Moderator: Redaktörer
Nä, alltså interferenser med hopp mellan ljudkällorna ger en taggig spridning. Ett element som rör sig perfekt kolvfromigt kommer att ha en "homogent" ljudalstrande yta och spridningen blir då idealiskt jämn.interferenser ger väl också en "taggig" spridning från hårda membran?
Robert skrev:Ingvar,
Vad betyder rotationssymmetri i det här aktuella fallet?
Öhman skrev:Du får inga fler svar från mig. Du har förverkat den möjligheten.
Robert skrev:Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..
Öhman skrev:Det har ingenting med formen att göra.
IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...
Robert skrev:Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
IngOehman skrev:Alla element med polplugg eller genomsläppligt dammskydd läcker luft framåt, vilket för mig är helt oacceptabelt.
Enda fallet då det inte är något problem är i ett element som arbetar i sluten låda men bara över 80 Hz.
Vh, iö
Robert skrev:IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...
Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
Morello skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...
Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
Robert,
Varför skulle man investera 2 miljoner kronor i ett element som ska monteras i en låda för 10 000 kr/paret?
hevi skrev:Robert skrev:Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
Ja, eller ännu värre: Om man tar 10 kronor för högtalaren så måste man sälja hela 700000 par (Tar man däremot 100000 för den så räcker det med 70 par).
Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Kraniet skrev:ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).
Svante skrev:IngOehman skrev:Du har mitt medhåll i varje fall. Inverterade domar är ologiskt för element som skall kunna återge korta våglängder.
Vh, iö
Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå.
Robert skrev:Det tycker inte jag heller. Men nu var det ju 2.000.000:- som diskuterades....
Nattlorden skrev:hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Hoppas det var utvecklingskostnaden du åsyftade, för ett styckepris på 7 millar vore lite häftigt tycker jag...
Nattlorden skrev:hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Hoppas det var utvecklingskostnaden du åsyftade, för ett styckepris på 7 millar vore lite häftigt tycker jag...
AndersJ skrev:Kraniet skrev:ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).
Ja det är ju möjligt att det kanske kan vara så. Fast tittar man på frekvensgång för seas och peerless modeller med plugg så har väl inte de varit så lysande direkt, men det kanske är annat i elementuppbyggnaden man ska lasta de egenskaperna på?
Fast det borde väl kunna vara bra för kylningen av talspolen?
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Nu var det ju 2 000 000 jag tog upp som exempel, men även hevis 7 000 000 är såklart tänkbart. Jag har aldrig landat på sådana kostnader själv dock.
Svante skrev:Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå.
IngOehman skrev:Svante skrev:Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå.
Barn är en definitiv tillgång, om man gillar inverterade domar.
IngOehman skrev:Simuleringsprogram är till måttlig nytta för att hjälpa till med kontemplerandet av de "komplicerade" egenskaperna.