Högtalarelement i dyra högtalare, nu fattar jag (nog)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-07 18:34

men är inte lekaget av försummbar karaktär..
men spridningsegenskaper och annat var det jag funderade över mest. är det absolut bäst med dammkåpa? om man spelar med elementen i deras kolvformiga område hur spelar dammkåpa roll då?
B&W har ju tex fasplugg i sitt mellanregisterelement (som tydligen spelar kolvformigt i hela arbetsområdet).
hur är det med hårda membran egentligen? från examensarbetet som presenterades i molt tyckte jag mig förstå att hårda membran ger en konkav vågform medan mjuka mebran ger konvex vågform? interferenser ger väl också en "taggig" spridning från hårda membran? men gäller det i det området som är utanför kolvformiga området?
infinity har ju hårda mebran i sina högtalare nu. CMMD kallar dom det väl som är nån slags mjuk aluminium med aluminiumkeramiskt ytskikt. de har ju dock en dammkåpeliknande form till skillnad från accuton som ju är helt konkav. följer utbredningen formen på hårda mebran pga den höga ljudhastigheten i materialet?

edit: länk till infinitys CMMD
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-07 21:10

interferenser ger väl också en "taggig" spridning från hårda membran?
Nä, alltså interferenser med hopp mellan ljudkällorna ger en taggig spridning. Ett element som rör sig perfekt kolvfromigt kommer att ha en "homogent" ljudalstrande yta och spridningen blir då idealiskt jämn.

Spridningen brukar också vara jämnare, men lite smalare (pga den större effektiva ljudalstrande ytan mot högre frekvenser), för bra metallmembran jämfört med koner av mjukare material.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-07 21:35

Kraniet

jag tror nog lite som du ang. hårda membran gjorda av någon metall eller keram e.dyl....

O så allmänt...

Ett, enligt mig, utmärkt element, åtminstonne tankemässigt, är Manger Schallwandler... 8)

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-08 01:51

Läckaget genom spiderna är mycket stort, vilket är tur. En för tät spider genererar en förskräcklig distorsion.

Alla element med polplugg eller genomsläppligt dammskydd läcker luft framåt, vilket för mig är helt oacceptabelt.

Enda fallet då det inte är något problem är i ett element som arbetar i sluten låda men bara över 80 Hz.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-08 04:41

Robert skrev:Ingvar,

Vad betyder rotationssymmetri i det här aktuella fallet?

Öhman skrev:Du får inga fler svar från mig. Du har förverkat den möjligheten.

Åhhh... Kanske dags att lägga av med "Överstepräst"-fasonerna Herr Öhman? Robert: detta var en ganska onödig kommentar. /Daniel V8 kl 10:12

Robert skrev:Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..

Öhman skrev:Det har ingenting med formen att göra.

Men.... nu svarade du ju i alla fall!? Tackar allra mjukast... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-08 05:08

IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...

Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön... :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-08 10:15

Robert, Öhman:

Jag vet att det kan vara svårt att låta bli, men testa att strunta i att kommentera varandras dumheter. Dumheter skickas företrädelsevis per PM, och skall inte behöva besudla bra trådar.

Tack.

/Daniel Roth
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-08 11:16

Förlåt, kan inte hålla mig...

robert: hur mycket erfarenhet har du av elementutveckling? Och hur många olika företag har du låtit tillverka dina element? Om du har stor erfarenhet av detta kan du ju tala om vad du brukar betala, i annat fall kanske det är bättre att hålla tyst?
Sa förresten Öhman att den färdiga konstruktionen kommer att kosta 10k paret? Finns ju faktiskt dyrare högtalare än så...

edit: tolkade ditt inlägg som spydigt.. men så kanske inte är fallet? isåntfall ber jag om ursäkt för mitt lite spydiga inlägg.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-04-08 12:57

Robert skrev:Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön... :)

Ja, eller ännu värre: Om man tar 10 kronor för högtalaren så måste man sälja hela 700000 par (Tar man däremot 100000 för den så räcker det med 70 par) :roll:.

Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-08 13:23

IngOehman skrev:Alla element med polplugg eller genomsläppligt dammskydd läcker luft framåt, vilket för mig är helt oacceptabelt.

Enda fallet då det inte är något problem är i ett element som arbetar i sluten låda men bara över 80 Hz.

Vh, iö

Om det är så att läckaget vid polpluggen är ett problem, vad är det då som gör att vissa anser att det finns fördelar som väger över nackdelarna med användandet av polplugg? För peerless nya serie är ju tänkt att användas som baselement och det är ju även deras exclusiva serie.

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsexc.htm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-08 13:26

Robert skrev:
IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...

Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön... :)

Robert,

Varför skulle man investera 2 miljoner kronor i ett element som ska monteras i en låda för 10 000 kr/paret? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-08 13:34

norman skrev: edit: tolkade ditt inlägg som spydigt.. men så kanske inte är fallet? isåntfall ber jag om ursäkt för mitt lite spydiga inlägg.

Nej det fanns ingen avsikt alls att vara spydig.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-08 13:37

Morello skrev:
Robert skrev:

Robert,

Varför skulle man investera 2 miljoner kronor i ett element som ska monteras i en låda för 10 000 kr/paret? :?

Precis som alla andra i detta forum tar jag mig friheten att dra exempel.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-08 13:38

hevi skrev:
Robert skrev:Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön... :)

Ja, eller ännu värre: Om man tar 10 kronor för högtalaren så måste man sälja hela 700000 par (Tar man däremot 100000 för den så räcker det med 70 par) :roll:.

Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.

Det tycker inte jag heller. Men nu var det ju 2.000.000:- som diskuterades....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-08 13:41

hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.

Hoppas det var utvecklingskostnaden du åsyftade, för ett styckepris på 7 millar vore lite häftigt tycker jag... :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-08 13:42

ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-08 13:59

Kraniet skrev:ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).

Ja det är ju möjligt att det kanske kan vara så. Fast tittar man på frekvensgång för seas och peerless modeller med plugg så har väl inte de varit så lysande direkt, men det kanske är annat i elementuppbyggnaden man ska lasta de egenskaperna på?

Fast det borde väl kunna vara bra för kylningen av talspolen?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 14:24

Svante skrev:
IngOehman skrev:Du har mitt medhåll i varje fall. Inverterade domar är ologiskt för element som skall kunna återge korta våglängder.

Vh, iö

Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå. :lol:

Undrar om inte där med att trycka på knappar sitter i generna ? Jamenar.. vi måste ju va på presis den väg evolutionen satt oss då vi sitter försoffade med fjärrkontroller och datorer hela tiden ??....
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-04-08 14:44

Robert skrev:Det tycker inte jag heller. Men nu var det ju 2.000.000:- som diskuterades....

Nu förstår jag inte riktigt. Du håller alltså med mig om att 7.000.000:- är en inte helt orimlig utvecklingskostnad för ett element, samtidigt som du tycker att 2.000.000:- är en mer eller mindre otänkbart hög kostnad (om jag inte missförstått ditt exempel, vilket jag iså fall ber dig att förtydliga)?:?

kirneH

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-04-08 14:47

Nattlorden skrev:
hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.

Hoppas det var utvecklingskostnaden du åsyftade, för ett styckepris på 7 millar vore lite häftigt tycker jag... :oops:

:D Ja, har man korta serier så... :wink:

kirneH

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-08 14:55

Nattlorden skrev:

Nu var det ju 2 000 000 jag tog upp som exempel, men även hevis 7 000 000 är såklart tänkbart. Jag har aldrig landat på sådana kostnader själv dock.

Men: Japp!

Att det var utvecklingskostnaden det handlade om fattade du, och alla andra intelligenta människor. Det vill säga nästan allihopa som skriver på detta forum. :P

Det ingick ju i den ursprungliga frågan dessutom (frågan var vad det kostar att utveckla ett specialelement). Jag skrev att det kunde bli mellan 0:- (men lite tid) och 2 000 000:- (och hur mycket tid som helst i själva verket). Men det är förstås inte en gräns det heller. Det kan ju bli mycket dyrare.

Styckepriset per element tillkommer självklart om man sätter det i produktion, men detta blir ofta väsentligt lägre än utvecklingskostnadsdelen per element.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-08 15:27

AndersJ skrev:
Kraniet skrev:ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).

Ja det är ju möjligt att det kanske kan vara så. Fast tittar man på frekvensgång för seas och peerless modeller med plugg så har väl inte de varit så lysande direkt, men det kanske är annat i elementuppbyggnaden man ska lasta de egenskaperna på?

Fast det borde väl kunna vara bra för kylningen av talspolen?

ja det finns ju bättre och sämre exempel..
tex nya hds nomex exclusive femman från peerless
Bild

jämfört med gamla hds seriens femtummare
Bild

jämfört med samma element(det senare) utan fasplugg
Bild

seas element är kanske lite svårare att jämföra då det är magnesiummebran (dessutom är det ju pdf och lite svårt att klippa in bilder från..

men varför vill man ha fasplugg? är dom bara dumma i huvet eller vad? måste ju finnas en rimligt bra förklaring bakom då det handlar om erfarna företag som vet (vill man ju tro iaf) vad dom pysslar med..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-04-08 15:32

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:

Nu var det ju 2 000 000 jag tog upp som exempel, men även hevis 7 000 000 är såklart tänkbart. Jag har aldrig landat på sådana kostnader själv dock.

Precis, det jag försökte få sagt var att jag inte skulle höja på ögonbrynen om någon hade sagt att det kan kosta 7Mkr. 8)

kirneH

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-08 15:40

det är väl så med allt att det är utvecklingskostnaden man betalar för.. även i de fall då man utvecklat efter fel idéer.. har man rätt idéer från början kan det ju bli betydligt bättre och billigare (även om vissa saker blir dyrt och tar tid även när man börjar rätt).
tar man hifi i sin helhet tror jag nog det senare är rätt ovanligt dock.. företag sitter helt enkelt och spånar och klurar enligt helt fel banor och pumpar ut skit, som visserligen har mycket arbetstimmar bakom sig, som andra skulle förkastad innan det var påtänkt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 13:26

Svante skrev:Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå. :lol:

Barn är en definitiv tillgång, om man gillar inverterade domar.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-04-10 13:42

Ja, har man barn sker det med automatik :wink:
Tror dom flesta av mina högtalare har haft inverterade domar de sista 8 åren :?

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-10 18:05

Har det inte tillverkats tillräckligt många element under alla dessa år så man har lärt sig nånting eller dokumenterat,jag menar hur mycket kan det skilja på olika element.Själva grundkonceptet är ju lika sedan kan man ju bara labba med material o.s.v.Det borde väl rimligen finnas dataprogram idag som talar om hur ett element uppför sig om man ändrar nån parameter,om inte blir då jag förvånad.Så utvecklings kostnader borde ju inte bli astronomiska.Fast å andra sidan vet jag ju inte hur det fungerar men det här är bara som jag tror eller tycker att det borde vara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 20:56

Kan i princip hålla med dig, men verkligheten är tyvärr extremt komlicerad när det handlar om sådana här saker som dels är flerdimensionella, och som dessutom är väldigt tvärvetenskapliga. :o

Simuleringsprogram är till måttlig nytta för att hjälpa till med kontemplerandet av de "komplicerade" egenskaperna. :cry:

De simulerar ju bara de enkla sakerna, de som man förstår utan att simulera någonting. Fast för den som inte håller med om det (att de enkla sakerna är enkla) kan de förstås vara till nytta för att lära sig att förstå dem, men räcker gör det ändå inte för de komplicerade sakerna finns ju ändå kvar. :?

Måste dessutom erkänna att jag, som ju har ett rätt litet företag, ändå har tagit fram inte mindre än dryga 31 olika element. Det beror antagligen på att jag tycker mig ha det behovet, eller kanske det beror bara på dåligt omdöme, eller möjligen på att jag helt enkelt inte förstår mig på hur låga marknadens krav är*?

Det är väl som så att sett ur mitt perspektiv så kräver varje nytt projekt rätt så nya saker av elementen, varje fall när man som jag konstruerar "baklänges", alltså utgår från själva idén och tar mig bakåt för att hitta de delar som krävs för att tillgodose idéns realisering. :P För varje nytt element måste man ännu en gång passera mentalt genom alla dimensioner, och även oftast iterera några varv, för att hitta fram till den enda bästa lösningen.

Det är svårt. Tycker i varje fall jag. :cry:

Vh, iö

*Det gör jag. Fast det spelar ingen roll eftersom jag är min egen primära kund, inte marknaden. Så jag ställer kraven själv. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-10 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-10 22:54

IngOehman skrev:
Svante skrev:Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå. :lol:

Barn är en definitiv tillgång, om man gillar inverterade domar.

Å andra sidan kan vissa digitalt inducerade ( :-) ) dominverteringar reverseras med en dammsugare...

Försiktigt, men det blir ganska bra. Beror på materialet, naturligtvis.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-10 23:09

IngOehman skrev:Simuleringsprogram är till måttlig nytta för att hjälpa till med kontemplerandet av de "komplicerade" egenskaperna.

Men tror du att du skulle ha nytta av ett program som simulerar som dina exjobbare har gjort? För att sålla bort några dyra prototyper i början av iterationsprocessen?

Mjukvarorna börjar bli ganska duktiga numera (säger en som inte provat).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi