Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:44

Det sabbar inte den fina spridningen på kuppen då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 16:50

Bra tanke. Jag har inte mätt spridningen med baffelförstoringen på. :o

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:57

Inte meningen att vara spoil-sport, så jag hoppas det blir bra likfullt. Det var mest ryggraden som taggade till...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 18:46

Nä, jag hade inte tänkt på det. När det rör sig om så här små skillnader i baffelbredd så tror jag att man skulle kunna åstakomma det jag åstakommer med baffeln med filter. Eller rättare sagt jag vet det efter som jag just gjorde det med orginalhögtalaren av misstag. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 21:52

Fast man vill ju att det skall vara snyggt också. Finns väll egentligen inget rent tekniskt som inte ralar för en golvare med 26 eller den bredbaffligare 30 cm på 55 liter med basreflex vid golvet. Jag tror att jag skulle landa dom båda. Men jag känner mig lite kluven inför ett sånt system i dagsläget.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-15 16:16

Nuvarande låda på 15 liter, 35 liters låda, och 55 liters låda. Jag har inte så kraftig roomgain som basta använder.

En sak som inte framgår är att det krävs mycket mindre späning från förstärkaren för att nå MOL med en stor låda. Så om jag vill köra med min rörstärkare så kan det vara tvunget med minst en 35 liters låda. För som det låter idagsläget är inte ok med avseende på basen. Och det finns inte heller massor med effekt kvar att EQ:a med. Så det blir nog till att bygga ett par dirty testlådor.

Bild

Edit kan tilläga att kurvorna är väldig konservativa både vad det gäller xmax och effekttålighet. Det finns nog mist 4 dB att hämta men det pverkar inte resonemanget.
Senast redigerad av peetwa 2010-10-15 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-15 16:25

35L ser ju mest lagom ut.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-15 16:33

Martin skrev:35L ser ju mest lagom ut.

Det är simulerat med room gain. Tycker du så ändå och varför det? Det är den som är mest lik min orginal plan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-15 18:18

hur ser bastas roomgain ut? kan du ändra den så att den mer liknar ditt rum?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-15 18:49

peetwa skrev:

Det är simulerat med room gain. Tycker du så ändå och varför det? Det är den som är mest lik min orginal plan.
Den såg lite mindre bumpig ut. När man får lokala minimum brukar det innebära en del problem i tidsdomänen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-15 18:53

Ca 10 dB ökning från 250 Hz till 20 Hz. Problemet är att jag inte vet vad som är önskvärt så även om jag skulle kunna simulera med rätt roomgain så skulle jag inte veta när jag var framme. :P

Utan "room gain".

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-15 18:56

Martin skrev:
peetwa skrev:

Den såg lite mindre bumpig ut. När man får lokala minimum brukar det innebära en del problem i tidsdomänen.

Tackar. Finns det något annat än grupplöptiden som kan knasas till?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 15:32

Finns det någon som kan vägleda mig lite i hur man undviker resonansfenomen i högtalare. Att det är bra att undvika multipler i de invändiga måtten har jag förstått. Finns det någon bättre metod för att förvissa sig om att man minimerar problemen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 15:45

jag tror du har svaren på dina egna frågor, om du tänker lite hårdare :)

men vad menar du med resonanser, är det kavitetsproblem eller panelproblem som avses
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 15:58

celef skrev:jag tror du har svaren på dina egna frågor, om du tänker lite hårdare :)

men vad menar du med resonanser, är det kavitetsproblem eller panelproblem som avses

Jag tror det är kavitetsproblem.

Det jag menar är att man får problem med stående vågor. Jag har lyckats bra hitintills men jag har aldrig byggt ett par golvare.

Jag tänker mig ca 2,6*2,2*9,6 dm invändig. Hur vet man om 2,6 är tillräckligt långt ifrån 2,2 för att undvika problem? Och hur vida 2,2 är tillräckligt lång ifrån 2,4 (9,6/4)?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 16:44

då man använder dämpmaterial i lådan är nog proprtionerna inte viktiga, om man får klart för sig hur dämpmaterial fungerar och tar hänsyn till detta i förhållande till innerstrukturen av lådan
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 17:04

Om simuleringarna står sig kommer jag ha ett väldig litet behov av dämpmaterial i lådan (alltså med avseende på frekvensgången i basta). Lite på väggarna bara.

Här kan man ju räkna ut vid vika frekvenser man kan få problem. Men om man matar in en låda som är "bra" och en som är "dålig" så ser ju resultatet typ lika ut.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 18:56

ja det här är inte lätt och frågan är ju vad man vill uppnå, vissa vill verkligen ta hand om ljudet som skramlar omkring inuti lådan, andra tar lättsamt på detta, oavsett hur man gör så ska hänsyn tas vid volymdimensioneringen

tunt lager dämpmaterial på väggarna gör ju verkligen lite för att dämpa ljudet inne i lådan
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 19:15

Mina gamla toppar var odämpade och dett fanns inte en antydan till något problem till följd av detta men dom var ju på 5 liter eller nått sånt.

Men var sak har sin tid. Du fick väll en del snutiga komentarer när du hade problem med stående vågor som hördes ut genom membranet för ett tag sedan.

Jag tänkte därför att det skulle finnas ett sätt att på förhand minska riskerna med stående vågor i lådan. Finns det ett sådant. Eller skjuter folk i mörkret ut efter devisen att man skall undvika multipler.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 19:30

ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 19:36

celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov

Så det blir ett rör av luft i mitten volymen b/2*h/2*l/2. :roll:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-17 19:41

peetwa skrev:Mina gamla toppar var odämpade och dett fanns inte en antydan till något problem till följd av detta men dom var ju på 5 liter eller nått sånt.

Men var sak har sin tid. Du fick väll en del snutiga komentarer när du hade problem med stående vågor som hördes ut genom membranet för ett tag sedan.

Jag tänkte därför att det skulle finnas ett sätt att på förhand minska riskerna med stående vågor i lådan. Finns det ett sådant. Eller skjuter folk i mörkret ut efter devisen att man skall undvika multipler.

Jag tycker att man skall ha en plan för låddämpning, där det kan ingå olika angreppssätt. Tex att placera högtalar elementet så att ev stående våg mellan tak och golv inte drivs på. Om man som exempel envisas med att sätta element i änden av en långsmal-låda så kan det vara ide att kunna dämpa i mitten av densamma. Porösa absorenter är bäst på att bromsa upp partikelhastigheten och appliceras därför helst mittmellan ändarna på lådan där hastigheten blir som högst.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 20:16

peetwa skrev:
celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov

nej inget rör i mitten, du behöver inte ha dämpmaterialet symetriskt monterat i lådan, det räcker att dämpa en av två ytor om dom är parallella
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-17 20:30

celef skrev:
peetwa skrev:

nej inget rör i mitten, du behöver inte ha dämpmaterialet symetriskt monterat i lådan, det räcker att dämpa en av två ytor om dom är parallella

Jag brukar fläska på med tjocklek 1/4 av bredd längd höjd med dämpmaterial då jag dämpar som mest :) Enkelt och fungerar alltid.
Edit iaf nästan alltid....
Senast redigerad av skrutten 2010-10-17 20:31, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 20:31

celef skrev:
peetwa skrev:

Ok så du dämpar typ toppen höger sida och baksidan så att halva volymen uppfylls.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 20:33

1/4 del, räcker det om man vill kunna sova gott om natten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 20:37

skrutten skrev:
celef skrev:
peetwa skrev:

Jag brukar fläska på med tjocklek 1/4 av bredd längd höjd med dämpmaterial då jag dämpar som mest :) Enkelt och fungerar alltid.
Edit iaf nästan alltid....

Fördelat på båda sidorna? Jag tänker så jag håller på att gå sönder men hajar ändå inte.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 20:39

peetwa skrev:
celef skrev:
peetwa skrev:

Ok så du dämpar typ toppen höger sida och baksidan så att halva volymen uppfylls.

näe, det jag skrev var min teoretiska dämpning, i praktiken gör jag helt annat
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 20:55

celef skrev:
peetwa skrev:
celef skrev:
peetwa skrev:

näe, det jag skrev var min teoretiska dämpning, i praktiken gör jag helt annat

:x Ibland tror jag att du driver med mig.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 21:29

Idag hjälpte jag min fru med att flytta grejer inför en utslätning. Det fanns ett par podium där som endast diffade ca 10% i måtten från mina tänkta högtalare i vitrollad mdf. Dom var så jäkla sköna i formen att jag nästan tror att jag tänker köra på golvare.

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum