Moderator: Redaktörer
Jonka_ skrev:Hej,
Jag har tyvär lagt bort hela min pärm som jag samlat ihop med formler och dyligt för olika beräkningar och hoppas nu att någon snabbt kan hjälpa mig.
Ska bygga en minisub till en kompis, Liknande velodyne/sunfire stuk. Budget är väll runt 5-7 tusen med tanken att driva dessa med Hypex DS 4.0 från hifikit.
Vilken formel är det jag använder för att räkna ut vilket lådvolym som rekomenderas, Kommer bli en sluten låda och ett mindre element på 10 tum.
förslag på element skulle kunna vara: Peerless XXLS 835016 10"
Tror ni det räcker om man driver den med ett DS 4.0 eller blir det för klent?
Jonka_ skrev:Jonka_ skrev:Ser riktigt fläskig ut, Tror du det räcker med ett DS 4.0 att driva den med eller behöver man något kraftigare?
Såg iofs att DS 8.0 inte var så fasligt dyr på Europeaudio, så där kan man lika gärna köra med en sån
Jonka_ skrev:Ja det lät inte som en dum idè iofs, Kanske man skulle satsa på en sån lösning.
En annan sak, Jag har sett att man bygger sublådor med filter i, räcker det inte att man köper ett element, bygger en låda och kopplar det till slutsteget?
Har aldrig byggt en sub tidigare så behöver all hjälp jag kan få.
Vad är det viktigaste att tänka på när jag väljer element, Jag vill ha en bas med mycket kontroll, Den ska spela tajt då den är avsedd för musikbruk.
Bele skrev:Jonka_ skrev:Ja det lät inte som en dum idè iofs, Kanske man skulle satsa på en sån lösning.
En annan sak, Jag har sett att man bygger sublådor med filter i, räcker det inte att man köper ett element, bygger en låda och kopplar det till slutsteget?
Har aldrig byggt en sub tidigare så behöver all hjälp jag kan få.
Vad är det viktigaste att tänka på när jag väljer element, Jag vill ha en bas med mycket kontroll, Den ska spela tajt då den är avsedd för musikbruk.
Använder du en receiver med inbyggt delningsfilter i (t.ex. LFE-utgång med delning) behöver du inga delningsfilter. Annars måste du köpa/bygga ett delningsfilter, helst ett aktivt då det blir billigare/passar ofta bättre till subdelning.
Basarna jag länkade till har jag, som jag nämnde, ingen koll på hur de låter. Det är omöjligt att veta hur ett element kommer att låta genom att bara titta på T/S-parametrar. Bäst är såklart att lyssna själv, men då det kan vara aningen svårt att ordna kan du försöka hitta tester/mätningar av andra som byggt med element du är intresserad av.
Det kanske skulle vara bra om du skrev lite vad du vill uppnå med bygget:
Hur ser rummet ut det ska spela i?
Hur stark vill du kunna spela?
Hur djupt vill du kunna spela?
Hur stora lådor kan du gå med på?
osv...
Då kan du nog få lite vettiga svar
Bele skrev:Jadu, små lådor innebär ju en rätt stor kompromiss (Blir lätt dist vid lite högre ljudtryck), men med dina mål skulle jag(!) fundera över detta:
Två st. SDX10
(En, vad jag tror, mycket prisvärd bas)
En BEHRINGER A 500
(För att slippa störande fläktar)
En MiniDSP
(För delning, och kanske lite LT)
Detta landar på strax över 6000:- med frakt, vilket gör att du kan klämma in materialet till ett par lådor och en skvätt färg i budgeten.
Att bygga slutet är nog nästan ett måste om du vill ha en 10" i en lite låda. Dock kan du använda minidsp:n för att lyfta upp i botten och få rak frekvensgång.
Komorok skrev:Det är fina cad-ritningar, men dina stagningsförslag ger inte så mycket
styrka där det behövs: I mitten av lådsidorna.
peetwa skrev:Jag tror komorok menar att stagen skall bilda ett kryss på baksidan. Alltså två U´n.
Komorok skrev:peetwa skrev:Jag tror komorok menar att stagen skall bilda ett kryss på baksidan. Alltså två U´n.
Precis, fast inte riktigt. Men skillnaden har att göra med hur jag själv ser
på kryss och kors. På vår svenska flagga finns ett kors anser jag. På den
gamla sydstatsflaggan finns ett kryss. Jag tror vi menade samma sak.
Vet och vet att det skall vara så... Jag har svårt att se att eventuella
vibrationer i lådan skulle vara störst i lådans hörn. Därför vill jag hindra
sidornas mittbitar att röra sig och det görs lättast genom korsande stag
ungefär i centrum av respektive yta.
Jonka_ Precis så! Om du sedan gör botten på U-en tjockare och sedan
fräser hål i dem så är du ungefär framme vid en lösning jag hade använt.
Och därmed med reservation för att jag inte vet bäst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster