Moderator: Redaktörer
Den såg lite mindre bumpig ut. När man får lokala minimum brukar det innebära en del problem i tidsdomänen.peetwa skrev:Martin skrev:35L ser ju mest lagom ut.
Det är simulerat med room gain. Tycker du så ändå och varför det? Det är den som är mest lik min orginal plan.
Martin skrev:Den såg lite mindre bumpig ut. När man får lokala minimum brukar det innebära en del problem i tidsdomänen.peetwa skrev:Martin skrev:35L ser ju mest lagom ut.
Det är simulerat med room gain. Tycker du så ändå och varför det? Det är den som är mest lik min orginal plan.
celef skrev:jag tror du har svaren på dina egna frågor, om du tänker lite hårdare![]()
men vad menar du med resonanser, är det kavitetsproblem eller panelproblem som avses
celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
peetwa skrev:Mina gamla toppar var odämpade och dett fanns inte en antydan till något problem till följd av detta men dom var ju på 5 liter eller nått sånt.
Men var sak har sin tid. Du fick väll en del snutiga komentarer när du hade problem med stående vågor som hördes ut genom membranet för ett tag sedan.
Jag tänkte därför att det skulle finnas ett sätt att på förhand minska riskerna med stående vågor i lådan. Finns det ett sådant. Eller skjuter folk i mörkret ut efter devisen att man skall undvika multipler.
peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
Så det blir ett rör av luft i mitten volymen b/2*h/2*l/2.
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
nej inget rör i mitten, du behöver inte ha dämpmaterialet symetriskt monterat i lådan, det räcker att dämpa en av två ytor om dom är parallella
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
nej inget rör i mitten, du behöver inte ha dämpmaterialet symetriskt monterat i lådan, det räcker att dämpa en av två ytor om dom är parallella
skrutten skrev:celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
Jag brukar fläska på med tjocklek 1/4 av bredd längd höjd med dämpmaterial då jag dämpar som mestEnkelt och fungerar alltid.
Edit iaf nästan alltid....
peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
Ok så du dämpar typ toppen höger sida och baksidan så att halva volymen uppfylls.
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
Ok så du dämpar typ toppen höger sida och baksidan så att halva volymen uppfylls.
näe, det jag skrev var min teoretiska dämpning, i praktiken gör jag helt annat
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 222 gäster