha-upplevelse när IÖ började prata om lavindistorsion. Enligt honom så ska metallkoner generellt vara mindre drabbade av just denna typ av distorsion. Dessutom verkar det vara denna distorsion som hörs mest och oftast i högtalarelement och inte den vanliga statiskt uppmätta THD:n.Piotr skrev:Det du beskriver tycker jag att jag upplever i alla register med styva koner. Skarpare konturer, hårdare och mjukare på samma gång, nice!. Men ibland får man sig en funderare tex. när man lyssnar på Ino burkar... men i slutändan har jag nog i princip lämnat mjuka koner bakom mig.
/Peter
EngelholmAudio skrev:Ser man på - en Vifadiskant som rekommenderas! Och inte är den dyr heller.
Själv slänger jag trånande blickar efter detta element: LÄNK
Ett hyfsat gediget intryck vilket ju gör saken åt minstonde roligare, inte nödvändigtvid bättre...men man skall ju ha kul också!
Bör gå att använda till 2kHz
Hög känslighet, högt Qts, bör gå att använda i sluten låda om man trixar lite...
IngOehman skrev:En annan sak jag intr är så förtjust i hos det där elementet är det laminerade membranet. Nu kan produktionen ha ändrat sig en hel del, men det element Peerless sickade när processen var ny hade förvrängningsformer som direkt härledbara till lamineringen.
IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Du får inga fler svar från mig. Du har förverkat den möjligheten.
Sannt. Min tanke är att dela rätt brant vid 2kHz men det är ju inte ens en oktav från 3kHz.IngOehman skrev:EngelholmAudio skrev:Ser man på - en Vifadiskant som rekommenderas! Och inte är den dyr heller.
Själv slänger jag trånande blickar efter detta element: LÄNK
Det jag inte är förtjust med hos detta element är att resonansen vid 3 kHz finns i alla utstrålningsriktningar. Det brukar betyda att den hörs, tydligt, om man inte delar tillräckligt brant, tillräckligt långt under 3 kHz. Element med tonkurveojämnheter som beror av interferenser snarare än resonanser låter nästan alltid mindre färgade klangligt.
Hur syns förvrängningsformerna i praktiken (vid mätningar)? Är detta en del i peaken vid 3kHz? Dist? Vad?IÖ skrev:En annan sak jag intr är så förtjust i hos det där elementet är det laminerade membranet. Nu kan produktionen ha ändrat sig en hel del, men det element Peerless sickade när processen var ny hade förvrängningsformer som direkt härledbara till lamineringen.
Vh, iö
Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
EngelholmAudio skrev:Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
Näst - du menar den formen dust cap'n har "idag", antar jag!?!
Problemet vid 3kHz är en våglängd på 344/3000 = 11,4cm
Kan man rädda detta medelst ny dust cap tro?
Det vet jag men vet inte att/om det är materialets egenskaper som styr - antog och antar att det är storleken som för en gångs skulle har betydelse.Piotr skrev:EngelholmAudio skrev:Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
Pär,
våglängd och hastighet i fasta material skiljer sig från luft.
/Peter
i skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Ingvar, snälla rara, det här börjar påminna om en viss sketch i Monty Python....![]()
Thomas
AndersJ skrev:IngOehman skrev:En annan sak jag inte är så förtjust i hos vissa peerlesselement är det laminerade membranet. Nu kan produktionen ha ändrat sig en hel del, men det element Peerless skickade när processen var ny hade förvrängningsformer som direkt härledbara till lamineringen.
Den serien som hade laminerade koner har gått i graven, nu är det papperskoner förstärkta med nomex eller polypropylenkoner som gäller.
EngelholmAudio skrev:Det vet jag men vet inte att/om det är materialets egenskaper som styr - antog och antar att det är storleken som för en gångs skulle har betydelse.Piotr skrev:EngelholmAudio skrev:Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
Pär,
våglängd och hastighet i fasta material skiljer sig från luft.
/Peter
Haakan_W skrev:intressant detta...undra vad det kostar att specialtillverka element?
ingvar borde ju veta ett mellan tummen å naveln pris?
IngOehman skrev:i skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Ingvar, snälla rara, det här börjar påminna om en viss sketch i Monty Python....![]()
Thomas
Hmmm... Ostsketchen?![]()
Vh, iö
Tack.IngOehman skrev:Domen resonerar antagligen lite högre upp i frekvens......Detta ger en utdragning i tiden, som i sin tur genom destruktiv interferens ger en nivåförlust, och i förekommande fall även IMF-vågformsdistorsion.
Slutligen: Jag tror att om du Epkpeng tänker dela elementet brant vid 2 kHz kommer det att fungera utmärkt väl, förutsatt att jag får reservera mig för potentiella missbeteenden som jag inte känner till hos elementet, vill säga. Jag har, häpnadsväckande nog, inte testat detta element!
IngOehman skrev:Du har mitt medhåll i varje fall. Inverterade domar är ologiskt för element som skall kunna återge korta våglängder.
Vh, iö
Kraniet skrev:hur är det med element som inte har nån dammkåpa alls? finns ju tex en del seas-element med fasplugg osv.. en del har ju väldigt fina spridningsegenskaper men det verkar inte säga hela sanningen..
Morello skrev:Kraniet skrev:hur är det med element som inte har nån dammkåpa alls? finns ju tex en del seas-element med fasplugg osv.. en del har ju väldigt fina spridningsegenskaper men det verkar inte säga hela sanningen..
Bortsett från att det kan komma in skräp i spalten, kommer det att pysa ut/in luft mellan polstycket och bobinen.
Borde inte spidern va hyffsat lufttät?Morello skrev:Kraniet skrev:hur är det med element som inte har nån dammkåpa alls? finns ju tex en del seas-element med fasplugg osv.. en del har ju väldigt fina spridningsegenskaper men det verkar inte säga hela sanningen..
Bortsett från att det kan komma in skräp i spalten, kommer det att pysa ut/in luft mellan polstycket och bobinen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 48 gäster