Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är multispelaren Pioneer 668 enligt din uppfattning en bra eller en dålig CD-spelare?

Omröstningen slutade 2005-03-28 16:56

Jag tycker att det är en bra CD-spelare!
65
84%
Jag tycker att det är en dålig CD-spelare!
12
16%

Antal röster : 77

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 15:51

LarsR skrev:Det känns ju lite konstigt att göra som du säger eftersom du inte ens kan beskriva varför det skulle bli bättre. Varför skulle det bli bättre? 8O

De enda som jag vet om som har samma sätt att argumentera är ju killarna på OnOff!

Jag är ingen expert på elektronik, grundar mina påståenden på andra som är experter och har mycket erfarenhet av att modda cd spelare.

Det du hela tiden vill påpeka är som att fråga någon som bytt till en bättre motor; vilken kamvinkel har motorn, var är det för slaglängd osv. Sätter jag i en bättre motor är jag nöjd med det.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-04-07 15:58

jag har köpt mig en 1090 för att jämföra mot Grendel. Numer kan jag fastslå att Grendel nog inte är en ofärgad förstärkare. Inte heller FPB-300, även om den nog ligger närmare 1090 än Grendeln.
Kruxet är dock att Roteln inte passar in i min rigg alls. I toppen låter det nästan som att man dragit för ett skynke när 1090 ansluts. På Pip tycker jag att det fungerar bra, men jag har svårt för det på i28 av någon anledning. Musiken låter tråkigt och grått.
Slutsatsen är att antagligen så måste Tacten vara något dov i klangen, eftersom jag har 668 som källa.
Detta tycker jag visar att produkter som uppvisat bra i F/E inte automatiskt fungerar bra överallt bara för det. HELA anläggningen måste vara uppbyggd av ofärgade komponenter om man vill få ut någon av det hela. I mitt fall fungerade det tyvärr inte.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-07 16:28

Callisto: om du verkligen var intresserad av det ljudande resultatet borde väl valet av OP vara egalt så länge konstruktionen som helhet fungerar (ljudmässigt)?

Jag tycker det är helt orimligt att bara titta på vilken komponent som sitter i en maskin och sen säga tvärsäkert att det kan bli bättre genom att byta... åtminstone om det inte finns någon speciell anledning att tro att komponenten ifråga inte skulle vara tillfyllest.

På vilket sätt skulle en Burr Brown 2134 inte göra jobbet i audio-sammanhang när en OPA627 gör det?

Om de experter du tillfrågat tycker att man ska byta OP till höger och vänster för att det blir "bättre" utan mer information än vilken OP som sitter i originalkonstruktionen föreslår jag definitivt att du byter ut experterna... :wink:

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 16:34

Ok, strunta i det.

Ingen som verkar pigg på att testa det här på forumet ändå.

Hade iallafall varit kul med en jämförelse mot en standard 668.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-07 16:38

Jo, Jag ska
Måste dock låna en tillräckligt bra CD spelare att jämföra med. Kanske denna Arcam xx33? Jag är ju granne med Ågrens.
Dimitri

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-07 16:53

Callisto skrev:
Jag förstår varför inga andra seriösa reviewers gör F/E lyssning 8) :wink: .

Om du med "seriösa reviewers" menar sådana som skriver i kommersiella tidskrifter så är jag ganska säker på att det beror på att de har till huvudprio att se till att tidningen har så mycket annonsörer som möjligt. Det är ju annonserna som drar in det mesta av kulorna.

Sedan är F/E-lyssning som test betraktat tyvärr nog ointressant för de flesta läsarna också.

Jag började mitt kunskapsinhämtande inom hifi-området med att läsa de flesta svenska hifi-blaskorna, men efter ett tag blev jag frustrerad när omdömena dels inte stämde med varandra (inkonsistens), dels inte stämde med mina egna erfarenheter. :( (Undantaget var Ljud&Bild som de heter numera. De var för det mesta stringenta s a s.)
OT: Jag köpte en HK6650R på sådan rekommendation; det sades vara en "mini-Krell". Jomors! Jag har inte lyssnat på en Krell (förutom i butik/mässa ev.) men HK:n låter väldigt basförstärkt med brylepuddingkaraktär! (Jag har den nu som PC-förstärkare...) :twisted:

Iofs så är F/E-lyssning av begränsat intresse för de konsumenter som inte kan/vill satsa så mycket pengar på hifi (som jag i början).
De flesta produkter faller ju igenom där !

Men blindtest (lyssnings) skulle vara mycket värdefullt för dessa konsumenter !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-07 17:10

Callisto skrev:Jo jag vet att 1090 gick att detektera i F/E lyssningen (basen) det har man inte kunnat undgå från alla diskussioner.
Nej, jag har inte läst testen.

Nej, jag förmodade att Krell klarade testen.
Men efter det som ni insinuerar så klarar sig antagligen inte Krell FPB F/E lyssning.

Ok?

Berätta :P Varför? :P

Annars låter det ju som om du menar att det beror på att de givetvis inte får skriva att en apparat som är dyr blir funnen färga, får för annaonsörerna alltså.

Är det det du menar? (Jag påstår inte att det är det.) Eller menade du på ett annat sätt?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-07 17:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-07 17:18

Ska vi styra in tråden på 668:an igen? :)

Det verkar ju som om jag och Bernt har gjort lite liknande beskrivningar i ljudet av 668:an, tillfällighet?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-07 17:19

Callisto skrev:
i skrev:Vidare skulle det vara mycket intressant om någon moddade analogdelen och vi kunde göra ett A/B/X test på det! (Och även ett F/E test för de som står ut med det :wink: )

Precis, då slipper vi älta saker fram och tillbaka hela tiden.
Det måste väl ligga i ägarna till 668:ans intresse att uppgradera sin maskin till att låta ännu bättre.
Ni kan börja med att byta op-amparna mot
AD 825 kostar ca 15-20 $/st
eller för den som vill ha ännu bättre OPA 627 som kostar ca 65-70$/st.

Kom igen nu och modda era spelare.

Jag skulle gissa att det ligger i de flestas intresse (i varje fall de som köpt 668, som jag vet i väldigt många fall primärt är musikintresserade människor) att SLIPPA modifiera sina apparater.

Missförstå mig inte, jag vet att det finns många som tycker att det roligaste med hifi är att bygga om och pippla, men många tycker istället att huvudsyftet med ett inköp man gör, är att kunna bli nöjd med det således att man slipper meka med apparaten, och kan ägna sig åt att använda den istället - gissa till vad?

Jo, till att lyssna på musik! :P

Det är det jag gör med min 668 i varje fall. Och jag är VÄLDIGT nöjd med den.

Vh, iö

PS. Träffade en person igår på DVD-avdelningen på Åhlens som tydligen skriver här på faktiskt (han ville inte berätta vad han heter eller vilket namn han skriver :o ). Han berättade att han röstat på att 668 var en dålig CD-spelare, trots att han inte hört den!
"-Det behöver jag inte göra, det vet jag ändå. Det är ju löjligt att tro att den är bra. Japanska massproducerade saker låter ju aldrig bra.", sa han.

Så kan också tycka/tro. Men det var faktiskt inte meningen att man skulle rösta alls om man inte hade hört den. Det tror jag att jag skrev faktiskt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-07 17:35

Det verkar ju som om jag och Bernt har gjort lite liknande beskrivningar i ljudet av 668:an, tillfällighet?

absolut! :lol:

Men allvarligt talat, den finns hundratals saker som påverkar det slutgiltiga ljudet, det är väl inget konstigt att alla inte gillar 668:an i sin anläggning, rent subjektivt.
MEN det betyder inte att den är en dålig återgivare för det.

Alla som läst och förstått F/E-lyssningsguiden på lts hemsida vet att en apparat som presterar fint i lts F/E-lyssning inte nödvändigtvis måste låta bra i en i övrigt subjektivt komponerad anläggning. Det är inget konstigt med det.

Konsensus?!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-07 17:46

hifirocker skrev:Men allvarligt talat, den finns hundratals saker som påverkar det slutgiltiga ljudet, det är väl inget konstigt att alla inte gillar 668:an i sin anläggning, rent subjektivt.
MEN det betyder inte att den är en dålig återgivare för det.

Det har jag aldrig påstått heller, dock hade jag förväntat mig en lite klarare återgivning och lite tydligare ljudbild.

hifirocker skrev:Alla som läst och förstått F/E-lyssningsguiden på lts hemsida vet att en apparat som presterar fint i lts F/E-lyssning inte nödvändigtvis måste låta bra i en i övrigt subjektivt komponerad anläggning. Det är inget konstigt med det.

Vet mycket väl hur f/e-lyssing fungerar, dock lite förvånad att det ändå skiljer en del mellan 668:an och cd33 samt att jag tycker bättre om de som kommer med cd33:an. Just lite suddigt/grötig ljudbild tyckte ju Bernt också att 668:an hade. Att det grötiga skulle vara det riktiga har jag lite svårt att tro

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-04-07 18:01

Bara en tanke, men finns det något företag som använder sig av fe-test så som LTS gör vid framtagandet av cd-spelare? :?

Skulle vara intressant att höra vad t.ex. Meridian säger om metoden som tillverkar väldigt kompetenta digitala maskiner... 8)
Skulle också vara intressant att höra deras argument för varför deras spelare är bättre än 668:an...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 18:30

IngOehman skrev:
Callisto skrev:Jo jag vet att 1090 gick att detektera i F/E lyssningen (basen) det har man inte kunnat undgå från alla diskussioner.
Nej, jag har inte läst testen.

Nej, jag förmodade att Krell klarade testen.
Men efter det som ni insinuerar så klarar sig antagligen inte Krell FPB F/E lyssning.

Ok?

Berätta :P Varför? :P

Annars låter det ju som om du menar att det beror på att de givetvis inte får skriva att en apparat som är dyr blir funnen färga, får för annaonsörerna alltså.

Är det det du menar? (Jag påstår inte att det är det.) Eller menade du på ett annat sätt?

Vh, iö

Jag skrev så därför att jag tror inte F/E lyssning är den rätta vägen att gå. Metoden som sådan är genialisk MEN ändå så avslöjar den inte den bästa apparaten (enligt mig).
Jag tycker Rydberg och Bernts uttalanden om hur 668 lät ger stöd för min inställning.
Något som låter lite ofokuserat och grötigt kan knappast vara optimalt, eller hur.

vänligen

Callisto

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-07 18:36

Just lite suddigt/grötig ljudbild tyckte ju Bernt också att 668:an hade. Att det grötiga skulle vara det riktiga har jag lite svårt att tro

Det kan ju vara så enkelt som att 668:an låter allt pasera oförvrängt och plötsligt upptäcker man att det är någon annan apparat som färgar (vilket man inte hört innan med färgande källa), därav det grötiga ljudet.
Eller kan det vara något annat, inspelningskvaliteten på skivorna man lyssnat var kanske inte så bra som man trodde?

några spekulationer i varje fall... 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 18:41

hifirocker skrev:
Just lite suddigt/grötig ljudbild tyckte ju Bernt också att 668:an hade. Att det grötiga skulle vara det riktiga har jag lite svårt att tro

Det kan ju vara så enkelt som att 668:an låter allt pasera oförvrängt och plötsligt upptäcker man att det är någon annan apparat som färgar (vilket man inte hört innan med färgande källa), därav det grötiga ljudet.
Eller kan det vara något annat, inspelningskvaliteten på skivorna man lyssnat var kanske inte så bra som man trodde?

Knappast, låter det inte grötigt och fokuserat på en annan cdspelare så är det knappast skivan det beror på.
Är det så svårt att inse att 668 inte är världen bästa cdspelare, man börjar faktist undra 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-07 18:41

hifirocker skrev:

Jovisst, så kan man ju spekulera men jag tycker inte det verkar vara så speciellt troligt (obs jag säger inte att det inte är möjligt att det är så). Jag testade dessutom med erkänt bra inspelningar med bla Patricia Barber.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-07 18:42

Börjar bli sugen på att mäta lite på en 668. Synd att jag inte har någon. :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-07 18:57

Tog fram skurvmejseln och feplade med min gipsade hand och tog några bilder.

Bild

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-07 18:58

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-07 18:59

Kan du se vad det sitter för kretsar i analogdelen? Jag noterar en switchad nätdel. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-07 18:59

Bild

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-07 19:00

Bild

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-07 19:02

Det här var de kort man ser utan att behöva skruva loss mer.

Morello skrev:Kan du se vad det sitter för kretsar i analogdelen? Jag noterar en switchad nätdel. 8)

Är analogdelen den sista bilden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-07 19:05

Titta på kretsarna närmast utgångskontakterna. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-07 19:08

Audix skrev:Det här var de kort man ser utan att behöva skruva loss mer.

Morello skrev:Kan du se vad det sitter för kretsar i analogdelen? Jag noterar en switchad nätdel. 8)

Är analogdelen den sista bilden?

Ja.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-07 19:16

Då torde det vara dessa.

Bild

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-07 19:37

De här trådarna om 668:an slutar aldrig att fascinera :!: :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 21:08

NJM 4560 ser det ut att vara......byt!!! 8) .

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-07 21:12

Det handlar ju om att matcha komponenter Callisto 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 21:15

Några tycker att 668:an låter grötigt jämfört med vissa andra cd-spelare. Men detta borde väl klart ha avslöjats i F/E-testen? Kan det vara så att de andra CD-spelarna drar ifrån något, men att det maskeras i anläggningar som själva har lite extra värme/fyllighet?

Eller kan det vara så att man lyssnar efter "fel" saker när man f/e-lyssnar?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi